برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

دخالت نظامیان در جناح‌بندیهای سیاسی

از اموری كه من برای همه قوای مسلّح لازم می‌دانم؛ عدم دخالت در امور سیاسی است. شماها یك مردم صحیح، یك مردم صادق و صافدل هستید؛ و بعضی از سیاسیونی كه نفوذ پیدا كردند از طرف اجانب در بعضی از جاها یك مردم
پنجشنبه، 9 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دخالت نظامیان در جناح‌بندیهای سیاسی
دخالت نظامیان در جناح‌بندیهای سیاسی

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)
از اموری كه من برای همه قوای مسلّح لازم می‌دانم؛ عدم دخالت در امور سیاسی است. شماها یك مردم صحیح، یك مردم صادق و صافدل هستید؛ و بعضی از سیاسیونی كه نفوذ پیدا كردند از طرف اجانب در بعضی از جاها یك مردم شیطانی هستند و می‌خواهند با همان مسائل شما را وارد كنند و در سیاستهای شیطانی، و افتراق بین شما بیندازند. شما خودتان را از این امور كنار بكشید، و ابداً گروه‌گرایی نكنید. شما همه لشكر امام زمان هستید و همه گروه واحد، و این گروه واحد جُنْد خدا [است و] لشكر امام زمان. ابداً اعتنا به مسائلی كه طرح می‌شود در آنجا نكنید. چنانچه شماها همه با هم متحد بشوید و هماهنگ، و همه قوا با هم هماهنگ بشود و همین‌طور اسلحه‌ها در اختیار همه قواها قرار داده بشود و همه [كنار] هم جنگ بكنید، در ارتش و سایر قوا اختلاف نباشد، پیروزی شما نزدیك است. (1)
وظیفه هر نظامی و هر پادگان این است كه در امور سیاسی حكومت [دخالت] نكند؛ برای اینكه سرباز اگر وارد شد در امور سیاسی، سربازیش را از دست می‌دهد. یك سربازی كه افكارش را متوجه بكند به این كه كی جلو باشد، كی عقب باشد، چه جور بشود، فلان گروه چه بشود، فلان گروه چه بشوند، این دیگر سرباز اسمش نیست؛ این یك آدم سیاسی است كه كلاه سربازی را غصب كرده! باید شما همه توجه كنید، سران این ارتش و همه قوای مسلح باید موظف باشند به اینكه حفظ كنند تمام ارتش را از اینكه وارد در امور سیاسی بشود. ورود در امور سیاسی همان و حیثیت ارتش از بین رفتن همان. امور سیاسی در ارتش از هروئین بدتر است. چه طور هروئین انسان را چه می‌كند و از بین می‌برد، امور سیاسی هم باطن ارتش را از بین می‌برد؛ دید ارتش را از بین می‌برد.
از این جهت، یكی از چیزهایی كه لازم است برای شما و باید این مطلب را با جدیت، با قدرت، در همه جا بسط بدهید، این است كه نگذارید در امور سیاسی وارد بشوند. نگذارید سیاسیونی كه بخواهند بیایند در آنجا مسائل سیاسی بگویند در آنجا صحبت بكنند. البته بیایند موعظه بكنند؛ بیایند دعوت به اصلاح بكنند، به صلاح بكنند، شجاعت را به آنها یاد بدهند؛ اینها همه‌اش خوب است، اما بخواهند یك امور سیاسی را وارد بكنند در ارتش، این نقشه‌ای است كه اگر این قائل هم خود نقاش این امر نباشد، نقشه ای است كه كشیده شده است و این قائل را مِن حیثی كه خودش هم حتی نداند، وارد معركه كرده‌اند. آن چیزی كه از همه چیزها برای ابرقدرتها الآن [بیشتر] مطرح هست این است كه ما این ارتشی كه الآن دیدیم كه انسجامش بحمدالله، هست و قدرت نظامیش هست و نه ماه بیشتر هم دارد جنگ می‌كند و پیشبرد هم می‌كند، هر روز هم پیش می‌برد و خوب، این یك خوفی در قلب آنها ایجاد كرده، اینها دارند كم كم مأیوس می‌شوند. از این جهت، می‌خواهند ارتش را از باطن یك اشكالاتی در آن ایجاد كنند. یكی از اشكالات بزرگ همین است كه امور سیاسی را وارد كنند در ارتش و بیایند صحبتهای سیاسی بكنند و بیایند حرفهای سیاسی بزنند. بیایند یك گروهی گروه دیگر را چه بكنند؛ شما هم وارد بشوید در این مدان، یك دسته‌تان اهل گروه كذا بشوید و یك دسته هم اهل حزب كذا بشوید؛ و دایماً افكارتان بیاید سراغ حزب بازی، سراغ گروه‌بازی و سراغ این مسائل. و این همان است كه ارتش را از دست می‌برد؛ همه چیز ارتش را از بین می‌برد. و لهذا، من به سران ارتش امر می‌كنم به اینكه باید در ارتش مسائل سیاسی طرح نشود.
اشخاص اگر بخواهند بیایند آنجا صحبت كنند، اگر از سیاسیون هستند، اینها را نگذارند بیایند در ارتش صحبت بكنند. اینها توجه هم اگر خودشان نداشته باشند، لكن متحرك به حركت دیگران و به تحریك دیگران هستند. این از مسائل لازم برای ارتش است. همان طوری كه راجع به مواد مخدره هم من گفتم به آقایان و شماها هم همه باید توجه داشته باشید، آنها هم اگر در ارتش وارد بشوند، ارتش را از بین می‌برند. این اموری است كه باید حتماً در ارتش با كمال قدرت اجرا شود. (2)
وزارتخانه سپاه تازه متولد شده است. باید مواظبت كنید از اول وضعی كه در وزارتخانه‌های سابق بود. پیش نیاید. به هم زدن وزارتخانه‌های سابق خیلی وقت لازم دارد، ولی این وزارتخانه دست خود آقایان است. سعی كنید جهات اسلامی را خوب رعایت كنید. مهم این است كه در سپاه وضعی پیش نیاید كه به روحیه سپاهی‌ها صدمه بخورد. عمده در این جمهوری بعد از حفظ جهات اسلامی این است كه بین سپاه و مردم و سپاه و ارتش اختلافی نشود، كه بحمدالله امروز نیست. شما باید سعی كنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود، كه اگر افكار سیاسی وارد سپاه شود، جهات نظامی آن از بین می‌رود. همیشه به سپاه سفارش كنید كه آنان خودشان را یك جنگنده خدمتگزار مردم بدانند، نه یك جنگنده غیرخدمتگزار، و با ارتشیها با برادری رفتار كنند. مقصد یكی است: حفظ اسلام و كشور است، باید این مقصد را به پایان برسانید و بین خودتان و مردم و ارتش رفتار خوب داشته باشید. (3)
از آن طرف هم من به قوای مسلحه؛ چه ارتش باشد و چه [نیروهای] محلی باشد و چه پاسدارها باشند، به همه آنها سفارش می‌كنم كه در امور سیاسی دخالت نكنند. این طور نباشد كه یك دسته‌ای بروند راجع به اینكه كی این طوری گفته، یك دسته‌ای بگویند راجع به آنها، به آنها مربوط نیست، آنها باید مشغول جنگ باشند. ولی خوب، معلوم است كه آنها مطلع می‌شوند از مجلس، نمی‌گویم مطلع نشوند، دخالت نكنند. و آقایان باید بدانند كه اگر چنانچه در مجلس یك اضطرابی واقع بشود و یك وضع ناخوشی پیش بیاید، آن تأثیرش در جبهه‌ها هست و در كارخانه‌ها هست و در كشاورزیها هست و در همه جا تأثیر دارد و این به عهده شماست. الآن یك تكلیف بزرگ به عهده شماست، به عهده همه شماست و آن اینكه كاری نكنید كه به واسطه اعمال شما و به واسطه برخوردهای ناهموار خدای نخواسته، یك وقت پیش بیاید در همه كشور یك آثار سوئی واقع بشود و یك وقتی یك اضطرابی واقع بشود. از آن طرف هم توطئه‌ها معلوم است كه هست و موجود است الآن در كشور ما، و خدای نخواسته، آنها هم دامن بزنند، یك وقت هیاهویی در همه جا پیدا بشود. و من به همه ملت سفارش می‌كنم كه در این امور آرامش خودشان را حفظ كنند و هیچ حركتی كه برخلاف این آرامش است انجام ندهند، و مجلس را تأیید كنند و وكلا را تأیید كنند و اصلاً راجع به اینكه چه شده است حرفی نزنند و راجع به آینده مواظب باشند كه كارها ان‌شاءالله بخوبی پیش برود و كارها [انجام] بشود. (4)

راهبردهای تصریحی:

1- نظامیان حق ورود در گروهها، احزاب و دسته‌بندیهای سیاسی را ندارند.
2- نفوذ سیاسیون در بدنه‌ی نیروهای نظامی سبب تضعیف این نیروها می‌گردد.
3- از ورود و سخنرانی و نفوذ سیاسیون و احزاب و گروهها در نیروهای مسلح جداً بایستی جلوگیری كرد.

نكات استنباطی:

1- باید توجه داشت كار سیاسی كردن با بینش سیاسی داشتن فرق دارد. نظامیان بایستی بینش و دانش سیاسی خود را همواره ارتقا دهند.
2- شركت در مسائل عمومی نظام مانند انتخابات و روشنگری جامعه وظیفه و تكلیف همگانی است كه شامل نظامیان هم می‌شود.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)، ج14، صص 143 و 144.
2. صحیفه امام (ره)، ج14، صص 441 و 442.
3. صحیفه امام (ره)، ج18، ص 45.
4. صحیفه امام (ره)، ج19، صص 400 و 401.

منبع مقاله:
گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره‌ی سیاسی حضرت امام خمینی(قدس‌سره)(10)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط