برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

لزوم بیداری و هوشیاری مسلمانان

ما امیدواریم، ما امید آن داریم که همه اقشار ملّتهای مستضعف به هم بپیوندند. ما از خدای تبارک و تعالی می‌خواهیم که مسلمین در تمام اقطار عالم بیدار شوند؛ مسلمین از تفرق، از اختلاف، دست بردارند. من امیدوارم که شما جوانان پاکستانی - که به
سه‌شنبه، 14 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم بیداری و هوشیاری مسلمانان
 لزوم بیداری و هوشیاری مسلمانان

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت





 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)
ما امیدواریم، ما امید آن داریم که همه اقشار ملّتهای مستضعف به هم بپیوندند. ما از خدای تبارک و تعالی می‌خواهیم که مسلمین در تمام اقطار عالم بیدار شوند؛ مسلمین از تفرق، از اختلاف، دست بردارند. من امیدوارم که شما جوانان پاکستانی - که به دیدارمن آمدید و هم پیوستگی خود را با نهضت ما اعلام داشتید - همه موفق و سالم باشید. (1)

اینها نقشه‌هایی بوده است که اینها درست کردند و کشیدند، و اینها را مقابل هم قرار دادند و نمی‌دانم چه وقت می‌شود که مسلمین بیدار بشوند. چه وقت ممکن است که دولتهای ما، ملّتهای اسلامی، چه وقت می‌خواهند چشمهایشان را باز کنند. آیا نمی‌فهمند؟ یا می‌فهمند و نمی‌کنند؟

اگر نمی‌فهمند، باید توجّه کنند به مسائل که ببینند بدبختی مسلمین از کجا شروع می‌شود، و چه هست آن دردی که مسلمین را اینطور کرده که خزائن آنها را می‌برند و خودشان روی خزائن خودشان گرسنگی می‌خورند. این نفت به این سرشاری را بردند و ملّت ما گرسنه مانده است و همه جا همینطور. (2)

آیا مسلمین و خصوصاً حکومتهای اسلامی، چه وقت می‌خواهند بیدار بشوند؛ چه وقتی می‌خواهند اغراض شخصیه خودشان و آمال شخصی خودشان را کنار بگذارند و برای ملّتها خدمت بکنند؟

مسلمین یک میلیارد تقریباً جمعیت‌اند. الآن یک میلیارد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند. با دارا بودن همه چیز؛ ممالکت غنی وسیع و مملکت ایران 35 میلیون حالا می‌گویند جمعیت دارد. وسعتش آنقدر است که برای صد و پنجاه میلیون تا دویست میلیون جمعیت کافی است. یعنی اگر دویست میلیون جمعیت داشته باشد، در ایران به رفاه زندگی می‌کنند و همینطور ممالک دیگر وسیع‌اند. عراق وسیع است و جمعیت کمی ‌دارد. چه وقت می‌خواهند این حکومتها بیدار بشوند و دست از اغراضشان بردارند؟ و چه وقت می‌خواهند مسلمین توجّه بکنند به اینکه مصالحشان چه است و دردشان چه است؟ و چه وقت باید دوا کنند این درد را؟ (3)

من از خدای تبارک و تعالی می‌خواهم که همه‌ی مسلمین را بیدار کند خصوصاً دولتهای اسلامی ‌را که به فکر ملّتها بیفتند و به فکر خرابیها بیفتند و ان‌شاء‌الله در تحت لوای اسلام همه چیز را اصلاح کنند ... و دعا می‌کنم به اینکه دست اجانب کوتاه بشود از این ممالک و این ... در همه جا هستند الان و آنها امّ‌الاجانب هستند و باید ملّتها از اینها احتراز کنند و آنها را هدایت کنند و بگویند که هرچه که شما بخواهید بهترش در اسلام است. این چیزهایی که در ممالک دیگر شمال خیال می‌کنید در تمدن است وقتی که درست تأمّل کنید تمدّن نیست بلکه به توحّش نزدیکتر است، برای اینکه تمام سلاحهای مدرنی است که درست کردند همه برای کشتن همجنس خودشان و قتل عام کردن بشر است و این همان توحّش بزرگی است که در بین حیوانات کمترش هست تا بین انسانها و اسلام است که همه را به سلم دعوت می‌کند و همه را می‌خواهد با رفاه زندگی کنند و تمدّن صحیح در اسلام است، چنانچه حُرّیت صحیح در اسلام است.

اینها که به اسم شیوعی و به اسمهای دیگر در بین ملّتها هستند اینها بعضی‌شان گول خوردند و بعضی‌شان امّ‌الاجانب هستند و من امیدوارم که هدایت بشوند آنها، ملّت هم باید کوشش کند که آنها را هدایت کند و اگر هدایت نشد به آنها پشت کنند. ان‌شاء‌الله خداوند همه ما را هدایت کند به راه راست.
... ان‌شاء‌الله امیدوارم که همه دولتها و ملّتها تحت لوای اسلام جمع شوند و اگر بخواهند سعادت پیدا بکنند باید تحت لوای اسلام جمع بشوند تا اینکه نتوانند مکتبهای دیگر در آنها نفوذ پیدا کنند و تا انحرافات باشد و تحت لوای اسلام نباشد این مسائل و مشکلات هست. (4)
اگر ما آن موافقی که اسلام قرار داده است و مردم را هدایت کرده است به آن مواقف، آن مواقف را حفظ کنیم، اسلام پیش می‌رود؛ ممالک اسلامی‌ مشکلاتش حل می‌شود؛ دیگران به ما نمی‌توانند طمع کنند؛ یک میلیارد جمعیت مسلم، اسیر یک مشت اشخاص یا دولتهای کذا نمی‌شوند. یک میلیارد جمعیت با داشتن خزائن - با داشتن خزائن زیرزمینی - و با داشتن پشتوانه ایمان، ایمان به خدا یک همچو قدرت بزرگ مادّی و معنوی که برای هیچ‌جا نیست برای مسلمین هست، اگر استفاده نکنند، خودشان قصور یا تقسیر کرده‌اند.

مسلمین باید وضع خودشان را تغییر بدهند. (5)

کِی ما می‌خواهیم، مسلمین کِی می‌خواهند از این خواب بیدار بشوند؟ و کِی می‌خواهند که مشکلات بین خودشان را رفع بکنند؟ تا مشکلات بین خودشان رفع نشود، تا مشکلات بین دولتها و ملّتهای خودشان رفع نشود و مشکلات بین خود دولتها رفع نشود، امید اینکه شما بتوانید مَجدِ خودتان را به دست بیاورید نداشته باشید.

ما از سالهای طولانی این مطلب را هِی گفتیم و هِی نوشتیم و هِی گفتیم، و آنها هم شنیدند و تماشاگر بودند. خداوند ان‌شاء‌الله ما مسلمین را بیدار کند و ما مسلمین را به وظایف اسلامی‌ خودمان، به وظایف الهی خودمان، آشنا کند. خداوند ان‌شاء‌الله یک توفیقی بدهد که ما عیدهایمان عید باشد؛ نه عیدهایمان عیدی باشد که ما گرفتار ابرقدرتها هستیم. عیدهامان عید باشد. خداوند همه شما را تأیید کند؛ و همه ممالک اسلامی‌ را تقویت کند؛ و ایمان به همه ما بدهد، و توجّه به مشکلات، و رفع کردن مشکلات. (6)

اصلاً باید مسلمین بیدار بشوند. امروز روزی نیست که مسلمانها هر کدام یک گوشه‌ای زندگی تنهایی بکنند و خودشان بین خودشان در هر کشوری یک زندگی خاص به خود داشته باشند، نمی‌شود این معنا. در یک همچو زمانی که سیاستهای ابرقدرتها بلعیدن همه جاست، مسلمین باید بیدار بشوند،

ملّتها، دولتها را من از اکثرشان مأیوس هستم، لکن ملّتها باید بیدار بشوند، و همه تحت لوای اسلام و تحت سیطره قرآن باشند.
الحمدلله مسلمین هم عدّه‌شان قریب یک میلیارد هست و هم ممالک‌شان یک ممالکی است غنی، ثروتمند و هم افرادشان افراد لایق؛ لکن آنهایی که می‌خواهند در این ممالک حکومت کنند به واسطه تبلیغات سوئی که در طول چند سال تقریباً کرده‌اند و نفوذی که در دانشگاهها، در جاهایی که مراکز تربیت ابنای مسلمین است کرده‌اند، مسلمین را طوری کردند که از خودشان مأیوس شدند؛ یعنی خودشان را گم کردند. باید مسلمین جدیّت کنند مجد خودشان را پیدا کنند. (7)

مسلمانها باید خودشان را پیدا کنند؛ یعنی بفهمند که خودشان یک فرهنگی دارند، خودشان یک کشوری دارند، خودشان یک شخصیتی دارند.

اینکه در ذهن جوانهای ما کرده‌اند که باید مثلاً فلان مکتب در اینجا پیاده بشود، مکاتب شما چیزی نیستند، اینها همین تعلیماتی است که ابرقدرتها در ایران پیاده کرده‌اند. آنها یک همچو فرهنگی را برای ما درست کردند که ما از خودمان بیخود بشویم، و آنها تمام چیزی که ما داریم و حیثیتی که ما داریم ببرند. باید ما برگردیم به حال اوّل اسلام، باید مسلمین برگردند به همان حال که با جمعیّت کم غلبه کردند بر همه قدرتها. (8)

من امیدوارم که خدای تبارک و تعالی، به همه ما و به همه مظلومین عالَم و به همه مستضعفان جهان پیروزی عنایت کند، تا هم از زیر بار این ابرقدرتها خارج بشوند، و مسأله‌ای است که باید بشود. مسأله اینطور شده است که دیگر مستضعفین در مقابل مستکبرین قیام کرده‌اند، بیدار شده‌اند.

بیداری اوّل قدم است، اوّل قدم یقظه است. در سیر عرفانی هم یقظه اوّل قدم است. در این سیر، این هم سیر الهی و عرفانی است، بیداری اوّل قدم است و کشورهای اسلامی، ملّتهای مسلم، ملّتهای مستضعف در سرتاسر جهان، اینها بیدار شده‌اند و سیاه‌های امریکایی کتک این بیداری را می‌خورند، و ان‌شاء‌الله پیروز خواهند شد. (9)
من اعلام خطر می‌کنم برای مسلمین و برای اسلام با این وضعی که دولتها دارند. آنها کنار نشسته‌اند و شماها را به هم می‌ریزند. دولتها را با هم به جنگ وا می‌دارند و استفاده را خودشان می‌کنند. چرا مطالعه نمی‌کنید در امر اسلام و در امر سرنوشتهای مسلمین؟

تا کی ما باید زیر سلطه اجانب باشیم و تا کی ممالک ما باید در تحت تاخت و تاز آنها باشد؟ چرا از خواب بیدار نمی‌شوند مسلمانها؟ مشکل مهم، دولتهای اسلامی‌ هستند. باید دولتها بیدار بشوند.
اگر دولتها بیدار بشوند مشکلات مسلمین رفع می‌شود، با هم تفاهم می‌کنند، لکن دستهایی در کار است که نمی‌گذارد؛ مأمورینی آنها دارند که نمی گذارند این کار بشود. من از خدای تبارک و تعالی می‌خواهم که همه مسلمین را بیدار کند و همه را در تحت لوای اسلام قرار بدهد و همه را با هم مجتمع کند و مسائل اسلامی ‌را درست مطالعه کند و مسائل اسلامی‌ را بین خودشان حل کنند. (10)

هان ای مسلمانان جهان، و مستضعفان تحت سلطه ستمگران، به پا خیزید و دست اتّحاد به هم دهید و از اسلام و مقدّرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است.

جهان باید بداند که ایران راه خود را پیدا کرده است و تا قطع منافع امریکای جهانخوار، این دشمن کینه توز مستضعفین جهان، با آن مبارزه‌ای آشتی‌ناپذیر دارد، و حوادث ایران نه تنها ما را برای لحظه‌ای عقب نخواهد نشاند، که ملّت ما را در نابودی منافع آن مصمم‌تر خواهد کرد.

ما مبارزه سخت و بی‌امان خود را علیه امریکا شروع کرده‌ایم و امیدواریم فرندانمان با آزادی از زیر یوغ ستمکاران، پرچم توحید را در جهان بیفرازند ما یقین داریم اگر دقیقاً به وظیفه‌مان که مبارزه با امریکای جنایتکار است ادامه دهیم، فرزندانمان شهد پیروزی را خواهند چشید. (11)

آیا برای مسلمانان جهان ننگ نیست که با این همه سرمایه‌های انسانی و مادّی و معنوی، با داشتن چنین مکتب مترقّی و پشتوانه الهی تن به سلطه قدرتمندان مستکبر و دزدان دریایی و زمینی قرن بدهند؟ آیا وقت آن نرسیده است که هواهای نفسانیه را کنار گذاشته و با یکدیگر دست مودّت و اخوت داده و دشمنان بشریت را از صحنه خارج و به حیات ننگین ستمبارشان خاتمه دهند؟

آیا وقت آن نرسیده است که ملّت مبارز و غیور فلسطین، بازیهای سیاسی مدّعیان مبارزه با اسرائیل را شدیداً محکوم نموده و با سلاح گرم، سینه اسرائیل دشمن سرسخت اسلام و مسلمین را بشکافند؟ آیا مسلمانان چه جوابی در مقابل خداوند عظیم که آنان را دعوت به اعتصام بحبل‌الله نموده و از تفرقه و نزاع نفی فرموده است دارند؟ (12)

بر شما جوانان ارزنده اسلام - که مایه امید مسلمین هستید - لازم می‌باشد که ملّتها را آگاه سازید و نقشه‌های شوم و خانمان‌سوز استعمارگران را برملا نمایید، در شناسایی اسلام بیشتر جدیّت کنید، تعالیم مقدّسه قرآن را بیاموزید و به کار بندید، با کمال اخلاص در نشر و تبلیغ و معرفی اسلام به ملل دیگر و پیشبرد آرمانهای بزرگ اسلام بکوشید.

برای پیاده کردن طرح حکومت اسلامی ‌و بررسی مسائل آن اهتمام بیشتری به خرج دهید. مهذب و مجهز شوید؛ متّحد و متشکل شده و صفوف خود را فشرده‌تر سازید؛ هرچه بیشتر همفکر و انسان فداکار بسازید. از برملا کردن نقشه‌های دستگاه جبّار ایران علیه اسلام و مسلمین غفلت نورزید. (13)
من عید بزرگ اسلامی ‌را به همه ملّت بزرگ اسلام تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که عیدها بر ملّتهای اسلامی ‌مبارک و سعید باشد. و از شما آقایان تشکر می‌کنم که تشریف آوردید تا از نزدیک ما با شما مطالبمان را در میان بگذاریم.

عید مسلمین وقتی سعید و مبارک هست که مسلمین خودشان استقلال‌شان را و مَجدشان را - آن مجدی که در صدر اسلام برای مسلمین بود - به دست بیاورند. مادامی ‌که مسلمین در این حال هستند، در حال تفرُّق و تشتُّت، و در حالی که همه چیزشان پیوسته به غیر است، هیچ روزی برای آنها مبارک نیست. مبارک آن روزی است که دست اجانب از ممالک ما، از ممالک اسلامی، کوتاه بشود، و مسلمین روی پای خودشان بایستند و امور مملکت‌شان را خودشان به دست بیاورند. (14)

راهبردهای تصریحی:

1- مسلمانان می‌بایست در مورد امور مرتبط با خود هوشیار باشند.
2- بزرگترین مصیبت مسلمین در خواب غفلت فرورفتن آنهاست.
3- باید مسلمین از تفرقه و تشتّت دست بکشند و همه با هم وحدت و یکپارچگی داشته باشند.
4- بزرگترین مشکل مسلمانان، دولتهای اسلامی ‌هستند که با ملّتهایشان همراه نیستند.

نکات استنباطی:

1- غرب به واسطه اینکه توانست مسلمین را در خواب غفلت فرو کند و هوشیاری را از آنها بگیرد توانست بر مسلمین احاطه پیدا کند.
2- بزرگترین مددکار غرب در تسلّط به کشورهای اسلامی، حاکمان نالایق این کشورها هستند که از ملّتهای خود جدا و در فکر منافع شخصی خود می‌باشند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)، ج7، ص 292.
2. صحیفه امام (ره)، ج7، صص 392 و 393.
3. صحیفه امام (ره)، ج7، ص 393.
4. صحیفه امام (ره)، ج8، صص 308 و 309.
5. صحیفه امام (ره)، ج9، صص 330 و 331.
6. صحیفه امام (ره)، ج10، صص 418 و 419.
7. صحیفه امام (ره)، ج12، صص 318 و 319.
8. صحیفه امام (ره)، ج12، ص 321.
9. صحیفه امام (ره)، ج12، صص 381 و 382.
10. صحیفه امام (ره)، ج13، ص 344.
11. صحیفه امام (ره)، ج15، ص 171.
12. صحیفه امام (ره)، ج15، ص 172.
13. صحیفه امام (ره)، ج2، ص 439.
14. صحیفه امام (ره)، ج10، ص 414 .

منبع مقاله :
گردآوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (12)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.