درد در سمت راست قفسه سینه

درد در سمت چپ قفسه سینه معمولاً با حمله قلبی و یا بیماریهای تنفسی در ارتباط بوده که ممکن است به حملات درد منجر شود. با این حال، درد در سمت راست قفسه سینه می‌تواند به دلایل کاملاً متفاوتی اتفاق افتد. این مقاله را بخوانید تا
دوشنبه، 18 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درد در سمت راست قفسه سینه
  درد در سمت راست قفسه سینه

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

درد در سمت چپ قفسه سینه معمولاً با حمله قلبی و یا بیماریهای تنفسی در ارتباط بوده که ممکن است به حملات درد منجر شود. با این حال، درد در سمت راست قفسه سینه می‌تواند به دلایل کاملاً متفاوتی اتفاق افتد. این مقاله را بخوانید تا در مورد علل احتمالی درد در سمت راست قفسه‌ی سینه بیشتر بیاموزید.
همه ما تمایل داریم درد قفسه‌ی سینه را به اختلالات تنفسی، مشکلات قلبی، یا بیماری‌های ریوی ارتباط دهیم. با این حال، هنگامی که درد در ارتباط با قفسه‌ی سینه باشد، ناحیه و سمتی از قفسه‌ی سینه که درد در آن احساس می‌شود، از جنبه‌ی مهمی برخوردار است که بایستی در نظر گرفته شود. همانند درد در سمت چپ قفسه سینه، درد در سمت راست قفسه سینه نیز نشان دهنده‌ی مشکل جدی در رابطه با سلامتی است که ممکن است نیاز به فوریتهای پزشکی داشته باشد. بنابراین درد در قفسه‌ی سینه را نباید هرگز نادیده گرفت.

علل درد در سمت راست قفسه سینه

✦ گاستریت یا ورم معده

اصطلاح گاستریت (gastritis) حاکی از التهاب پوشش داخلی معده است. مصرف بیش از حد الکل، سوء هاضمه، و یک دوز (میزان تجویز شده دارو) طولانی مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، برخی از علل بسیار مهم التهاب معده به شمار می‌روند. ممکن است گاستریت پس از صدمه‌ی جسمی نیز ایجاد شود، که شامل تروما یا عفونت‌های میکروبی همچون باکتری‌ و ویروس می‌باشد. روزه‌داری نیز می‌تواند به ورم معده منجر شود. گاستریت می‌تواند موجب درد قفسه سینه شود، به این دلیل که معده به طور مستقیم با قسمت پایینی قفسه‌ی سینه در تماس است. هنگامی که اسفنکتر (عضله‌ی تنگ کننده) قلبی به درستی عمل نکند، اسید و شیره‌ی گوارشی از معده به سمت گلو ریفلاکس یا برگردانده می‌شود. هنگامی که اسید ریفلاکس شده به مری می‌رسد، موجب سوزش قلب یا سر دل و درد مزمن می‌گردد، و همچنین ممکن است فرد به هنگام نفس کشیدن در سمت راست قفسه سینه احساس درد داشته باشد.

✦ بیماری‌های کیسه صفرا

تشکیل سنگ کیسه صفرا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کیسه صفرا است. سنگهای صفراوی، در اکثر موارد در داخل مثانه ایجاد می‌شوند. با این حال، مواردی نیز وجود داشته‌اند که در آن سنگ در داخل مجاری صفراوی تشکیل شده است. این وضعیت می‌تواند موجب درد قفسه‌ی سینه به هنگام بلع شود. سنگ کیسه صفرا درد بسیار زیادی ایجاد می‌کند، به این دلیل که سنگ‌ها موجب آزار بافت داخلی کیسه صفرا می‌شوند. کیسه صفرا در نیمه بالایی معده قرار دارد که با قفسه سینه ادغام می‌باشد. سایش این سنگ یکی از علل شایع درد قفسه سینه است. سنگهای صفراوی می‌توانند با دارو و درمان شکسته شوند. در برخی موارد، جراحی نیز می‌تواند برای کاهش درد بکار گرفته شود. علاوه بر سنگ کیسه صفرا، کیسه صفرای کلسیفیه (porcelain gallbladder) (کلسیفیکاسیون یا کلسیم‌دار شدن کیسه صفرا به علت سنگ بیش از حد کیسه صفرا) و عفونت کیسه صفرا (کله سیستیت (cholecystitis) یا التهاب کیسه صفرا که معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که یک سنگ صفرایی، مجرای سیستیک را مسدود سازد) دو علت احتمالی درد در سمت راست قفسه سینه می‌باشند. درد ممکن است بعد از خوردن غذاهای پرچرب بدتر شود.

✦التهاب کبد

التهاب کبد به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. می‌تواند عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد و یا می‌تواند به وسیله‌ی الکل یا مواد مخدر ایجاد شود. یکی از ویروس‌های متداولی که موجب این بیماری می‌شود، ویروس هپاتیت است. گاهی اوقات، التهاب کبد همچنین در نتیجه‌ی اختلالی بنام کبد چرب ایجاد می‌شود. این اختلال عمدتاً از طریق تجمع چربی در بافتها و سلول‌های کبد مشخص می‌شود. و همچنین با مصرف الکل و مواد مخدر ارتباط دارد. نزدیکی کبد به قفسه سینه توضیح احتمالی برای درد در ناحیه‌ی قفسه سینه است.

✦مشکلات دیگر دستگاه گوارش

برخی علل متداول آن عبارتند از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD، التهاب جدار مری به علت تحریک و آزردگی مکرر توسط اسید)، زخم معده، و انسداد مواد غذایی است. استفاده مداوم و مزمن از آنتی اسیدها می‌تواند به عوارض جانبی مانند درد قفسه سینه منجر شود. انسداد مواد غذایی می‌تواند به درد، گرفتگی، و فشردن یا تنگ کردن قفسه سینه منجر شود.

✦ مشکلات ریوی

ذات الریه، آسم، هایپرتنسیون ریوی یا فشار خون ریوی (pulmonary hypertension)، پلورزی یا پلوریت (pleurisy) (التهاب غشاء اطراف ریه‌ها)، آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه)، پنوموتوراکس (فروپاشی بخشی از ریه انتشار هوا به درون حفره سینه)، و غیره می‌توانند به درد قفسه سینه منجر شوند.

✦ مشکلات دیگر

بیماری‌هایی مانند زونا، استرس، اضطراب، وحشتزدگی یا حملات هراس، شکستگی دنده، عضلات تضعیف شده، و غیره، می‌تواند به درد در سمت راست قفسه سینه منجر شوند. درد در سمت راست پشت و یا کتف می‌تواند به قفسه سینه پراکنده شود. فردی که مبتلا به آنفولانزا، سرفه، و سرماخوردگی است، امکان دارد از درد شدید قفسه سینه به هنگام سرفه و عطسه، به دلیل ضعف عضلات رنج ببرد.

علائم مرتبط با درد قفسه سینه

چندین نشانه‌ی جسمانی وجود دارد که ممکن است در نتیجه درد در سمت راست قفسه سینه احساس شود.
↫ احساس سوزش در پشت جناغ و درون قفسه سینه
↫ داشتن مزه‌ی ریفلاکس در دهان
↫ اشکال در بلع
↫ درد در قفسه سینه به هنگام تغییر موقعیت بدن
↫ درد به هنگام تنفس، به ویژه هنگامی که فرد دراز کشیده ، یا درد به هنگام خم شدن
در رابطه با آسیب‌های مربوط به درد قفسه سینه علتهای مختلفی وجود دارد. در چنین وضعیتی، بهتر است به دکتر مراجعه کنید، به خصوص اگر درد شدت گرفت. درد در سمت راست قفسه سینه به هنگام تنفس نیز نشانه‌ی خیلی خوبی نبوده و ممکن است نشانه‌ای از بیماری دستگاه گوارش باشد. جهت یافتن علت درد قفسه سینه، لازم است آزمایشاتی که پزشک تجویز می‌کند را انجام دهید. درمان تنها به علت درد بستگی دارد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.