برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

آمریکا عامل بدبختی کشورهای اسلامی

دنیا بداند که هر گرفتاریی که ملت ایران و ملل مسلمین دارند، از اجانب است؛ از آمریکاست. ملل اسلام از اجانب عموماً و از آمریکا خصوصاً متنفر است. بدبختی دوّل اسلامی از دخالت اجانب در مقدّرات آنهاست. اجانبند که مخازن
شنبه، 23 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمریکا عامل بدبختی کشورهای اسلامی
 آمریکا عامل بدبختی کشورهای اسلامی

 

گردآوری و تدوین: موسسه‌ فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

دنیا بداند که هر گرفتاریی که ملت ایران و ملل مسلمین دارند، از اجانب است؛ از آمریکاست. ملل اسلام از اجانب عموماً و از آمریکا خصوصاً متنفر است. بدبختی دوّل اسلامی از دخالت اجانب در مقدّرات آنهاست. اجانبند که مخازن پرقیمت زیرزمینی ما را به یغما برده و می‌برند. انگلیس است که سالیان دراز طلای سیاه ما را با بهای ناچیز برده و می‌برد. اجانبند که کشور عزیز ما را اشغال کرده و بدون مجوز از سه طرف به آن حمله کرده و سربازان ما را از پا در می‌آورند. دیروز ممالک اسلامی به چنگال انگلیس و عمّال آن مبتلا بودند؛ امروز به چنگال آمریکا و عمّال آن. آمریکاست که از اسرائیل و هواداران آن پشتیبانی می‌کند. آمریکاست که به اسرائیل قدرت می‌دهد که اعراب مسلم را آواره کند... (1)
آقا تمام گرفتاری ما از این آمریکاست! تمام گرفتاری ما از این اسرائیل است! اسرائیل هم از آمریکاست. این وکلا هم از آمریکا هستند! این وزرا هم از آمریکا هستند! همه تعیین آنهاست. اگر نیستند چرا نمی‌ایستند در مقابلش داد بزنند؟ (2)
این که دولت آمریکا در این وقت از زمان می‌گوید که ما دوستانی داریم در منطقه و منافعی داریم، باید دید که او چی می‌گوید، دوستان آنها کی هستند و کی بودند و منافع آنها در این منطقه چی هست و چی بود و چی خواهد بود. آنها دوستانی دارند و دوستان، آن قدر دوستی دارند که علاوه بر این که مزدور بیمزد هستند، مزدور مزدبده هستند. آنهایی که منافع کشور خودشان را، سرمایه‌های انسانهای مظلوم را به پای قدرتمندان می‌ریزند و منافع آنها را تأمین می‌کنند، مراد از منافع این طور منافع است، منافعی که شریان حیات آنها را در صورتی که قطع بشود، قطع می‌کند. و دوستان آنها دوستانی هستند که اگر آنها کنار بروند، حیات آنها را سلب می‌کند. و ما به همه کشورهایی که همسایه ما هستند، اسلامی هستند، به دولتمردان آنها که به خیال خودشان اسلامی هستند، تذکر می‌‌دهیم که مقصود آمریکا از این که ما دوستانی داریم و منافعی داریم و دنبال او دوستان و منافع خودشان را به واسطه اسلام و ایران اسلامی در خطر می‌بینند، آن منافع، همان منابع سرشار کشورهای اسلامی است و همان منابع زیرزمینی در کشورهای اسلامی و مناطق مهم برای آنها هست و آن دوستان شماها هستید، که بعض شما هست که برای آنها خدمت می‌کنید و در ازای این خدمت، ذخایر خودتان را هم تقدیم می‌کنید. (3)
این خودباختگی که الآن این دولتهای اطراف خلیج و غیرخلیج و اینها از خود نشان می‌دهند نسبت به قدرتهای بزرگ، اینها گمان می‌کنند که اگر صدام مثلاً دستش برسد یکی از اینها را می‌گذارد سر کار باشند صدام یک روحی دارد که نمی‌شود جلویش را بگیرد، نمی‌تواند جلویش را بگیرد، اگر می‌توانست جلویش را بگیرد که خودش را به این وضع نرسانده بود؛ باز اینها کمک او می‌کنند. اینها خیال می‌کنند که اگر اینها گرفتار شدند، آمریکا می‌آید و جلوی این را می‌گیرد که مبادا به آنها صدمه‌ای وارد بشود. آمریکا شماها را برای نفت‌تان می‌خواهد. آمریکا شما را برای این می‌خواهد که بازار درست کنند که نفت‌تان را ببرد و بنجلها را بیاورد به شما بفروشد به قیمت گران؛ چه کار دارد آمریکا به این که شما چه حال دارید. شما هر حالی می‌‌خواهید داشته باشید، ملتهای شما هر چه می‌‌خواهند گرسنه باشند، ملتهای شما هر چه می‌‌خواهند تشنگی بکشند الآن، او چه کار به این کارها دارد، او می‌‌خواهد که از شما استفاده ببرد؛ نه استفاده‌ای که یک انسان از انسان می‌برد، نه استفاده‌ای که یک انسان از یک عبد می‌برد، استفاده‌ای که حتی از حیوانات هم پست‌تر ما را حساب می‌کنند و می‌خواهند استفاده ببرند. (4)
ما امروز می‌بینیم که در بلاد مختلفه مسلمین، ظلمهاست که بر مسلمین وارد می‌شود. در لبنان آن آتشی که برافروخته‌اند، آمریکا برافروخته، و آن لشکرکشی‌ای که از طرف آمریکا و فرانسه و سایر اذناب آنها برای یک مشت مظلوم شیعه و مظلوم مسلمان در آن جا انجام می‌گیرد، سایر مسلمین نشسته‌اند و تماشا می‌کنند. غایتِ کاری که امسال حکومتها کردند این بود که عید نگرفتند، کافی است این؟ این هم یک کاری است، اما آنها دارند ظلم خودشان را می‌کنند، آنها دارند فوج فوج جوانهای ما را در لبنان و فلسطین می‌کشند. آنها دارند در افغانستان آن جنایات را می‌کنند. آنها دارند در عراق آن جنایات را می‌کنند، و آنها بر ایران آن جنایات را وارد می‌کنند. مجرد این که امسال ما عید نداریم، این کار را درست می‌کند؟ این تکلیف را از دوش این دولتها بر می‌دارد؟ آنها با سرنیزه پیش می‌آیند و با توپ و تانک پیش می‌آیند و مظلومین همه تنها مانده‌اند و مع‌ذلک تو دهنی دارند به آنها می‌زنند، لکن دولتها نشسته‌اند تماشا می‌کنند، و غایت امر این است که عید را نمی‌گیرند. شما عید نگیرید، عید را آمریکا می‌گیرد، عید را اسرائیل می‌گیرد. بهتر از این عید چی که شماها مرتبه‌تان به آن‌جا رسیده که هیچ کاری از شما نمی‌آید الّا این که عید نگیرید. چه تأثیری در دنیا دارد این عید نگرفتن؟ (5)
لازم است در نوحه‌ها و اشعار مرثیه و اشعار ثنای از ائمه حق – علیهم‌السلام الله – به طور کوبنده فجایع و ستمگریهای ستمگران هر عصر و مصر یادآوری شود؛ و در این عصر که عصر مظلومین جهان اسلام به دست آمریکا و شوروی و سایر وابستگان به آنان و از آن جمله آل سعود، این خائنین به حرم بزرگ الهی – لعنةالله و ملائکته و رسله علیهم – است به طور کوبنده یادآوری و لعن و نفرین شود. و همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین مسلمین است این مراسم سیاسی است که حافظ ملیّت مسلمین، به ویژه شیعیان ائمه اثنی‌عشر – علیهم صلوات الله و سلم – [است]. (6)

راهبردهای تصریحی:

1- عامل بدبختی در طول دوران حکومت پهلوی آمریکا بوده است.
2- تمام مشکلات ایجاد شده برای ایران و کشورهای اسلامی به واسطه‌ی آمریکاست.
3- کشورهای اسلامی می‌بایست در برابر آمریکا متحد باشند.

نکات استنباطی

1- وجود حکّام بی‌لیاقت در کشورهای اسلامی بر اثر حمایت آمریکا از این افراد است، لذا عامل بدبختی این کشورها در وهله‌ی اوّل آمریکاست.

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 1، ص 411.
2- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 1، ص 422.
3- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 16، ص 273.
4- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 17، ص 404.
5- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 18، ص 156.
6- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 21، ص 400.

منبع مقاله :
گردآوری و تدوین مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره‌ سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط