معني بسيار ارجمند شيعه

يكي از شيعيان كه بسيار خوشحال به نظر مي رسيد، به حضور امام جواد (ع) آمد، حضرت به او فرمود: چرا اين گونه تو را شادمان مي نگرم ؟ او عرض كرد: اي پسر رسول خدا(ص) از پدرت شنيدم مي فرمود: سزاوارترين روز براي شادي كردن ، آن روزي است كه خداوند به انسان توفيق نيكي كردن و انفاق نمودن به برادران ديني دهد، امروز ده نفر از برادران ديني كه فقير و عيالمند بودند از فلان جا و فلان جا نزد من آمدند و من به هر كدام فلان مقدار پول و خوار و بار دادم ، از اين رو خوشحال هستم .
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معني بسيار ارجمند شيعه
معني بسيار ارجمند شيعه
معني بسيار ارجمند شيعه

نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي
منبع:داستان هاي شنيدني از چهارده معصوم(عليهم السلام)
يكي از شيعيان كه بسيار خوشحال به نظر مي رسيد، به حضور امام جواد (ع) آمد، حضرت به او فرمود: چرا اين گونه تو را شادمان مي نگرم ؟ او عرض كرد: اي پسر رسول خدا(ص) از پدرت شنيدم مي فرمود: سزاوارترين روز براي شادي كردن ، آن روزي است كه خداوند به انسان توفيق نيكي كردن و انفاق نمودن به برادران ديني دهد، امروز ده نفر از برادران ديني كه فقير و عيالمند بودند از فلان جا و فلان جا نزد من آمدند و من به هر كدام فلان مقدار پول و خوار و بار دادم ، از اين رو خوشحال هستم . امام جواد (ع) فرمود: سوگند به جانم ، سزاوار است كه تو خوشحال باشي ، اگر عمل نيك خود را حبط و پوچ نساخته باشي و يا بعدا حبط و پوچ نكني . او عرض كرد: با اينكه من از شيعيان خالص شما هستم ، چگونه عمل نيكم را حبط و پوچ مي كنم ؟ امام جواد (ع) فرمود: همين سخني كه گفتي ، كارهاي نيك و انفاقهاي خود را حبط و پوچ نمودي (يعني ادعاي شيعه خالص بودن ، كار ساده اي نيست). او عرض كرد: چگونه ؟ توضيح بدهيد. امام جواد (ع) فرمود: اين آيه را بخوان :
يا ايهاالذين آمنوا لاتبطلوا صدقاتكم بالمن والاذي : اي كساني كه ايمان آورده ايد، بخششهاي خود را با منت و آزار، باطل نسازيد.
او عرض كرد: من به آن افراد يكه صدقه دادم ، منت بر آنها نگذاشتم و آنها را آزار ننمودم . امام جواد (ع) فرمود: خداوند فرموده : لاتبطلوا صدقاتكم بالمن و الاذي بخششهاي خود را با منت و آزار، باطل و پوچ نسازيد نفرموده تنها منت و آزار بر آنانكه مي بخشيد، بلكه خواه منت و آزار بر آنان باشد يا ديگران ، آيا به نظر تو آزار به آنان (بخشش گيرندگان) شديدتر است ، يا آزار به فرشتگان مراقب اعمال تو فرشتگان مقرب الهي و يا آزار به ما؟ او عرض كرد: بلكه آزار به فرشتگان و آزار به شما، شديدتر است . امام جواد (ع) فرمود: تو فرشتگان و مرا آزار دادي و بخشش خود را باطل نمودي !. او عرض كرد: چرا باطل كردم ؟ و شما را آزار دادم ؟ امام جواد (ع) فرمود: اين كه گفتي : چگونه باطل نمودم با اينكه من از شيعيان خالص شما هستم ؟ (همين ادعاي بزرگ ، ما را آزار داد). سپس فرمود: واي بر تو! آيا مي داني شيعه خالص ما كيست ؟ شيعه خالص ما حزبيل ! مؤمن آل فرعون ، و (حبيب نجار) صاحب يس و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار(ره) هستند، تو خود را در صف اين افراد برجسته قرار دادي و با اين ادعا فرشتگان و ما را آزردي . آن مرد به گناه و تقصير خود اعتراف كرد و استغفار و توبه نمود و عرض كرد: اگر نگويم شيعه خالص شما هستم پس چه بگويم ؟ امام جواد(ع) فرمود: بگو من از دوستان شما هستم ، دوستان شما را دوست دارم و دشمنان شما را دشمن دارم . او چنين گفت ، واز گفته قبل ، استغفار كرد، امام جواد (ع) فرمود: اكنون پاداش بخششهاي تو به تو بازگشت نمود و حبط و بطان آنها برطرف گرديد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.