هر جا که هستید ویدئوهای خود را ویرایش کنید

ویرایش‌گرهای ویدئو بر روی PC، وب و تلفن‌ها و تبلت‌های شما هستند. کدام یک بهترین هستند و مزایا و معایب آن‌ها چیست؟ Roland Waddilove در این مقاله به این سؤال‌ها پاسخ می‌دهد.
سه‌شنبه، 17 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هر جا که هستید ویدئوهای خود را ویرایش کنید
 هر جا که هستید ویدئوهای خود را ویرایش کنید

 






 

ویرایش‌گرهای ویدئو بر روی PC، وب و تلفن‌ها و تبلت‌های شما هستند. کدام یک بهترین هستند و مزایا و معایب آن‌ها چیست؟ Roland Waddilove در این مقاله به این سؤال‌ها پاسخ می‌دهد.
تا همین چند وقت پیش اگر می‌خواستید یک کلیپ ویدئویی را ویرایش کنید یا یک فیلم بسازید مجبور بودید از یک ویرایش‌گر ویدئویی که بر روی PC شما اجرا می‌شد استفاده کنید. این روزها شما گزینه‌های بسیار بیش‌تری در اختیار دارید و امکان این وجود دارد که ویدئو را بر روی تلفن و تبلت فیلم‌برداری، تدوین و به اشتراک بگذارید و این کار را در نهایت سادگی به انجام برسانید و هیچ نیازی به PC نداشته باشید. همه چیز بر روی یک گجت که در جیب شما جای می‌گیرد انجام می‌شود اما آیا این برنامه‌های کاربردی از ویژگی‌های کافی برخوردار هستند؟
اگر قصد دارید در زمان ناهار و در هنگام کار به تدوین و ویرایش ویدئو بپردازید اما اجازه‌ی نصب نرم‌افزار را ندارید، چنان‌چه یک Chromebook که فاقد توانایی نصب نرم‌افزار است داشته باشید یا فقط دوست داشته باشید بر روی وب کار کنید، می‌توانید از یک ویرایش‌گر آن‌لاین ویدئویی که در یک مرورگر اجرا می‌شود بهره بگیرید. انجام این کار چقدر ساده است و نقاط ضعف و گلوگاه‌های این روش چیست؟
بیایید با استفاده از برنامه‌های PC، برنامه‌های کاربردی برای دیوایس‌های موبایل و ابزار آن‌لاین نگاهی به روش‌های متفاوتی که می‌توانید ویدئوها را تدوین کنید و فیلم بسازید بیندازیم. البته شما مجبور نیستید یکی از این‌ها را انتخاب و به طور دائم از آن استفاده کنید و ممکن است بخواهید از یک PC برای کارهای خاص و از تلفن یا وب برای انجام کارهای دیگر استفاده نمائید.

ویرایش‌گرهای ویدئویی برای PC

اگرچه ویدئوها را می‌توان بر روی تلفن یا تبلت یا در یک مرورگر وب تدوین کرد، سایز بزرگ و حجیم فایل‌هایی که باید با آن‌ها کار کنید امکان انجام پروژه‌های بزرگ را از شما صلب می‌کند و فقط می‌توانید با پروژه‌های کوچک کار کنید. وقتی یک ویدئو را بر روی PC تدوین می‌کنید هیچ مشکلی در کار با ویدئوهایی که صدها مگابایت حجم دارند وجود ندارد. کلیپ‌های ویدئویی که ویرایش می‌شوند می‌توانند هر سایزی داشته باشند و حجم فیلم‌های خروجی می‌تواند به چندین گیگابایت برسد.
برخی از افراد پا را از این هم فراتر می‌گذارند و از یک دیسک دوم که به ذخیره‌سازی ویدئوها اختصاص دارد بهره می‌گیرند زیرا به فضای ذخیره‌سازی بیش‌تری نیاز دارند. نرم‌افزار ویرایش ویدئو بر روی PC در مقایسه با ویرایش‌گرهای ابری و موبایل ویژگی‌های بسیار بیش‌تری ارائه می‌کند و اغلب پر از جلوه‌هایی ویژه‌ای است که شما را قادر می‌سازد رنگ‌ها را معکوس کنید، آن‌ها را به سیاه و سفید تبدیل کنید، thermal imaging, pixelate, ripple اعمال کنید و آن‌ها را به sketch تبدیل نمائید.
آن‌ها در عین حال ابزاری برای تصحیح مشکلاتی نظیر brightness, contrast, sharpness, saturation و tint دارند. برنامه‌های عالی ویرایش ویدئو نظیر Adobe Premiere Pro هم وجود دارد اما هزینه‌ی آن‌ها بیش‌تر از 200 پوند در سال است و همین باعث می‌شود تا خیلی از افراد قادر به استفاده از آن نباشند. Premiere Elements با قیمت 64.81 پوند قابل استفاده‌تر است و Cyberlink Power Director و Corel Video Studio نیز در همین حوزه‌ی قیمت جای می‌گیرند.
به جای استفاده از برنامه‌های مشهور، در این جا به 5 ویرایش‌گر ویدئویی رایگان یا ارزان‌تر برای PC که ارزش اشغال فضای PC شما را دارند اشاره می‌کنیم. برخی از آن‌ها با در نظر گرفتن قیمت صفر یا نزدیک به صفرشان بسیار عالی هستند و شما باید قبل از پرداخت هزینه‌ی زیاد برای خرید نرم‌افزار، آن‌ها را امتحان نمائید. اگر لینوکس را اجرا می‌کنید، ممکن است بخواهید نگاهی به Openshot (openshot.org) و LiVES (lives-video.com) که دو ویرایش‌گر ویدئویی منبع باز هستند که می‌توانید بر روی لینوکس نصب کنید یا از یک CD/DVD لایو اجرای‌شان نمائید بیندازید.

MoviePlus Starter Edition

Serif نسخه‌های قدیمی بسیاری از برنامه‌های خود را به شکل رایگان ارائه می‌کند و اگر MoviePlus X6 با قیمت 61 پوند بیش‌تر از بودجه‌ی شما است، MoviePlus Starter Edition یکی از بهترین ویرایش‌گرهای ویدئویی رایگان برای ویندوز به شمار می‌رود.
این برنامه به شکلی تعجب‌برانگیز پر از ویژگی‌های متعدد و برای استفاده‌ی افراد مبتدی به اندازه‌ی کافی ساده است. فیلم‌ها و عکس‌ها می‌توانند به یک پروژه ایمپورت شوند، و thumbnailها در پانل Media در سمت راست ظاهر می‌گردند. کلیپ‌ها و تصاویر می‌توانند به انتهای پنجره کشیده شوند تا ترتیب پخش آن‌ها مشخص و تعیین گردد. ویدئو با استفاده از نماهای storybiard یا timeline تدوین می‌شود. دومی overlay, video, audio و ترک‌های موسیقی را نمایش می‌دهد.
شما می‌توانید آیتم‌ها را بکشید و بیندازید، برای trim بر روی آن‌ها دبل‌کلیک کنید، transitionها را اعمال کنید، میزان بلندی صدا را تنظیم کنید، افکت‌های حرکتی را به عکس‌های ایستا اعمال کنید و کارهای زیاد دیگری به انجام برسانید. فرمت‌های از پیش تعریف شده‌ی بسیار زیادی شامل widescreen (صفحه عریض)، HD 720/1080 و فرمت‌های YouTube برای فیلم خروجی در دسترس قرار دارد.

VideoPad

VideoPad (nchsoftware.com) در سه نسخه در دسترس است و شما می‌توانید ویرایش‌های Home Edition Masters Edition و نسخه‌های رایگان را براساس تعداد و دامنه‌ی ویژگی‌های مورد نیاز خود انتخاب کنید. نسخه‌ی رایگان آن بسیار خوب است و ویژگی‌های متعددی دارد پس آن را امتحان کنید و تنها در صورتی که به چیزی قدرتمندتر نیاز پیدا کردید آن را ارتقا دهید.
پانل بالا و سمت چپ، کلیپ‌های ویدئویی، عکس‌ها و فایل‌های صوتی را نشان می‌دهد و پانل بالا و سمت راست نشان دهنده‌ی پیش‌نمایش فایل‌های رسانه‌ای و نیمه‌ی پائینی پنجره جایی است که فیلم تدوین می‌شود. نماهای storyboard و timeline نیز هست و دومی دارای دو ویدئو و دو track صوتی است. ویدئوها، عکس‌ها و صدا را می‌توانید به timeline بکشید و افکت‌ها را به آن‌ها اعمال نمائید. دامنه‌ی افکت‌ها با برخورداری از crop, mirror, motion blur, cartoon, sepia, fisheye و خیلی‌های دیگر بسیار خوب است.
حتی پرده‌ی سبز نیز در آن وجود دارد که برای یک ویرایش‌گر ارزان قیمت یک ویژگی غیر منتظره محسوب می‌شود. شما می‌توانید متن نیز اضافه کنید و قادر هستید narration (روایتی که بر روی تصاویر بیان می‌شود) ضبط کنید و کارهای دیگری نیز به انجام برسانید.

Kate"s Video Toolkit

Kate"s Video Toolkit (fakewebcam.com) حالا به نسخه‌ی 7 رسیده و در مقایسه با برخی از ویرایش‌گرهای دیگر اندکی ابتدایی به نظر می‌رسد اما اگر بقیه‌ی ابزار را اندکی پیچیده یافتید امتحان کردن آن ارزشش را دارد. این ویرایش‌گر یک اینترفیس غیرعادی دارد که شبیه نرم‌افزار تدوین ویدئویی عادی نیست و تا حدودی شبیه به مجموعه‌ای از ابزار به نظر می‌رسد.
برگه‌ی Play را انتخاب کنید تا بتوانید یک کلیپ ویدئویی را باز کنید. برگه‌ی Cut می‌تواند برای تنظیم نقاط آغاز و پایان و بازنویسی بر روی کلیپ مورد استفاده قرار گیرد. برگه‌ی transition به شما اجازه می‌دهد دو کلیپ و یک افکت انتقالی را انتخاب کنید و سپس آن‌ها را به شکل یک فایل واحد درآورید.
برگه‌ی Join به شما اجازه می‌دهد چندین کلیپ را به هم پیوند دهید و فیلم نهایی را ذخیره کنید. برگه‌ی Mix به شما اجازه می‌دهد فیلم و موسیقی را با هم ترکیب کنید و برگه‌ی Convert نیز یک فرمت و سایز را به فرمت دیگر تبدیل می‌کند. اینترفیس این برنامه فرآیند خلق یک فیلم با استفاده از چند کلیپ را دشوارتر از چیزی که باید باشد می‌کند.

Lightworks

اگر قصد دارید یک تدوین‌گر حرفه‌ای شوید، Lightworks (lwks.com) یکی از برنامه‌هایی است که حتماً باید با آن آشنا باشید زیرا توسط بسیاری از افراد برتر که در هالیوود کار می‌کنند مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال از این برنامه برای تدوین فیلم "گرگ وال استریت" استفاده شده است.
جالب است که این ابزار حرفه‌ای به شکل رایگان عرضه می‌شود. قاعدتاً نباید انتظار داشته باشید که هالیوود با آن بودجه‌های سرسام‌آور و هنگفت از یک نرم‌افزار رایگان استفاده کند اما این موضوع حقیقت دارد. Lightworks برای تدوین یک فیلم تجاری دو ساعته که در سالن‌های سینما نمایش داده می‌شود به اندازه‌ی کافی قدرتمند است اما ارزش آن در قابلیت استفاده‌اش نهفته است.
در ابتدا این برنامه سردرگم کننده به نظر می‌رسد اما اگر قبل از شروع کار یک یا دو ساعت صرف تماشای راهنماهای ویدئویی آن بر روی وب‌سایت‌اش کنید فرآیند یادگیری شما را تسهیل می‌کند. ویژگی‌های بسیار هوشمند و قدرتمندی در این ویرایش‌گر ویدئویی وجود دارد اما منحنی یادگیری پیچیده‌اش ممکن است شما را از به کارگیری آن باز دارد.

VideoMeld

VideoMeld (Videomeld.com) محصول GoldWave، یک کمپانی شناخته شده برای عرضه‌ی محصولات و نرم‌افزارهای تدوین صوتی است. این نرم‌افزار ویرایش ویدئویی به نوعی رایگان است زیرا شما می‌توانید ویدئوهایی با مدت زمان حداکثر 5 دقیقه را با استفاده از آن خلق کنید. ممکن است 5 دقیقه زمان زیادی به نظر نرسد اما تقریباً تمام ویدئوهایی که بر روی فیس بوک به اشتراک گذاشته می‌شوند زمانی کم‌تر از 5 دقیقه دارند و بخش عظیمی از ویدئوهای YouTube نیز همین‌طور هستند.
یک مجوز 1 ساله با قیمت اندک 19 دلار ارائه می‌شود. Trackهای صوتی و ویدئویی در یک timeline و در بخش پائینی پنجره نمایش داده می‌شوند و شما می‌توانید با چندین track در این جا کار کنید. امکان انتخاب چند کلیپ ویدئویی به طور همزمان وجود دارد و سپس آن‌ها می‌توانند کشیده و انداخته شوند تا به همان ترتیبی که شما می‌خواهید نمایش داده شوند.
نقاط ابتدایی و انتهایی نیز می‌تواند ست شود و گستره‌ای از افکت‌های ویدئویی و صوتی، فیلترها و overlayها در دسترس قرار دارد. brightness, contrast, saturation و سایر مشخصات نیز قابل تنظیم هستند. همه‌ی این آیتم‌ها بر روی یک نوار ابزار در بالای timeline قرار گرفته‌اند و می‌توانند به درون کلیپ‌ها کشیده و انداخته شوند.

ویرایش‌گرهای ویدئویی آن‌لاین

چندین مشکل برای ویرایش آن‌لاین ویدئو در یک مرورگر وب وجود دارد و بدیهی‌ترین آن‌ها، سایز فایل‌ها و مدت زمان آپ‌لود این فایل‌ها است. اگر کلیپ‌ها بر روی PC شما باشند، یک ویرایش‌گر مبتنی بر PC مزیتی آشکار دارد زیرا PC می‌تواند فایل‌ها را مستقیماً بارگذاری نماید. اگر یک ویدئو بر روی تلفن یا تبلت باشد، همین موضوع مصداق دارد و شما می‌توانید در عرض چند ثانیه آن را بارگذاری نمائید.
ویدئویی که قرار است به شکل آن‌لاین ویرایش شود باید آپ‌لود گردد، و مدت زمان لازم برای انجام این کار به سرعت اینترنت شما و سرعت سرور بستگی دارد. در یک اتصال اینترنتی خوب ممکن است بتوانید با سرعت 1MB/s آپ‌لود کنید بنابراین امکان آپ‌لود منطقی ویدئوی HD وجود دارد. در 10 دقیقه، شما می‌توانید یک ویدئوی 3 تا 4 دقیقه‌ای که در سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو نظیر YouTube رایج است برای ویرایش آپ‌لود کنید.
سرعت آپ‌لود فقط یک عامل است و هر ویدئویی که آپ‌لود می‌شود نوعاً توسط سرور پردازش و به فرمت درونی خاص آن سرور تبدیل می‌شود. قبل از این‌که بتوانید ویرایش کلیپ‌ها را آغاز کنید این کار باعث ایجاد یک تأخیر دیگر می‌گردد. اگر افراد زیادی بر روی وب‌سایت در حال آپ‌لود و ویرایش ویدئو باشند، ممکن است سرعت سرور افت نموده و کند شود. ویرایش ویدئویی به توان پردازشی بسیار زیاد، پهنای باند زیاد و فضای ذخیره‌سازی زیادی بر روی دیسک و همچنین حافظه‌ی بالا نیاز دارد.
برخی از وب‌سایت‌ها در این زمینه تلاش کرده‌اند اما بسته شده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها که قبلاً ویرایش آن‌لاین ویدئو را ارائه می‌کردند از بین رفته‌اند. جایگزین این سایت‌ها اندکی در این زمینه بهتر هستند اما تعدادشان بسیار کم است.

Shotclip

Shotclip یک ویرایش‌گر آن‌لاین ویدئویی جالب که از طریق timeline ویدئوها را خلق می‌کند و هر یک از این‌ها با استفاده از یک یا بیش‌تر از یک صحنه ساخته می‌شوند. و پس از آپ‌لود یک ویدئو کلیپ برای اولین صحنه‌ی اولین storyline، شما می‌توانید صحنه‌های بیش‌تری اضافه کنید یا به storyline بعدی بروید و یک کلیپ را برای هر یک از آن‌ها نیز آپ‌لود نمائید.
عنوان‌ها (Titles) و یادداشت‌ها نیز می‌توانند به هر storyline و هر صحنه اضافه شوند تا سازمان‌دهی آن‌ها را ساده‌تر نماید. صحنه‌ها می‌توانند به منظور تعیین ترتیب نمایش کشیده شده و ابتدا و انتهای آن‌ها trim شود. هیچ نوع جلوه‌ی ویژه‌ای وجود ندارد و تنها قابلیت اضافی آن افزودن یک track صوتی است. این ویرایش‌گر آن‌لاین ادعا می‌کند از ویژگی‌های همکارانه برخوردار است.
شما می‌توانید دوستان خود را برای همکاری در ساخت فیلم دعوت و storylineها و صحنه‌های آنان را به فیلم اضافه کنید. خروجی فیلم نهایی می‌تواند با رزولشون‌های 480p, 720p یا 1080p باشد و پائین‌ترین رزولوشن رایگان است. Shotclip بسیار محدود است اما الگوهایی که می‌توانید کارتان را با آن‌ها آغاز کنید و با دوستان‌تان همکاری نمائید آن را به برنامه‌ای مفرح تبدیل می‌کند.

Video Toolbox

Video Toolbox (videotoolbox.com) دقیقاً همان چیزی است که از اسم‌اش برمی‌آید: مجموعه‌ای از ابزاری که می‌تواند برای پردازش ویدئوها مورد استفاده قرار گیرد. اینترفیس آن بسیار غیرمعمول است و به اندازه‌ی سایر برنامه‌ها خوب نیست. صفحه‌ی خانگی آن یک مدیر فایل است و شما می‌توانید کلیپ‌های ویدئویی را آپ‌لود کرده و آن‌ها را به شکل آن‌لاین ذخیره نمائید. فایل‌ها به مدت 1 ماه در آن‌جا حفظ می‌شوند و فضای ذخیره‌سازی 600 مگابایت است که برای یک برنامه‌ی رایگان چیز بدی نیست. پس از آپ‌لود ویدئوهای متعدد، شما می‌توانید یک یا بیش‌تر از یک کلیپ را انتخاب و سپس از طریق یک منو کارهایی نظیر cut/split, merge, crop، اضافه کردن صدا، زیرنویس و چند کار دیگر را انجام دهید. عملکردهای آن ابتدایی هستند و به عنوان مثال زمانی که یک ویدئو را به دو قسمت تقسیم می‌کنید (split video)، بدون این‌که بتوانید یک پیش‌نمایش ببینید زمان را وارد می‌نمائید.
بهترین ویژگی Video Toolbox، قابلیت تبدیل فرمت فایل است و از لیست بلندبالایی از فرمت‌ها و دیوایس‌ها پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید یک کلیپ را با یک فرمت آپ‌لود و با یک فرمت دیگر دانلود کنید.

Magisto

Magisto (magisto.com) مثل یک نسخه‌ی تحت وب از یک برنامه‌ی جالب و سرگرم کننده است که ممکن است بتوانید بر روی یک تلفن موبایل به آن دست پیدا کنید: بسیار ساده است، استفاده از آن راحت است و چند ویژگی دارد اما خوب و سرگرم کننده به نظر می‌رسد.
اینترفیس مرورگر آن جذاب است و این سایت از روش‌های گام به گام و ساده‌ای بهره می‌گیرد. شما ابتدا تا 10 کلیپ ویدئویی را بر روی کامپیوتر خود انتخاب می‌کنید و می‌توانید 10 عکس را نیز به آن اضافه نمائید. 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار شما است و می‌توانید ویدئوهایی تا 15 دقیقه خلق کنید. شما سپس یک استیل ویرایشی را انتخاب می‌نمائید. این‌ها قالب‌ها و الگوهای از پیش تعریف شده هستند و در کار با آن‌ها هیچ کنترلی بر ویرایش ندارید. فقط یکی مثل Let"s Party, Just Chillin"", Traveller, Adventure Sports و خیلی‌های دیگر را انتخاب می‌کنید.
در مرحله‌ی بعد شما موسیقی را انتخاب می‌نمائید و می‌توانید موسیقی مورد نظرتان را آپ‌لود کرده و یا آن را از کتاب‌خانه‌ی trackها انتخاب نمائید. ویدئوی نهایی می‌تواند بر روی چندین سایت شبکه‌ی اجتماعی دانلود شده یا به اشتراک گذاشته شود. Magisto مثل تحویل دادن ویدئو و عکس‌ها به یک حرفه‌ای و تحویل گرفتن فیلم نهایی با جلوه‌های ویژه، ویرایش‌های عالی، عنوان‌ها و خیلی چیزهای دیگر است.

WeVideo

WeVideo (wevideo.com) نمایشی عالی از کارهایی که می‌تواند با یک ویرایش‌گر آن‌لاین انجام داد است و این ویرایش‌گر مرورگر محور براساس مدل نرم‌افزار دسک‌تاپ طراحی شده است. به شدت ساده است زیرا باید در یک مرورگر اجرا شود اما از همان اصولی که از یک ویرایش‌گر ویدئویی انتظار دارید پیروی می‌کند. به عنوان مثال، یک media browser دارد و شما می‌توانید چندین کلیپ ویدئویی و عکس را آپ‌لود کنید.
شما در عین حال می‌توانید فیلم‌ها را مستقیماً در ویرایش‌گر ضبط کنید. نیمه‌ی پائینی آن جایی است که شما کلیپ‌های ویدئویی و عکس‌ها را مونتاژ می‌کنید. این به جای timeline یک story view است، بنابراین کلیپ‌ها به شکل یک thumbnail تک‌فریم نمایش داده می‌شوند و برای این که به ترتیب مورد نظر شما نمایش داده شوند می‌توانید آن‌ها را بکشید و بیندازید.
کلیپ‌های آغازین و انتهایی قابل trim شدن هستند و مجموعه‌ای محدود اما سودمند از جلوه‌های ویژه نظیر monochrome, sepia و حتی image stabilization در آن وجود دارد. صدای ویدئو نیز قابل تنظیم است، امکان افزودن موسیقی و narration، فید ویدئو و صدا و خیلی چیزهای دیگر هم در آن هست.

JW Player Editor

JW Player Editor (bit.ly/1fERjYr) یک ویرایش‌گر آن‌لاین دیگر است که از نرم‌افزارهای آف‌لاین تقلید می‌کند و کارش را نیز به خوبی انجام می‌دهد. مثل یک ویرایش‌گر دسک‌تاپ سبک‌تر با ویژگی‌ها و امکانات کم‌تر است. نسخه‌ی رایگان آن فقط به شما اجازه می‌دهد ویدئوهای 30 ثانیه‌ای بسازید و ساخت ویدئوهای 15 دقیقه‌ای معادل 49 دلار در سال برای شما آب می‌خورد. هر چند، با پرداخت این مبلغ به امکانات خوبی دست پیدا می‌کنید. کلیپ‌های ویدئویی و عکس‌ها به کتاب‌خانه‌ی آن‌لاین شما آپ‌لود می‌شوند و سپس می‌توانید thumbnailها را به story timeline که در پائین قرار دارد بکشید.
این کار باعث نمایش داده شدن ترتیب پخش می‌شود. متن‌هایی مثل عنوان نیز می‌توانند اضافه شوند و تعدادی فیلتر گرافیکی نظیر tints, sepia, negative و غیره وجود دارد. انتقال‌های نامعمول گرافیکی و شبیه کارتون نیز هست که بسیار جذاب هستند و 17 افکت انیمیشن در آن وجود دارد که برای عکس‌ها بسیار سودمند است. فیلم‌ها می‌توانند با x 300 400 به شکل رایگان و با پرداخت 3 دلار به شکل x 480 640 دانلود شوند. اگر هزینه‌ی آن تا این حد زیاد نبود، یک ویرایش‌گر آن‌لاین خوب به شمار می‌رفت.

ویرایش‌گرهای ویدئویی موبایل

دامنه و تعداد برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌ها و تبلت‌ها و گزینه‌هایی که پیش‌رو دارید به شدت زیاد است اما آیا باید ویدئوهای خود را بر روی دیوایس موبایل تدوین کنید یا آن‌ها را به یک کامپیوتر منتقل نمائید تا بتوانید از نرم‌افزارهای سنگین و پر از امکانات بهره بگیرید؟ بخش اعظم این موضوع به هدفی که قصد دارید با ویدئویی با استفاده از یک تلفن موبایل گرفته شده و بر روی همان تلفن نمایش داده می‌شوند.
به عنوان مثال ممکن است از یک موضوع جالب و خنده‌دار ویدئو بگیرید و سپس آن را بر روی یک شبکه‌ی اجتماعی مثل فیس بوک با دیگران به اشتراک بگذارید. سپس دوستان شما می‌توانند آن ویدئو را بر روی تلفن موبایل خود ببینند. این کار به طور دائم و بدون استفاده از هر نوع ویرایش ویدئویی یا با حداقل ویرایش ممکن انجام می‌گیرد. انواع گوناگون و مختلفی از ویرایش‌گرهای ویدئویی بر روی تلفن‌ها و تبلت‌ها وجود دارد که یکی از جدی‌ترین آن‌ها iMovie برای iPad و iPhone است.
این بیش‌تر شبیه یک برنامه‌ی تدوین ویدئویی دسک‌تاپ است و شما می‌توانید یک فیلم را با استفاده از چندین کلیپ خلق کنید، جلوه‌های ویژه و انتقال به آن اعمال نمائید، موسیقی به آن اضافه کنید، آن را دوباره تدوین کنید و ذخیره نمائید. سایر انواع ویرایش‌گرهای ویدئویی فقط برای سرگرمی کاربرد دارند. شما یک ویدئو انتخاب می‌کنید مقداری موسیقی به آن می‌افزائید یک تم برای آن انتخاب می‌کنید و خروجی آن یک فیلم جالب می‌شود. شما کنترل اندکی بر فرآیند خلق آن دارید اما ویدئوهای نهایی جالب و تأثیرگذار و برای به اشتراک‌گذاری عالی هستند. در این جا به 5 ویرایش‌گر ویدئویی که باید بر روی تلفن یا تبلت خود امتحان کنید می‌پردازیم و باید اشاره کنیم این‌ها بخش بسیار کوچکی از چیزهایی که در دسترس شما قرار دارند محسوب می‌شوند.

VivaVideo

این برنامه‌ی کاربردی بر روی iOS و اندروید در دسترس قرار دارد و از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به شکلی بدیهی به حوزه‌ی سرگرمی اختصاص دارد تا این‌که بخواهد یک ویرایش‌گر جدی باشد اما شما می‌توانید بدون افکت‌ها فیلم‌های خودتان را خلق کنید. شما کلیپ‌های ویدئویی که قبلاً گرفته‌اید بارگذاری می‌کنید یا ویدئوی جدیدی می‌گیرید و می‌توانید نقاط ابتدایی و انتهایی را تنظیم نمائید.
سپس هر یک از آن‌ها به یک tray که در پائین صفحه قرار دارد اضافه می‌شود و زمانی که همه‌ی کلیپ‌های مورد نیاز خود را اضافه کردید به مرحله‌ی بعد می‌روید. ویدئو می‌تواند به همین شکل ذخیره شود یا به فضای ذخیره‌سازی تلفن ارسال شود و یا بر روی سرویس‌های متعدد شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود اما افکت‌های جالب بسیار زیادی می‌توان به ویدئو اضافه کرد.
تم‌هایی وجود دارد که مجموعه‌ی کاملی از افکت‌ها را به ویدئو اضافه می‌کنند، هم‌پوشانی گرافیکی، موسیقی، افکت‌های صوتی، افکت‌های بصری و خیلی چیزهای دیگر را به فیلم اضافه می‌کند. استیکرهای کارتونی، فیلترهای مثل hot, autumn, old film, sketch و انتقال‌های متعددی هم در این برنامه‌ی کاربردی وجود دارد.

VideoShow: Video Editor & Maker

این یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی عالی ویرایش ویدئویی برای اندروید است. یک نسخه‌ی iOS هم دارد اما ساده‌تر است و از همه‌ی عملکردها و افکت‌های فوق‌العاده‌ی نسخه‌ی اندرویدی برخوردار نیست. شما کارتان را با انتخاب ویدئو و عکس‌هایی که می‌خواهید به فیلم اضافه کنید آغاز می‌نمائید و می‌توانید ترتیب آن‌ها را با کشیدن تغییر دهید.
مجموعه‌ای از تم‌ها نظیر Nature, Cinema, Birthday, Baby و غیره وجود دارد. این‌ها هم‌پوشانی‌های گرافیکی، افزودن زوم به عکس‌ها و موسیقی پس‌زمینه را فراهم می‌آورند. فیلترهای مثل Sketch, sepia, emboss, HDR, old booth و موسیقی نیز وجود دارد. کافی است یک ضربه بزنید تا تم، فیلتر یا افکت مورد نظرتان اضافه شود.
ارتقا به نسخه‌ی Pro باعث اضافه شدن ویرایش کلیپ، زیرنویس‌ها، استیکرها، انتقال‌ها، ترسیم، narration، پشتیبانی از ویدئوی 4K و خیلی چیزهای دیگر می‌شود. ویژگی‌های بیش‌تر آن واقعاً ارزش پرداخت 2.32 پوند را دارد. اگر نمی‌خواهید تلاش زیادی صرف ویرایش ویدئویی نمائید، نسخه‌ی رایگان آن برای‌تان خوب است اما اگر به دنبال ویژگی‌های بیش‌تر هستید به نسخه‌ی Pro ارتقا یابید.

Cute CUT: یک ویرایش‌گر ویدئویی پر از امکانات

Cute CUT بر روی iOS با Cute CUT اندرویدی تفاوت دارد اما هر دوی آن‌ها از رتبه‌ی بالایی برخوردارند و ارزش امتحان کردن دارند. نسخه‌ی iPhone بسیار جالب است و بیش‌تر صفحه توسط timeline اشغال می‌شود.
زمان در قسمت بالای فیلم‌ها قرار گرفته و می‌توان عکس‌ها را به trackهای مجزا اضافه نمود. شما با اضافه کردن ترک‌های اضافی به کلیپ‌ها و عکس‌ها فیلم خود را می‌سازید. نقاط ابتدایی و انتهایی کلیپ‌ها قابل ویرایش هستند و مجموعه‌ی کوچکی از انتقال‌ها وجود دارد که می‌توانید بین کلیپ‌ها و عکس‌ها درج کنید. موقعیت و مدت زمان نیز قابل تنظیم است. شفافیت (transparency) یک کلیپ یا عکس قابل تنظیم است که این کار شما را قادر می‌سازد افکت‌های بسیار جالب و جذابی خلق کنید. سرعت پخش یک کلیپ نیز قابل تنظیم است، می‌توانید آن کلیپ را بچرخانید، صدا را کم کنید و می‌توانید آن را split نمائید. برخی از کنترل‌ها اندکی غیر پاسخ‌گو یا غیرخلاقانه به نظر می‌رسند یا شاید انگشت‌های چاق بر روی یک نمایش‌گر کوچک باعث به وجود آمدن این مشکل باشند. این برنامه‌ی کاربردی ویژگی‌های خوبی دارد.

PowerDirector

نرم‌افزار تدوین CyberLink برای PC بسیار مشهور و عالی است. برنامه‌ی کاربردی اندرویدی آن یعنی PowerDirector نیز خیلی خوب است اما کاربران iOS از فقدان این برنامه‌ی کاربردی برای دیوایس‌های خود ناامید خواهند شد. Timeline در قسمت پائین صفحه قرار دارد و شما می‌توانید ویدئوها، عکس‌ها و موسیقی را در بخش بالایی صفحه مرور کنید.
ضربه زدن بر روی یک آیتم، آن را به یکی از track‌های timeline اضافه می‌کند. Markers بین ویدئوها و عکس‌ها قرار می‌گیرند و ضربه زدن بر روی یکی از آن‌ها شما را قادر می‌سازد از بین گستره‌ی وسیعی از افکت‌های انتقال که بیش‌تر از 20 عدد هستند یکی را انتخاب کنید.
20 جلوه‌ی ویژه مثل Bloom, Delay, Drain نیز وجود دارد که اسامی بی‌معنایی به نظر می‌رسند اما افکت‌های جالبی ایجاد می‌کنند. عنوان‌های متنی نیز قابل اضافه شدن هستند اما این‌ها به جای متن ساده، به شکل تم ارائه می‌شوند و هدف‌شان این است که مثل هالیوود در ابتدای فیلم به کار گرفته شوند. سطح صدای موسیقی پس‌زمینه و صدای ویدئو نیز قابل تنظیم است که بسیار سودمند واقع می‌شود.

Vstudio

Vstudio یک برنامه‌ی کاربردی ویرایش ویدئو برای iPhone و iPad است و نسخه‌ی اندرویدی آن وجود ندارد. فاقد تم، استیکر و آیتم‌های مشابه است اما ویژگی‌های ویرایشی بسیار خوبی دارد. در پائین صفحه تعدادی جعبه‌ی شماره‌دار هست و شما می‌توانید هر یک را انتخاب کنید و یک کلیپ ویدئویی یا یک عکس اضافه کنید. آن‌ها در مکان‌های گوناگون جای گرفته‌اند و آن‌هایی که در میانه هستند به انتقال‌ها که تعدادشان 8 عدد است اختصاص دارند. ابتدا و انتهای کلیپ‌های ویدئویی را می‌توان trim کرد و تنظیم brightness, contrast و saturation با استفاده از یک اسلایدر ساده انجام می‌گیرد.
Voice-over‌ها را می‌توان برای کلیپ‌ها ضبط کرد و شما می‌توانید موسیقی مورد نظرتان را از روی تلفن اضافه کنید. برخی از ویژگی‌های اضافی فقط با دادن رتبه‌ی 5 ستاره در دسترس قرار می‌گیرند (که مسلماً غلط است) و یک نسخه‌ی Pro با ویژگی‌های بیش‌تر هم وجود دارد. وقتی کارتان به اتمام می‌رسد می‌توانید ویدئو را بر روی تلفن ذخیره کنید یا بر روی Instagram, Vine, Facebook و سایر مکان‌ها به اشتراک بگذارید. این برنامه‌ای ساده است اما تمام امکانات و ویژگی‌های مورد نظر شما را در خود دارد.
منبع مقاله :
ماهنامه کامپیوتری بزرگراه رایانه شماره‌ی 188، سال هجدهم، شهریور 1394



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان