برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

تجلیل از پاسداران انقلاب اسلامی

همه باید پاسداری بکنیم؛ لکن یک پاسداری است که از قوّه جوان برمی‌آید؛ یک پاسداری است که از ماها، که با صبحت باید [باشد]. من از خدا می‌خواهم که شماها ان شاءالله همان طوری که اسمتان پاسدار است و در این زیّ شرافتمندانه
شنبه، 21 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجلیل از پاسداران انقلاب اسلامی
تجلیل از پاسداران انقلاب اسلامی

 

نویسنده: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)
همه باید پاسداری بکنیم؛ لکن یک پاسداری است که از قوّه جوان برمی‌آید؛ یک پاسداری است که از ماها، که با صبحت باید [باشد]. من از خدا می‌خواهم که شماها ان شاءالله همان طوری که اسمتان پاسدار است و در این زیّ شرافتمندانه وارد هستید، پاسداران امام زمان - سلام الله علیه - باشید و خدای تبارک و تعالی شما
را حفظ کند و سعادتمند کند؛ قدرت و قوت بدهد، و همه در همین راهی که نهضت باشد، در این راه بروید، و حفظ کنید این نهضت را نگذارید اختلافات واقع بشود.(1)
من از سپاه راضی هستم، و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‌ای جز سابقه اسلامی ندارید. سلام مرا به همه برسانید. من از همه شما متشکرم. من به همه دعا می‌کنم. اوضاع انشاءالله بتدریج درست می‌شود؛ نارضایتیها رفع می‌شود. خطر مملکت را تهدید نمی‌کند، زحمت ما را فراوان می‌کند. آنها را سرکوب می‌کنیم. باید بیشتر کار کرد؛ باید بیدار بود. اوضاع مملکت خوب می‌شود و این طور نمی‌ماند. به دولت دستور می‌دهم سریعاً به کارهای شما رسیدگی کند و بودجه‌تان را هرچه زودتر بپردازد.(2)
شما این را بدانید که من به شماها علاقه دارم؛ به پاسدارها. پاسدارها بودند که مملکت ما را در یک زمانی که هیچ کسی نمی‌توانست حفظ بکند، اینها حفظ کردند. الآن هم دارند حفظ می‌کنند. این یک علاقه الهی است که ما به شما داریم. و این را بدانید که یک مطلبی که برخلاف اصلاح شما باشد، این برخلاف صلاح اسلام است، و ما نخواهیم زد.(3)
اینک که پاسداران از سپاه و کمیته‌های عصر حاضر، این روز بزرگ پربرکت جاوید را «روز پاسدار» اعلام نموده‌اند، مسؤولیتی بس بزرگ و تکلیفی بس عظیم را عهده دار شده‌اند، گویی آنان به یاد پاسداران عاشورا و انگیزه جانفشانیها و فداکاریهای کربلا این روز را انتخاب نمودند و نیکو انتخابی است و بزرگ مسؤولیتی. نیکوست که ادامه خون سرخ تشیع را تداعی می‌کند و پرمسؤولیت است که انگیزه آن فداکاری و جانبازی آن چنان لطیفه الهی دارد که آن خون را ثارالله و از مرزهای حجاب نور و ظلمت فراتر برده و از خودیها و خودبینیها پیراسته و به مرز العبودیةُ جوهرهُ كنهها الرّبوبیة رسانده و آراسته و دست ما از آن کوتاه است. لکن مأیوس نشوید و کوشش کنید تا به کوشش خویش رنگ اسلامی- الهی بیشتری دهید و به فداکاری خویش اخلاصمندتر باشید که بحمدالله هستید.
شما عزیزان که از بدو انقلاب از متن جامعه اسلامی جوشیدید و در جهاد حق علیه باطل و رژیم شاهنشاهی کوشیدید و اکنون در جهاد اسلامی مقابل کفر صدامیان یعنی امریکای خونخوار همدوش با برادران ارتشی و سایر قوای مسلح از بسیج گرفته تا عشایر برومند در رزم و جهاد مقدس جانبازی می‌کنید و افتخارات بزرگ برای ملت و اسلام می‌آفرینید، باید بدانید که خدا پشتیبان لشکریان خویش است و همیشه در نهایت حق پیروز است.(4)
شما بدانید که این خدمتی که شما امروز دارید می‌کنید، من می‌توانم بگویم ارزنده‌تر از خدمتهایی است که در طول تاریخ برای اسلام شده. برای این که در سابق این طور دشمنهایی که ما الآن داریم نداشته‌اند. یعنی روابط نبوده اصلش. امریکایی در کار نبود. آن اسلام آن طرف واقع شده بود و سر و کارشان با روم و ایران بود. امّا حالا سر و کار با همه ممالک دنیاست. آن ور دریاها می‌آیند دخالت در این جا می‌کنند. و سایر کشورها می‌خواهند دخالت کنند در کارهای همه کشورها، و ما باید توجه کنیم و مایی که می‌خواهیم خودمان بایستیم روی پای خودمان، باید مردم را دعوت کنیم به این که استقامت کنند؛ دعوت کنیم به این که در صحنه حاضر باشند و جوانهای خودتان [را] هم دعوت کنید به خیر و صلاح، که این محبوبیتی که شما الآن در بین مردم دارید این خیلی ارزش دارد؛ این را باید حفظ کنید. مادامی که شما این محبوبیت را دارید در بین مردم و مردم پشتیبان شما هستند، این سپاه به قوت خودش باقی هست و می‌تواند خدمت بکند.(5)
سپاه پاسداران که رکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است با اقتدا به مولای خود سید مظلومان- علیه الصلاة و السلام- نجاتبخشی ملت ایران و اسلام عزیز از شبهای تاریک و ظلمانی ستمشاهی بوده، و در پاسداری از انقلاب و هدفهای آن عاملی مؤثر و رکنی رکین بوده و هست. سپاه در جبهه‌های دفاع مقدس از اسلام و میهن اسلامی، با وحدت و انسجام کامل با ارتش معظّم و بسیج عزیز و ژاندارمری و عشایر مکرم و سایر قوای نظامی و انتظامی و مردمی، چون صفی آهنین و بنیانی مرصوص پایداری نموده و دشمنان اسلام و بشریت را از میدانهای نبرد مفتضحانه رانده است، و برای خود و اسلام و میهن معظم ایران افتخارهایی آفریده است که تاریخ فراموش نخواهد کرد، و حضرت بقیه الله- ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- از نظر مبارک نخواهد برد، پروردگار- جل و علا- بر خدمتگزاران به اسلام و میهن اسلامی، که این رزمندگان بحمدالله تعالی از آنانند، رحمت و برکت خود را دریغ نخواهد فرمود.(6)

راهبردهای تصریحی:

1- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حق بزرگی بر گردن انقلاب دارد.
2- اگر سپاه نبود کشور هم نبود.
3- سپاه از متن جامعه جوشیده و با فداکاری و اخلاصی در بین مردم محبوبیت به دست آورده است.
4- سپاه پاسداران باید با مجاهدت و مراقبت دائم از جایگاه خود محافظت کند.

نکات استنباطی:

1- نقش سپاه در عرصه‌های مهم و حساس کشور، آن را قابل تجلیل و کارآمد در تمام زمانها ساخته است.
2- تهمتها و بدگوییهای دشمنان نشان دهنده‌ی جایگاه مهم و تأثیرگذار سپاه پاسداران در حفظ انقلاب و دستاوردهای آن است.

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیفه امام (رحمة الله)، ج 9، صص 45 و 46.
2- صحیفه امام (رحمة الله)، ج 9، ص 314.
3- صحیفه امام (رحمة الله)، ج11، ص 119.
4- صحیفه امام (رحمة الله)، ج 14، ص 407.
5- صحیفه امام (رحمة الله)، ج 16، ص 229.
6- صحیفه امام (رحمة الله)، ج16، صص 263 و 264.

منبع مقاله:
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (13) دفاع از حزب الله، اصل خدشه ناپذیر انقلاب اسلامی، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط