راهنمای بازدید از موزه دفاع مقدس خرمشهر

چشم در چشم جنگ

همه جای ایران، کم و بیش در سال‌های دفاع مقدس درگیر اتفاقات جنگ تحمیلی بودند. اما از میان همه، خرمشهر را بیش از همه باید نماد ستم‌دیدگی و بعد مقاومت و پیروزی دانست. همه خیابان‌ها و خانه‌ها و همه مردم خرمشهر از
يکشنبه، 22 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چشم در چشم جنگ
 چشم در چشم جنگ

 

نویسنده: علی‌اکبر رضوی
عکاس: امین نظری





 

 راهنمای بازدید از موزه دفاع مقدس خرمشهر
همه جای ایران، کم و بیش در سال‌های دفاع مقدس درگیر اتفاقات جنگ تحمیلی بودند. اما از میان همه، خرمشهر را بیش از همه باید نماد ستم‌دیدگی و بعد مقاومت و پیروزی دانست. همه خیابان‌ها و خانه‌ها و همه مردم خرمشهر از روزهای جنگ و اشغال شهرشان، خاطره دارند و مجموعه‌ای از این خاطرات، 20 سالی است که به همت مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر در موزه دفاع مقدس این شهر نگهداری شده و در معرض بازدید قرار گرفته است. برای بازدید از این موزه، به ساختمانی بزرگ خواهید رفت که در واقع آن را انگلیسی‌ها در سال 1309 به عنوان ساختمان مرکزی شرکت نفت حوزه جنوب و برای مدیریت استخراج و صدور نفت جنوب ایران و عراق ساختند. خود این ساختمان در دوره اشغال، به دست نیروهای بعثی افتاده و پس از جنگ با تغییر کاربری و کمی تعمیر و تغییر، از سال 1375 به عنوان موزه دفاع مقدس ادامه حیات داد تا اینکه حالا سالانه بیش از 900 هزار گردشگر داخلی و پنج هزار گردشگر خارجی از آن دیدن می‌کنند.
 چشم در چشم جنگ

بیشتر بدانید

تماس بگیرید

اگر می‌خواهید از موزه اطلاعات بیشتری بگیرید یا برای بازدیدهای گروهی هماهنگ کنید، می‌توانید با خود موزه دفاع مقدس به شماره 53525116 (061) تماس بگیرید. موزه در حال حاضر نشانی اینترنتی ندارد و اگر عکس‌های بیشتری می‌خواهید ببینید باید در سایت‌های مختلف جست‌وجو کنید.

چطور برسیم؟

موزه‌ای در ساحل کارون

از آبادان تا خرمشهر 19 و از اهواز، مرکز استان خوزستان تا این شهر 110 کیلومتر راه دارید. برای بازدید از موزه دفاع مقدس خرمشهر، پس از سفر به این شهر باید به بلوار ساحلی امام خمینی (رحمه‌الله) بروید. موزه دفاع مقدس در ساحل رود کارون و در کنار پل شهید جهان‌آرا یا به قول محلی‌ها پل جدید قرار دارد. در صورت نیاز برای پیدا کردن موزه می‌توانید از اهالی محل هم کمک بگیرد.
 چشم در چشم جنگ

چه می‌بینیم؟

گردش در هوای مقاومت

در موزه دفاع مقدس بخشی از وسایل مورد استفاده رزمندگان مثل تسلیحات جنگی، عکس‌ها، ماکت سنگرها، وسایل شخصی، وصایا و مین‌های عمل نکرده وجود دارد.

حیاط:

داخل حیاط بخش‌هایی از موزه مانند سنگرها، خاکریزها و برخی ادوات جنگی که به فضای بزرگ‌تری نیاز داشته در معرض دید قرار گرفته است. در میان فضای سبز و زیبای محوطه بزرگ حیاط، می‌توانید گشتی بزنید و ضمن بازدید از این بخش‌ها، نفسی تازه کنید.

حسینیه و مسجد:

در میان حیاط، حسینیه و مسجد موزه قرار دارد که چند سالی است مزار سه شهید گمنام نیز در این محوطه قرار گرفته است.

تالار انقلاب و بحران:

تالار انقلاب و بحران، احتمالاً اولین تالاری است که واردش می‌شوید. این تالار مربوط به خاطرات و آثار دوره انقلاب تا سال 58 و 59 و پیش از شروع جنگ تحمیلی است.

تالار هجوم و مقاومت:

تالار دوم تالار هجوم و مقاومت است و اشیایی مربوط به روزهای شروع جنگ تا تاریخ هجوم بعثی‌ها به خرمشهر در آن نگهداری می‌شود.

تالار اشغال:

در تالار اشغال موزه خرمشهر، یادگارهای دوره اشغال شهر خرمشهر به دست رژیم بعث نگهداری می‌شود.

تالار عملیات بیت‌المقدس:

این تالار هم مربوط به عملیات آزادسازی شهر؛ یعنی عملیات بیت‌المقدس و اتفاقات متن و حاشیه این عملیات می‌شود.

تالار بازگشت خرمشهر:

تالار بازگشت خرمشهر مربوط به رویدادها و خاطرات خرمشهر از زمان بازپس‌گیری تا پایان جنگ و روزهای بازسازی شهر است.
 چشم در چشم جنگ

نکات طلایی

بازدید رایگان

-موزه دفاع مقدس خرمشهر هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 13:30 و از 17 تا 19 باز است.
- بازدید از موزه دفاع مقدس خرمشهر رایگان است.
- هنگام ورود، با رسیدن جمعیت بازدید کننده به حدنصاب، پس از پخش یک کلیپ مستند از رویدادهای جنگی خرمشهر، یک راوی به عنوان راهنما در همه بخش‌ها همراه‌تان خواهد بود.
- آثار به جای مانده روی دیوارهای موزه که توسط عراقی‌ها در زمان اشغال شهر روی دیوارهای موزه ایجاد شده بود، حفظ شده‌اند و این، یکی از بخش‌های جالب موزه است.
- بخش‌های مختلف موزه، به جز حیاط و حسینیه، صرفاً براساس تاریخ تقسیم‌بندی شده‌اند و در هر بخش مجموعه‌ای از تصاویر، یادگارها و وصیت‌نامه‌های شهدا و سایر آثار و اتفاقات را مشاهده خواهید کرد.
- بازدید از همه بخش‌های موزه چند ساعتی طول خواهد کشید.
- بهتر است اگر همراهتان خوردنی یا نوشیدنی دارید، در حیاط موزه آنها را میل کنید تا محوطه داخلی موزه کاملاً پاکیزه بماند.
منبع مقاله : نشریه سرزمین من، شماره‌ی 70.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.