اهمیت کامپیوترها در پزشکی

اهمیت کامپیوترها در پزشکی چیست؟ چگونه تکنولوژی کامپیوتر می‌تواند در زمینه پزشکی به کار گرفته شود؟ مقاله زیر را بخوانید تا پاسخ‌ها را بیابید.
پنجشنبه، 26 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت کامپیوترها در پزشکی
اهمیت کامپیوترها در پزشکی

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

اهمیت کامپیوترها در پزشکی چیست؟ چگونه تکنولوژی کامپیوتر می‌تواند در زمینه پزشکی به کار گرفته شود؟ مقاله زیر را بخوانید تا پاسخ‌ها را بیابید.
کامپیوترها تقریباً در هر زمینه از زندگی نقش کلیدی دارند. آنها ذخیره‌ی حجم عظیم اطلاعات را ممکن می‌سازند، قادر به پردازش سریع اطلاعات هستند و صاحب یک هوش داخلی هستند که اگر با هوش انسانی همراه شود می‌تواند شگفتی بیافریند. به خاطر هوش و سرعت آنها، کامپیوترها در سطحی نزدیک به مغز انسان عمل می‌کنند. در نتیجه کامپیوترها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی نظیر مهندسی، پردازش و ذخیره‌ی اطلاعات، طراحی و برنامه ریزی، شبکه و تحصیل همانند سلامتی و پزشکی به کار گرفته شوند. شما ممکن است که بخواهید نگاهی به کاربردهای مختلف کامپیوترها قبل از دانستن اهمیت آنها در پزشکی بیندازید.
اهمیت کامپیوترها در پزشکی

اهمیت کامپیوترها در زمینه پزشکی :

• ذخیره‌ی اطلاعات
• روش‌های جراحی
• تست‌های تشخیص
• انتشار اطلاعات

ذخیره‌ی داده‌های بیمار و اطلاعات سلامتی :

 کامپیوترها وسایلی عالی برای ذخیره‌ی داده‌های مربوط به بیمار هستند. بیمارستان‌ها از سیستم‌های کامپیوتر برای حفظ اطلاعات بیمار استفاده می‌کنند.
 اغلب حفظ اطلاعات جزئی تاریخچه پزشکی بیماران الزامی است. پزشکان اغلب به اطلاعاتی راجع به تاریخچه خانوادگی بیمار، بیماری‌های فیزیکی در خانواده (اگر وجود دارد)، بیماری‌هایی که قبلاً تشخیص داده شده است و داروهای تجویز شده نیاز دارند. این اطلاعات می‌توانند در پایگاه داده کامپیوتر ذخیره شوند.
 کامپیوترها می‌توانند اطلاعات نسخه و قبوض را ذخیره کنند. آنها می‌توانند برای ذخیره‌ی اطلاعاتی راجع به داروهایی که برای بیمار تجویز شده‌اند همانند آنهایی که نمی‌توانند برای او تجویز شوند (داروهایی که بیمار نسبت به آنها حساسیت دارد) به کار روند.
 کامپیوترها ذخیره‌ی صحیح حجم عظیم داده‌های پزشکی را ممکن می‌سازند. پزشکی شامل پایه‌ی اطلاعاتی گسترده است. مخزن کامپیوتر می‌تواند به عنوان بهترین وسیله برای دربرداشتن چنین اطلاعاتی عمل کند.
 ژورنال‌های پزشکی، مقالات تحقیق و تشخیص، اسناد پزشکی مهم و کتابهای مرجع می‌توانند به شکل الکترونیک بهتر ذخیره شوند.

استفاده از کامپیوتر در روش‌های جراحی :

 نرم افزار کامپیوتر برای تشخیص بیماری‌ها به کار می‌رود. آن می‌تواند برای معاینه اعضای داخلی بدن نیز به کار رود. سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته برای معاینه اعضای بدن به کار می‌روند.
 برخی از جراحی‌های پیشرفته می‌توانند به کمک کامپیوترها انجام شوند. جراحی به کمک کامپیوتر (CAS) زمینه‌ای در پزشکی است که سریع پیشرفت کرده است و متخصصان پزشکی را با هوش کامپیوتری ترکیب می‌کند تا منجر به روش‌های جراحی سریع‌تر و دقیق‌تر بشود. در CAS مدلی از بیمار ایجاد می‌شود و قبل از جراحی بررسی می‌شود. روش جراحی بر روی تصویر مجازی بیمار شبیه سازی می‌شود.
 سپس جراحی می‌تواند به کمک روبات جراحی انجام شود که توسط متخصصان پزشکی کنترل می‌شوند و یا این که روبات فقط در حین این که پزشکان، جراحی واقعی را انجام می‌دهند به آنها کمک می‌کند.
 در هر دو مورد، هوش کامپیوتر بر سر کار است در نتیجه کاربرد کامپیوترها را در پزشکی تأکید می‌کند.

استفاده از تکنولوژی کامپیوتر در تست‌های تشخیص :

 انواع مختلف وسایل تماشا و بررسی در بیمارستان‌ها اغلب بر پایه‌ی برنامه‌ی کامپیوتری هستند.
 تصاویر پزشکی با تکنیک‌هایی سر و کار دارند که تصاویری را از بدن انسان برای اهداف پزشکی ایجاد کنند. بسیاری از روش‌های مدرن اسکن و تصویر سازی به طور گسترده بر پایه‌ی تکنولوژی کامپیوتر هستند. به خاطر پیشرفت‌هایی در علم کامپیوتر ما قادر بوده‌ایم که بسیاری از تکنیک‌های تصویر سازی پیشرفته پزشکی را اجرایی کنیم.
 MRI از نرم افزار کامپیوتر استفاده می‌کند. پرتو نگاری کامپیوتری از روش پردازش هندسی دیجیتالی استفاده می‌کند تا تصاویر سه بعدی به دست دهد. کامپیوترهای پیشرفته و دوربین‌های مادون سرخ برای گرفتن تصاویر وضوح بالا به کار می‌روند. کامپیوترها به طور گسترده برای خلق تصاویر سه بعدی به کار می‌روند.
 بسیاری از وسایل پزشکی پیشرفته کامپیوترهای کوچک و برنامه ریزی شده دارند. بسیاری از ابزارهای پزشکی امروزه بر حسب دستور العمل‌های از پیش برنامه ریزی شده کار می‌کنند. مدار و منطق در بسیاری از وسایل پزشکی یک کامپیوتر است.
 عملکرد سیستم‌های بیپ تخت‌های بیمارستان، سیستم‌های هشدار ضروری، ماشین‌های اشعه ایکس و چنین لوازم پزشکی دیگر بر پایه‌ی منطق کامپیوتر هستند.

ارتباط بین کارکنان پزشکی و بیماران، انتشار اطلاعات بین پزشکان :

 شبکه کامپیوتری ارتباط سریع‌تر را ممکن می‌سازد. ثابت شده است که کامپیوترها و اینترنت لطفی برای تمام جنبه‌های زندگی هستند. در زمینه پزشکی کامپیوترها ارتباط سریع‌تر بین بیمار و پزشک را ممکن می‌سازند.
 پزشکان از طریق اینترنت بهتر می‌توانند همکاری بکنند. امروزه ممکن است که نظرات متخصصان را در عرض چند ثانیه از طریق اینترنت به دست آورد. متخصصان پزشکی که در نقاط متفاوتی از جهان هستند می‌توانند در عرض چند دقیقه به کمک اینترنت ارتباط برقرار کنند. به خاطر تکنولوژی شبکه کامپیوتر است که ارتباط شبکه آسان شده است.
 کارکنان پزشکی می‌توانند موضوعات پزشکی را در اجتماعات پزشکی بحث کنند، وبلاگ ایجاد کنند، مقاله بنویسند و در ژورنال‌های پزشکی که به صورت آنلاین در دسترس هستند سهیم باشند.
 به روز رسانی در زمینه پزشکی، پیشرفت‌ها در پزشکی، اطلاعاتی راجع به روش‌های جدید درمان و غیره به خاطر اینترنت و دسترسی آسان به کامپیوتر می‌توانند در عرض چند دقیقه به دست انسان عادی برسند.
 پزشکان می‌توانند تصاویر و پیام‌ها را در عرض چند ثانیه مبادله کنند و به سرعت نتایج را حاصل کنند. آنها می‌توانند توصیه‌ها را جستجو کنند و اطلاعات را به روشی راحت از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند.
اهمیت کامپیوترها نمی‌تواند به حد کافی بیان شود. کامپیوترها بعد جدیدی به هر زمینه داده‌اند که پزشکی نیز از این امر مستثنا نیست.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.