غذاهاى ويژه سرماخورده ها

بسيارى از مردم بر اين باورند كه مصرف زياد ويتامين ث، باعث جلوگيرى از سرماخوردگى مى شود و يا نشانه هاى سرماخوردگى را كاهش مى دهد اما هنوز دليل قانع كننده علمى براى اين موضوع پيدا نشده است. البته در اين مطلب شكى نيست كه ويتامين ث ،يك ويتامين اساسى است و باعث افزايش سلامتى مى شود و امكان دارد كه باعث كاهش دوره سرماخوردگى نيز بشود اما در درمان و جلوگيرى از سرماخوردگى تاثير بسزايى ندارد. در حقيقت مصرف زياد ويتامين ث براى مدت زمان طولانى مى تواند مضر باشد و مى تواند باعث اسهال و كاهش آب بدن در
سه‌شنبه، 28 خرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غذاهاى ويژه سرماخورده ها
غذاهاى ويژه سرماخورده ها
غذاهاى ويژه سرماخورده ها

نويسنده:مرجان خزائى
بسيارى از مردم بر اين باورند كه مصرف زياد ويتامين ث، باعث جلوگيرى از سرماخوردگى مى شود و يا نشانه هاى سرماخوردگى را كاهش مى دهد اما هنوز دليل قانع كننده علمى براى اين موضوع پيدا نشده است. البته در اين مطلب شكى نيست كه ويتامين ث ،يك ويتامين اساسى است و باعث افزايش سلامتى مى شود و امكان دارد كه باعث كاهش دوره سرماخوردگى نيز بشود اما در درمان و جلوگيرى از سرماخوردگى تاثير بسزايى ندارد. در حقيقت مصرف زياد ويتامين ث براى مدت زمان طولانى مى تواند مضر باشد و مى تواند باعث اسهال و كاهش آب بدن در بزرگسالان و بچه ها شود و باعث نتايج گمراه كننده و اشتباه در آزمايشات خون و ادرار گردد.

قرص هاى روى

مدارك علمى وجود دارد كه قرصهاى مكيدنى روى(Zinc) مى تواند دوره سرماخوردگى را كاهش دهد. تحقيقات پزشكى نشان داده است كه اگر قرصهاى مكيدنى در طول ساعت اول بروز علائم سرماخوردگى مصرف شود، مى تواند دوره سرماخوردگى را بطور قابل توجهى كاهش دهد. محققان بر اين باورند كه «روى»از ارتباط ويروسهاى سرماخوردگى و سلولهاى بدن جلوگيرى مى كند ولى از ايجاد سرماخوردگى و يا آنفلوآنزا جلوگيرى نخواهد كرد و اگر اين قرصها براى مدت طولانى استفاده شوند،مى تواند سيستم دفاعى بدن را ضعيف نمايد و باعث افزايش كلسترول خون شود. از آنجايى كه مراقبت و درمان پزشكى خاصى براى سرماخوردگى و آنفلوآنزا وجود ندارد، بهترين راه درمان استراحت و نوشيدن مايعات به مقدارزياد است. بسيارى از مردم سلامت خود را از آنفلوآنزا در طول چند روز به دست مى آورند در صورتيكه سرماخوردگى ممكن است به مدت يك يا دو هفته بطول انجامد.
اگر نشانه هاى بيمارى بدتر شود و يا براى مدت طولانى ادامه يابد و يا علائمى مانند تنگى نفس، درد در قفسه سينه، تب، استفراغ، احساس درد زياد در هنگام بلعيدن، سرفه مداوم، گرفتگى بينى و سردرد ظاهر شوند، مراجعه به پزشك ،تصميم خوب و به جايى خواهد بود.

فلفل

اگر احساس مى كنيد سرتان سنگين شده و حالت سرماخوردگى داريد، قرص خوردن را كنار بگذاريد و به جاى آن يك فلفل برداريد. تند بودن فلفل به دليل وجود يك نوع ماده شيميايى به نام «كپساسين» مى باشد كه خاصيت خلط آور، و آرام بخش دارد. تا به حال توجه كرده ايد زمانيكه آنرا مصرف مى كنيد، چگونه آب از بينى چشم ها و دهانتان جارى مى شود همين اتفاق در سر نيز رخ مى دهد. كپساسين باعث مى شود بدن كليه مخاط هايى كه منجر به ايجاد حالت ناخوشى شده است را آزاد كند. به همين دليل پس از مصرف فلفل احساس آرامش خواهيد كرد.
شايد كمى عجيب باشد، اما كپساسين سلول هاى عصبى را براى مدت زمان كوتاهى حس مى كند. مواد شيميايى كه در آن وجود دارد باعث مى شود كه عملكرد انتقال دهنده هاى عصبى كه پيغام وجود درد را به سوى مغز مى برند، به كندى انجام پذيرد. همچنين اين ماده، ترشح هورمون هاى كلاژن و پروستاگلاندين را كه منجر به ايجاد آرامش، و كاهش تورم مى شوند را نيز زياد
مى كند. فلفل قرمز هم سرشار از ويتامين C مى باشد. در حقيقت يك عدد فلفل قرمز به اندازه ۴ پرتقال حاوى ويتامين C مى باشد. همانطور كه مى دانيد از نظر علمى اثبات شده است كه ويتامين C دوره درمان سرماخوردگى را كوتاه مى كند.

سوپ جوجه

انواع مختلف سوپ هاى جوجه، ترشح مخاط ها را كمتر كرده و به شما كمك مى كنند كه در حين بيمارى راحت تر تنفس كنيد. پژوهشگران ۱۳ نوع مختلف از سوپ هاى جوجه را مورد آزمايش قرار دادند و در همه آزمايش ها به اين نتيجه رسيدند كه كليه سوپ ها توانايى توقف توليد مخاط و خلط را دارند. انواع مخلوط به سبزى آن نيز از درصد شفابخشى بالاترى برخوردار مى باشند.

آب پرتقال

آب پرتقال يكى از بهترين درمان هاى شناخته شده براى سرماخوردگى است. اين ميوه سرشار از ويتامينc است و همانطور كه پيشتر نيز به آن اشاره شد، طول درمان را كاهش مى دهد. در دهه ۷۰ دكتر ترنس اندرسون و همكارانش در دانشگاه تورنتو نتيجه مطالعات خود را در مورد دوز روزانه مصرف ويتامين C منتشر كردند. دوز مصرف روزانه اين ويتامين ۹۰ گرم مى باشد و ثابت شده كه مصرف روزانه اين مقدار ويتامين C مى تواند دوره بيمارى را حتى تا يك روز نيز منحصر كند. در همان زمان عده ديگرى از دانشمندان و پزشكان كه شيمى دان افسانه اى «لينوس پالينگ» نيز در ميان آنها بود، اين بيانيه را منتشر كردند كه مصرف ۴ برابر بيش از دوز تعيين شده، شگفتى به بار مى آورد. اما در تحقيقات اخير اين مساله كاملا رد شده و محققان معتقدند كه استفاده بيش از اندازه از آن هيچ فايده اى را در بر نخواهد داشت. حال يك ليوان آب پرتقال حاوى چه مقدار ويتامين C است بسته به نوع و مارك پرتقال ها مى توان گفت در حدود ۱۲۰ گرم. اين مقدار از ميزان معين شده براى دوز روزانه بالاتر است. دفعه آينده كه مريضى به سراغتان آمد آب پرتقال را فراموش نكنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد كه هر چه آب پرتقال تازه تر باشد، تاثير آن نيز بالاتر مى رود. پس سراغ آب پرتقال هاى تازه گرفته شده برويد.

چاى زنجبيل

در چين اگر شما را در حال عطسه كردن ببينند، مطمئن باشيد كه چيزى جز چاى زنجبيل به شما معرفى نمى كنند. گياه شناسان باستان اين دارو را از مدت ها قبل براى بيمارى هاى مختلف تجويز مى كردند. آنها معتقد بودند كه چاى زنجبيل براى سرماخوردگى، سر درد، حالت تهوع و حتى بهبود گردش خون نيز موثر است.
شواهدى وجود دارد كه اثبات مى كند مصرف زنجبيل چه در چاى و چه به صورت تنها خاصيت آرامبخش (مسكن) دارد. تحقيقات ديگر نيز نشان مى دهند كه زنجبيل توانايى مقابله با برخى ويروس هاى خاص را داراست. بنابراين يك فنجان چاى زنجبيل و يا مقدارى زنجبيل خرد شده تازه كه در آب گرم حل شده باشد، مى تواند علائم بيمارى را كاهش داده و به شما كمك كند تا هر چه سريعتر سلامت خود را بدست آوريد.

سير

يك بشقاب غذاى مملو از سير، به راحتى مى تواند سرماخوردگى را از وجود شما بيرون بكشد. سير داراى مقادير زيادى «اليسين» مى باشد. اين ماده نوعى خاصيت شيميايى دارد و باعث مى شود تا تمام باكترى ها از بين بروند و از اين گذشته محيط را براى زنده ماندن هر ويروسى دشوار مى سازد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.