عوامل زمينه سازي حکومت جهاني

همان گونه که براي تثبيت و جا افتادن غيبت کبرا، خداوند متعال براي امام زمان عليه السلام غيبت صغرا را مقدّر کرد تا زمينه براي غيبت کبرا فراهم گردد، در مورد ظهور حضرت نيز گفته شده که قبل از ظهور اکبر، خداوند براي ايجاد آمادگي براي آن، ظهور اصغري را پيش بيني کرده است. به اين معنا که خداوند مدتي قبل از ظهور اکبر، سطح علمي مردم را در طبقات مختلف جامعه بالا مي برد تا براي درک عصر حضرت مهدي عليه السلام قابليت لازم را پيدا نمايند. اين آمادگي از دو طريق حاصل مي شود:
چهارشنبه، 2 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل زمينه سازي حکومت جهاني
عوامل زمينه سازي حکومت جهاني
عوامل زمينه سازي حکومت جهاني

ظهور اصغر

همان گونه که براي تثبيت و جا افتادن غيبت کبرا، خداوند متعال براي امام زمان عليه السلام غيبت صغرا را مقدّر کرد تا زمينه براي غيبت کبرا فراهم گردد، در مورد ظهور حضرت نيز گفته شده که قبل از ظهور اکبر، خداوند براي ايجاد آمادگي براي آن، ظهور اصغري را پيش بيني کرده است.
به اين معنا که خداوند مدتي قبل از ظهور اکبر، سطح علمي مردم را در طبقات مختلف جامعه بالا مي برد تا براي درک عصر حضرت مهدي عليه السلام قابليت لازم را پيدا نمايند. اين آمادگي از دو طريق حاصل مي شود:
1- بالابردن شعور و آگاهي مردم نسبت به احتياج داشتن حکومت جهاني توحيدي.
2- بالابردن سطح علبمي مردم براي پذيرش چنين حکومتي.

عوامل زمينه سازي حکومت جهاني

ممکن است گفته شود با توجه به تشتّت آرا و اختلاف مذاهب و تنوع حکومت ها و ناسازگاري آنها نسبت به يکديگر، تشکيل حکومت واحد جهاني ممکن به نظر نمي رسد؛ چگونه مي توان همه ي مليت ها را تحت حکومت واحدي جمع کرد.

پاسخ:

نه تنها تشکيل حکومت واحد جهاني ممکن و ميسور است، بلکه امري حتمي و لازم به نظر مي رسد و علل و عوامل زيادي در زمينه سازي آن دخيل مي باشند:
1- خطر جنگ و خونريزي که همواره مانند کابوس وحشتناکي بر سر جوامع انساني سايه افکنده، تنها با وحدت حکومت در سطح جهان و يکپارچگي همه ي امت ها برطرف مي شود.
2- به تصريح دانشمندان «تضاد منافع» ريشه ي اصلي و اولي برخوردهاي خونين و پيکارهاي سهمگين حکومت ها با يکديگر است. حال اگر بدانيم که شعار حکومت حضرت، عدل و انصاف براي کل جامعه ي بشري است، همگي به سوي حکومت عدل جهاني سوق داده مي شوند.
3- يکي ديگر از عوامل تشکيل حکومت جهاني، تکامل عقول و ادراکات بشر است که به نوبه ي خود مي تواند زمينه ساز حکومت جهاني گردد؛ زيرا بشر هم از ناحيه ي خود در راه حرکت به سوي کمال و ترقي و تکامل عقلاني است و هم در هنگام ظهور حضرت مهدي عليه السلام به کمال نهايي خود نايل مي گردد، و لذا مي توانند با يکديگر تألف کرده و به حکومت جهاني تن دهند، زيرا همه ي تعارض و تزاحم ها از ناحيه ي کم عقلي و جهل و کم خردي است.

ظرفيت کلي براي ظهور

شکي نيست که هر کار اجتماعي احتياج به آماده کردن ظرفيت هاي مناسب دارد. در مورد ظهور منجي کل بشري که پديده ي اجتماعي عظيمي است احتياج به تحقق مقدمات و شرايط خاصي است؛
1- پيشرفت ديني در ميان امت اسلامي و لو در طبقه ي خاصي از آنها.
2- گسترش انحراف عمومي در بين مردم.
3- گسترش ظلم و فساد در سطح عموم و در نتيجه دور شدن مردم از دين و متابعت از هواي نفس.
4- پيشرفت بشر در صنعت و تکنولوژي.
5- آماده شدن ياران خاص حضرت براي نصرت و ياري او.
منبع: کتاب هنگامه ظهور




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.