مواد غذایی که به آسانی هضم می‌شود

مواد غذایی که به راحتی هضم می‌شود کالری کمی دارد و به سرعت توسط سیستم گوارشی هضم می‌شود. در این مقاله فهرستی از این مواد غذایی ارائه شده است.
سه‌شنبه، 4 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی که به آسانی هضم می‌شود
مواد غذایی که به آسانی هضم می‌شود

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 


مواد غذایی که به راحتی هضم می‌شود کالری کمی دارد و به سرعت توسط سیستم گوارشی هضم می‌شود. در این مقاله فهرستی از این مواد غذایی ارائه شده است.
رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ سلامت فرد ایفا می‌کند. مهم نیست که اختلال گوارشی داشته باشید یا خیر، باید مواد غذایی مصرف کنید که به آسانی هضم می‌شود تا سلامت گوارشی خود را بهبود ببخشید. چنین مواد غذایی به آسانی توسط دستگاه گوارش تجزیه می‌شود و به آسانی از بدن دفع می‌شود. آن‌ها همچنین فعالیت آنزیم‌های گوارشی را افزایش می‌دهند و به موجب آن به تبدیل مولکول‌های پیچیده به مولکول‌های ساده‌تر که به آسانی توسط بدن جذب می‌شود کمک می‌کنند.
می‌توانید مواد غذایی را به صورت پخته یا خام مصرف کنید. برای حفظ ارزش تغذیه‌ای سبزیجات بهتر است از آن‌ها به صورت بخارپز یا آب‌پز استفاده کنید. روش دیگر سرخ کردن آن‌ها در روغن زیتون و بدون اضافه کردن ادویه‌جات اضافی می‌باشد. از غذاهای سبک استفاده کنید تا پس از خوردن نفخ نکنید. همچنین می‌توانید از سبزیجات و آبمیوه نیز استفاده کنید.

فهرست مواد غذایی که به آسانی هضم می‌شود

سرشار از فیبر محلول

مواد غذایی سالم باید محتوی ترکیب کاملی از پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ، ویتامین ، مواد معدنی و فیر باشد. از آنجایی که ما خود را به مواد غذایی که به آسانی هضم می‌شود محدود می‌کنیم، باید سرشار از فیبر محلول باشد. سیب ، گلابی و آلو حاوی فیبرهای محلولی است که به آنزیم‌های گوارشی اثر کرده و به آسانی از بدن دفع می‌شود. مصرف این مواد غذایی به حل مشکلات یبوست کمک می‌کند.

کربوهیدرات‌های پیچیده

منابع کربوهیدرات باید طبیعی باشد. کربوهیدرات‌های پیچیده برای بدن مفید است در حالی که کربوهیدرات‌های ساده بسیار مضر است. آن‌ها نه تنها باعث افزایش قند خون می‌شوند بلکه مدت زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند. مثال: حبوبات ، غلات، خشکبار و دانه‌های روغنی

کمترین میزان چربی

به طور دقیق، مواد غذایی که به راحتی هضم می‌شود یا فاقد چربی است یا حاوی حداقل میزان چربی می‌باشد. چربی‌هایی که به سرعت تجزیه می‌شود گروه اسیدهای چرب غیر اشباع می‌باشد. اگر از مشکلات گوارشی رنج ‌می‌برید از مصرف مواد غذایی حاوی لاکتوز بپرهیزید. جنبه‌ی مهم دیگر محتویات فیبر مواد غذایی می‌باشد. مواد غذایی حاوی چربی غیر اشباع عبارت است از ماهی مانند ماهی قزل آلا ، روغن زیتون و غیره.

مواد غذایی دیگر

مصرف میوه‌ها و سبزیجات برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند به شدت توصیه می‌شود. میوه‌ها و سبزیجات منابع غنی از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده می‌باشد که انرژی مورد نیاز بدن برای اجرای فعالیت‌های جسمانی مختلف را تأمین می‌کند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.