پیشنهاد بازی‌هایی خلاقیّت‌ساز

چون خلاقیّت آزاد را ترجیح می‌دهم، اصلاً تمایل ندارم انگیزه‌های ویژه‌ای برای خلاقیّت ارائه کنم. اجازه بدهید کودکان خودشان فعال باشند تا چند و چون تخیّل و خلاقیت چند جانبه را شخصاً ببینند. کودک در هنگام تعیین مواد، گهگاه
جمعه، 7 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیشنهاد بازی‌هایی خلاقیّت‌ساز
 پیشنهاد بازی‌هایی خلاقیّت‌ساز

 

نویسنده: اینگرید بیرمان
مترجم: محمّد حبیبی





 

چون خلاقیّت آزاد را ترجیح می‌دهم، اصلاً تمایل ندارم انگیزه‌های ویژه‌ای برای خلاقیّت ارائه کنم. اجازه بدهید کودکان خودشان فعال باشند تا چند و چون تخیّل و خلاقیت چند جانبه را شخصاً ببینند. کودک در هنگام تعیین مواد، گهگاه فقط به یک محرک از طرف مربّی نیاز دارد تا کارش را شروع کند. خلاقیت، فقط به بریدن تصاویر پنجره یا مشابه آن محدود نمی‌شود، بلکه کارهای بسیار دیگری را نیز در برمی‌گیرد. هیچ اعتراضی به بریدن تصاویر کشیده شده نیست، چون آن نیز حس بینایی، لامسه و رفتار حرکتی را تقویت می‌کند؛ اما بحث این است که این کار باید گاه و بیگاه صورت گیرد.

شکل دادن به گل رس

گِل رُس، توده‌ای شکل‌پذیر است که ماده‌ای بسیار مناسب برای تقویت حس لامسه به شمار می‌آید. گِل رُس سمّی نیست، بو هم ندارد و می‌توان آن را از حالتِ سفت و سخت، به حالتِ شُل و نرم تغییر داد. با چکش، می‌توان گل رُس سفت شده را چند تکه کرد و با آب آن را دوباره آماده شکل‌پذیری نمود. لازم نیست اشیایی که با کمک دست، پا، انگشت و سایر وسایل کمکی نظیر چاقو و لوله شکل داده می‌شوند، در آتش پخته شوند. آن‌ها پس از چند لحظه حتماً ترک می‌خورند و خرد می‌شوند و از نو برای یک اثر هنری تازه شکل‌پذیر هستند.

خمیر نمک

2 فنجان نمک، 2 فنجان آرد، یک فنجان آب و احتمالاً کمی سریش را با هم مخلوط می‌کنند. همزمان، می‌توان رنگ خوراکی نیز به آن اضافه کرد.

گلوله سریش

سریش را با آب مخلوط و خاک اره یا خرده‌های بسیار ریز روزنامه را به آن اضافه کنند. بدین ترتیب، مخلوطی شکل‌پذیر به وجود می‌آید.

آرایش

سه قاشق غذا خوری نشاسته، یک قاشق چای خوری آب، 2 قاشق غذاخوری کرم پوست و کمی رنگِ خوراکی را با هم مخلوط و مخلوط را در قوطی کنسرو پر می‌کنند. آن را می‌توان برای چند روز نگه داشت و استفاده کرد.

رنگ سریش‌دار

سریش را با آب مخلوط و به آن رنگ محلول در آب اضافه می‌کنند. رنگ سریش‌دار را می‌توان با یک قلم مو، انگشت، پا، با یک شانه، چوب پنبه، گوی و ... به کار گرفت.

رنگ آرد

یک فنجان آرد، یک فنجان آب، چند قطره لیمو، رنگ خوراکی یا آب رنگ را تا زمانی با هم مخلوط می‌کنند که به یک توده‌ی رنگی قابل نقاشی براق بدل شود.

خمیر بازی

یک فنجان آب، یک قاشق غذاخوری روغن و دو قاشق چای‌خوری رنگ فوری را کمی می‌جوشانند و سپس با یک فنجان آرد، یک چهارم فنجان نمک و دو قاشق غذاخوری زاج سفید پتاس (قابل خرید در داروخانه‌ها) مخلوط می‌نمایند. مخلوط را در ماهی‌تابه‌ای می‌ریزند و برای مدتی (تقریباً 3- 4 دقیقه) روی اجاق روشن هم می‌زنند تا مخلوط به ماهی‌تابه نچسبد. اکنون، توده مخلوط را با آرد روی تخته‌ای ورز می‌دهند، سپس آن را در قوطی کنسرو، به گونه‌ای بسته‌بندی می‌کنند که برای یک سال سالم باقی بماند و قابل استفاده باشد.
منبع مقاله :
بیرمان، اینگرید؛ (1385)، بازی‌هایی برای تقویت احساس، ترجمه محمّد حبیبی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما