ضرورت اتحاد ملی و انسجام اسلامی

«واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا» «همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده و متفرق نشوید.» در این آیه خداوند مسلمانان را به حفظ وحدت و اتحاد فرمان می دهد و از آنها می خواهد که با پناه بردن به دین انسجام و یکپارچگی خود را
دوشنبه، 7 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
ضرورت اتحاد ملی و انسجام اسلامی
ضرورت اتحاد ملی و انسجام اسلامی
 
 
نویسنده:سیدعلیرضا - مرعشی پور
«واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا»
«همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده و متفرق نشوید.»
در این آیه خداوند مسلمانان را به حفظ وحدت و اتحاد فرمان می دهد و از آنها می خواهد که با پناه بردن به دین انسجام و یکپارچگی خود را حفظ کنند و به خاطر مسائل جزئی از یکدیگر متفرق و پراکنده نشوند. اگر تاریخ اسلام را ورق بزنیم زمانی پیروزی نصیب مسلمانان شده که اتحاد و انسجام در بین امت اسلامی حاکم بوده و در کمتر از سی سال دامنه اسلام از اقیانوس اطلس تا کرانه خزر و تا رود سیحون بسط داده شده است و برعکس پیکر اسلام موقعی از شمشیر دشمن آسیب دیده که تفرقه و فرقه گرائی بین مسلمانان ترویج پیدا کرده است لذا یکی از حربه های مهمی که دشمن همواره در برابر امت اسلامی بکار می برد «سلاح تفرقه» است.
دین به ما حکم می کند ملعبه دست دشمنان برای حمله بدوست نباشیم و در سایه الطاف الهی اختلافات را کنار بگذاریم و همواره در برابر دشمنان انسجام اسلامی خود را حفظ نموده چرا که اگر جهان اسلام به تأسی از پیامبر اکرم(ص) وحدت خود را پاس بدارد دیگر اسرائیل غاصب به خود اجازه نخواهد داد که مردم بی دفاع فلسطین را این گونه به شهادت برساند. این تفرقه ای که دشمن بین مسلمین انداخته سبب شده است که عده ای از سران کشورهای اسلامی در برابر این جنایات سکوت اختیار کنند و هر روز نظاره گر جنایات جدیدی از این مستکبران باشند.
خداوند برای حفظ وحدت و انسجام مسلمانان در هر دوره پیامبری را فرستاده است و پس از پیامبران امامان معصوم علیهم السلام این رسالت الهی را برعهده گرفته اند و پس از امامان ولایت فقیه نیز به این امر پرداخته است.
قرآن کریم در آیات متعددی تمامی ملتها را امت واحده معرفی می کند از جمله «ولو شاءالله لجعلکم امه واحده» و یا «ان هذه امتکم امه واحده».
این آیات و آیات مشابه سند محکمی است که قرآن مسلمانان را به حفظ اتحاد و وحدت فرا می خواند و سفارش می کند که اختلافات را کنار بگذارید و اتحاد و انسجام خود را حفظ کنید.
در طول تاریخ اتحاد و وحدت نقش بسزایی در پیروزی و یا شکست ملت ها داشته است اتحاد و یا انسجام باید در راه خدا باشد و قیام نیز برای خدا باشد تا استوار و پایدار باقی بماند. در زمان تحریم اقتصادی مسلمانان در صدر اسلام یک نوع اتحاد و وحدت میان مشرکین بوجود آمد که هرگونه رابطه با پیامبر و طرفدارانش را ممنوع کرده بودند و مسلمانان تحت فشار شدید مجبور شدند به دره ای به نام شعب ابوطالب بروند. این اتحاد مشرکین چون برای خدا نبود استحکام نداشت و چون ناشی از جهل و بی خبری از واقعیت بود منجر به شکست گردید. از این نمونه ها در طول تاریخ زیاد است که باید از آنها درس عبرت گرفت و بایداز این نوع وحدت های ساختگی ترس و هراس به خود راه نداد.
با تمام فوائدی که درباره آثار اعجازآمیز اتحاد در پیشرفت اهداف اجتماعی و سربلندی اجتماعات گفته شده است می توان گفت هنوز اثر واقعی آن شناخته نشده است. امروز سدهای عظیمی در نقاط مختلف جهان ساخته شده که منبع تولید عظیم انرژی است و سرزمینهای وسیعی را زیر پوشش آبیاری و روشنایی خود قرار داده است اگر درست فکر کنیم می بینیم که این قدرت عظیم چیزی جز نتیجه به هم پیوستگی دانه های باران نیست. آن گاه به اهمیت همدلی و کوشش های دسته جمعی انسان ها واقف می شویم.
قطره دریاست اگر با دریاست
ورنه قطره، قطره و دریا، دریاست

ما مسلمانان یکی بودیم صدتا شدیم و دشمنان صدتا بودند یکی شدند و امروز برای خود نهادهای بین المللی تشکیل می دهند اما مسلمانان را درگیر اختلافات قومی- مذهبی و... کرده اند.
در پایان ذکر یک نمونه تمثیلی، واقعی می تواند پندها و عبرت های زیادی برای مسلمانان جهت هوشیاری در مقابل توطئه دشمنان داشته باشد.
زمانی که انگلیسی ها برای یافتن طلای سیاه (نفت) به شهرستان مسجد سلیمان در استان خوزستان آمدند، برای ادامه حضور در این منطقه و غارت و چپاول نفت با خدعه و نیرنگ های فراوان سعی می کردند مردم را همواره درگیر مسائل جزیی و اختلافات کنند. آن ها حتی در مورد متکدیان هم از این نیرنگ ها استفاده می کردند. در محلی به نام «پل نمره یک» که مرکز شهر مسجد سلیمان است دو نابینا سال ها در کنار این پل می نشستند و مردم نیز براساس احساسات نوع دوستی به آن ها کمک می کردند. فردی انگلیسی از همراه خود پرسید این دو نفر چند سال است که اینجا در کنار هم هستند. وی در جواب گفت که آن ها چندین سال است که صبح ها با هم می آیند و عصرها با هم می روند و همیشه با هم بوده اند. فرد انگلیسی گفت من الان کاری می کنم که دیگر یکدیگر را تحمل نکنند. بعد یک سکه 10 ریالی از جیب بیرون آورد و بین دو نفر نابینا انداخت و به آنها گفت این مبلغ مال هردوی شماست و خودش بدون آن که آنها متوجه شوند سکه را برداشت. یکی از آن دو نابینا به دیگری گفت سهم مرا بده، دیگری گفت تو ده ریالی را برداشتی. پس زودباش سهم مرا بده و در نهایت این دو نابینا به جان هم افتادند و از آن روز دیگر کنار هم پیدایشان نشد.
آری چنین است شعار دشمن که «تفرقه بیانداز و حکومت کن»
منبع: روزنامه - کیهان

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما