دانستنی‌های پاک کننده‌های لاک ناخن

استفاده از رنگ ناخن، روش زیبا سازی ناخن‌های انگشتان دست و پا از زمان خیلی قدیم بوده است؛ و جایی که لاک ناخن بوده است همیشه پاک کننده‌ی لاک ناخن نیز بوده است. این مقاله برخی چیزهای ضروری را که هرکسی باید در
يکشنبه، 22 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دانستنی‌های پاک کننده‌های لاک ناخن
 دانستنی‌های پاک کننده‌های لاک ناخن

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

استفاده از رنگ ناخن، روش زیبا سازی ناخن‌های انگشتان دست و پا از زمان خیلی قدیم بوده است؛ و جایی که لاک ناخن بوده است همیشه پاک کننده‌ی لاک ناخن نیز بوده است. این مقاله برخی چیزهای ضروری را که هرکسی باید در مورد این پاک کننده‌ها بداند پررنگ کرده است.

آیا می‌دانید؟

یکی از مواد شیمیایی بسیاری که در پاک کننده‌های لاک ناخن یافت می‌شود استونیتریل است. اما چون این ماده‌ی شیمیایی نسبتاً سرطان زا است مصرف آن در محصولات آرایشی در منطقه‌ی اقتصادی اروپا از هفدهم ماه مارس سال 2000 ممنوع شده است.
اگرچه کاملاً درست است که هیچ عاشق و دیوانه‌ی لاک ناخنی نمی‌تواند بدون پاک کننده‌ی خوب لاک ناخن سپری کند اما واقعیت دیگر این است که بیشتر ماها وقتی که می‌خواهیم این محصول را بخریم هرگز در مورد برند فکر نمی‌کنیم. چه کسی می‌تواند ما را سرزنش کند؟ دنیا پر از برندها است، مگر نه؟ برندها می‌توانند به ما کمک کنند تا وقت و انرژی خود را در یک سبک زندگی ذخیره کنیم که نیاز داریم رنگ ناخن خود را اغلب با آرایش خود تغییر دهیم. اما در میان همه‌ی این زرق و برق‌ها و زیبایی‌ها ما نباید نیاز به جستجو و یافتن آنچه را که واقعاً خود را در معرض آن قرار می‌دهیم، نادیده بگیریم.
چه در فروشگاه آنلاین و چه در فروشگاه واقعی جستجو کنیم با انواع زیادی از پاک کننده‌های لاک ناخن مواجه می‌شویم که تمام آنها ادعا می‌کنند بهتر، ایمن‌تر و کارآمدتر از بقیه هستند. همان طور که قبلاً گفتیم، اولین تمرکز ما بر روی برند است، دومین اولویت قیمت و سومین مورد جذابیت محصول است. اما بعد از خواندن بخش بعدی، ما مطمئن هستیم که شما نظر خود را در مورد خریدن یک پاک کننده‌ی خوب لاک ناخن کاملاً تغییر خواهید داد.

اجزا تشکیل دهنده :

پاک کننده‌ی لاک ناخن مخلوطی از یکی و یا چند ماده شیمیایی است – در برخی موارد نیز برخی عصاره‌های طبیعی- که برخی از آنها نسبت به بقیه کم ضررتر هستند. اگرچه مصرف گهگاه این محصولات نمی‌تواند خطرناک در نظر گرفته شود اما در معرض قرار گرفتن منظم – به خصوص برای کسانی از ما که هر روز و یا یک در میان از آنها استفاده می‌کنیم – می‌تواند منجر به مشکلات احتمالی شود. در زیر برخی اجزا شیمیایی تشکیل دهنده ذکر شده‌اند که شما باید در مورد آنها بدانید.
استون : تشکیل دهنده‌ی اصلی بیشتر پاک کننده‌های لاک ناخن که در فروشگاه یافت می‌شوند، استون است. اگرچه این تشکیل دهنده می‌تواند بهترین شرط برای رهایی سریع از رنگ ناخن بدون تلاش زیاد باشد اما انتخاب ایده‌آلی برای مصرف منظم نیست. استون می‌تواند موجب واکنش‌هایی شامل سوزش چشم، گلو و پوست شود. سرگیجه و سردرد نیز با این ماده‌ی شیمیایی در ارتباط هستند. علاوه بر این، چون استون شدیداً قابل اشتعال است، تمایل دارد پوست را خشک کند و روغن‌های طبیعی محافظ را از روی ناخن‌ها بزداید و آنها را تیره و ترد کند. به همین دلیل است که بیشتر کسانی که مراقب سلامتی خود هستند، پاک کننده‌های لاک ناخن بدون استون را برمی‌گزینند.
اتیل استات : در تلاش برای یافتن پاک کننده‌ی لاک ناخن بدون استون، شما به پاک کننده‌هایی خواهید رسید که حاوی اتیل استات هستند. این پاک کننده‌ها در حالی که نسبتاً ایمن‌تر برای مصرف فرض می‌شوند اما خیلی هم ایمن نیستند. در معرض قرار گرفتن پوست، چشم‌ها، بینی و یا دهان می‌تواند موجب سوزش شود. حتی گلو و شکم نیز می‌توانند از آن تأثیر پذیرند. در واقع، طبق سازمان ایمنی و سلامت شغلی (OSHA) غلظت بالای این ماده‌ی شیمیایی می‌تواند منجر به غش نیز بشود.
ایزوپروپیل استات : شما هم چنین جایگزین‌های زیادی در فروشگاه پیدا خواهید کرد که حاوی ایزوپروپیل استات هستند. این ماده شیمیایی نیز می‌تواند موجب بی‌خوابی شود و به عنوان سوزش آور چشم‌ها، بینی و گلو معرفی می‌شود. این ماده از ایزوپروپیل الکل مشتق شده است.
بوتیل استات : جزء تشکیل دهنده‌ی دیگری که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد بوتیل استات است که این ماده نیز در لاک‌های ناخن یافت می‌شود. سازمان ایمنی و سلامت شغلی (OSHA) بیان کرده است که این ماده شیمیایی می‌تواند منجر به سردرد و سوزش چشمان، پوست، بینی، دهان و گلو شود.
تشکیل دهنده‌های طبیعی : برای جلوگیری و یا به حدقل رساندن مقدار سمومی که این حلال‌های بر پایه‌ی مواد شیمیایی دارند، بسیاری از تولید کننده‌ها نیز به فکر راه حل‌های طبیعی و آلی افتاده‌اند. ترکیباتی مثل گلیسرین، آلوئه ورا، سوی، ویتامین E ، عصاره‌های پروتئینی و روغن‌های طبیعی دیگر نیز به این حلال‌ها اضافه می‌شوند تا آسیب را به حداقل برسانند. بسیاری از آنها نیز به صورت زیست تجزیه پذیر برچسب می‌خورند. رایحه‌ها، عطرها و عامل‌های رنگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
چه ما قبل از خرید این ماده ضروری برای لاک ناخن، برچسب را چک بکنیم یا نه، حقیقت این است که بیشتر این نام‌ها برای ما بیگانه به نظر می‌رسند، مگر نه؟ اما بعد از فهمیدن عوارض احتمالی این اجزا تشکیل دهنده، ما مطمئن هستیم که نه تنها برچسب را چک می‌کنید بلکه نام آنها نیز در خاطرتان خواهد ماند. راه حل، انتخاب محصولی است که بیشتر به سمت مواد طبیعی متمایل است تا مواد شیمیایی. با مصرف کننده‌هایی که روز به روز دوستدار محیط زیست و مراقب برچسب می‌شوند، پیدا کردن پاک کننده‌ی ایمن‌تر لاک ناخن، مشکل به نظر نمی‌رسد.

مکانیزم کار :

این پاک کننده‌ها چگونه کار می‌کنند؟ ما مطمئن هستیم که شما می‌خواهید این را بدانید چون همه‌ی ما تکنیکی و فنی هستیم تا بیشتر در مورد آنها بدانیم. خب، لاک‌های ناخن عمدتاً شامل این عامل‌ها هستند – برای کلفت کردن، خشک کردن و رنگ کردن. وقتی که این لاک‌ها بر روی ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرند، این ترکیبات شیمیایی در طول خشک شدن، سفت‌تر می‌شوند. برای پاک کردن این پلیمرهای سفت شده، یک حلال مایع لازم است تا بتواند این مولکول‌ها را بشکند و آنها را پاک کند.
پاک کننده‌های لاک ناخن حاوی حلال‌های آلی هستند که قادر به حل کردن لاک ناخن‌اند. وقتی که حلال آلی بر روی پنبه توپی قرار می‌گیرد و روی ناخن رنگ شده کشیده می‌شود، لاک ناخن، پلیمر را حل می‌کند و آن را بر روی پنبه توپی منجمد و سفت می‌کند. این چگونگی پاک شدن همه‌ی ناخن‌های شما و برگشتن آنها به حالت طبیعی است.

توصیه‌های ایمنی :

چون ممکن است ما نتوانیم مصرف این حلال‌های ضروری را ترک کنیم، روش‌های مشخصی وجود دارند که از طریق آنها می‌توانیم خطرات احتمالی ناشی از آنها را به حداقل برسانیم. این روش‌ها در زیر بحث شده‌اند :
 باید برچسب/ اجزا تشکیل دهنده را قبل از خرید پاک کننده لاک ناخن، کاملاً چک بکنید.
 باید رنگ ناخن را در منطقه‌ای با تهویه خوب پاک کنید تا از استنشاق مواد شیمیایی بخار شده جلوگیری بکنید.
 مصرف پاک کننده‌های بر پایه‌ی استون را فقط به پاک کردن سایه‌های تیره و یا رنگ‌های اکریلیک محدود بکنید.
 تا جایی که ممکن است انواع طبیعی موجود در فروشگاه را انتخاب بکنید.
 اگر شما هر گونه برش و یا خراشی روی پوست و یا ناخن خود دارید، قبل از استفاده از لاک ناخن و یا پاک کردن آن، روی آنها را بپوشانید.
 مطمئن شوید که درِ ظرف پاک کننده‌ی لاک ناخن، محکم و سفت بسته شده است تا از نشت و ریزش جلوگیری شود.
 پنبه‌های توپی استفاده شده را با قرار دادن آنها در بسته‌های غیر قابل نفوذ هوا از بین ببرید تا از قرار گرفتن مواد شیمیایی در معرض هوا از طریق بخار جلوگیری بکنید.

مصارف دیگر :

شما باید شگفت زده شوید از این که بدانید پاک کننده‌های لاک ناخن فقط برای پاک کردن لاک ناخن مورد استفاده قرار نمی‌گیرند! بله، اجزا تشکیل دهنده موجود در این پاک کننده‌ها می‌توانند در کارهای تمیز کاری متعدد دیگر نیز مفید باشند. این کارها شامل پاک کردن لکه‌ها از روی ظروف چینی و یا کف وینیل؛ تمیز کردن رنگ، لکه‌های جوهر، اَبَر چسب، استیکرهای شیشه، صفحه کلید؛ حل کردن پلاستیک ذوب شده؛ تیغه‌های بهداشتی و غیره است.

حرف پایانی :

اگرچه این عامل‌های مایع سهل الاستعمال به نظر می‌رسند اما حقیقت این است که روی آنها برچسب زده شده که با احتیاط استفاده شوند. در نتیجه ما هرگز نمی‌توانیم در مورد آنها مطمئن باشیم به خصوص در مواردی که مربوط به سلامتی باشد. چه لاک ناخن باشد و چه پاک کننده‌ی لاک ناخن، هر دو مواد شیمیایی کافی دارند که برای سلامتی ما وقتی که در معرض غلظت مشخصی از آنها قرار می‌گیریم، خطرناک هستند. بنابراین، راه حل کلیدی، نه تنها خریدن جایگزین‌های طبیعی بلکه استفاده از آنها به طور متعادل است.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.