قهوه در مقابل نوشابه‌های انرژی‌زا

بین قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا تفاوت‌هایی وجود دارد که از نحوه‌ی آماده‌ سازی تا محتویات شیمیایی آن‌ها را شامل می‌شود. ولی یک چیز وجود دارد که در آن مشترک هستند و آن‌ مضر بودن مصرف بیش از حد آن‌ها برای بدن است. در
دوشنبه، 30 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
قهوه در مقابل نوشابه‌های انرژی‌زا

قهوه در مقابل نوشابه‌های انرژی‌زا
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

بین قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا تفاوت‌هایی وجود دارد که از نحوه‌ی آماده‌ سازی تا محتویات شیمیایی آن‌ها را شامل می‌شود. ولی یک چیز وجود دارد که در آن مشترک هستند و آن‌ مضر بودن مصرف بیش از حد آن‌ها برای بدن است. در این مقاله به بحث درباره‌ی این دو نوشیدنی و اینکه کدام یک واقعاً برای بدن مضر است پرداخته شده است.

قهوه در برابر نوشابه‌ی انرژی‌زا – محتویات کافئین

آنچه که بحث اصلی را در مورد قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا شکل می‌دهد، محتویات کافئین آن‌هاست. کافئین ماده‌ای با منشاء شیمیایی است که ظاهری بلور مانند دارد. کافئین محصولی طبیعی است که در دانه‌ها ، برگ‌ها و میوه‌های گیاه قهوه و غیره یافت می‌شود. این پودر سفید رنگ همانند پودرهای سفید دیگر در واقع یک دارو است. کافئین به عنوان یک محرک عصبی عمل می‌کند و دستگاه عصبی را فعال می‌کند. کافئین به مقدار کم و زیاد در اکثر مواد غذایی و نوشیدنی‌ها وجود دارد.
خواص این پودر باعث ایجاد استدلا‌ل‌ها و بحث‌های مختلفی شده است. آیا کافئین خوب است؟ آیا کافئین بد است؟ کافئین تا چه اندازه خوب است؟ کافئین تا چه اندازه بد است؟ برای کسانی که تازه می‌خواهند مصرف کافئین را شروع کنند، کافئین نقاط خوب و بد خاص خود را دارد. کافئین باعث تقویت ماهیچه‌ها می‌شود و استقامت بدنی را افزایش می‌دهد. کافئین همچنین باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن می‌شود و در نتیجه چربی‌ها سریع‌تر سوزانده می‌شوند. کافئین به تأثیر گذاری سریع‌تر و بهتر داروهای دیگر مانند مسکن‌ها کمک می‌کند. بالاتر از همه، کافئین برای مغز همانند یک تقویت کننده است.
کافئین قدرت تفکر و رفلکس‌های فیزیکی شما را بهبود می‌بخشد و احساس خستگی و خواب آلودگی را کاهش می‌دهد و ظرفیت بدن برای کار کردن بهتر را افزایش می‌دهد. در طرف مقابل، مصرف زیاد کافئین می‌تواند مضر باشد. تحریک بیش از حد در اثر مصرف کافئین می‌تواند باعث متلاطم شدن مغز شود. مشکل در خوابیدن و تمرکز کردن از علایم شایع مصرف بیش از حد کافئین است.
مصرف کافئین به طور متوسط روزانه باید بین 150-300 میلی‌گرم باشد. مصرف بیش از 400 میلی‌گرم غیر عادی و مصرف بیش از 1000 میلی‌گرم در روز خطرناک است. قهوه‌ها و نوشابه‌های انرژی‌زا هر دو حاوی مقدار زیادی کافئین هستند. با مصرف حدود 448 گرم قهوه یا نوشابه‌ای انرژی‌زا 150 میلی‌گرم کافئین وارد بدن می‌شود. برخی از نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی مقادیر بسیار بالای کافئین هستند. خطری که در اینجا وجود دارد مصرف بیش از حد این فرآورده‌ها می‌باشد. نوشیدن دو قوطی نوشابه‌ای انرژی‌زا سریع‌تر و راحت‌تر از دم کردن یک فنجان قهوه است. هنگام بازی کردن ، تماشای فیلم یا کار کردن نیز نوشابه‌های انرژی‌زا انتخاب اول اغلب مردم به شمار می‌روند. از نظر محتویات کافئین، قهوه‌ و نوشابه‌های انرژی‌زا هر دو به همدیگر گره خورده‌اند ولی از نظر خطر مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی‌زا در رتبه‌ی اول قرار دارند.

قوه در برابر نوشابه‌های انرژی‌زا – مزایا

در نهایت قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا هدف یکسانی دارند. قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا هر دو به عنوان محرک و منبع انرژی عمل می‌کنند. هر دوی این نوشیدنی‌ها می‌توانند به بهبود تمرکز و زمان واکنش کمک کنند. ولی قهوه نسبت به نوشابه‌های انرژی‌زا دارای برخی فواید است. قهوه می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند آلزایمر ، بیماری پارکینسون ، دیابت نوع 2 و سرطان را کاهش دهد. قهوه به خاطر محتویات کافئین خود به افزایش تأثیر گذاری داروها کمک می‌کند و از ایجاد مشکلات قلبی و کبدی جلوگیری می‌کند. اکنون برخی ممکن است به این نتیجه برسند که کافئین موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا نیز همین کار را می‌کند. ولی نوشابه‌های انرژی‌زا علاوه بر کافئین زیاد حاوی شکر و ترکیبات دیگر نیز هستند. تمایل مردم به افراط در مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا بیشتر از قهوه است. برخی افراد همچنین ممکن است نوشابه‌های انرژی‌زا را با الکل مخلوط و مصرف کنند. این کار خطرناک است زیرا، ترکیب این دو احتمال دفع شدید آب بدن را افزایش می‌دهد.
تبلیغات زیادی که در مورد نوشابه‌های انرژی‌زا انجام می‌شود درصدد این است که آن‌ها را تبدیل به جایگزینی برای آب کند که به هیچ وجه درست نیست. در مصرف این نوشیدنی‌ها نباید زیاده‌روی کرد. و البته برای بدن انسان هیچ نوشیدنی بهتر از آب وجود ندارد.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط