عصرعدل، رفاه صلح و امنيت پايدار

در خلق و خو همچون پيامبر (ص) اميرمومنان على (عليه السلام) به حضرت حسين (عليه السلام) نگاهى افکنده ، فرمود : اين فرزند من آقاست چنانکه پيامبر خدا او را آقا ناميد و از صلب او مردى برخواهد آمد که هم نام پيامبر شماست ، در خلقت و خو به او مى ماند... عبدالله بن عطا گويد : از امام صادق (عليه السلام) درباره سيرت مهدى (عج) پرسيدم که چگونه است ؟ فرمود : آنچه پيامبر (صلى الله عليه وآله) انجام داد انجام مى دهد ...
شنبه، 19 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عصرعدل، رفاه صلح و امنيت پايدار
عصرعدل، رفاه صلح و امنيت پايدار
عصرعدل، رفاه صلح و امنيت پايدار

نويسنده: استاد حسين انصاريان

در خلق و خو همچون پيامبر (ص)

اميرمومنان على (عليه السلام) به حضرت حسين (عليه السلام) نگاهى افکنده ، فرمود : اين فرزند من آقاست چنانکه پيامبر خدا او را آقا ناميد و از صلب او مردى برخواهد آمد که هم نام پيامبر شماست ، در خلقت و خو به او مى ماند...
عبدالله بن عطا گويد : از امام صادق (عليه السلام) درباره سيرت مهدى (عج) پرسيدم که چگونه است ؟ فرمود :
آنچه پيامبر (صلى الله عليه وآله) انجام داد انجام مى دهد ...
ابن عباس از پيامبر (صلى الله عليه وآله) حديث کرده که فرمود : ... نهمين آنان قائم اهل بيتم و مهدى امتم ، در شمايل و گفتار و کردار ، شبيه ترين مردم به من است ...
از احمد بن اسحاق بن سعد روايت است که از ابا محمد حسن بن على عسگرى (عليهما السلام) شنيدم که گفت :خداى را سپاس که پيش از اينکه مرا از دنيا بيرون برد ، جانشين پس از مرا به من نشان داد که در خلق و خوى شبيه ترين مردم به پيامبر خداست .
کعب الاحبار از قول قتاده آورده :المهدى خير الناس ...محبوب الخلائق .مهدى بهترين مردم است ...محبوب مخلوقات است .

دادگرى و عدالت پروري

به على بن موسى (عليهما السلام) گفته شد‌:يابن رسول الله قائم شما اهل بيت کيست ؟ فرمودند : چهارم از فرزندان من ، فرزند سرور کنيزان ، خداوند با او زمين را از ستم پاک مى سازد و از هر ظلمى تطهير مى کند . . . چون ظاهر شود ، زمين با فروغ خدايش تابناک گردد و ميزان عدل را بين مردم برقرار کرده ، کسى به ديگرى ظلم روا ندارد .
على بن عقبه از پدر خود روايت مى کند که گفت :چون مهدى به پا خيزد ، به داد فرمانروايى مى کند و جور در روزگارش برداشته گردد .‌.. و هر حقى را به صاحبانش بازمى گرداند . .‌.
در باب نص بر امامان دوازده گانه ، از اميرمومنان (عليه السلام) از پيامبر (صلى الله عليه وآله) آورده که فرمود : واپسين آنان ، نام او بر وفق نام من است ، ظهور مى نمايد و زمين را پر از داد مى کند چنانکه پر از جور و بى داد بود . . .
على (عليه السلام) از پيامبر (صلى الله عليه‌وآله) روايت کرده که فرمود : منادى ندا در دهد : اين مهدى است خليفه خداوند ، از او پيروى کنيد . زمين را پر از عدل و داد کند چنانکه پر از ظلم و جور شده بود ، آن زمان که هرج و مرج، دنيا را در بر گيرد و برخى بر برخى ديگر شبيخون زنند ، نه بزرگان بر خردان رحم کنند و نه توانمندان بر ناتوانان مهر آورند . در اين هنگامه است که خداوند بدو اذن خروج مى دهد .
امام جعفر بن محمد صادق (عليهما السلام) فرموده : نخستين چيزى که از عدل قائم نمايان مى شود ، اين است که ندا دهنده اى از طرف او ندا در مى دهد ، آنکه حج نافله دارد ، طواف و استلام حجر را به کسى که حج واجب دارد بسپارد .
در اينکه حضرت مهدى (عج) زمين را لبريز از دادگرى مى کند ، صدو بيست روايت وجود دارد .

صلح و امنيت

اميرمومنان (عليه السلام) فرمود :چون قائم ما قيام کند ، ... دشمنى از دل هاى بندگان رخت بر مى بندد .
امام محمد باقر (عليه السلام) فرموده است‌: وقتى سيصد و اندى از ياران امام بر سراسر جهان فرمانروا شوند پير زن ناتوان از شرق آهنگ غرب کند بى آنکه کسى او را باز دارد ...
...على بن عقبه از پدر خود حديث کرده است که :...اگر قائم قيام کند ...راهها امن مى شود .

رفاه عمومي

امام محمد باقر (عليه السلام) فرموده : آسيب ديدگانى که قائم اهل بيتم را درک کنند درمان مى يابند و ناتوانانى که او را دريابند ، توانا مى شوند .
امام جعفر صادق (عليه السلام) فرموده اند : قائم ما اگر قيام کند ، فردى از شما کسى را مى جويد که مال به او برساند و از زکاتى که به عهده دارد بردارد اما پيدا نمى کند تا آن را از او بپذيرد و مردم بدانچه خدايشان از فضل خويش به آنان روزى کرده ، بى نياز مى شوند .
اميرمومنان (عليه السلام) از پيامبر آورده که فرمود : فرد به سوى او روى مى آورد در حالى که مال بر هم انباشته شده ، به وى مى گويد : اى مهدى به من عطا کن ، مهدى مى گويد :هر چه خواهى بردار !
امام محمد باقر (عليه السلام) فرموده است :چون قائم ظاهر شود سالى دو بار به مردم بخشش مى کند و در ماه دو بار ارزاق مى دهد و بين مردم مساوات مى کند تا آنجا که نيازمند به زکات را نيابى . زکات پردازان با زکات خود به سوى نيازمندان از شيعيان مهدى مى آيند اما آنان نمى‌پذيرند پول زکات را کيسه مى کنند و بر خانه هاى شيعيان مى گردانند ، شيعيان از خانه هاى خود بيرون آمده ، به آنان مى گويند : ما نيازى به پول هاى شما نداريم. امام باقر (عليه السلام) در ادامه سخنان خود فرموده است : اموال مردم همه دنيا از درون و بيرون زمين براى مهدى جمع مى شود که به دنبال آن به مردم گفته مى شود : رو آوريد به آنچه به خاطر آن رحم ها را قطع کرديد و در آن خون هاى حرام را ريختيد و به سبب آن مرتکب انواع گناه ها شديد . در اينجا امام مهدى بخشش مى کند که پيش از او هيچ کس چنان بخششها نکرده است .
رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمود :در آخر زمان خليفه اى خواهد بود که مال را پخش مى کند و نمى شمارد. از خليفگان شما خليفه اى است که مال را بدون شمارش پخش مى کند .

عطايش گواراست عطاوه هنيا .

رسول خدا (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد : ويملا الله قلوب امه محمد غنى .خداوند ( در روزگار مهدى ) دلهاى امت محمد را پر از بى نيازى مى کند .

اصلاح اوضاع شيعيان اهل بيت (ع)

امام على بن موسى (عليهما السلام) فرمود :مهدى براى مومنان مايه رحمت و براى کافران مايه عذاب خواهد بود.
امام على بن الحسين (عليهما السلام) فرمود‌:اگر قائم قيام کند ، خداوند آسيب را از شيعيان ما مى زدايد .
امام محمد باقر (عليه السلام) فرمود :در روزگار مهدي، خداوند در کار شيعيان ما گشايش مى آورد و اگر نيکبختى آنان را در نيابد ، سرکشى خواهند کرد .
امام على بن الحسين (عليهما السلام:)چون قائم ما قيام کند ، آسيب را از هر مومنى بر مى دارد و توانمنديش را به او باز مى گرداند.
امام جعفر صادق (عليه السلام:)چون قائم ما قيام کند ، دوره همراهى و همدلى فرا مى رسد و فرد نيازش را از کيسه برادر خود برمى گيرد بى آنکه از او ممانعت کند .
امام جعفر صادق (عليه السلام:) خداوند در معراج به پيامبر درباره مهدى فرمود : با او از دشمنان انتقام مى جويم ، او مايه آسايش دوستان من است و اوست که حس انتقام جويى شيعيانت را از ستمگران و منکران و کافران آرام مى کند و تشفى مى دهد .

رشد عقلى و توسعه علمى و اخلاقي

امام جعفر بن محمد صادق (عليهما السلام:)چون قائم ما قيام کند ، دستش را بر سرهاى بندگان مى نهد که بدين طريق خردهاى آنان را جمع مى کند ( و به تشتت آرا پايان مى دهد ) و اخلاقشان را کمال مى بخشد .
امام محمد باقر (عليه السلام: )چون قائم ما قيام کند ، دستش را بر سر بندگان مى گذارد که از اين راه خردهاى آنان را ( با از بين بردن اختلاف آرا ) جمع مى کند و خردهاى آنان کمال مى يابند .
امام جعفر بن محمد صادق (عليهما السلام) مى فرمايد : قائم ما اگر قيام کند ، خداوند حواس بينايى و شنوايى شيعيان ما را توسعه مى دهد تا جايى که ( نياز به ) وسيله اتصال ميان آنان و قائم نباشد ، با آنان سخن مى گويد و آنان او را مى شنوند و به او نگاه مى کنند.
امام جعفر صادق (عليه السلام:) علم بيست و هفت بخش است . هرآنچه پيامبران آورده اند ، دو بخش است و تا امروز مردم چيزى بيش از آن دو بخش را نمى دانند . اگر قائم ما قيام کند آن بيست و پنج بخش را برمى آورد و در ميان مردم پراکنده مى کند و دو بخش ياد شده را ضميمه کرده ، تا آنچه مى پراکند بيست وهفت بخش گردد .

ارزيابى نهايى

امام جعفر صادق (عليه السلام) مى فرمايد : دولت ما واپسين دولت است و هيچ خاندان صاحب دولتى نخواهد بود مگر اينکه پيش از ما فرمانروايى کنند تا اگر سيرت ما را ديدند نگويند چنانچه فرمانروايى از ما بود همانند سيره اينان رفتار مى کرديم ، اين همان سخن خداوند است که : « فرجام کار، خاص متقيان است . »

چگونه به امام مهدى (عج) سلام کنيم ؟

امام جعفر محمد صادق (عليه السلام) مى‌فرمايد‌: اگر کسى از شما آن قدر ماند تا اينکه او را ببيند ، آنگاه که او را ديد، بگويد : السلام عليکم اهل بيت الرحمه والنبوه ، ومعدن العلم ، وموضع الرساله ، السلام عليک يا بقيه الله فى ارضه . درود بر شما اى خاندان مهر ورزى و پيامبرى و سرچشمه دانش و قرارگاه پيغام گزارى ، درود بر تو اى بازمانده خداوند در زمين .
اگر ابعاد اخلاقى - انسانى حماسه بلند مهدى موعود نيک تصوير و ترسيم شود ، بى گمان انتظار ، کردارى هدفمند و فعال و پر بار و با شکوه خواهد بود .
منبع:رسالت




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.