یبوست و افزایش وزن

یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی به شمار می‌رود. گفته می‌شود یبوست باعث افزایش وزن می‌شود. در این مقاله اطلاعات بیشتری در این باره ارائه شده است.
دوشنبه، 6 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
یبوست و افزایش وزن

یبوست و افزایش وزن
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون


 

یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی به شمار می‌رود. گفته می‌شود یبوست باعث افزایش وزن می‌شود. در این مقاله اطلاعات بیشتری در این باره ارائه شده است.
همانطور که گفته شد، یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی به شمار می‌رود. یبوست بیشتر در زنان ، افراد سالمند و کودکان دیده می‌شود. مطابق تحقیقاتی که انجام شده است، حدود 10 الی 12 درصد جمعیت جهان از یبوست رنج می‌برند. زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل هستند. عوامل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود. عدم فعالیت‌ فیزیکی ، رژیم غذایی نامناسب و استرس از عوامل شایع در ایجاد یبوست به شمار می‌روند. اگر چه یبوست گاه به گاه ممکن است جایی برای نگرانی نداشته باشد ولی در مورد یبوست مزمن باید به پزشک مراجعه کرد. یبوست ممکن است باعث ایجاد نفخ ، حالت تهوع ، سر درد ، تغییر در اشتها و درد در ناحیه‌ی شکم شود. افرادی که اخیراً دچار یبوست شده‌اند ممکن است افزایش وزن نیز داشته باشند. رابطه‌ی بین یبوست و افزایش وزن چیست؟ در ادامه‌ی مقاله به بحث در این مورد پرداخته شده است.

آیا یبوست باعث افزایش وزن می‌شود؟

اگر دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته باشد، گفته می‌شود دچار یبوست شده است. این شرایط باعث سخت شدن مدفوع می‌شود زیرا، مدفوع برای مدت زمان بیشتری در روده‌ی بزرگ باقی می‌ماند و بیشتر آب آن جذب می‌شود. این باعث ایجاد خروج مدفوع دردناک یا سخت و احساس تخلیه‌ی ناقص می‌شود. تقریباً همه‌ی مردم از یبوست گاه به گاه رنج می‌برند ولی برخی افراد وجود دارند که بیشتر دچار یبوست می‌شوند. این می‌تواند علت افزایش وزن و مشکلات دیگر باشد. رابطه‌ی بین یبوست و افزایش وزن هنوز هم موضوعی قابل بحث است ولی برخی نظریات اظهار می‌کنند که رابطه‌ی مستقیمی بین هر دو شرایط وجود دارد. در ادامه به دلایلی که باعث اثبات این ارتباط می‌شوند اشاره شده است.
در مورد یبوست، بدن نمی‌تواند مدفوع را دفع کند. این متابولیسم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث کند شدن آن می‌شود که منجر به افزایش وزن می‌شود.
دلیل دیگر آن است که مواد زائد در بدن وزن اضافه‌ای را به بدن اضافه می‌کند. غذایی که مصرف می‌کنیم دفع نمی‌شود و در روده باقی می‌ماند که منجر به افزایش وزن می‌شود.
یبوست همچنین ممکن است باعث احتباس آب شود که به نوبه‌ی خود باعث افزایش وزن می‌شود.

چگونه از دست یبوست و افزایش وزن ناشی از آن خلاص بشویم

یبوست ممکن است به خاطر دلایلی مانند دفع آب بدن ، وجود مشکل در روده یا مقعد ، مصرف برخی داروهای خاص ، سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر ، دیابت ، لوپوس ، کم کاری تیروئید ، عدم فعالیت فیزیکی ، تغییرات ناگهانی در سبک زندگی ، مصرف برخی مواد غذایی خاص ، عدم دریافت فیبر کافی ، افسردگی یا استرس ایجاد شود. برای مقابله با یبوست باید علت ایجاد آن را پیدا کنید. اگر مشکل علت پزشکی دارد، باید درمان شود تا از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری شود. در غیر این صورت، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی برا کنترل یبوست کافی خواهد بود.
ورزش کردن منظم: از آنجایی که عدم فعالیت فیزیکی کافی یکی از علل شایع ایجاد یبوست است، ورزش کردن منظم ممکن است برای رهایی از این مشکل مفید باشد. ورزش کردن متابولیسم را افزایش خواهد داد و به موجب آن به سوزاندن کالری‌ها کمک می‌کند. بنابراین، می‌توان با افزایش وزن ناشی از مقابله کرد. فعالیت‌های فیزیکی همچنین برای حرکات روده مفید هستند.
تغییر در رژیم غذایی: رژیم غذایی عامل دیگری است که به طور مستقیم یا یبوست مرتبط است. مواد غذایی غنی از فیبر مانند غلات ، میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آب زیاد بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. از پرخوری بپرهیزید و مصرف محصولات لبنی مانند پنیر را کاهش دهید. همچنین بهتر است از مصرف بستنی ، گوشت قرمز ، شکر و غذاهای چرب خودداری کنید. به جای وعده‌های غذایی سنگین از وعده‌های سبک با تعداد بیشتر استفاده کنید.
نکات دیگر: برخی داروهای خاص می‌توانند باعث یبوست شوند. این داروها عبارتند از ضد اسید‌ها ، داروهای ضد افسردگی ، NSAIDs ، مکمل‌های آهن و غیره. اگر داروی خاصی مصرف ‌می‌کنید و دچار یبوست شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. برخی افراد شست و شوی روده را روش مؤثری برای کنترل یبوست و افزایش وزن می‌دانند. قبل از استفاده از چنین روش‌هایی با پزشک خود مشورت کنید.
به طور خلاصه، یبوست مشکلی بسیار شایع است و با این اقدامات به آسانی می‌توان با آن مقابله کرد. از ملین‌ها به طور گسترده‌ای برای درمان یبوست استفاده می‌شود. استفاده‌ی طولانی مدت از این داروها توصیه نمی‌شود زیرا، در بلند مدت می‌تواند باعث تشدید شرایط شود. بدن به این محرک‌ها عادت خواهد کرد و بدون استفاده از آن‌ها دفع مدفوع برای بدن مشکل خواهد بود. در برخی موارد، برای درمان یبوست ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.