ده باور غلط درباره‌ی تستوسترون

اگر چه پزشکان از تستوسترون یا هورمان درمانی با تستوسترون هم برای مردان و هم برای زنانی که از کمبود آن رنج می‌برند استفاده می‌کنند ولی بسیاری از ما می‌ترسیم از آن استفاده کنیم. این شاید به خاطر تفکرات منفی باشد که در
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ده باور غلط درباره‌ی تستوسترون
ده باور غلط درباره‌ی تستوسترون

 

مترجم: امین حسین پور





 

اگر چه پزشکان از تستوسترون یا هورمان درمانی با تستوسترون هم برای مردان و هم برای زنانی که از کمبود آن رنج می‌برند استفاده می‌کنند ولی بسیاری از ما می‌ترسیم از آن استفاده کنیم. این شاید به خاطر تفکرات منفی باشد که در مورد هورمون تستوسترون وجود دارد. در این مقاله به بحث درباره‌ی باورهای غلط موجود درباره‌ی تستوسترون پرداخته شده است.
اگر چه تستوسترون اغلب با مردان مرتبط است ولی بسیاری از این موضوع مطلع نیستند که تستوسترون هورمون مهمی برای زنان نیز به شمار می‌رود. در واقع، بدن یک زن جوان سالم روزانه تقریباً 300 میکروگرم تستوسترون تولید می‌کند.
کاری که تستوسترون انجام می‌دهد کمک به بدن برای تولید پروتئین‌هایی است که کارکردهای مهمی را در بدن انجام می‌دهند. در بزرگسالان، وجود تستوسترون برای عملکرد جنسی طبیعی ، تولید اسپرم و رشد عضلات ضروری است. شواهد جدید همچنین نشان می‌دهند که تستوسترون برای کنترل دیابت و بیمار‌ی‌های قلبی و عروقی بسیار مهم است. همچنین، کسانی که سطح تستوسترون بدن آن‌ها طبیعی است بیشتر عمر می‌کنند و شادتر از دیگران هستند. پس، چرا بیشتر مردم از تستوسترون می‌ترسند؟ اجازه دهید نگاهی به برخی‌ باورهای غلط درباره‌ی هورمون تستوسترون داشته باشیم.

باورهای غلط رایج درباره‌ی تستوسترون

1 تستوسترون استروئید و خطرناک است

تستوسترون یک استروئید است ولی طوری که گفته می‌شود خطرناک نیست. واژه استروئید ترکیب ارگانیک محلول در چربی را تعریف می‌کند که حاوی 17 اتم کربن با 4 زنجیره‌ی متمایز است. بدن انسان حاوی استروئیدهای دیگر مانند پروژسترون ، کورتیزول ، استروژن و کلسترول است. در دنیای ورزش، وقتی گفته می‌شود ورزشکاری دوپینگ کرده است یعنی از هورمون‌های استروئیدی آنابولیک استفاده کرده است که به طور مصنوعی برای ساخت توده‌ی عضلانی و استخوانی طراحی شد‌ه‌اند. ولی، شواهد علمی در رابطه با خطر مصرف تستوسترون حتی در غلظت‌های بالا وجود ندارد.

2 تستوسترون باعث افزایش قد می‌شود

این موضوع تا حدی واقعیت دارد. تستوسترون باعث افزایش قد می‌شود ولی، تنها در صورتی که در دوران بلوغ مصرف شود. این بدین خاطر است که رشد استخوان‌های دراز بدن بعد از بلوغ متوقف می‌شود. در دوران بلوغ سلول‌های غضروفی تقسیم می‌شوند و تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد. این سلول‌های جدید تشکیل شده کلسیم را از غذا جذب می‌کنند و آن را به استخوان تبدیل می‌کنند. بنابراین، طول استخوان افزایش می‌یابد. با پایان بلوغ، رشد این سلول‌های غضروفی متوقف می‌شود و استخوان‌ها دیگر نمی‌توانند افزایش طول داشته باشند.

3 استفاده از تستوسترون غیر قانونی است

همانطور که قبلاً اشاره شده، تستوسترون هورمون مهمی است که در مردان وجود دارد و مسئول رشد دستگاه تناسلی مردان ، تغییرات فیزیکی دوران بلوغ و کارکردهای دیگر مانند تولید اسپرم ، میل جنسی و سلامت استخوان‌هاست. استفاده از تستوسترون از نظر قانونی مشکلی ندارد. بسیاری از انجمن‌های ورزشی قوانینی در رابطه با ممنوعیت تستوسترون وضع کرده‌اند.

4 تستوسترون باعث ژنیکوماستی می‌شود

این موضوع نیز تا حدی واقعیت دارد. بدن به طور طبیعی تستوسترون تولید می‌کند ولی، با افزایش میزان تستوسترون بدن از طریق مصرف تستوسترون، بدن میزان استروژن را نیز افزایش می‌دهد تا از آسیب دیدن توسط تستوسترون اضافی در امان بماند. مواردی وجود دارد که استروژن اضافی در سینه‌های مردان انباشته می‌شود و باعث تحریک رشد پروتئین‌هایی می‌شود که منجر به ژنیکوماستی می‌شوند.

5 تستوسترون باعث خشن شدن صدا و تغییر در صدا می‌شود

شایع‌ترین علل خشن شدن صدا عبارتند از آلرژی ، پولیپ تارهای صوتی ، التهاب حنجره ، رفلاکس ازوفاژیت و آنتی بیوتیک‌ها. خشن شدن صدا مشکلی شایع است و تقریباً همه‌ در برهه‌ای از زمان به آن مبتلا می‌شوند. شواهد علمی وجود ندارد که ثابت کند تستوسترون می‌تواند باعث خشن شدن صدا شود و همچنین مکانیزم فیزیولوژیکی برای انجام این کار نیز وجود ندارد. تحقیقی که در مورد تغییر صدا با مصرف تستوسترون انجام شد نشان داد که مصرف تستوسترون باعث تغییر صدا نمی‌شود. در این تحقیق به 24 نفر فرد بالغ روزانه 600 میلی‌گرم تستوسترون به مدت 3 الی 6 ماه داده شد.

6 تستوسترون باعث سرطان پروستات می‌شود

در شایعه‌ی مشهور در رابطه با تستوسترون و سرطان پروستات وجود دارد. اولین شایع در دهه‌ی 1940 پخش شد. در آن زمان مردانی که سرطان پروستات داشتند بعد از عقیم کردن بهبود یافتند. شایعه‌ی دیگر از استفاده از لوپرون نشأت می‌گیرد. لوپرون دارویی است که برای درمان سرطان پروستات از آن استفاده می‌شود. این دارو از طریق از بین بردن سیگنال‌هایی که مغز با بیضه‌ها ارتباط می‌کند باعث کاهش ترشح تستوسترون می‌شود.
اول از همه، رابطه‌ی بین سرطان پروستات و تستوسترون اثبات نشده است. به علاوه، درمان مردان با تستوسترون درمانی باعث وارد شدن هیچ گونه آسیبی به پروستات نمی‌شود.

7 تستوسترون برای قلب مضر است

بر خلاف تصور عموم، وجود هورمون تستوسترون بسیار ضروری است و تأثیر مثبتی بر روی متابولیسم و توده‌ی عضلانی بدن دارد. پزشکان همچنین از تستوسترون برای درمان دیابت و اختلالات قلبی و عروقی دیگر استفاده می‌کنند. تستوسترون با گشاد کردن عروق خونی جریان خون را افزایش می‌دهد و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

8 تستوسترون باعث تشدید پرخاشگری و خشونت می‌شود

این یک باور شایع است که افراد با تستوسترون بالا مستعد پرخاشگری و خشونت هستند; این چیزی جزء یک باور غلط نیست. شواهدی وجود ندارد که بتواند اثبات کند تستوسترون باعث پرخاشگری یا رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی می‌شود. در مقابل، افراد با سطح تستوسترون پایین اغلب از نوسانات خلق و خو و تحریک‌پذیری رنج می‌برند که با مصرف مکمل‌های تستوسترون قابل معالجه است. در حقیقت، مشاهده شده است که افراد با سطح تستوسترون طبیعی در رویکرد‌های خو کاملاً عاقلانه عمل می‌کنند.

9 کاهش تستوسترون با افزایش سن طبیعی است

درست است که با افزایش سن سطح تستوسترون بدن به طور طبیعی کاهش می‌یابد ولی، پزشکان حدس می‌زنند که هیپوگنادیسم یکی از علل اصلی کمبود تستوسترون در افراد بزرگسال جوان است. هیپوگاندیسم باعث کاهش میل جنسی ، تحریک‌پذیری ، خستگی و از دست رفتن انرژی بدن می‌شود. بنابراین، اگر به طور مکرر دچار این علایم می‌شوید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

10 تستوسترون یک هورمون مردانه است

بیشتر زنان بر این باورند که تستوسترون تنها در مردان وجود دارد. تستوسترون هورمونی مردانه است ولی زنان نیز آن را تولید می‌کنند; تستوسترون نقش مهمی در دوران بلوغ ایفا می‌کند و به شکل‌ گیری صفات جنسی ثانویه کمک می‌کند. در زنان هورمون تستوسترون در تخمدان‌ها ، بافت‌های چربی و غدد فوق کلیوی تولید می‌شود. با افزایش سن توانایی بدن برای تولید تستوسترون کاهش می‌یابد که منجر به تغییرات فیزیکی و رفتاری می‌شود. در واقع، با رسیدن به سن یائسگی بدن 50 درصد تستوسترون کمتری تولید می‌کند.
تستوسترون آنگونه که گفته می‌شود خطرناک نیست و علوم پزشکی مستند سازی تأثیرات مثبت آن را شروع کرده است. زمان آن رسیده است که با واقعیت روبرو شویم.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.