بررسی رابطه میان ریسك و عواید

این مقاله به طور عملی رابطه ی میان ریسك متغیر با زمان و عواید (return) را در بازارهای سرمایه ی آمریكای لاتین مورد بررسی قرار داده است. بررسی ما برخی ارتباط های مثبت میان ریسك و عواید در آمریكای لاتین را پیدا كرده
چهارشنبه، 5 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
بررسی رابطه میان ریسك و عواید

 

مترجم: حبیب الله علیخانی
منبع:راسخون




 

بررسی بازارهای سهام آمریكای لاتین

این مقاله به طور عملی رابطه ی میان ریسك متغیر با زمان و عواید (return) را در بازارهای سرمایه ی آمریكای لاتین مورد بررسی قرار داده است. بررسی ما برخی ارتباط های مثبت میان ریسك و عواید در آمریكای لاتین را پیدا كرده است اگر چه این ارتباط ها همواره به طور كامل حفظ نمی شوند. اگر دقیق تر بگوییم ما اول فهمیدیم كه در بازار سهام آمریكای لاتین ( در دوری كنونی و زمان های سه ماهه) یك رابطه ی مثبت میان ریسك و عواید اغلب مشاهده شده است اگر چه این رابطه همواره تشخیص داده نشده است. دوم اینكه، ما فهمیدیم كه در بازار های سرمایه ی برزیل و كلمبیا، یك رابطه ی مثبت میان ریسك و عواید اغلب مشاهده می شود. به عبارت دیگر، از بررسی های ما این حاصل می شود كه در بازارهای سهام شیلی، هیچ سبك و سنگین كردنی میان ریسك و عواید وجود ندارد.

مقدمه

سبک و سنگین کردن در مورد ریسک و عواید یکی از دغدغه های محوری در جهان متعارف مالی می باشد. رویه سری های زمانی (time-series) عموماً در سال های اخیر افت و خیز داشته است. بنابراین، این طبیعی است که سبک و سنگین کردن مثبت بین ریسک و عواید در سال های اخیر در بازارهای سرمایه ی آمریکای لاتین مشاهده شود. برخی محققین مانند French و همکارانش (1987)، Ghysels و همکارانش (2005) و Lundblad و همکارانش (2007) وجود دارند که ارتباط مثبت میان ریسک و عواید را گزارش داده اند. به عبارت دیگر، Baillie و DeGennaro (1990) و Glosten و همکارانش (1993) اصرار کرده اند که ارتباطات منفی میان ریسک و عواید وجود دارند. علاوه براین، مطالعات انجام شده بوسیله ی Campbell (1987)، Harvey و همکارانش (1991) و Whitelaw (1994) شواهدی را پیدا کردند که یک رابطه ی مرکب میان این دو عامل وجود دارد. اگر چه مطالعات زیادی در این زمینه در آمریکا انجام شده است، این به نظر می رسد که بررسی های عملی اندکی بر روی این افت و خیزها در داده های بازارهای سهام، وجود دارد.
بنابراین، بر اساس این پیش زمینه های تحقیقاتی، هدف این مقاله بررسی عملی ارتباط متغیر با زمان میان ریسک و عواید در برخی از بازارهای سهام کشورهای آمریکای لاتین است. در بررسی های ما، از اطلاعات روزانه، هفتگی، ماهانه و سه ماهی استفاده شده است. این مسئله یکی از شاخصه های این مطالعه است. یافته های جالب توجه که در این مطالعه بدست آمده است، به صورت زیر ارائه شده است: اول از همه، ما فهمیدیم که در بازارهای سرمایه ی آمریکای لاتین، در اطلاعات روزانه و سه ماهانه، اغلب یک ارتباط مستقیم میان ریسک و عواید مشاهده شده است اگر چه این مسئله همواره صحیح نمی باشد. دوماً ما آشکار ساختیم که در بازارهای سرمایه ی برزیل و کلمبیا، اغلب ارتباط های مثبتی میان ریسک و عواید مشاهده شده است اگر چه این مسئله همواره صدق نمی کند. به عبارت دیگر، در بازارهای سرمایه ی شیلی، هیچ ارتباط مثبتی میان ریسک و عواید مشاهده نشده است.

بحث

این بخش برخی از نکات مهم را مورد بحث قرار داده است که در سبک و سنگین کردن بین ریسک و عواید در بازگشت سهام، مد نظر قرار می گیرد. 1) اول از همه، رویه های موجود در بازار باید در نظر گرفته شود. در بازارهای کشورهای آمریکای لاتین، اخیراً رویه ی قیمت سهام افت و خیز داشته است. بنابراین، این طبیعی است که امکان بیشتری وجود داشته باشد که در سال های اخیر، سبک و سنگین کردن مثبت میان ریسک و عواید در بازارهای سرمایه ی آمریکای لاتین وجود داشته باشد. 2) دومین مورد دوره ی زمانی اطلاعات است. این مهم است که داده های را در دراز مدت مورد آنالیز قرار دهیم. به هر حال، از نقطه نظر عملی، دغدغه ی ما اغلب همین وضعیت پویایی بازار در سال های اخیر می باشد. 3) سومین مورد فراوانی های داده هاست: ما این مسئله را در مطالعات موجود در نظر گرفتیم. در واقع فراوانی های داده ای به طور همزمان آنالیز شده است (صرفنظر از اهمیت فراوانی داده ها). برای مثال، در عمل، حتی اگر سبک و سنگین کردن در زمینه ی ریسک و عواید، بر روی داده های روزانه مشاهده شود، این مسئله ممکن است برای سرمایه گذاران سازمانی مفید یا غیر مفید باشد. بنابراین، این برای ما مطلوب تر است که داده های را به طور همزمان و با توجه به چندین فراوانی مورد آنالیز قرار دهیم. 4) چهارمین مورد ویژگی های مدل است. یعنی ما آنالیز کردن را با استفاده از چندین نوع از مدل های اقتصادی انجام می دهیم. این مدل ها برای قضاوت کردن در مورد وضعیت واقعی بازار سرمایه مناسب هستند. عموماً هر چه مدل پیچیده تر شود، ریسک مدل نیز عمومیت پیدا می کند و بنابراین این مشکل است که در مورد حالت حقیقی رابطه ی ریسک و عواید در بازارهای سرمایه و در زمانی که از مدل پیچیده تر استفاده می شود، قضاوت کرد. بنابراین، ما باید داده های مربوط به بازگشت (عواید) سهام را با استفاده از چندین نوع مدل مورد آنالیز قرار دهیم.
برای نتیجه گیری از برخی از جواب های ارائه شده برای سوالات بالا، ما باید آنالیزهای عملی دقیقی ا با در نظر گرفتن چندین موضوع مورد بحث در بالا، اجرا کنیم. از این رو، ما داده ها و متدولوژی های عملی مورد استفاده در این مقاله را توصیف کردیم.

داده ها و متدولوژی

در این مطالعه، ما از 4 نوع داده ی سری زمانی مربوط به عواید سهام در کشورهای آمریکای لاتین، استفاده کرده ایم. کشورهایی لاتین مورد بررسی در این مطالعه، کشورهای برزیل، شیلی، کلمبیا، و مکزیک هستند و در دوره ی زمانی بین ژئن سال 2001 تا نوامبر سال 2013 این بررسی انجام شده است. بویژه داده های مربوط به عواید سهام از اندیس سرمایه ی Morgan Stanley (MSCI، سود سهام بر مبنای پولی محلی یا ارزی) محاسبه شده است و این داده ها بوسیله ی شرکت Quick Corp مهیا شده است. علاوه بر این، دوره ی نمونه برداری روزانه ی ما از 21 ژوئن 2001 تا 26 نوامبر 2013، دوره ی نمونه برداری هفتگی از هفته اخر ژوئن 2001 تا هفته ی آخر نوامبر 2013، دوره ی نمونه برداری ماهانه از ژوئن 2001 تا ژانویه ی 2013 و دوره ی نمونه برداری سه ماه یکبار ما از سه ماه اول سال 2001 تا سه ماه آخر سال 2013 انجام شده است. ما آمارهای تشریحی برای 4 نوع عواید سهام را برای 4 کشور آمریکای لاتین در جدول 1 اورده ایم. علاوه بر این، ما پویایی روزانه ی اندیس سهام MSCI را در 4 کشور آمریکای لاتین که در بالا صحبت شد را در شکل 1 نشان دادیم.
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
بعد از آن، برای سبک و سنگین کردن در مورد بازارهای سهام آمریکای لاتین درسال های اخیر، ما از 4 نوع مدل متوسط GARCH استفاده کرده ایم. مدل اول مدل متوسط (1و1) است که شامل واریانس نامعلوم در معادله ی متوسط آن است:
بررسی رابطه میان ریسك و عواید در مدل 1، متغیر بررسی رابطه میان ریسك و عواید نشاندهنده ی عواید کشور i در زمان t است و متغیر بررسی رابطه میان ریسك و عواید نشاندهنده ی فراریت بازگشت در زمان t است.
مدل دوم ما مدل متوسط GARCH (1و1) است که شامل انحراف استاندارد نامعلوم در معادله ی متوسط خود می باشد:
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
در این مدل نیز بررسی رابطه میان ریسك و عواید نشاندهنده ی عواید کشور i در زمان t و σ_(i,t) در این مدل نشاندهنده ی فراریت بازگشت در زمان t می باشد.
علاوه بر این، مدل سوم ما مطابق مدل EGARCH (1و1) است که شامل واریانس نامعلوم در معادله ی متوسط خود است:
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
در معادله ی سوم، نمادهای پارامترها مشابه مدل 1 و 2 است.
نهایتاً مدل 4 ام ما مدل متوسط EGARCH (1و1) است که شامل انحراف استاندارد نامعلوم در معادله ی متوسط خود است:
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
در مدل 4، نمادهای پارامترها مشابه مدل 1 و 2 است.
رویه ی سری های زمانی از 21 ژوئن 2001 شروع و در 26 نوامبر 2013 به پایان می رسد.

نتایج عملی

در این بخش نتایج عملی این تحقیق آورده شده است. اول از همه، ما نتایج تخمین زده شده بوسیله ی مدل های 1 تا 4 خود را در جداول 2 تا 4 ارائه کرده ایم. این مشخص است که جداول 2 تا 5 به ترتیب نتایج تخمین زده شده از داده های روزانه، هفتگی، ماهانه و سه ماهانه ی ما را نشان می دهد.
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
بررسی رابطه میان ریسك و عواید
اگر بخواهیم نتایج را به طور کلی و خلاصه بیان کنیم باید بگوییم که تعداد پارامترهای مثبت، معنادار و مثبت GARCH و EGARCH برای داده های روزانه برابر با 7 برای داده های هفتگی برابر با 4، برای داده های ماهانه برابر با صفر و برای داده های سه ماهانه برابر با 9 می باشد (همانگونه که در جداول 2 تا 5 قابل مشاهده است). علاوه بر این، تعداد پارامترهای متوسط، منفی و معنادار و متوسط GARCH و EGARCH برای داده های روزانه رابر با صفر، برای داده های هفتگی برابر با صفر، برای داده های ماهانه برابر با 1 و برای داده های سه ماهانه برابر با 5 می باشد (همانگونه که در جداول 2 تا 5 قابل مشاهده است). با توصیف شواهد از زاویه ی دیگر و با توجه به جداول 2 تا 5، ما می فهمیم که تعداد پارامترهای مثبت، معنادار و مثبت GARCH و EGARCH برای برزیل برابر 8، برای شیلی برابر صفر، برای کلمبیا برابر با 9 و برای مکزیک برابر با 3 است. علاوه بر این همانگونه که از جداول 2 تا 5 فهیمده می شود، تعداد پارامترهای متوسط، منفی و معنادار و متوسط GARCH و EGARCH برای برزیل برابر با 2، برای شیلی برابر با 4، برای کلمبیا برابر صفر و برای مکزیک برابر با صفر است. ما در اینجا بر این نکته تأکید داریم که در بازار سرمایه ی آمریکای لاتین که در آن رویه ی بازار سهام دارای افت و خیزهای فراوانی است، شواهد مستحکمی وجود دارد که بوسیله ی آنها نشان داده می شود که همواره یک رابطه ی مثبت میان ریسک و عواید نمی تواند وجود داشته باشد. علاوه بر این، این مسئله جالب توجه است که در شیلی هیچ رابطه ی مثبتی بین ریسک و عواید، مشاهده نشده است.
علاوه بر این، صرفنظر از عواید و بازگشت های حاصله در جدول 1، متوسط عواید در شیلی همواره کوچکترین مقدار در بین فراوانی های موجود می باشد. علاوه بر این، فراریت بازگشت در شیلی همواره کوچترین مقدار در بین فراوانی های موجود می باشد. به عبارت دیگر، در جدول 1، متوسط عواید در کلمبیا همواره بزرگترین مقادیر در بین فراوانی هاست. علاوه بر این، فراریت های بازگشت نیز در کلمبیا نسبت به سایر کشورهای موجود بالاتر است. این رویه ها منجر به این نیتجه گیری می شود که در بازار سرمایه ی شیلی، هیچ سبک و سنگین کردنی بین ریسک و عواید مشاهده نشده است در حالی که در بازار سرمایه ی کلمبیا، سبک و سنگین کردنی بین ریسک و عواید بیشتر مشاهده شده است.

نتیجه گیری و دورنماها

این مقاله رابطه ی بین ریسک و عواید (بازگشت) را در بازار سرمایه ی آمریکای لاتین مورد بررسی قرار داده است. ما فهمیده ایم که اتصال میان ریسک و بازگشت (عواید) به نسبت رابطه ای مثبت است اگر چه این مسئله همواره صادق نیست. مفاهیم و دورنماهای حاصله از این مطالعه به صورت زیر است:
بر اساس فراوانی داده ها، از نقطه نظر عملی، داده های سه ماهه و سالانه برای استفاده در بررسی روابط میان ریسک و عواید، مناسب تر می باشند. نتایج ما که با استفاده از داده های سه ماهه بدست آمده اند، روابط قوی تری را میان ریسک و عواید نشان می دهند و بنابراین استفاده از آنالیزهای ماهانه و سالانه می تواند مفید باشد.
برای آزمون های عملی، به نظر می رسد که نتایج به مدل مورد استفاده بستگی دارد. بنابراین آزمون های عملی که از این چند مدل و یا از مدل های اصلاح شده (اصلاح مشخصه های مدل) استفاده می کند ، باید مؤثرتر باشند. این نوع از آنالیز همواره مستلزم استفاده از مدل ریسک هستند. با وجود این، این مسئله مورد توجه است که شواهد قوی در مورد روابط مثبت میان ریسک و عواید نمی تواند ضرورتاً در افت و خیزهای اخیر در بازارهای سرمایه ی آمریکای لاتین، پیدا شوند. از این رو، برای ما این مهم است که به داده های حقیقی و رویه های بازار سهام در تمام جهان به طور پیوسته نگاه کنیم. تحقیقات دیگر که با استفاده از داده های طولانی مدت تر و با استفاده از چند نوع فراوانی داده ای و برای بازارهای سرمایه ی بین المللی انجام خواهد شد، می تواند یکی از وظایف ما در آینده باشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.