گياهان آپارتماني را بهتر بشناسيم

دعوت به بهشت گياهان زينتي نقش مهمي در زيباسازي محل زندگي و کار ما دارند. اولين نشانه‌هاي توجه بشر به اين گياهان به 3500 سال قبل برمي‌گردد. در آن زمان سومري‌ها و مصري‌ها اقدام به تکثير و فروش گياهان زينتي مي‌کردند. با گذشت سال‌ها علاوه بر گسترش تنوع اين گياهان، آفات و بيماري‌هاي آنها هم افزايش پيدا کرده و لزوم داشتن اطلاعات صحيح در مورد نگهداري از اين نوع گياهان بيشتر شده است.
شنبه، 9 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گياهان آپارتماني را بهتر بشناسيم
گياهان آپارتماني را بهتر بشناسيم
گياهان آپارتماني را بهتر بشناسيم

منبع:http://www.salamatiran.com

دعوت به بهشت

گياهان زينتي نقش مهمي در زيباسازي محل زندگي و کار ما دارند. اولين نشانه‌هاي توجه بشر به اين گياهان به 3500 سال قبل برمي‌گردد. در آن زمان سومري‌ها و مصري‌ها اقدام به تکثير و فروش گياهان زينتي مي‌کردند. با گذشت سال‌ها علاوه بر گسترش تنوع اين گياهان، آفات و بيماري‌هاي آنها هم افزايش پيدا کرده و لزوم داشتن اطلاعات صحيح در مورد نگهداري از اين نوع گياهان بيشتر شده است.

در گل فروشي

قبل از هر چيز بايد درجه مهارت خود را در نگهداري از گل و گياه تخمين بزنيد و اگر در اين کار مبتدي هستيد، از خريد گل‌هايي که نگهداري آنها دشوار است خودداري کنيد. بهتر است گياهاني را خريداري کنيد که به گياهان فولادي معروف‌اند. گياهاني که سريع‌الرشد، ارزان، کم‌توقع و قابل تکثير هستند. براي مثال مي‌توان از پتوس نام برد. اين گياه حساسيت کمي دارد و نگهداري و تکثير آن بسيار آسان است.
نکته ديگري که بايد در نظر بگيريد فضايي است که براي نگهداري گل‌ها اختصاص داده‌ايد. بزرگي يا کوچکي فضا، ميزان نور و روشنايي و همچنين رطوبت محل از نکاتي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. براي مثال گياهي مانند نخل مرداب به رطوبت زيادي نياز دارد اما ديفن‌باخيا عکس آن است.
در موقع خريد دقت کنيد برگ‌هاي گياه شاداب باشد و آثار لک حاصل از بيماري يا آفت روي آن نباشد. سوختگي در سطح برگ، حالت زنگ‌زدگي يا زردي غيرطبيعي از نشانه‌هايي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. خاک را نيز امتحان کنيد تا از نبود آفات در آن اطمينان حاصل کنيد.
از خريد گياهاني که داراي ساقه لخت هستند خودداري کنيد. فاصله برگ از محل طوقه (محل تماس ساقه با سطح خاک) نبايد غيرطبيعي باشد. اين فاصله در گياهان مختلف متفاوت است.
گياهي را انتخاب کنيد که از تعويض گلدان آن مدت زيادي گذشته باشد. در اين حالت ريشه توسعه خود را انجام داده و در صورت جابه‌جايي، بهتر مي‌تواند شوک وارد شده را تحمل کند.
نکته‌اي که در اينجا بايد به آن اشاره کنيم اين است که هرگز بلافاصله بعد از خريد گياه، گلدان آن را تعويض نکنيد؛ چرا که گياه به دليل تغيير مکان، در حالت شوک قرار دارد و وارد کردن يک شوک ديگر به آن ممکن است باعث آسيب رسيدن به گياه و زرد شدن برگ‌هاي آن گردد. همچنين بايد از زمان تعويض قبلي آن حداقل 6 ماه گذشته باشد.
هنگام انتخاب گياهان گلدار، گلداني پر از گل‌هاي باز انتخاب نکنيد. زيرا اين گياه در اين لحظه بسيار زيبا و باشکوه است، اما گل‌هاي شکفته به روزهاي پاياني عمر خود رسيده اند و به سرعت از بين مي‌روند.
گياهي که انتخاب مي‌کنيد بايد پر از غنچه و تعداد کمي گل شکفته باشد تا مدت بيشتري در خانه دوام داشته باشد.
براي نقل و انتقال گل، از ماشين روباز استفاده نکنيد. براي اين کار قسمت برگ‌ها را در يکي دو روزنامه بپيچيد و گياه را در حالت نيمه خوابيده در جلوي صندلي ماشين يا در صندوق عقب دربسته قرار دهيد. تغييرات رطوبتي و حرارتي در موقع جابجايي به گياه لطمه مي‌زند.

چه گلداني براي گل‌هايمان انتخاب کنيم؟

گلدان‌ها داراي سايز‌هاي مختلفي هستند که بر اساس قطر داخلي لبه فوقاني تعيين مي‌شوند و به ترتيب 7، 9، 12، 20، 25، 37 است. جنس گلدان‌ها مختلف است. گلدان‌هاي پلاستيکي، سفالي، چوبي و فايبرگلاس از انواع آن است. هر کدام از اين گلدان‌ها معايب و مزايايي دارند. مثلا گلدان‌هاي پلاستيکي در رنگ و شکل متنوع هستند و حمل آنها هم آسان است. در عوض گلدان‌هاي سفالي سنگين هستند و همين نکته، احتمال برگشتن گلدان را کاهش مي‌دهد و قابليت نفوذ هوا در جداره‌هاي آنها بيشتر است. به طور کلي براي نگهداري طولاني مدت از گياهان بهتر است از اين نوع گلدان‌ها استفاده شود.

تعويض گلدان

با گذشت زمان و توسعه ريشه در خاک، گلدان براي گياه، کوچک مي شود و بايد تعويضش کرد. در اين ميان، فقير شدن خاک هم لزوم تعويض گلدان را بيشتر مي‌کند. يکي از راهها براي تعيين زمان تعويض گلدان، بيرون آمدن ريشه از انتهاي گلدان است. در اين حالت رشد گياه به شدت افت مي‌کند. البته بايد توجه کرد که گاهي کاهش رشد گياه، به تنهايي دليل کافي براي تعويض گلدان است.

11 نکته درباره تعويض گلدان

1 بهترين فصل براي تعويض گلدان بهار است. در اين فصل، گياه توانايي ترميم آسيب‌ديدگي‌هاي ريشه را دارد.
2 در صورت استفاده از گلدان کهنه، خوب آن را تميز کنيد و رسوبات اطراف آن را پاک کنيد.
3 اگر از گلدان نو استفاده مي‌کنيد، قبل از استفاده آن را در آب غرقاب کنيد.
4 روز قبل از تعويض، گلدان را آبياري کنيد.
5 سوراخ ته گلدان بايد متناسب با اندازه گلدان باشد و با سنگريزه يا خرده سفال پوشانده شود و روي آن با کمي پوشال يا پوکه معدني پوشانده شود تا بتواند زهکشي مناسبي را ايجاد کند.
6 براي تعويض ابتدا مقداري خاک ( به اندازه‌اي که اندازه گلدان شما از اندازه قبلي بزرگ‌تر است) در گلدان جديد بريزيد. سپس دست چپ را زير گلدان و دست راست را با احتياط زير طوقه قرار دهيد و سعي کنيد گلدان را در حالت ثابت نگه داريد. در اين حالت با چند ضربه کوچک که با دست چپ به کف و اطراف گلدان وارد مي‌کنيد گياه با خاک از گلدان خارج مي‌شود.
7 گياه را با خاک، داخل گلدان جديد قرار دهيد، دور آن را خاک بريزيد و با دست خاک را فشرده کنيد.
8 بهتر است تا يک روز يا بيشتر، پس از تعويض، به گلدان آب ندهيد. اين مدت زمان به تحمل گياه شما در مقابل تشنگي بستگي دارد. اين تشنگي دادن به گياه به توسعه ريشه در گياه براي به دست آوردن آب کمک مي‌کند.
9 در درجه حرارت‌هاي بالا، براي جلوگيري از تشنگي مفرط، بعد از تعويض، تا مدتي که گياه را آبياري نمي‌کنيد، گياه را در سايه قرار دهيد و از مه پاشي استفاده کنيد.
10 اگر گياه بزرگ باشد بايد گلدان موقع تعويض شکسته شود تا به گياه آسيب نرسد.
11 در شرايطي که تعويض گلدان به دليل بزرگي گل يا گلدان امکان‌پذير نيست، به جاي آن مقداري از خاک سطحي را با خاک نو جايگزين‌کنيد.

معرفي گياه پوتوس

اين گياه گونه‌هاي متنوعي دارد. زادگاهش جنوب شرقي آسياست. گياهي سريع‌الرشد، ارزان و کم‌توقع است. رنگ برگ‌هاي آن از سبز يک‌دست تا سبز ابلق با مخلوطي از رنگ‌هاي سفيد و کرم است. شاخه‌هاي آويزان و بالارونده آن گاهي تا حدود 5متر هم مي‌رسد. رطوبت و نور کم را تحمل مي‌کند و تکثير آن آسان است.
نور: اين گياه نيم سايه را ترجيح مي‌دهد و انواع ابلق آن، در نور، رنگ متنوع خود را از دست مي‌دهند.
دما: درجه حرارت دلخواه آن 16درجه است اما در زمستان تا 13درجه و در تابستان تا 24 درجه را تحمل مي‌کند.آبياري: گياه به آبياري مرتب و با برنامه‌ريزي نياز دارد. بهتر است اجازه دهيد خاک سطح گلدان بين دو آبياري خشک شود. فاصله آبياري به دماي منزل شما بستگي دارد. به طور معمول در تابستان هر 3 روز يک بار و در زمستان هفته‌اي يک بار آبياري کافي به نظر مي‌رسد.
رطوبت: در تابستان دو تا سه بار در هفته و در زمستان 1 تا دو بار در هفته گياه را مه پاشي کنيد.
تعويض گلدان: اين گياه گلدان کوچک را ترجيح مي‌دهد و هر چند سال يکبار نياز به تعويض دارد.
تکثير: ساقه‌هاي اين گياه را در تمام فصول در آب مي‌توان ريشه‌دار کرد؛ اما بهترين فصل، فصل بهار است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.