اهمیت مدیریت زمان

برای این که بتوانید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و از مزایای آن سود ببرید، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:
پنجشنبه، 13 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اهمیت مدیریت زمان
اهمیت مدیریت زمان

 

مترجم: پ. م.
منبع:راسخون




 

برای این که بتوانید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و از مزایای آن سود ببرید، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:
• مدیریت زمان به شما کمک می‌کند اولویت بندی کنید و مهارت اولویت بندی کارها به شما کمک می‌کند کارهای مهمتر را در اولویت قرار دهید. لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را تهیه کنید تا بدانید چه کارهایی را باید اول از همه انجام دهید؛ کدام یک از آن‌ها برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ از این طریق شما می‌توانید کارهایی را که باید اول انجام دهید تنظیم کنید. این گونه می آموزید که چه کارهایی برای شما مهم هستند؛ حتی مقدار کمی زمان در طول روز یا حتی در هفته شما را به اهدافتان نزدیک می‌کند و شما از پیشرفت در کارهایتان شگفت زده خواهید شد.
• با مدیریت زمان خود می‌توانید کارها را در مدت زمان کمتری انجام دهید. یکی دیگر از دلایلی که به مدیریت زمان نیاز دارید و اهمیتی که در زندگی شما دارد این است که با برنامه ریزی و مدیریت درست زمان می‌توانید کارها را در کمترین زمان ممکن به بهترین نحو انجام دهید. وقتی شما برای خود برنامه ریزی می کنید، زمان مناسب برای انجام کارها را در نظر می گیرید و برای هر کار زمان محدودی را اختصاص می‌دهید و ناخودآگاه زمان خود را نیز بیهوده تلف نمی کنید.
• با مدیریت زمان کارهای با کیفیت بیشتری را به انجام خواهید رساند: بسیاری از ما به دلیل حجم کار زیاد، وقت کافی برای استراحت و آرامش نداریم و همین امر باعث می شود کارایی و کیفیت کارهایی که انجام می دهیم پایین بیاید. زمانی را برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید و خود را یک ماشین فرض نکنید. با مدیریت درست می‌توانید از منابع بسیار محدود زمان به طور عاقلانه استفاده کنید. دانستن اینکه بروی چه چیزی کار می کنید، چه زمانی باید کار را تحویل دهید و چه میزان وقت برای انجام این کار دارید باعث می شود بیشتر متمرکز شوید و این تمرکز، کیفیت بالای کار شما را تضمین خواهد کرد.
• مدیریت زمان شما را مجبور می‌کند کارهایی که دوست ندارید را نیز انجام دهید: با مدیریت زمان مجبور هستید کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید؛ بنابراین باید همۀ کارها را انجام می‌دهید چه از انجام آن خوشتان بیاید چه خوشتان نیاید.
• مدیریت زمان شما را در مسیر اهدافتان نگه می دارد: از آنجایی که برای مدیریت زمان لازم است که لیستی از کارهای روزانه و یا یک طراحی و برنامه ریزی بلندمدت داشته باشید؛ بنابراین در مسیر اهداف خود باقی خواهید ماند و از آن منحرف نمی‌شوید. هدف گذاری کوتاه و بلندمدت و اختصاص زمان به این اهداف، احتمال ماندن شما در مسیر درست زندگی را بالا می برد.
• مدیریت زمان به شما کمک می‌کند آنچه را که وعده داده اید، به طور حتم انجام دهید: اگر مدیریت درست برای زمان خود داشته باشید مطمئن باشید که می‌توانید کارها را در زمانی که وعده داده اید انجام دهید. آیا همیشه همکاران خود را با دیر انجام دادن بخشی از کار که به عهدۀ شماست، ناامید می کنید؟ اگر این‌چنین است، بدانید که با مدیریت زمان این مشکل از بین خواهد رفت و می‌توانید تبدیل به آدمی خوش قول شوید.
• زمان بسیار محدود است: یک ضرب‌المثل چینی می گوید: "با هیچ مقدار طلا نمی توانید زمان را بخرید"؛ همان که ما می گوییم "وقت طلاست"؛ بنابراین فراموش نکنید هنگامی که زمان را از دست می دهید دیگر نمی توانید آن را به عقب برگردانید.
• مدیریت زمان به نظم و انضباط شما کمک می‌کند: مدیریت زمان بخش بزرگی از مدیریت خودتان است. اگر نمی-توانید زمان و منابع محدود خود را مدیریت کنید، چگونه می‌توانید برای رسیدن به اهدافتان برنامه ریزی کنید؟ آموزش مدیریت زمان به شما این امکان را می‌دهد که منظم شوید و مدیریت زندگی خویش را نیز بیاموزید.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.