آلرژی در مقابل سرماخوردگی

هر وقت که چندین مرتبه پشت سر هم عطسه می‌کنید، این سردرگمی ایجاد می‌شود که آیا این عطسه‌ها ناشی از آلرژی می‌باشند و یا نشانه‌ای از یک سرماخوردگی. علائم هر دو، آلرژی و سرماخوردگی شبیه به یکدیگر است و در نتیجه
پنجشنبه، 13 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آلرژی در مقابل سرماخوردگی
آلرژی در مقابل سرماخوردگی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

هر وقت که چندین مرتبه پشت سر هم عطسه می‌کنید، این سردرگمی ایجاد می‌شود که آیا این عطسه‌ها ناشی از آلرژی می‌باشند و یا نشانه‌ای از یک سرماخوردگی. علائم هر دو، آلرژی و سرماخوردگی شبیه به یکدیگر است و در نتیجه هدف از این مقاله برطرف نمودن شک و تردید شما نسبت به آن می‌باشد.
آیا دچار آبریزش بینی، سرفه و احتقان یا گرفتگی بینی شده‌اید؟ در چنین شرایطی، تمایز میان آلرژی و سرماخوردگی بسیار دشوار است به این دلیل که هر دو اینها سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌سازند.

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی معمولی در نتیجه‌ی ویروس و یا باکتری‌‌های مضر می‌باشد. زکام، سرفه و احتقان در واقع نتایج و اثرات سیستم ایمنی بدن در پاسخ به این مزاحمان است. چنانچه سرماخوردگی در اثر یک ویروس ایجاد شده باشد، این سرماخوردگی مسری می‌باشد. علائم شایعی که همراه با سرماخوردگی ناشی از ویروس است گلو درد، عطسه، سرفه و آبریزش یا گرفتگی بینی را شامل می‌شود. بعضی از افراد همچنین ممکن است بدن درد را تجربه کنند. در موارد نادر، افراد همچنین ممکن است دچار تب خفیف شوند. ناراحتی خفیف تا متوسط قفسه سینه همچنین در بعضی از افراد دیده می‌شود.

آلرژی چیست؟

چنانچه فردی به طور ناگهانی دچار سرماخوردگی شود و این وضعیت هر ساله در یک زمان مشخص از سال اتفاق افتد، در این صورت می‌توان گفت که این نشانه‌ای از آلرژی است. این وضعیت در واقع به طور اخص یک آلرژی فصلی می‌باشد. و پاسخ سیستم ایمنی بدن ما است که به یک آلرژن خاص داده می‌شود. آلرژن یا ماده‌ی حساسیت‌زا می‌تواند کپک قارچی و یا گرده باشد. بدن این مواد را با میکروب اشتباه گرفته و به آنها حمله کرده و موجب بروز آلرژی می‌شود. برخی از علائم شایع آلرژی خارش چشم، آبریزش و یا گرفتگی بینی را شامل می‌شود. تب هرگز نشانه‌ای از آلرژی نبوده، هر چند بعضی از افراد ممکن است دچار گلو درد و یا خستگی شوند. این آلرژی‌ها مسری نبوده و از اینرو، از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شوند. آلرژی ممکن است پیش از آنکه به طور کامل از بدن دفع شود، چند هفته به طول انجامد.

تفاوت میان آلرژی و سرماخوردگی

جهت تمایز میان علائم آلرژی و سرماخوردگی، اطلاع داشته باشید که علائم سرماخوردگی پس از آنکه فرد، آلوده به ویروس شد، چند روز طول می‌کشد خود را نشان دهند. از سوی دیگر، علائم آلرژی فوراً پس از قرار گرفتن فرد در معرض آلرژن تظاهر می‌یابند. طول مدت سرماخوردگی می‌تواند تقریباً بین سه تا چهارده روز باشد، اما آلرژی‌ها تا زمانی که فرد در معرض آلرژن‌ خاص باشد، به طول می‌انجامند. سرماخوردگی معمولاً در طول زمستان ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در هر زمان از سال نیز رخ دهد. آلرژی معمولاً در فصل گرده افشانی دیده می‌شود. اغلب، آلرژی می‌تواند منجر به عفونت شود.
از آنجا که علائم هر دو متفاوت می‌باشند، روش درمان آنها نیز متفاوت خواهد بود. اگر دچار آلرژی شده‌اید، حتماً از چیزهایی که نسبت به آنها حساسیت دارید یادداشت برداری کنید. تا به این ترتیب در آینده از این مواد حساسیت‌زا دوری گزینید. متداول‌ترین آلرژن‌ها گرده، کپک قارچی، گرد و غبار، و پرز بدن حیوانات می‌باشند. جهت پیشگیری از ابتلاء به سرماخوردگی اطمینان حاصل کنید که نزدیک افرادی که دچار سرماخوردگی شده‌اند، نمی‌روید. حتماً دستان خود را به دفعات شسته و همچنین هنگامی که عطسه یا سرفه می‌کنید، دهان و بینی خود را بپوشانید. جهت درمان هر دو این بیماری‌ها، آنتی هیستامین و ضد احتقان تجویز می‌شود. اسپری‌های بینی ممکن است جهت درمان آلرژی داده شود.
اگر نسبت به نوع بیماری خود دچار شک و تردید شده‌اید، همواره توصیه می‌شود، که به پزشک خود مراجعه کنید. ایشان در جایگاه بهتری جهت تشخیص علت اصلی و دقیق مشکل شما خواهد بود.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.