رييس و مرئوس همه بايد قدم بزنند

شايد فست فودها بى گناهند! اين ديگر انصاف نيست كه تمام تقصيرها را بر گردن نان خامه اى، بستنى، غذاهاى چرب، پيتزا، همبرگر و خلاصه انواع فست فودها بيندازيم! بيشتر چاق شدن هاى ما به دليل كم تحركى است. محققان استراليايى هشدار داده اند كه شغل هاى نشسته و بى تحرك كه متاسفانه روز به روز بر تعدادشان افزوده مى شود عامل مهمى در بروز چاقى و اضافه وزن است و سلامت كاركنان را به گونه اى جدى تهديد مى كند.
سه‌شنبه، 12 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رييس و مرئوس همه بايد قدم بزنند
رييس و مرئوس همه بايد قدم بزنند
رييس و مرئوس همه بايد قدم بزنند

نويسنده:مهرى موسى وند

شايد فست فودها بى گناهند!

اين ديگر انصاف نيست كه تمام تقصيرها را بر گردن نان خامه اى، بستنى، غذاهاى چرب، پيتزا، همبرگر و خلاصه انواع فست فودها بيندازيم! بيشتر چاق شدن هاى ما به دليل كم تحركى است. محققان استراليايى هشدار داده اند كه شغل هاى نشسته و بى تحرك كه متاسفانه روز به روز بر تعدادشان افزوده مى شود عامل مهمى در بروز چاقى و اضافه وزن است و سلامت كاركنان را به گونه اى جدى تهديد مى كند.
تصور كنيد كارمندى را كه به تازگى نامه ارتقاى شغلى را به دستش داده اند و سمت پرطرفدار رياست يا مديريت بخشى كه در آن مشغول به كار بوده منصوب شده است. كارمند سابق با شوقى وصف ناپذير پشت ميز جديدش نشسته و آبدارچى خندان هر يك ساعت برايش چاى مى آورد و همكاران نيز براى عرض تبريك با جعبه هاى شيرينى و شكلات به اتاقش مى آيند. در عين حال قرار است بعد ازظهر در جلسه اى كه در ميز مجاور فقط چند قدم آن طرف تر برگزار شود، رياست جلسه را به عهده داشته باشد. اين كارمند خوشحال شغل جديدش را ديوانه وار دوست دارد و حتى تصورش را هم نمى كند كه اين منصب ممكن است به سلامتى اش آسيب جدى برساند.
يافته هاى جديد: پژوهشگران استراليايى با بررسى ارتباط كارهاى نشسته، بى تحركى و جاقى پى بردند مردانى كه افزون بر شش ساعت در روز كار نشسته انجام مى دهند، دو برابر بيشتر از گروهى كه كمتر از ۴۵ دقيقه در روز پشت ميز مى نشينند در معرض چاقى و اضافه وزن قرار دارند. البته درباره زنان اوضاع كمى اميدواركننده تر بود. بررسى ها نشان داد كه زنان شاغل به طور ميانگين روزى ۲۰ دقيقه بيشتر از مردان راه مى روند.
در روز چقدر راه مى رويد؟ چقدر قدم مى زنيد؟ چنان چه تا به حال به اين موضوع جدى فكر نكرده ايد خواندن نتايج بررسى هاى انجمن ورزشى امريكا خالى از فايده نخواهد بود. آنان ۹۸ نفر از كاركنان ۱۰ فعاليت شغلى مختلف را مورد بررسى قرار دادند. در اين پژوهش از افراد خواسته شد تا دستگاه پدومتر(گام سنج) را سه روز كارى پياپى همراه خود داشته باشند.
سرانجام مشخص شد كه منشى ها به طور متوسط با ۴۳۲۷ قدم در روز، به عبارتى خيلى كمتر از حد پيشنهادى براى حفظ سلامت كه ۱۰ هزار قدم در روز ( وحشت كرديد!) است، كم تحرك ترين شغل را دارند. پس از آن معلم ها با ،۴۷۲۶ مشاوران حقوقى با ۵۰۶۲ و افسران پليس با ۵۳۳۶ قدم در روز در شمار گروه هاى كم تحرك قرار دارند.
شغل هاى پرتحرك: حتما كنجكاو شديد بدانيد كه كدام مشاغل پرتحرك بودند. پستچى ها و نامه رسان ها با ۱۸۹۰۴ قدم در روز فعال ترين شاغلان شناخته شدند.(شايد به همين دليل نامه رسان چاق كمتر ديده ايم!) و پس از آنها سرايدارها با ،۱۲۹۹۱ پيشخدمت رستوران با ،۱۰۰۸۷ كارگران كارخانه هاى توليدى با ،۹۸۹۲ كارگران ساختمانى با ۹۶۴۶ و پرستاران با ۸۶۴۸ قدم در روز در شمار كاركنان پرتحرك با فعاليت هاى بدنى بالا قرار گرفتند.
چاره اى نيست، ورزش كنيد: حتى اگر برنامه ورزشى جدى براى كاهش وزن نداريم لازم است فعاليت بدنى را در برنامه روزانه تان بگنجانيد. براى پياده روى و شكستن ركورد ۱۰ هزار قدم در روز نياز نيست به كلاس ورزش برويد يا در دوى ماراتن شركت كنيد. با انجام كارهاى عادى روزمره، پياده روى، رفت و آمد و انجام كارهاى ادارى به راحتى مى توانيد روزى ۲۵۰۰ قدم بيشتر قدم برداريد.
تصميمى از سر دلخوشى: شب تصميم مى گيريد صبح ۲۰ دقيقه زودتر بيدار شويد و كمى ورزش كنيد اما صبح روز بعد زنگ ساعت را خاموش مى كنيد و مى كوشيد تصميم ديشبتان را فراموش كنيد. آن قدر خسته و خواب آلود هستيد كه حتى پنج دقيقه خواب بيشتر هم برايتان رويايى است. به خودتان دلگرمى مى دهيد و عهد مى بنديد كه عصر تلافى كسالت صبح را بكنيد اما آن هنگام نيز آنقدر خسته و بى حوصله ايد كه دلتان مى خواهد رو به روى تلويزيون دراز بكشيد و هنگام تماشاى برنامه چاى و كيك و يا عصرانه مورد علاقه تان را بخوريد.

باز هم توصيه!

۱- چنان چه رييس هستيد گاه جلسات و گفت وگوهاى غيررسمى را در حال قدم زدن در محوطه باز انجام دهيد.
۲- گاهى به جاى استفاده از آسانسور از پله ها بالا برويد.
۳- به جاى فرستادن ايميل و پيامك به همكارتان كه در اتاق كنارى شما كار مى كند، موضوع را حضورى با او در ميان بگذاريد.
۴- حتى ايستادن يا راه رفتن هنگام حرف زدن با تلفن ( به ويژه تلفن همراه) هم مى تواند مفيد باشد.
۵- بكوشيد با ماشين شخصى به محل كار نرويد يا دست كم دو روز در هفته از پاهايتان كمك بيشترى بخواهيد!
۶- اگر از آن دسته كارمندهاى پشت ميز نشين هستيد كه روزى ۱۰ تا چاى نوش جان مى كنند به جاى قند و شكلات و … چند دانه كشمش بخوريد به اين ترتيب از ورود هفته اى ۵۰۰ كالرى اضافى به بدنتان جلوگيرى مى كنيد.
۷- سعى كنيد اولين داوطلب ماموريت هاى ادارى داخل شهر باشيد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.