روغن نخل قرمز

اگر چه روغن قرمز سال‌هاست که وجود دارد ولی، امروزه به عنوان راه حلی بی نقص برای انواع مشکلات مو به شمار می‌رود. در این مقاله اطلاعاتی راجع به کاربردهای این روغن ارائه شده است.
چهارشنبه، 19 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روغن نخل قرمز
روغن نخل قرمز

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

اگر چه روغن قرمز سال‌هاست که وجود دارد ولی، امروزه به عنوان راه حلی بی نقص برای انواع مشکلات مو به شمار می‌رود. در این مقاله اطلاعاتی راجع به کاربردهای این روغن ارائه شده است.
بیشتر از 5000 سال است که از روغن نخل قرمز برای اهداف تغذیه‌ای و همچنین دارویی استفاده می‌شود. روغن نخل از میوه‌ی نخل به دست می‌آید که بومی نواحی استوایی آفریقاست. ولی، امروزه در قسمت‌های دیگر دنیا نیز رشد می‌کند. اگر چه سال‌هاست که از این روغن استفاده می‌شود ولی، پزشکان و دانشمندان به تازگی تحقیقات بر روی فواید روغن نخل قرمز برای سلامت ما را شروع کرده‌اند. روغن نخل قرمز غنی از انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست که برای سلامتی مفید هستند. این روغن به خاطر وجود ترکیبی به نام کاروتن در آن به رنگ قرمز تیره است. در ادامه‌ی مقاله به بحث درباره‌ی فواید این روغن برای سلامت عمومی ، پوست و موها پرداخته شده است.
روغن نخل قرمز تنها روغن برای پخت و پز است که حاوی مواد مغذی می‌باشد که در انواع دیگر روغن‌های پخت و پز وجود ندارند. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده‌ی موضعی از این روغن برای مشکلات پوست و مو مفید است.

فواید

کاروتن موجود در روغن نخل قرمز آن را تبدیل به منبع آنتی اکسیدانی قوی کرده است. کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. کمبود ویتامین A در بدن ممکن است منجر به نابینایی ، ضعیف شدن استخوان‌ها و دستگاه ایمنی شود و حتی کارکردهای ذهنی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که کاروتن برای تبدیل شدن به ویتامین A به چربی نیاز دارد، این روغن راه حل بی نقصی به شمار می‌رود و از بروز مشکلات فوق الذکر جلوگیری می‌کند.
مادران شیرده می‌توانند با گنجاندن روغن نخل قرمز در رژیم غذایی شیر خود را با ویتامین A مقوی کنند که برای رشد و نمو کودک ضروری است.
این روغن علاوه بر ویتامین A منبع عالی از ویتامین E است. ویتامین E شامل 4 نوع توکوترینول است که همه آن‌ها در این روغن وجود دارند. این خواص آنتی اکسیدانی به روغن می‌هد که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد منجر به بروز بیماری‌های مختلف از جمله سرطان می‌شوند.
بر خلاف روغن‌های پخت و پز دیگر مانند روغن زیتون که حرارت مواد مغذی آن را از بین می‌برد، روغن نخل قرمز تمام مواد مغذی خود را حفظ می‌کند و بنابراین، روغن مشهوری برای پخت و پز به شمار می‌رود. در حقیقت، بسیاری از برنامه‌های دولتی که برای از بین بردن کمبود تغذیه‌ای اجرا می‌شوند، از این روغن استفاده می‌کنند. روغن نخل قرمز مواد مغذی لازم برای بدن را فراهم می‌کند.
اگر چه روغن نخل قرمز حاوی مقدار زیادی چربی اشباع است ولی، تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف آن از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. این ممکن است زیرا، روغن نخل قرمز این توانایی را دارد که از تشکیل پلاک در رگ‌ها جلوگیری کند و به این ترتیب حتی کلسترول خون را نیز کاهش دهد. البته اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارید، توصیه می‌شود قبل از مصرف روغن نخل قرمز با پزشک مشورت کنید.
روغن نخل قرمز همچنین فشار خون را پایدار می‌کند و همچنین به خاطر آنتی اکسیدان‌های خود احتمال التهاب رگ‌ها را کاهش می‌دهد. این به کنترل فشار خون کمک می‌کند.
مصرف منظم روغن نخل قرمز خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این به خاطر وجود توکوترینول است که دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و از بروز سرطان پوست ، پانکراس ، روده ، معده و پروستات جلوگیری می‌کند. البته، بهترین نتایج در مقابل سرطان سینه نشان داده شد است.
آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن نخل قرمز مانع تحلیل رفتن مغز به خاطر استرس می‌شود. روغن نخل قرمز همچنین از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر ، پارکینسون و حتی اسکیزوفرنی جلوگیری می‌کند.
بیماری‌های دیگری که با مصرف روغن نخل قرمز می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد عبارتند از دژنراسیون ماکولا ، آرتروز ، آب مروارید ، پوکی استخوان ، بیماری کبدی و آسم.

مفید برای پوست

روغن نخل قرمز علاوه بر فوایدی که برای سلامتی دارد، روغنی بی نقص برای محافظت از پوست به شمار می‌رود.
روغن نخل قرمز به درمان اسکار‌های قدیمی از جمله اسکار‌های آکنه کمک می‌کند. این بدان خاطر است که روغن نخل قرمز حاوی مقداری زیادی ویتامین A و E است. از آنجایی که روغن نخل قرمز روغنی تصیفه نشده است، ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد و راه حلی برای درمان مشکلات پوستی به شمار می‌رود.
استفاده از روغن نخل قرمز همچنین به کاهش علائم پیری کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست شاداب و جوان به نظر برسد. از روغن نخل قبل از خواب استفاده کنید و اجازه دهید شب را روی پوست باقی بماند. روغن نخل پوست را ترمیم می‌کند و از آسیب دیدن پوست جلوگیری می‌کند.
روغن نخل قرمز دارای خاصیت مرطوب کننده است و به درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما کمک می‌کند.

مفید برای موها

روغن نخل قرمز به خاطر محتویات ویتامین A و ویتامین E خود راه حل مناسبی برای کسانی است که با مشکلات مو مواجه هستند.
روغن نخل خاصیت نرم کننده دارد و روش درمان عالی برای موهای خشک به شمار می‌رود. موهای خود را با روغن ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت باقی بماند. سپس، موهای خود را بشویید. استفاده‌ی منظم از روغن نخل قرمز باعث نرمی و لطافت موها می‌شود.
روغن نخل قرمز به خاطر محتویات ویتامین E خود نه تنها به ریزش مو کمک می‌کند بلکه همچنین رویش مجدد موها را افزایش می‌دهد.
به خاطر داشته باشید از مصرف بیش از حد روغن نخل قرمز خودداری کنید زیرا، زیاده‌روی در هیچ چیزی هرگز خوب نیست. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری از این روغن توصیه می‌شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط