نخستین تصویر نانومقیاس از خاك تهیه شد

محققان دانشگاه كرنل موفق شدند تا با استفاده از اشعه x ، جزئیات بیشتری از تركیبات آلی خاك را آشكار كنند. محققان متوجه شدند كه تركیبات خاك مناطق مختلف جهان، مثل آمریكای شمالی، پاناما، برزیل، كنیا و... (كه گمان می‌كردند بسیار شبیه هم هستند) در مقیاس میكرومتر تركیبات متفاوتی را نشان می‌دهند.
دوشنبه، 22 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نخستین تصویر نانومقیاس از خاك تهیه شد
نخستین تصویر نانومقیاس از خاك تهیه شد
نخستین تصویر نانومقیاس از خاك تهیه شد

محققان دانشگاه كرنل موفق شدند تا با استفاده از اشعه x ، جزئیات بیشتری از تركیبات آلی خاك را آشكار كنند.
محققان متوجه شدند كه تركیبات خاك مناطق مختلف جهان، مثل آمریكای شمالی، پاناما، برزیل، كنیا و... (كه گمان می‌كردند بسیار شبیه هم هستند) در مقیاس میكرومتر تركیبات متفاوتی را نشان می‌دهند.
محققان دانشگاه كرنل موفق شدند تا با استفاده از اشعه x ، جزئیات بیشتری از تركیبات آلی خاك را آشكار كنند. با استفاده از این روش می‌توان به بسیاری از فرایندهای شیمیایی موجود در خاك پی‌برد؛ مثلاً وقتی كه این مواد در معرض رطوبت، گرما یا سرما قرار می‌گیرند، چه اتفاقی برای مواد موجود در خاك می‌افتد و یا چگونه خاك می‌تواند با آزاد كردن كربن بر شرایط آب و هوایی تأثیر بگذارد.
محققان همچنین الگوهایی از محل‌هایی را شناسایی كردند كه انواعی از تركیبات احتمالی در مقیاس نانو را دارند.
لمن، سرپرست مطالعات، می‌گوید: حال می‌توانیم تركیبات خاصی را در محل‌های مشخصی جای‌دهی كنیم. ما دریافتیم كه كربن سیاه به‌صورت ذرات مجزایی در حفرات قرار می‌گیرد، در حالی كه محصولات میكروبی اطراف سطح مواد معدنی را می‌پوشانند.
این روش به محققان اجازه می‌دهد تا خاك را تجزیه كرده، تركیبات آنها را از هم جدا كنند و فعل و انفعالات موجود در خاك را بهتر درك كنند.
منبع: خبرگزارى فارس




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.