مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون
منبع:راسخون
آنها بیش از هر نسل دیگری غرق تصاویر متحرک شدهاند.
خیلی وقت پیش نبود که تنها راه دیدن یک تصویر متحرک این بود که خودتان را به یک تئاتر برسانید و یک بلیط تهیه نمایید. اما این روزها کودکان دائماً در معرض تصاویر متحرک قرار درند: در تلویزیون، دستگاههای شخصی و حتی در تاکسی و آسانسور.و بسیار حیاتی است که والدین با کودکان در مورد آنچه آنها میبینند صحبت کنند. چون از سنین بسیار ابتدایی غرق رسانهها میشوند و نیاز دارند تا درمورد آنچه که میبینند نکته سنجتر باشند چون هرآنچه میبینند قابل اعتماد نیست.
والدین چگونه میتوانند این صحبت ها را آغاز کنند؟
به عنوان یک فیلم ساز، مائورین رایان اولین چیزی که والدین را تشویق خواهد کرد تا درمورد کودکان سنین ابتدایی به کار ببرند این حقیقت است که هر چیزی که ما در فیلم میبینیم ساخته شده است. چه وسایل تئاتر، موها و آرایش و چه زاویهای که از فیلم برداری از آن صورت میگیرد. او میگوید تمامی این چیزها آنجا نمیبودند مگر اینکه یک تصمیم بوده باشند.کودکان دوران راهنمایی میتوانند نقادانه در مورد این تصمیمها بیاندیشند. هدف تهیه کننده چه بود؟ چرا آن را اینگونه انجام دادند؟ چیزی که شما درک میکنید چه تاثیری روی شما میگذارد؟
و در زمان دبیرستان به گفته رایان، والدین میتوانند کودکان را به مبارزه و درک این سوءاستفاده تشویق کنند. پرسیدن سوالهایی مانند آیا واقعاً به چیزی که میبینید اطمینان دارید؟ وی به والدین توصیه میکند تا کودکان را تشویق کنند که این سوال را در چند مرحله از خود بپرسند. اولاً اینکه میتوانند به ساختارهای تولید رسانهی واقعی نگاهی بیاندازند و ببینند چقدر خارج از واقعیت است و به روشهای دستکاری شده تهیه شدهاند. ثانیاً آنها میتوانند منبع تصاویری که میبینند را جویا شوند. اگر انگیزه نهفتهای در سبکی که آن را تصویربرداری میکنند یا داستان را بیان میکنند وجود دارد آن را شفاف سازند.
کلام آخر، از بین تمامی سنین، برای والدین است تا به کودکان کمک کنند تا وراء تصاویر را ببینند، برای معنا. و این قلب فیلم سازی است. تلاش واقعی برای رسیدن به حقیقت.