پنج قاعده براي مقابله با اضطراب

قبل از پرداختن به روشهايي که مي تواند در مقابله با اضطراب به ما کمک کند، يادگيري پنج قاعده اساسي ارزشمند است: اجتناب نکردن، استفاده از رويارويي مثبت، تسلط گرا بودن، يادداشت برداري، آمادگي براي تمرين. مهارت اجتناب نکردن در خصوص مقابله با اضطراب، اجتناب يکي از سبکهاي مقابله اي مشکل زاست
دوشنبه، 29 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پنج قاعده براي مقابله با اضطراب
پنج قاعده براي مقابله با اضطراب
پنج قاعده براي مقابله با اضطراب

قبل از پرداختن به روشهايي که مي تواند در مقابله با اضطراب به ما کمک کند، يادگيري پنج قاعده اساسي ارزشمند است: اجتناب نکردن، استفاده از رويارويي مثبت، تسلط گرا بودن، يادداشت برداري، آمادگي براي تمرين.

مهارت اجتناب نکردن

در خصوص مقابله با اضطراب، اجتناب يکي از سبکهاي مقابله اي مشکل زاست. اجتناب در کوتاه مدت اضطراب را کاهش مي دهد ولي چون مسئله يا موضوع را کاملا برطرف نمي کند، در طولاني مدت موجب مشکلاتي مي شود. به بيان ديگر چون اجتناب موجب تسکين موقت مي شود، روش وسوسه انگيزي براي مقابله با اضطراب است. اجتناب از افراد، مکانها و تکاليفي که زندگي را مشکل مي کند، تقويت کننده است. متأسفانه اين منابع اضطراب تا زماني که با آن روبرو نشويد خود به خود مرتفع نمي شود، هر چه بيشتر از اين عوامل اضطراب زا اجتناب کنيد بيشتر به سراغ شما مي آيند. از آنجا که فرد مضطرب به طور دائم گوش به زنگ است، هيچ وقت کاملا احساس آرامش نمي کند. شما هيچ وقت نمي دانيد که عامل اضطراب چه زماني ظاهر خواهد شد.

مهارت استفاده از رويارويي مثبت(1)

اگر اجتناب، روش خوبي براي مقابله با اضطراب نيست پس روش خوب کدام است؟ شما در نتيجه تجارب زندگي پاسخ اين سؤال را مي دانيد. چطور شنا کردن، يا اولين ارايه سخنراني در حضور ديگران را ياد گرفتيد؟ دندانهاي خود را به هم فشرديد، نفس عميقي کشيديد و اين کار را انجام داديد. شايد هم متوجه شديد آنقدرها هم که فکر مي کرديد سخت نبود.

مهارت تسلط گرا بودن(2)

افراد تسلط گرا انرژي خود را براي کسب و توسعه مهارتها صرف مي کنند و مشکلات را به تجارب آموزنده مبدل مي سازند. اين نوع نگرش نسبت به چالشها و مشکلات زندگي در مقابله عملکرد گرايي قرار دارد که اولين هدف در آن اجتناب از اشتباه کردن است. براي افراد عملکردگرا سخت است که بعد از شکست بتوانند سرحال باشند.
غلبه بر کمرويي و به دست گرفتن ابتکار عمل در روابط شخصي هم براي اين افراد سخت است. جاي ديگري که تسلط گرا بودن در آن مفيد است، هنگام امتحان دادن است.

2 اصل در مهارت تسلط گرايي

تسلط گرا بودن مستلزم دو چيز است:
اول، بايد توجه خود را به کاري که در پيش داريد متمرکز کنيد و از خودت ترديدي ها و ساير عقايد منفي که مزاحم عملکرد بهتر شما هستند اجتناب کنيد.
دوم، بايد به تکليف به عنوان يک چالش نگاه کنيد.

مهارت يادداشت برداري

هنگامي که شما داريد روي اضطراب خود کار مي کنيد، يادداشت برداري روش خوبي است. اطلاعات زير بايد در اين يادداشتها گنجانده شود:
1. تاريخ، ساعت، روز و موقعيت؛
2. درجه بندي اضطراب خود بر اساس مقياس1 (خفيف) تا 5 (شديد)؛
3. ارزيابيهاي خود از موقعيت (چه چيزهايي به خود گفتيد)؛
4. مهارت مقابله اي که به کار برديد؛
5. درجه بندي مجدد اضطراب بر اساس همان مقياس 5 درجه اي.

نتايج مفيد مهارت يادداشت برداري

يادداشت برداري، چند نتيجه مفيد دارد:
اول، آنکه از زمان و مکاني که مضطرب مي شويد آگاهي دقيق مي يابيد و اين اطلاعات در طرح ريزي مهارتهاي مقابله اي به شما کمک مي کند.
دوم، اينکه يادداشت برداري به شما کمک مي کند تا مهارتهاي مقابله اي مفيد و اثربخش را از مهارتهاي مقابله اي نامناسب تشخيص دهيد.

مهارت آمادگي براي تمرين

اگر همه چيز در زندگي آسان بود خوب بود وليکن خسته کننده مي شد. اگر ميل داريد به طرز مؤثري با اضطراب مقابله کنيد بايد روي آن کار کنيد. اثربخشي مهارتهاي مقابله با اضطراب در تحقيقات علمي اثبات شده است.
اما اين مهارتها تنها زماني اثربخش هستند که شرکت کنندگان در تحقيق براي تسلط بر آن ها وقت و تلاش کافي صرف کنند و به تمرين آن بپردازند. بايد هر روز مهارتهاي مقابله با اضطراب را تمرين کنيد.

پي نوشت :

1.Possitive confrontation.
2. Masery- oriente

منبع: کتاب مهارتهاي زندگي




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.