1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008

1آبان ماه سال 1356 هجري شمسي: آيت الله حاج آقا مصطفي خميني فرزند برومند امام خميني (ره) در منزل خويش توسط عوامل ساواك به شهادت رسيد و مردم ايران را كه در تدارك برگزاري جشن‎هاي ميلاد امام رضا علیه السلام بودند؛ عزادار ساخت. حاج آقا مصطفي در شهر مقدّس قم زاده شد و بعد از اتمام دروس ابتدايي در حوزه علميه قم به فراگيري علوم اسلامي از محضر اساتيدي چون آيات عظام صدوقي و محمد جواد اصفهاني بهره جست.
سه‌شنبه، 30 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008
1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008
1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008
1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008 1) 1آبان ماه سال 1356 هجري شمسي: آيت الله حاج آقا مصطفي خميني فرزند برومند امام خميني (ره) در منزل خويش توسط عوامل ساواك به شهادت رسيد و مردم ايران را كه در تدارك برگزاري جشن‎هاي ميلاد امام رضا علیه السلام بودند؛ عزادار ساخت. حاج آقا مصطفي در شهر مقدّس قم زاده شد و بعد از اتمام دروس ابتدايي در حوزه علميه قم به فراگيري علوم اسلامي از محضر اساتيدي چون آيات عظام صدوقي و محمد جواد اصفهاني بهره جست. به دنبال آن سطوح عاليه را نزد مرحوم آيت الله بروجردي، امام خميني(ره) و علامه طباطبايي آموخت. شهيد مصطفي خميني به سبب هوش سرشار و ذوق بي‎حدّ خود در فراگيري علوم اسلامي در 27سالگي به درجه اجتهاد رسيد و از آن هنگام به مدت 10سال درحوزه نجف تدريس كرد. در سال1343 شمسي در پي تبعيد حضرت امام به تركيه وي دستگير و زنداني شد. سپس به تركيه و عراق تبعيد گرديد و از آن تاريخ هميشه در كنار حضرت امام قرارداشت. سرانجام در سال1356 شمسي توسط مزدور ساواك به طرز مرموزي به شهادت رسيد. گفتني است شهادت حاج آقا مصطفي خميني از عوامل بسيار مؤثر در بيداري ملت مسلمان و مبارز ايران و گسترش دامنه انقلاب اسلامي بود.
1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008 2) روز آمار و برنامه ریزی : تحليل وضعيت موجود و پيش بيني وضعيت آينده در بخشهاي مختلف اقتصادي مستلزم وجود داده‌هاي آماري دقيق، جامع و به روز است.بنابراين آمار و اطلاعات يكي از عوامل مؤثر و ضروري براي برنامه‌ريزي، ارزيابي عملكردها و تصميم‌گيري در سطوح مختلف مديريت بوده و سياستگزاران، برنامه‌ريزان و كارشناسان براي تدوين راهبردها، سياستگزاري و تعيين خط مشي، برنامه‌ريزي، نظارت، هماهنگي و هدايت برنامه‌ها و نيز فعالان اقتصادي و تجار در فرآيند ارتقاء جايگاه كشور در بازار جهاني به داده‌هاي آماري نياز دارند. آمار و اطلاعات پايه و اساس هر تحقيق، پژوهش، تصميم گيري، برنامه ريزي و سياستگزاري است. به همين جهت سياستگزاران، برنامه ريزان و كارشناسان براي تدوين برنامه‌ها، سياستگزاري‌ها و تصميم گيري‌ها به داده‌هاي آماري ويژه اي نياز دارند كه براساس آنها تحليل‌هاي خرد و كلان خود را شكل دهند. برخي فعالان اقتصادي به داده‌هاي آماري صنعت يا بازار خاصي توجه دارند، حال آنكه برخي ديگر علاوه بر آمارهاي موردي به داده‌هاي آماري متغيرهاي كلان اقتصادي توجه مي‌كنند. همچنين پژوهشگران به طيف گسترده‌اي از داده‌هاي آماري نياز دارند. استفاده از اين ابزار اساسي و مطمئن به نحوي مورد توجه قرار گرفته كه ميزان توسعه‌يافتگي كشورها ارتباط تنگاتنگي با حجم و كيفيت آمار و اطلاعات توليد شده توسط آنها دارد. تهيه و توليد اطلاعات آماري صحيح و ارايه بهنگام آن به منظور رفع نيازهاي آماري جامعه به ويژه برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و همچنين تغذيه پايگاه اطلاعات آماري از جمله مهمترين هدفهاي نظام آماري كشور مي‌باشد.
3) 1آبان ماه سال1357هجري شمسي: مردم مسلمان و مبارز فلسطيني تظاهرات با شكوهي عليه رژيم ستمشاهي پهلوي برپا كردند. اين تظاهرات به نشانه ابراز همدردي و اعلام حمايت از مردم انقلابي ايران انجام شد. اين امر از يك سو در تقويت روحيه مردم مبارز و مسلمان ايران تأثير بسزايي داشت، و از ديگر سوي نداي انقلاب اسلامي ايران را به گوش جهانيان رساند.
1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008 4) 18 مهر 1328شمسی تشكيل جبهه ملي به رهبري دكتر "محمد مصدق&quo t; (1328 ش): نوزده تن از رجال سياسي از جمله دكتر محمد مصدق، به عنوان اعتراض به انتخابات دوره شانزدهم مجلس شوراي ملي به دربار رفته و در آنجا متحصن شدند. همان افراد در روز اول آبان در منزل دكتر مصدق گرد آمده و جبهه ملي ايران را به رهبري وي تشكيل دادند. در نتيجه تلاش‏هاي اين جبهه، انتخابات تهران و حومه، باطل اعلام شد. از آنجا كه جبهه ملي يك حزب نبود، رهبرانِ گروه‏ها و احزاب مختلف در آن عضويت يافتند. از اين رو، اين جبهه از گرايش‏ها و افراد مختلف العقيده و ماهيتاً متفاوت و حتي متعارض تشكيل شده بود. وقتي كه جبهه ملي به مجلس راه يافت، رهبري ضد استعماري ملت ايران را با حمايت علما و مردم بر عهده گرفت و كوشيد از رقابت آمريكا و انگليس، به نفع مبارزه استفاده كند. مهمترين كاري كه در آن مقطع به پيشگامي جبهه صورت گرفت، ملي شدن صنعت نفت ايران و خلع يد از شركت نفت ايران و انگليس بود. اين جبهه پس از قيام 30 تير 1331، دچار اختلاف دروني شد و گروهي از اعضاي آن به ويژه بخشي از جناح مذهبي به رهبري آيت‏اللَّه كاشاني كه رهبري با نفوذ در نهضت بود، از دكتر مصدق فاصله گرفت و همين امر، جبهه ملي را دچار سستي نمود. پيامدهاي اين اختلاف در جبهه ملي و نهضت، وقوع كودتاي 28 مرداد 1332 عليه دولت مصدق بود. پس از آن، با دستگيري و زنداني شدن رهبر و سركوب اعضا، جبهه ملي عملاً از هم پاشيد و در سال‏هاي بعد جبهه ملي دوم و سوم و چهارم به وجود آمدند.
1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008 5) اعلام اعطاي پروانه اقامت به محمدرضا پهلوي در آمريكا توسط كارتر (1358ش) : با فرار محمدرضا پهلوي از ايران و پيروزي انقلاب اسلامي، وي به عنوان يك مزاحم براي اكثر كشورها تلقي مي‏شد چرا كه ورود شاه به هر كشور، منافع داخلي و خارجي آن كشور را در معرض خطر قرار مي‏داد. از سوي ديگر آمريكا كه هنوز به داشتن روابط با ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي اميدوار بود، نمي‏خواست با پذيرش شاه، به اعتبار و جايگاه خود لطمه بزند. با اين حال، در اواخر مهرماه 1358 كه سفر محمدرضا به آمريكا اعلام شد و مسأله مداواي پزشكي و نياز به استراحت عنوان گرديد، جيمي كارتر رييس جمهور وقت آمريكا با فرستادن يك پروانه اقامت در آمريكا براي وي و همراهانش تلاش نمود حضور شاه در اين كشور را به مشكلات جسمي و بيماري وي ارتباط دهد نه مسائل سياسي. اين عمل در موقعيتي صورت گرفت كه مسؤولان نظام اسلامي، براي محاكمه شاه، تقاضاي استرداد وي را از دولت‏ها داشتند. حضور شاه در آمريكا يكي از دلايل به وقوع پيوستن اشغال لانه جاسوسي آمريكا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در 13 آبان آن سال به شمار مي‏رود.
6) تولد "كسايي مروزي" شاعر معروف اير اني(341 ق): دوران زندگي ابواسحاق كسايى مروزي، شاعر شيعي مذهب معروف ايراني، مقارن با اواخر عهد ساماني و اوايل دوره‏ي غزنوي در ايران بود. او در آغاز، شاعري مديحه سرا بود، اما پس از چندي در پي دگرگوني روحي كه موجب تحول فكري و عقيدتي او شد، زهد و عبادت پيشه كرد و تنها به مدح پيامبر اسلام وخاندان ايشان و وعظ پرداخت. كسايي در ابداع مضامين، بيان معاني و توصيف و تشبيه، قدرت بسيار داشت. او موعظه و حكمت رادر شعر فارسي به كمال رسانيد.
7) رحلت عالم بزرگ شيعه "سيدنعمت اللَّه جزايري" فقيه و دانشمند نا مي(1112 ق): سيد نعمت اللَّه جزايري فرزند سيدعبداللَّه كه از نوادگان امام موسي كاظم(علیه السلام) به شمار مي‏آيد، در حدود سال 1050 ق در (صباغيه) يكي از مناطق اطراف بصره به دنيا آمد. پس از تحصيل مقدمات در زادگاه خود، عازم شيراز شد و با جديت به ادامه‏ي تحصيل و تدريس همت گماشت. در ادامه‏ي راه به اصفهان رفت و از محضر درس محقق سبزواري، شيخ حرعاملي، ملامحسن فيض كاشاني و علامه محمد باقر مجلسي و... بهره برد و به سوي قله‏هاي كمال پيش رفت. وي چنان مورد توجه‏ي علامه‏ي مجلسي قرار گرفت كه به مدت چهار سال استاد را در انجام رسالت بزرگش كه تأليف كتاب شريف بحارالانوار بود، ياري كرد و بعدها خود يكي از مدرسان بزرگ اصفهان گرديد. نقل است كه بر اثر شدت مطالعه دچار چشم درد شد و داروي پزشكان فايده نبخشيد. او به همراه برادر راهي عتبات عاليات گرديد و خاك مقدس آن سامان را سرمه‏ي چشمان خويش نمود و شفا يافت. سيد جزايري در اواخر عمر به دعوت حاكم خوزستان راهي شوشتر گرديد و در آن ديار، مساجد و مدارس ديني فراواني پي افكند و به تربيت مشتاقان علوم اهل بيت(ع) پرداخت. همچنين از او كتب فراواني به جاي مانده است. سرانجام اين عالم رباني در راه بازگشت از مشهد رضوي بيمار شد و در جايدر - منزلگاهي نزديك پل دختر - دعوت حق را لبيك گفت و در همان جا به خاك سپرده شد.
8) 22شوال سال349هجري قمري: «ابوطاهرمُقري»، محدث و نهري بغدادي بدرود حيات گفت. آگاهي اوبه علم قرائت و نحوموجب شد كه وي را دروجوه قرائات ازداناترين مردم بدانند. حلقه درس مُقري دربغداد بسياري ازعلاقمندان به قرائت را جذب مي‎كرد. ابوطاهرمقري صاحب تأليفات بسياري است كه رساله‎اي دراخبارنحويان ازآن جمله‎ است. اَلبيان ازديگركتابهاي مقري درقرائت است.
9) 22شوال سال552هجري قمري: « صدرُالدّين ابوبكر محمّدبن ثابت» نواده ابوبكرخُجَندي و ازشخصيتهاي برجسته آل خجند بدرود حيات گفت. صدرُالدين دانشهاي متداول زمان را دراصفهان فراگرفت و درموعظه بسيارتوانا شد. سپس درمدرسه نظاميه بغداد به تدريس پرداخت. صدرُالدين بعد ازمدتي به اصفهان بازگشت و رياست شافعيان اصفهان را بعهده گرفت. ازحوادث مهم زمان صدرُالدين خجندي شورش اميربوزابه فرمانرواي فارس را مي‎توان نام برد. خجندي دريكي ازسفرهاي خود ازبغداد به اصفهان درگذشت. ازوي اشعاربسياري به زبان عربي باقيست.
10) 22شوال سال1152هجري قمري: اميرمحمد حسين خاتون آبادي ازفضلاي قرن 12هجري قمري درگذشت. اوازبزرگان فقه و ادب و حكمت بشمارمي‎رفت. خاتون آبادي ازعلماي گرانقدرشيعه انشايي روان و دلنشين داشت و روايت‎ها و احاديثي را كه ازبزرگان شنيده بود ثبت و ضبط كرده بود. مرحوم خاتون آبادي تأليفات بسياري ازخود بجاي گذاشته است كه ازآن ميان« حاشيه برشرح لُمعه، حاشيه برشرح جديد تَجريد و اَلاَلواحُ السَّماويّه» را مي‎‏توان نام برد.
1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008 11) 22اكتبرسال1740ميلادي: فيزيكداني هلندي باتري را اختراع كرد. بدين ترتيب يكي از مشكلات بشر درراه توسعه صنايع و فنون الكتريكي برطرف شد. هدف اصلي از اختراع باتري ايجاد دستگاهي براي جمع آوري و حفظ قوّه الكتريسيته بود.
1 آبان 1387 / 22 شوال 1429 / 22 اکتبر 2008 12) 22اكتبرسال1918ميلادي: آخرين جنگ ازسلسله جنگهاي جهاني اول با حملات متفقين به قواي آلمان درشمال غربي اروپا آغازشد. اين جنگ به نبرد فِلاندِر مشهوراست زيرا درمنطقه اي به همين نام رخ داد. درجنگ فلاندار قواي آلمان ابتدا بسيار مقاومت كرد اما سرانجام ازمتفقين شكست سختي خورد و جنگ درنوامبرسال1918ميلادي با مصالحه خاتمه يافت.


سایت های مرتبط با این مقاله


عکس کشورهای جهان


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.