14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008

1) 14آبان ماه سال1357هجري شمسي: دولت شريف امامي درمقابل حركت انقلابي مردم مسلمان ايران بناچار استعفاء كرد. شريف امامي سرسپرده استعمار و از فراماسونرهاي ايران دراوج انقلاب اسلامي دولتي به نام " آشتي ملي" تشكيل داد. او با وعده‎هاي فريبنده و دروغين خود نظيرتبديل تقويم شاهنشاهي به هجري شمسي مي‎كوشيد كه انقلاب اسلامي و ملت انقلابي را ازراه خويش منحرف سازد. اما واقعه 17شهريور چهره واقعي شريف امامي را آشكار ساخت و او بناچار استعفاء كرد
سه‌شنبه، 7 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008
14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008
14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008


14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008 1) 14آبان ماه سال1357هجري شمسي:
دولت شريف امامي درمقابل حركت انقلابي مردم مسلمان ايران بناچار استعفاء كرد. شريف امامي سرسپرده استعمار و از فراماسونرهاي ايران دراوج انقلاب اسلامي دولتي به نام " آشتي ملي" تشكيل داد. او با وعده‎هاي فريبنده و دروغين خود نظيرتبديل تقويم شاهنشاهي به هجري شمسي مي‎كوشيد كه انقلاب اسلامي و ملت انقلابي را ازراه خويش منحرف سازد. اما واقعه 17شهريور چهره واقعي شريف امامي را آشكار ساخت و او بناچار استعفاء كرد.

14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008 2) 14آبان ماه سال1358هجري شمسي:
حضرت امام خميني (ره) با ايراد سخنراني مهمّي توطئه‎هاي داخلي و خارجي برضد جمهوري اسلامي ايران را محكوم كردند. اين سخنراني را امام راحل از اشغال لانه جاسوسي اِمريكا بدست دانشجويان مسلمان پيرو خط امام ايراد فرمودند. حضرت امام دربخشي از سخنان تاريخي خويش فرمودند: " ... بايد بدانند كه درايران باز انقلاب است. انقلابي بزرگتر از انقلاب اول…". همچنين افزودند: " ...بايد ملتها، جوانهاي برومند ما با كمال قدرت پيش بروند و از اين توطئه‎ها اصلاً نترسند."

3) 14آبان ماه سال1369هجري شمسي:
دكتر فرامرز آشوري محقق ايراني در ژاپن موفّق به كشف خاصيت ضد پرتوي دربرخي ازمواد طبيعي شد. دكترآشوري با درجه فوق دكتري دررشته داروسازي و بيوشيمي پس از14سال تحقيق مستمردراين زمينه دارويي جديد بنام " اِلاميك اسيد" كشف كرد. ازاين دارو براي پيشگيري از ضايعات ناشي از پرتوهاي يون ساز ازجمله ضايعات عصبي، عروق، مسموميت كبدي، بيماري قند و ضايعات مربوط به بينايي و نيز درمان آنها استفاده مي‎شود. اين دارو همچنين بدن انسان را مقاوم مي‎سازد.

14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008 4) افتتاح اولين نمايشگاه بين‏المللي كتاب تهران (1366ش)
اولين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در روز چهاردهم آبان 1366 ش با حضور آيت‏اللَّه خامنه‏اي رييس جمهور وقت جمهور اسلامي ايران و جمعي از شخصيت‏هاي مملكتي و ادبي كشور افتتاح شد و تا بيست و سوم آبان ادامه يافت. در اولين نمايشگاه كتاب تهران، 196 مؤسسه و ناشر خارجي از 32 كشورمختلف شركت داشته و در حدود شانزده هزار عنوان كتاب عرضه شده بود. همچنين بيش از هشت هزار عنوان كتاب، مربوط به 215 ناشر داخلي بود كه در معرض ديد پانصد هزار بازديد كننده از اين نمايشگاه قرار گرفت. نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از آن پس همه ساله برگزار مي‏گردد و هجدهمين دوره آن در تهران در ارديبهشت 1384 برپاشد. در اين دوره بيش از 1900 ناشر داخلي و خارجي، پنجاه هزار عنوان از كتاب‏هاي خود را به نمايش گذاشتند. همچنين در كنار نمايشگاه كتاب، نمايشگاه سالانه مطبوعات كشور و نمايشگاه آثار معلمان مؤلف نيز برپا بود.

5) 5ذيقعده سال 664 هجري قمري :
«رضي الدين علي ابن موسي» معروف به« سيّد ابن طاووس» از علماي شيعه اماميه دارفاني را وداع گفت. زهد وتقوي اين عالم مسلمان از بارزترين خصوصيات اخلاقي وي بود، و همگان را به داشتن تقوي ترغيب مي‎كرد. از ابن طاووس تأليفاتي چند به جاي مانده كه اغلب در باب ادعيه و عبادتهاي مذهبي‎اند عالم گرانقدر در شرح وقايع كربلا از مهمترين كتابهاي وي محسوب مي‎شود. اين اثر مورد استشهاد اهل علم نيز هست؛ نَسَب سيد ابن طاووس به امام حسن مجتبي (علیه السلام) مي رسد.

6) 5 ذيقعده سال 761 هجري قمري :
«ابن هشام» مسلمان شافعي مذهب، و از نحويان بزرگ عرب در شهر قاهره در گذشت. سلسله نسب ابن هشام به قبيله« خَزرَج» از ياران پيامبر گرامي اسلام (صلی الله علیه واله)مي‎رسد. وي در قاهره دوران جواني خود را سپري كرد، بعد ا زاخراج صليبيان و پايان يافتن آشوبها و بازگشت امنيت و آرامش به سرزمين مصر، اين كشور به يكي از بزرگترين پايگاههاي علم و ادب تبديل شد بدين ترتيب محيطي مناسب براي رشد استعدادهاي ابن هشام فراهم آمد، زيرا او علاوه بر نحو، به ادبيات بويژه شعر علاقه بسيار داشت ابن هشام در مدتي كوتاه در علم نحو شهرت فراوان كسب كرد و آثارش در فراسوي مرزهاي مصر و شام به دست دانش پژوهان و انديشمندان افتاد كه در آن سه عامل را سبب تفضيل، ابهام و پيچيدگي كتب نحو مي‎داند به عبارتي او با در نظر داشتن نقايص و معايب كتب نحو كتابي جامع تأليف كرده است. «جمال الدين عبدالله بن يوسف انصاري» معروف به« ابن هشام» در 53 سالگي در گذشت.

14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008 7) 1946ميلادي:
يونسكو سازمان علمي- فرهنگي و تربيتي وابسته به سازمان ملل متحد با عضويت بيست كشور جهان تشكيل شد.هدف از تأسيس يونسكو برقراري ارتباط علمي- فرهنگي بين ملت‎ها و انتشار كتابها و نشريات متعدد به زبانهاي گوناگون دنيا بود تا از اين طريق همبستگي فرهنگي ميان ملت‎هاي جهان افزايش يابد. ازموارد جالب و مهم درمنشور يونسكو احترام همگاني به عدالت، حكومت قانون،‌ حفظ حقوق بشر و آزاديهاي اساسي است. در يونسكو دبيركل، هيئت اجرايي و كنفرانس عمومي سه ركن اساسي بشمارمي‎روند. فعاليتهاي يونسكو، آموزش و پرورش، علوم اجتماعي، ارتباط همگاني و فراگير، نوسازي و توانبخشي، فعاليتهاي فرهنگي و كمك‎هاي فني را دربرمي‎گيرد. مقرسازمان يونسكو شهرپاريس است.

14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008 8) تولد "فردريك بانتينگ" پزشك كانادايي و كاشف انسولين (1891م)
فردريك گرانْتْ بانتينگْ، دانشمند كانادايى در 4 نوامبر 1891م در كانادا متولد گرديد و تحصيلات خود را در رشته پزشكي دانشگاه تورنتو ادامه داد تا اينكه در سال 1922م موفق به اخذ دكتراي طب شد. فردريك از 29 سالگي به عنوان محقق در دانشگاه به كار پرداخت و به مدت 20 سال تا سال 1941م استاد دانشگاه تورنتو بود. بانتينگ مدتي نيز در كشورهاي انگلستان و فرانسه، به تحقيق و مطالعه پرداخت. در 27 ژوئيه 1922م آزمايش‏ها و تلاش وي به نتيجه رسيد و به همراه دو تن از همكارانش موفق به جداسازي هورمون انسولين شد. اين مسئله، انقلابي در درمان بيماري قند به وجود آورد و باعث شهرت اين پزشك 30 ساله گرديد. پاسخ مثبت آزمايشات بانتينگ بر روي حيوانات، به استفاده از انسولين در بيماران قندي از سال 1923م منجر گرديد كه به نجات جان ميليون‏ها انسان انجاميد. بانتينگ در همين سال به پاس اين اكتشاف علمي برنده جايزه نوبل پزشكي شد. غده فوق كليوي و سرطان، زمينه‏هاي ديگر مطالعات وي بود. دكتر بانتينگ علاوه بر نوبل، جوايز متعدد ديگري از جمله مدال ستاره طلايي از دانشگاه تورنتو، مدال انجمن پادشاهي كانادا، عنوان شواليه جايزه انجمن فيزيولوژيست‏هاي امريكا و... را به دست آورد. وي سرانجام در 21 فوريه 1941م در پنجاه سالگي درگذشت.

14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008 9) مرگ "آرتور ادينگتون" منجم و فيزيك‏دان برجسته انگليسي (1944م)
رآرتور استنلي ادينگتون منجم و فيزيك‏دان انگليسي در 8 ژوئن 1882م به دنيا آمد. وي مدارج دارج تحصيلي را به سرعت طي كرد و پس از ورود به دانشگاه، به رياضيات و نجوم روي آورد. علاقه و توانايى ادينگتون در رياضيات و ستاره‏شناسي بعث ورود وي به رصدخانه گرينويچ شد و به عنوان دستيار اول، مطالعه جامعي در باب حركت ستارگان آغاز نمود. ابتدا رساله‏اي در باب حركت ستارگان نگاشت و در آن به نشان دادن شكل و حركت گروه عظيمي از ستارگان راه شيري پرداخت. وي سه سال بعد در سال 1910م در كتابي تحت عنوان "حركت‏هاي نظام‏پذير ستارگان" اطلاعات مربوط به اندازه، موقعيت و حركت بيش از شش هزار ستاره را جمع‏آوري و تحليل نمود. ادينگتون در سي و يك سالگي به مقام استادي ستاره‏شناسي رسيد و سال بعد عضو انجمن سلطنتي و مدير رصدخانه كمبريج گرديد. اين آغازي بر دوره‏اي ديگر از مطالعات وي در زمينه تغييرات عرض جغرافيايى و تحقيق در باب ساختار نظري درون ستارگان بود. آرتور ادينگتون در كتاب خود به نام در باب تعادل تشعشعي ستارگان، مفاهيمي را بيان نمود كه نه تنها از نسبت ميان جرم و درخشندگي ستاره حاصل شده بود، بلكه در نهايت، به دركي از واكنش‏هاي اتمي متفاوتي منتهي مي‏شد كه در انواع مختلف ستارگان نور و گرما توليد مي‏كرد. زندگي علمي ادينگتون را به طور خلاصه به اين صورت مي‏توان بيان نمود كه با اعداد آغاز شد و با اعداد به پايان رسانيد و در دوره ميان اين دو، احاطه علميِ چند جانبه و شگفت‏انگيزي از خود نشان داد. سرآرتور استنلي ادينگتون سرانجام پس از دو سال تحمل بيماري سرطان در سن شصت و دو سالگي به تاريخ 22 نوامبر سال 1944م درگذشت.

14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008 10) اختراع ترانزيستور توسط دانشمندان امريكايي (1948م)
در چهارم نوامبر 1948م، سه دانشمند امريكايى به نام‏هاي جان باردين، والتر هاوسربرتِن و ويليام شاكْلي، خبر اختراع خود با نام ترانزيستور را به اطلاع جهان رساندند. ترانزيستور از دو كلمه ترانس به معني انتقال دادن و استور به معني مقاومت، تشكيل شده است. اين ترانزيستور چيزي جز دو تكه سيم بسيار كوچك كه در يك پولكِ ساخته شده از عناصر فلزي نيمه هادي است، نبود. ترانزيستور، يك وسيله يك سوكننده، تقويت كننده و نوسان سازِ بسيار عالي است و به محض برقراري اتصال و ولتاژ، شروع به كار مي‏كند. دوام و مقاومت ترانزيستور در مقابل ضربه و ارتعاش زياد است و به دليل همين مزايا، از آن در راديو، تلويزيون و تلفن و... استفاده مي‏كنند. كار ترانزيستور بر پايه اين حقيقت استوار است كه الكترون‏هاي موجود در نيمه رساناها مي‏توانند به دو صورت متفاوت، جريان برق را برقرار كنند. امروزه و با گسترش صنايع، از ترانزيستور استفاده‏هاي فراواني مي‏شود و كاربرد آن گسترده‏تر گرديده است.

14 آبان 1387 / 5 ذیقعده 1429 / 4 نوامبر 2008 11) هلاكت "اسحاق رابين" نخست‏وزير جنايت‏كار رژيم اشغال‏گر قدس (1995م)
ژنرال اسحاق رابين، نخست وزير پيشين رژيم صيهونيستي در سال 1922م در بيت‏المقدس به دنيا آمد. پدرش از جمله يهودياني بود كه در حين جنگ جهاني اول از روسيه به فلسطين مهاجرت نمود. وي پس از اتمام تحصيلات اوليه، در 18 سالگي به گروه‏هاي تروريستي صهيونيستي پيوست و در اولين جنگ اعراب و اسرائيل در سال 1948م حضوري فعالانه داشت. رابين از آن پس در ارتش باقي ماند و در جنگ دوم اعراب و اسرائيل در سال 1956 فرمانده نيروهاي شمالي بود. او در سال 1960 جانشين رياست ستاد ارتش و در 1962 رياست ستاد ارتش اسرائيل را به عهده گرفت. رابين، باني جنگ سوم اعراب و اسرائيل و طراح حمله هوايى اسرائيل به پايتخت كشورهاي عرب در سال 1967 بود. وي بعدها سفير اسرائيل در امريكا، نماينده پارلمان و وزير كار در زمان نخست‏وزيري خانم گلدا ماير شد، تا اين‏كه پس از كناره‏گيري ماير در سال 1974م به نخست‏وزيري دست يافت، اما بر اثر يك رسوايى مالي، در سال 1977م مجبوربه استعفا شد. وي سپس بار ديگر وارد مجلس شد و عاقبت در سال 1992 به نخست وزيري رژيم صهيونيستي انتخاب گرديد. اسحاق رابين عزم جدي براي همكاري نزديك و مستمر نظامي و سياسي با امريكا داشت تا اعراب را بترساند و از آن‏ها امتياز بگيرد. دوران نخست‏وزيري رابين با مذاكرات مستقيم اعراب و رژيم صهيونيستي مقارن گرديد. اين مذاكرات توانست تا حد زيادي قبح سازش با رژيم اشغال‏گر قدس را نزد دولت‏هاي عرب از بين ببرد. رابين در دوران نخست وزيري خود دست ياسر عرفات، رئيس سازمان آزادي بخش فلسطين را پس از سه دهه دشمني، فشرد؛ با شاه اردن علناً پيمان دوستي منعقد كرد و با سوريه و لبنان، وارد مذاكرات مستقيم صلح شد. هم‏چنين در دوران زمام‏داري رابين، تحريم اقتصادي چهل و چند ساله شش كشور عرب شوراي همكاري خليج فارس نيز خاتمه يافت. اگر چه اين اتفاقات مرهون شرايط خاص پس از بحران اشغال كويت توسط عراق و جنگ نفت بود، ولي در نظام رهبري اسرائيل به عنوان پيروزي حزب متبوع رابين شناخته شد. سرانجام اسحاق رابين، اين عنصر فاسد رژيم غاصب صهيونيستي در 4 نوامبر 1995م توسط يك يهودي افراطي به ضرب گلوله در 73 سالگي به هلاكت رسيد.


معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.