بیایید اینگونه باشیم(1)
دوستان خوبم، پیوسته شاکر نعمات خدا باشیم مخصوصا به خاطر اینکه مقولات معارفی را می فهمیم.
دوستان خوبم، همت کنیم و دیگران را هم کمک و تشویق کنیم تا همگی در معارف و تبعیت بهترین باشیم.
دوستان خوبم، چرا از بین این همه مقولات مختلف که در دنیا وجود دارد معارف هم برای ما جلب توجه میکند؟ اگر این را محبت خدا می دانیم پس شاکر باشیم، قدر بدانیم و بسیار در راه معارف زحمت بکشیم.
دوستان خوبم، بیاییم برای همه چیز زندگی به ویژه قرب به خدا، برپایی ظهور و معارف برنامه ریزی کنیم.
دوستان خوبم، حالا که فرصت داریم معارف را در زندگی عملی کنیم تا صفت ما شود.
دوستان خوبم، در قبال معارف سه بعد: 1- ظاهر مطالب 2- مفاهیم 3- فضای فکری را مد نظر داشته باشیم.
دوستان خوبم، در قبال معارف بایدهایی را تعریف کنیم و نگذاریم آنها در ما کمرنگ شود.
دوستان خوبم، در کسب معارف و چگونگی رسیدن به آن این جمله را مد نظر داشته باشیم: ((یا کمیل، لا تاخذ الا عنا تکن منا)) ای کمیل، جز از ما نگیر تا از ما باشی. یعنی انسان حتی در معارف محتاج اهل بیت(ع) است.
دوستان خوبم، در نظر داشتن این جمله (ای کمیل جز از ما نگیر تا از ما باشی) در معارف انسان را از خود اتکایی خارج کرده و نیاز به توسل و ولایت در انسان بیشتر می شود.
دوستان خوبم، هر مطلبی را به سادگی در وجودمان راه ندهیم. حتی مطالب دیگران برایمان جلب توجه هم نکند. مطالب این و آن را رها کنیم تا وجودمان پاک باشد. بیاییم: سراغ کسی برویم که از مکتب اهل بیت(ع) زلالتر و بیشتر نوشیده است. ما این را در سوره جمعه، آیه 2 داریم: هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي اْلأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ «و كسي است كه در ميان جمعيت درس نخوانده رسولي از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها ميخواند و آنها را تزكيه ميكند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت ميآموزد هر چند پيش از آن در گمراهي آشكاري بودند!»
دوستان خوبم، وقتی جمله بالا را به عنوان یک باید پذیرفتیم بر اساس سوره جمعه آیه 2 سه مرحله را در قبال معارف، آیات، احادیث و ... مد نظر داشته باشیم:1- اشراف پیدا کردن به معلومات 2- تزکیه شدن 3- کلاس عمل.
اینک به طور مختصر هر کدام از مراحل را توضیح می دهیم.
مرحله اول اشراف پیدا کردن به معلومات است یعنی: یادگیری ظاهر مطالب و مانوس شدن با آن. مرحله دوم تزکیه شدن است یعنی: پاک شدن. در جمله قبل گفتیم ما باید مطالب این و آن را رها کنیم. این جمله را بیشتر بر اساس غیرتمان گفتیم. غیرتمان اجازه نمی دهد از غیر مطلب بگیریم چون می خواهیم از اهل بیت(ع) باشیم. حال در اینجا پاک شدنمان (پاک شدن اعمال، رفتار و ... ) بر اساس علم انجام می شود و ما می توانیم مطالب را درک کنیم و مرحله سوم کلاس عمل است یعنی: ما باید عملا آن معارف را در زندگیمان به کار ببریم.
دوستان خوبم، ما باید در انجام مراحل بالا بسیار زحمت بکشیم اما باید این را بدانیم که ما با تمام تلاشمان شاید بتوانیم یک درصد از این کار را انجام دهیم اما 99 درصد بقیه کار را خود خدا انجام می دهد.
دوستان خوبم، محکمترین راه در عرضه معارف استفاده از تمام آیات و احادیث موضوع مد نظر به عنوان شاهد است.
دوستان خوبم، ((یا کمیل، لا تاخذ الا عنا تکن منا)) به این معنا نیست که ما در فضایی از ولایت خودمان و با انتخاب خودمان در یک گلستانی به نام احادیث اهل بیت(ع) رها شویم هر چه خواستیم انتخاب کنیم از آن برداشت کنیم و ... . با این روش سراغ آیات و احادیث رفتن ثمره اش بی نیازی از اهل بیت(ع) می شود! و این یعنی طغیان و اشتباه.
دوستان خوبم، در برداشت از آیات و احادیث مواظبت کنیم تا دقیقا منظور گوینده را برداشت کنیم
منبع:http://www.sobhezohoor.com
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
دوستان خوبم، همت کنیم و دیگران را هم کمک و تشویق کنیم تا همگی در معارف و تبعیت بهترین باشیم.
دوستان خوبم، چرا از بین این همه مقولات مختلف که در دنیا وجود دارد معارف هم برای ما جلب توجه میکند؟ اگر این را محبت خدا می دانیم پس شاکر باشیم، قدر بدانیم و بسیار در راه معارف زحمت بکشیم.
دوستان خوبم، بیاییم برای همه چیز زندگی به ویژه قرب به خدا، برپایی ظهور و معارف برنامه ریزی کنیم.
دوستان خوبم، حالا که فرصت داریم معارف را در زندگی عملی کنیم تا صفت ما شود.
دوستان خوبم، در قبال معارف سه بعد: 1- ظاهر مطالب 2- مفاهیم 3- فضای فکری را مد نظر داشته باشیم.
دوستان خوبم، در قبال معارف بایدهایی را تعریف کنیم و نگذاریم آنها در ما کمرنگ شود.
دوستان خوبم، در کسب معارف و چگونگی رسیدن به آن این جمله را مد نظر داشته باشیم: ((یا کمیل، لا تاخذ الا عنا تکن منا)) ای کمیل، جز از ما نگیر تا از ما باشی. یعنی انسان حتی در معارف محتاج اهل بیت(ع) است.
دوستان خوبم، در نظر داشتن این جمله (ای کمیل جز از ما نگیر تا از ما باشی) در معارف انسان را از خود اتکایی خارج کرده و نیاز به توسل و ولایت در انسان بیشتر می شود.
دوستان خوبم، هر مطلبی را به سادگی در وجودمان راه ندهیم. حتی مطالب دیگران برایمان جلب توجه هم نکند. مطالب این و آن را رها کنیم تا وجودمان پاک باشد. بیاییم: سراغ کسی برویم که از مکتب اهل بیت(ع) زلالتر و بیشتر نوشیده است. ما این را در سوره جمعه، آیه 2 داریم: هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي اْلأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ «و كسي است كه در ميان جمعيت درس نخوانده رسولي از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها ميخواند و آنها را تزكيه ميكند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت ميآموزد هر چند پيش از آن در گمراهي آشكاري بودند!»
دوستان خوبم، وقتی جمله بالا را به عنوان یک باید پذیرفتیم بر اساس سوره جمعه آیه 2 سه مرحله را در قبال معارف، آیات، احادیث و ... مد نظر داشته باشیم:1- اشراف پیدا کردن به معلومات 2- تزکیه شدن 3- کلاس عمل.
اینک به طور مختصر هر کدام از مراحل را توضیح می دهیم.
مرحله اول اشراف پیدا کردن به معلومات است یعنی: یادگیری ظاهر مطالب و مانوس شدن با آن. مرحله دوم تزکیه شدن است یعنی: پاک شدن. در جمله قبل گفتیم ما باید مطالب این و آن را رها کنیم. این جمله را بیشتر بر اساس غیرتمان گفتیم. غیرتمان اجازه نمی دهد از غیر مطلب بگیریم چون می خواهیم از اهل بیت(ع) باشیم. حال در اینجا پاک شدنمان (پاک شدن اعمال، رفتار و ... ) بر اساس علم انجام می شود و ما می توانیم مطالب را درک کنیم و مرحله سوم کلاس عمل است یعنی: ما باید عملا آن معارف را در زندگیمان به کار ببریم.
دوستان خوبم، ما باید در انجام مراحل بالا بسیار زحمت بکشیم اما باید این را بدانیم که ما با تمام تلاشمان شاید بتوانیم یک درصد از این کار را انجام دهیم اما 99 درصد بقیه کار را خود خدا انجام می دهد.
دوستان خوبم، محکمترین راه در عرضه معارف استفاده از تمام آیات و احادیث موضوع مد نظر به عنوان شاهد است.
دوستان خوبم، ((یا کمیل، لا تاخذ الا عنا تکن منا)) به این معنا نیست که ما در فضایی از ولایت خودمان و با انتخاب خودمان در یک گلستانی به نام احادیث اهل بیت(ع) رها شویم هر چه خواستیم انتخاب کنیم از آن برداشت کنیم و ... . با این روش سراغ آیات و احادیث رفتن ثمره اش بی نیازی از اهل بیت(ع) می شود! و این یعنی طغیان و اشتباه.
دوستان خوبم، در برداشت از آیات و احادیث مواظبت کنیم تا دقیقا منظور گوینده را برداشت کنیم
منبع:http://www.sobhezohoor.com
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله