درمان خراشیدگی یا کنده شدن پوست زانو

چنانچه زانویی که پوست آن خراشیده یا کنده شده را به موقع و به درستی درمان نکنید، ممکن است دچار عفونت گردد. در مقاله‌ی پیش رو نگاهی به روشهای مختلف درمان این پیشامد خواهیم داشت.
پنجشنبه، 24 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان خراشیدگی یا کنده شدن پوست زانو
  درمان خراشیدگی یا کنده شدن پوست زانو

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده




 

چنانچه زانویی که پوست آن خراشیده یا کنده شده را به موقع و به درستی درمان نکنید، ممکن است دچار عفونت گردد. در مقاله‌ی پیش رو نگاهی به روشهای مختلف درمان این پیشامد خواهیم داشت.
آیا ساییدگی پوست زانو و خراشیدگی آرنج از جمله پیشامدهایی نیستند که هر روزه اتفاق می‌افتند؟ تقریباً تمام ما برای حداقل یک مرتبه هم که شده، لیز خورده، افتاده و پوست زانو و آرنجمان خراشیده و ساییده شده‌اند. کودکان کم سن و سال، با دویدن‌ها و بازی‌های زیادی که می‌کنند، بیشترین افرادی هستند که احتمال لیز خوردن، افتادن و در نهایت خراشیده شدن آرنج و ساییده شدن پوست زانوهایشان در آنها می‌رود.
با وجود آن که این آسیب به ظاهر بی‌خطر و عادی به نظر می‌رسد، اما رسیدگی به موقع و درمان پوست خراشیده‌ی زانو بسیار اهمیت دارد. به این دلیل که یک مورد جزئیِ زخم زانو و یا خراشیدگی زانو ممکن است در صورت عدم توجه و درمان به موقع و مناسب به یک عفونت بزرگ تبدیل شود. بنابراین، اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به چند جنبه‌ی مراقبت از زانویی که دچار خراشیدگی شده است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

درمان خراشیدگی و ساییدگی پوست زانو

ابتدا با استفاده از آب معمولی زخم را تمیز کنید. به آرامی تا آنجا که می‌توانید خار و خاشاک، چرک، کثیفی و اجسام خارجی را از روی آن بردارید. این کار ممکن است کمی درد داشته باشد، بنابراین آرام باشید.
سپس، کمی صابون ملایم را با کمک انگشتان به ناحیه‌ای که پوست آن ساییده یا کنده شده، زده به آرامی آن را مالیده تا بیشتر تمیز شود. آن را با آب گرم و یا آب معمولی شیر بشویید.
اگر زخم هنوز خونریزی دارد، در این صورت تا زمانی که خونریزی متوقف نشده، صبر کنید. یک حوله یا دستمال کاغذی را خیس کرده و بر روی زخم نگه داشته تا خونی که به بیرون می‌آید را جذب کند. به آرامی با فواصل زمانی به این ناحیه ضربه بزنید تا خون در اطراف ناحیه‌‌ای که پوست آن کنده شده، جمع نشود.
پیش از پانسمان زخم، مطمئن شوید که تمام آثار باقی مانده از خار و خاشاک و یا ذرات خارجی از آن ناحیه پاک شده باشند. برای این منظور، در صورت لزوم می‌توانید از یک موچین پزشکی استفاده کنید.
اکنون با استفاده از یک گلوله پنبه، مقدار کمی مواد ضد عفونی کننده موضعی را بر روی خراشیدگی زانو بزنید. اطمینان حاصل کنید که به تمام ناحیه‌ی آسیب دیده زده شود. مجدداً بایستی گفت که خود را آماده‌ی کمی سوزش نمایید.
پس از آنکه ماده‌ی ضد عفونی کننده خشک شد، بر روی زخم یک پماد آنتی بیوتیک بمالید. کرم‌های آنتی بیوتیکی مؤثر تقریباً در تمام داروخانه‌ها در دسترس بوده و به محافظت از زخم در برابر باکتری و میکروب کمک می‌کنند.
اکنون بهترین کار، پانسمان زخم با یک باند استریل و یا پوشاندن آن با یک تکه پارچه‌ی کتانی تمیز و استریل به کمک چسب زخم است.
پانسمان نباید بیش از حد سفت بسته شود، تعویض آن بعد از هر یک یا دو روز الزامی است به گونه‌ای که پوست قادر به تنفس بوده و روند بهبودی سریعتر انجام شود.

نکات مهم جهت یادآوری

• بسیار ضرور است که زخم را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه ناحیه‌ی آسیب دیده دچار هرگونه بریدگی عمیق شده باشد، آنگاه ممکن است به بخیه نیاز باشد. در این صورت، بهتر است جهت انجام روند فوریتهای پزشکی به پزشک مراجعه کنید.
• از استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان ضد عفونی کننده خودداری کنید. به این دلیل که به هنگام استفاده در ناحیه‌ی آسیب دیده، میکروب‌ها را از بین می‌برد، اما به سلول‌های پوست تازه تشکیل شده نیز حمله کرده و در نهایت روند بهبودی را آهسته می‌سازد. توصیه می‌شود که مواد ضد عفونی کننده بدون رنگ و بو را جهت بهبودی مؤثر مورد استفاده قرار دهید.
بنابراین درمان زانویی که پوست آن کنده یا ساییده شده چه مدت به طول می‌انجامد؟ خوب بایستی گفت که پاسخ به این سئوال به این بستگی دارد که آیا در اولین فرصت درمان را شروع کرده و آیا ناحیه‌ی آسیب دیده به خوبی تمیز شده است و شدت جراحت به چه میزان است. در اکثر موارد، این زخم در ظرف یک هفته و در بیشترین حالت چنانچه صدمه کمی بد باشد 2 هفته بهبود می‌یابد.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما