سردرد و خونریزی بینی

خونریزی بینی همراه با سردرد ممکن است موجب ترسیدن فرد شود. و می‌تواند علل متعددی در پشت آن وجود داشته باشد. این مقاله به شما در درک این علل کمک کرده و چند راهنمایی در خصوص چگونگی کنترل خونریزی بینی در
يکشنبه، 27 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سردرد و خونریزی بینی
  سردرد و خونریزی بینی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

خونریزی بینی همراه با سردرد ممکن است موجب ترسیدن فرد شود. و می‌تواند علل متعددی در پشت آن وجود داشته باشد. این مقاله به شما در درک این علل کمک کرده و چند راهنمایی در خصوص چگونگی کنترل خونریزی بینی در طول شرایط اورژانسی و جلوگیری از وقوع آن معرفی می‌نماید.
در اغلب موارد، همراه با سردرد تنها یکی از سوراخها یا حفره‌های بینی خونریزی می‌کند. با این حال، در موارد نادر، هر دو حفره‌ی بینی ممکن است دچار خونریزی شوند. خون دماغ نیاز به درمان فوری دارد به این دلیل که منجر به از دست رفتن خون می‌شود. و می‌تواند موجب از دست دادن هوشیاری فرد گردد. بسیاری از افرادی که از هم خونریزی بینی و همچنین سردرد رنج می‌برند، دچار مشکل در تنفس می‌شوند به این دلیل که فشار خون آنها افزایش می‌یابد.

متوقف ساختن خونریزی بینی: نکاتی جهت پیروی

• نشسته و انتهای بینی را به حالت نیشگون فشار دهید. این حالت گرفتن بینی را بایستی به مدت 5 دقیقه حفظ کنید.
• در صورتی که پس از 5 تا 7 دقیقه، خونریزی ادامه داشت، آنگاه کمی به بینی فشار آورده و همزمان انتهای بینی همچنان گرفته شده باشد.
• کیسه‌ی یخ نیز ممکن است تا حدی در مهار خونریزی بینی کارساز باشد، به این دلیل که به تنگ شدن عروق خونی کمک می‌کند.
چنانچه بیش از 10 دقیقه خونریزی با شدت ادامه داشته باشد و یا فرد دچار تنفس کوتاه شده، یا هوشیاری خود را از دست دهد، نیاز به فوریت‌های پزشکی است.

چگونه می‌توانید از خونریزی بینی جلوگیری کنید

در این بخش چند راهکاری که می‌توانید با استفاده از آنها مانع از پیش آمدن خونریزی بینی شوید را معرفی خواهیم کرد.
• خشک شدن غشای مخاطی می‌تواند موجب خون دماغ شود. از اینرو، به منظور کاهش خشکی بایستی از وازلین استفاده شود. استفاده از وازلین به طور روزانه و دو بار در روز، شما را از مشکل خونریزی بینی دور خواهد ساخت.
• حتماً مقدار زیادی آب بنوشید و آب بدن خود را حفظ کنید. نوشیدن آب غشاهای مخاطی بینی شما را مرطوب نگاه داشته و در نتیجه از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کند.
• از مصرف داروهایی مانند ضد احتقان بینی و اسپری‌های بینی خودداری کنید.
• از عطرهای قوی که ممکن است موجب تحریک و سوزش بینی شوند، استفاده نکنید.
• دستگاه‌های رطوبت ساز موجب مرطوب نگاه داشتن هوای اتاق می‌شوند. از اینرو توصیه می‌شود از رطوبت ساز استفاده نمایید.
• اگر دچار احتقان بینی شده‌اید، با شدت زیاد فین نکنید. بجای آن، می‌توانید دوش آب گرم را برگزینید که به رفع احتقان کمک خواهد کرد.

دلایل پشت خونریزی بینی

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند منجر شوند هر دو این شرایط به طور همزمان اتفاق افتند. در ادامه علل خونریزی بینی توضیح داده شده است.
• خون دماغ و سردرد، هر دو با یکدیگر، نشانه‌های فشار خون بالا می‌باشند. به منظور جلوگیری از پیش آمدن عوارض بیشتر، خونریزی بینی ناشی از فشار خون بالا بایستی در اسرع وقت ریشه کن شود.
• این وضعیت آمیخته همچنین نشانه‌‌ای از کم خونی است. یک معاینه‌ی کامل بایستی انجام شود تا مشخص گردد که آیا فرد از کم خونی رنج می‌برد و یا به فشار خون بالا دچار شده است یا خیر.
• چنانچه فشار خون و سایر آزمایشات نرمال باشند، نشان دهنده‌ی آن است که فرد از خونریزی شدید بینی رنج نمی‌برد.
• یکی از علت‌های شایع خونریزی بینی وارد شدن ضربه به سر است. ضربه به سر می‌تواند عروق خونی بزرگ موجود در پشت بینی را متحمل آسیب سازد. که این وضعیت به خون دماغ خلفی اشاره دارد، و در میان افراد مسن و کسانی که مبتلا به فشار خون بالا می‌باشند، شایع است. در چنین مواردی، خونریزی بینی با سردرد همراه خواهد بود.
• در اغلب اوقات، خشکی غشاء مخاطی که بینی را می‌پوشاند همچنین می‌تواند باعث خونریزی بینی و سردرد شود. خشک شدن غشای مخاطی باعث ترک خوردگی و خونریزی می‌شود، که همچنین ممکن است ناراحتی و سوزش بینی را به بار آورد.
• هر چند عفونت سینوس موجب خونریزی بینی نمی‌شود، اما به دلیل استفاده‌ی بیش از حد از ضد احتقان‌هایی، مانند اسپری‌های بینی یکی از علل شایع محسوب می‌شود.
درمان باید در اسرع وقت و بدون هیچ گونه تأخیری صورت گیرد. جهت پیشگیری از خون دماغ و سردرد، توصیه می‌شود که به اندازه کافی آب مصرف کرده، و یک رژیم غذایی سالم را حفظ نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.