18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008

1) تجمعات اعتراض‏آميز مردم ايران عليه رژيم پهلوي (1357 ش): در اين روز مردم نجف آباد، تظاهراتي گسترده بر ضد رژيم شاه برگزار كردند كه مانند روز قبل، پاسخ اعتراضات خود را با گلوله‏هاي مأموران رژيم شاه دريافت نمودند. تظاهرات مردم كرمانشاه، اصفهان و بابل نيز چندين شهيد و مجروح برجاي گذاشت. همچنين ده‏ها هزار نفر از مردم تهران بر مزار شهداي سيزدهم آبان 1357 در بهشت زهرا گردآمدند و با شهداي مظلوم دانش‏آموز و دانشجو پيمان بستند كه راه
پنجشنبه، 16 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008 1) تجمعات اعتراض‏آميز مردم ايران عليه رژيم پهلوي (1357 ش): در اين روز مردم نجف آباد، تظاهراتي گسترده بر ضد رژيم شاه برگزار كردند كه مانند روز قبل، پاسخ اعتراضات خود را با گلوله‏هاي مأموران رژيم شاه دريافت نمودند. تظاهرات مردم كرمانشاه، اصفهان و بابل نيز چندين شهيد و مجروح برجاي گذاشت. همچنين ده‏ها هزار نفر از مردم تهران بر مزار شهداي سيزدهم آبان 1357 در بهشت زهرا گردآمدند و با شهداي مظلوم دانش‏آموز و دانشجو پيمان بستند كه راه سرخشان را تا پيروزي نهايي و استقرار نظام اسلامي در ايران، ادامه دهند.
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008 2) روز ملی کیفیت : كيفيت يعني ويژگي،اما در درجات متفاوت،به عبارت ديگر كيفيت يعني مطابقت داشتن با الزامات مشتريان ،امروزه كيفيت به معاني مختلفي به كار رفته است و دانشمندان مختلفي ‌ازابعادمتفاوت به بحث و بررسي در آن باره مي پردازند.ولي آن چه امروز اهميت دارد خدمات و محصولات با كيفيت است. در دنياي رقابت ،كيفيت حرف اول را مي زند وخود زاييده‌ي‌آن است .انحصار،دشمن قسم خورده ي كيفيت به شمار مي رود،كيفيت نيز مانند ساير منابع و امكانات بايد مديريت شود زيرا بر اساس تحقيقات انجام شده ارتباط معنی داري بين مديريت بهينه وبهبود كيفيت وجود دارد.كيفيت حاصل شانس واقبال نيست بلكه به مديريت عالمانه نيازمند است.طي دو دهه گذشته مفهوم كيفيت از دنياي صنعتي و توليد به دنياي خدمات وسازمانهاي دولتي گسترش يافته است.جملات طلايي از اربابان انديشه در زمينه كيفيت:
كيفيت خوب، نوعي ارزاني است.كيفيت ،يك پديده ي بي نقص وكمال مطلق است. تنها كيفيت برترباعث افزايش بهره وري ست. كيفيت،از مشتري به مشتري‌ست. كيفيت زماني حاصل مي شودكه مشتريان شما باز گردند،ولي محصولات نه. كيفيت هديه نيست ولي مجاني‌ست. كيفيت گران نيست ولي گران بهاست. كيفيت يعني مناسب بودن. كيفيت ،كار نخست ماست.
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008 3) توافق ايران و عراق جهت مبادله اسراي بيمار و معلول (1367ش):   با گذشت كمتر از سه ماه از پايان جنگ تحميلي عراق عليه ايران و آغاز مذاكرات صلح دو طرف، ايران و عراق براي اولين بار به نشانه پيشرفت مذاكرات صلحِ به بن‏بست رسيده خود، ظاهراً بر سر تبادل گروهي از اسراي جنگي به توافق رسيدند. وزير امور خارجه عراق در اين مذاكرات به پيشنهاد ايران مبني بر آزادي اسراي معلول و مجروح پاسخ مثبت داد واعلام كرد كه كشورش آماده است تمامي اسراي مريض و مجروح را آزاد و به كشورشان بازگرداند. در نهايت پس از اعلام اسامي اسراي مجروح و معلول دو طرف توسط كميته بين الملل صليب سرخ، مبادله اين اسرا از روز اول آذر 1367 آغاز شد و ظرف سه هفته اين كار صورت گرفت.
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008 4) آغاز پاكسازي آلودگي‏هاي جنگي خليج فارس با همكاري كشورهاي منطقه (1367 ش):   با پايان جنگ، اجلاس فوق العاده شوراي وزيران منطقه خليج فارس با حضور ايران، عربستان سعودي، امارات عربي متحده، عراق و بحرين در روزهاي نهم تا يازدهم آبان 1367 در كويت برگزار شد. در اين اجلاس، به بررسي مسائل آلودگي آب‏هاي خليج فارس و علل اين آلودگي در زمان جنگ پرداخته شد. در ابتدا قرار بر اين گرديد تا به كمك كارشناسان خارجي، خليج فارس از اين آلودگي‏ها پاك شود. اما به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران و با توجه به توان كارشناسي و عمليات اعضا براي پاكسازي منطقه دريايي خليج فارس با همكاري كشورهاي منطقه بدون كمك كشورهاي خارجي، توافق شد كه اين امر با همكاري چهار كشور ايران، كويت ، بحرين و عراق صورت پذيرفت.
5) رحلت عالم بزرگوار آيت‏اللَّه "شيخ محمدحسين كلباسي اصفهاني"(1376 ش) : عالم بزرگوار، آيت‏اللَّه شيخ محمدحسين كلباسي اصفهاني در سال 1284 ش (1323 ق) در بيت علم و فضيلت در اصفهان به دنيا آمد.معظمٌ له پس از پشت سر گذاشتن مقدمات در اصفهان، در هفده سالگي راهي نجف شد و پس از فراگيري سطح، از درس خارج اساتيدي همچون آيات عظام: سيد ابوالحسن اصفهاني، آقا ضياءالدين عراقي، ميرزا علي آقا شيرازي و شيخ محمد كاظم شيرازي و... استفاده‏هايي شايان برد. آيت‏اللَّه كلباسي پس از سالياني، به اصفهان بازگشت و پس از مدتي بار ديگر ساكن نجف شد و در محضر آيات عظام: سيدعبدالهادي شيرازي، شيخ‏حسين حلي و سيد جمال‏الدين گلپايگاني شاگردي نمود. اين عالم بزرگ در حدود سال 1335 ش پس از اقامتي فراتر از سي سال در نجف، به حوزه علميه قم آمد و به تدريس فقه و اصول پرداخت. آيت اللَّه كلباسي داراي تاليفات متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: فضايل اهل بيت، شرح باب حادي عَشَر و غرائب و قِصارُ الكَلِم. اين عالم بزرگ سرانجام در هجدهم آبان 1376 ش برابر با نهم رجب 1418 ق در 92 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در صحن مطهر حضرت معصومه مدفون شد.
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008 6) 9ماه ذيقعده سال394هجري قمري: « ناصرخسرو قبادياني» شاعرمتفكرو اديب پرآوازه ايراني درقباديان بلخ متولد شد. او دانش اندوزي خود را با حفظ كلام خدا قرآن مجيد آغازكرد؛ پس ازآن به بررسي اصول و عقايد مذاهب گوناگون پرداخت. ناصرخسرو تا43سالگي به دبيري و رسيدگي به امورديواني دربارهاي محمود و مسعود غزنوي اشتغال داشت اما پس ازآن به سيروسياحت پرداخت و حاصل 7سال سفرخود را درسفرنامه‎اش گردآورد. دراين اثراين شاعرمسلمان به ديدارش ازبلاد روم، مصر، حجازو بين النّهرين اشاره كرده و يادآورشده است كه دراين سفرهفت ساله چهاربارخانه خدا را زيارت كرده است. ناصرخسرو درسفرطولاني خود ازمراكزعمده تمدن اسلامي و عمارات و بناهاي تاريخي و مذهبي بسيارديدن كرد؛ و با اقوام گوناگون و طرز معيشت آنان آشناشد. ديوان اشعارديگراثرناصرخسروست. او قصيده سراي ماهري بود وديوان اشعارش حاوي قصايد بلند، استوارو منسجم اوست. شعرناصرخسرو سرشارازحكمت، وعظ و انديشه‎هاي مذهبي است. «خوان اِخوان و زادُالمُسافرين» ازديگرآثاراو بشمارمي‎روند. سرانجام داناي يُمگان درهمين مكان كه ازتوابع بدخشان نيشابوراست بدرود حيات گفت.
7) 9ذيقعده سال851هجري قمري: « اَبُوالبَرَكات سَريُ الدّين عَبدُالبِر» مشهوربه اِبن شَحنِه ازقضات و مورخان ترك نژاد حَلَب متولد شد. ابن شحنه درفقه و حديث ازاستادان زمان خود بود و به سبب هوش و ذكاوت فوق العاده‎اش درجواني اجازه تدريس و فتوا دريافت كرد. ابن شحنه سالها به امرقضاوت مشغول بود و دركنارآن تأليف هم مي‎كرد. «تَفضيلُ عِقدُالفَوائِد و غَريبُ القرآن« ازآثاراين عالم مورخ بشمارمي‎روند.
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008 8) 8 نوامبرسال1895ميلادي: كُنراد رونتگِن فيزيكدان آلماني اشعه ايكس را كشف كرد. رونتگن چون بدرستي اشعه كشف شده‎اش را نمي‎شناخت نام آن را ايكس يعني اشعه مجهول گذاشت. اين اشعه كه ازبدن انسان عبور مي‎كند بهترين وسيله براي تعيين ضايعات و شكستگيهايي است كه دربدن انسان ايجادشده است. رونتگن درسال1901ميلادي به علت كشف اين اشعه مهم و حياتي جايزه نوبل را دررشته فيزيك بدست آورد.
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008 9) 8 نوامبرسال1949ميلادي: كشوركامبوج ازممالك آسياي جنوب شرقي به خودمختاري داخلي رسيد. اين سرزمين ازسال1863ميلادي درتحت الحمايه فرانسه شد و ازسال1941ميلادي سِهانوك به پادشاهي اين كشوردست يافت. او پس از به قدرت رسيدن وعده حكومت پارلماني را به مردم كامبوج داد. سرانجام به سال1949مبارزات مردم اين كشور به خودمختاري داخلي منتهي شد و دوسال بعد نيز كامبوج استقلال كامل خود را بدست آورد. جالب توجه است كه سِهانوك درسال1970ميلادي كودتاي نظامي ازكاربركنارشد اما هنوز هم با دولت خود كه با خِمِرهاي سرخ ائتلاف كرده، نقاط مرزي كامبوج و تايلند را دراشغال دارد و اقدامات خرابكارانه‎اي را دركامبوج رهبري مي‎كند.
18 آبان 1387 / 9 ذیقعده 1429 / 8 نوامبر 2008 10) درگذشت "جان ميلْتون" اديب و شاعر بزرگ انگليسي (1674م): جان ميلتون، شاعر بزرگ قرن هفدهم انگلستان، در سي‏ام ژانويه 1608م در لندن به دنيا آمد. وي در كودكي عشق و علاقه عجيبي به ادبيات و به ويژه شعر پيدا نمود و همين موضوع سبب گرديد كه به زودي نيز شعر بسرايد، به طوري كه در اوان نوجواني، چندين قطعه و اثر عالي نوشت. ميلتون در 21 سالگي اولين اثر مشهور خود با نام تولد مسيح(ع) را سرود و به زودي سرشناس و معروف شد. در اين اثر كه جنبه هنري، اخلاقي و مذهبي سراينده نمايان است، كشمكش قريب الوقوع فرقه‏هاي مذهبي پيش بيني شده بود. وقايع آن زمان جامعه انگلستان ميلتون را به شدت آزار مي‏داد به طوري كه به تدريج روحي مبارزه طلب پيدا كرد و تصميم گرفت عليه بيدادگري قيام كند. از اين به بعد، دوران مبارزه، بدبختي و شهرت آغاز گشت؛ حكومت به شدت وي را تحت تعقيب قرار داده و اعمال وي را محدود كرده بود. با اين وصف، به زودي، ميلتون و عقايدش پيروزي‏هاي بزرگي به دست آوردند، ليكن او همچنان در دفاع از آزادي فكر و قلم، شعر مي‏سرود و مردم را تشويق مي‏كرد. اين دوران نيز ديري نپاييد و حكومت استبدادي، دوباره جانشين افكار آزادي طلب گرديد. بدين ترتيب ميلتون كه خود را شكست خورده احساس مي‏نمود گوشه انزوا گرفت و دست از هر فعاليتي كشيد. ميلتون در همان گوشه انزوا به خلق آثاري موفق شد كه هم اكنون جامعه ادبي انگلستان به وجود آن‏ها افتخار مي‏كند. بينايى ميلتون در سال 1652م بر اثر تحرير و تاليفات زياد رو به ضعف نهاد تا اين‏كه كاملاً كور شد و از كارهاي اجتماعي كناره گرفت. وي در سال 1660، كور و خسته و نوميد، اثر جاودانش بهشت گمشده را سرود. وي در اين اثر نشان مي‏دهد كه به خداي يگانه ايمان دارد و شيطان بر اثر مشيت الهي پديد آمده و اراده خدا بر اين قرار گرفته كه برخي از بندگانشْ، قدرتِ اختيار داشته باشند. بهشت گمشده، يكي از بزرگ‏ترين حماسه‏هاي جهان است و از لحاظ استحكام كلام، در ادبيات زبان انگليسي بي‏نظير است، به طوري كه ميلتون را پس از شكسپير در مقام اول قرار مي‏دهد. ويژگي‏هاي شعر وي در استحكام، صراحت و ظرافت آن‏هاست كه هيچ‏يك از معاصرانش به آن دست نيافته‏اند. تعادل و تركيب شعر با موضوع و هماهنگي آن دو با هم در تمامي آثار ميلتون مشخص مي‏باشد. اشعار مختلف او، ادراك كم‏نظيرش را در پيچيدگي‏هاي اوزان خوش‏آهنگ نشان مي‏دهد. آهنگي كه از تعادل ساختمان و تركيب استادانه شعر با بيان موضوع، اعم از خطابه نويسي يا داستان‏پردازي حاصل مي‏شود. نثر ميلتون نيز بسيار فصيح و استوار است و هنر نمايشي او از حد متوسط بالاتر. ميلتون از بزرگ‏ترين و معتبرترين چهره‏ها در ادبيات انگلستان است و نفوذ عظيمي در آثارنويسندگان انگليسي و آلماني و... بر جاي نهاد. وي در عين اين‏كه طبعي ملايم و مصاحبتي دلنشين داشته از طرف ديگر مبارزي لجوج و خشن و فردي جاه طلب و مغرور بوده است. هم‏چنين روح اندوه‏ناك و روح شادمان از ديگر آثار اوست. جان ميلتون سرانجام در 8 نوامبر 1674م در 66 سالگي درگذشت در حالي كه هرگز نتوانست آن‏چه را مي‏خواست به چشم ببيند.


معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.