فواید پیاده‌روی

پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین و مفیدترین ورزش‌ها به شمار می‌رود. پیاده‌روی کمک می‌کند بدنی سالم و متناسب داشته باشید. ما در این اینجا فواید پیاده‌روی و تأثیرات جسمی و ذهنی آن را مورد بحث قرار خواهیم داد.
دوشنبه، 11 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فواید پیاده‌روی
فواید پیاده‌روی

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین و مفیدترین ورزش‌ها به شمار می‌رود. پیاده‌روی کمک می‌کند بدنی سالم و متناسب داشته باشید. ما در این اینجا فواید پیاده‌روی و تأثیرات جسمی و ذهنی آن را مورد بحث قرار خواهیم داد.
پیاده‌روی ورزشی هوازی است که استخوان‌ها را تقویت می‌کند، سلامت قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد و به کنترل وزن کمک می‌کند. پیاده‌روی منظم به طریق مختلف برای سلامت جسم و ذهن ما مفید است. این فواید با جزئیات در ادامه‌ی مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند.

فواید جسمانی

افزایش استقامت

پیاده‌روی استقامت شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در طول روز پر انرژی باشید. پیاده‌روی توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزانه را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن

پیاده‌روی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به سوزاندن کالری‌های اضافه در بدن کمک می‌کند. این به کاهش چربی‌های اضافه و داشتن بدنی بدون چربی کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که باید کالری بیشتری از آنچه که مصرف می‌کنید بسوزانید.

سوزاندن چربی‌های شکمی

اگر می‌خواهید از دست چربی‌های شکم خلاص شوید، بهتر است پیاده‌روی را امتحان کنید. روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی روشی مؤثر برای تقویت عضلات شکم و کاهش چربی‌های اطراف کمر ، باسن و شکم است. برای دستیابی به نتایج بهتر به همراه پیاده‌روی باید رژیم غذایی سالم و کم چربی داشته باشید.

بهبود اشتها

اگر اشتهای ضعیفی دارید، پیاده‌روی به بهبود اشتهای شما کمک خواهد کرد. بعد از انجام هر نوع تمرین ورزشی، شما باید عضلات خود را ترمیم کنید. مهم‌ترین نکته در اینجا مصرف غذاهایی است که بدون کالری زیاد باعث می‌شوند احساسی گرسنگی نکنید. بدین منظور بهتر است از رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات تازه ، پروتئین بدون چربی و غذاهای حاوی فیبر بالا استفاده کنید. از مصرف شیرینی جات و غذاهای با کالری بالا خودداری کنید.

تقویت عضلات و استخوان‌ها

پیاده‌روی به تقویت ، استحکام ، سفتی و انعطاف پذیری عضلات شما کمک می‌کند. پیاده‌روی تراکم استخوان را خصوصاً در ستون فقرات و مفصل ران بهبود می‌بخشد. این انعطاف پذیری کلی بدن را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب مانع جراحت و آسیب دیدن استخوان‌ها و عضلات می‌شود.
پیاده‌روی منظم می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان را کاهش دهد. البته اگر در حال حاضر استخوان‌های ضعیفی دارید، باید قبل از شروع پیاده‌روی با پزشک مشورت کنید. همچنین، کسانی که تازه می‌خواهند ورزش کنند یا برای مدت طولانی ورزش نکرده‌اند، باید قبل از شروع ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی با پزشک مشورت کنند.

پیشگیری از بروز بیماری‌ها و عفونت

پیاده‌روی دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند و تولید گلبول‌های سفید را تحریک می‌کند. مطابق تحقیقات، پیاده‌روی روش عالی برای مبارزه با عفونت و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرطان ، دیابت ، فشار خون بالا ، پوکی استخوان و سکته است.

مبارزه با بی‌خوابی

پیاده‌روی علاوه بر حفظ شکل بدن، به مبارزه با بی‌خوابی و اختلالات خواب نیز کمک می‌کند. پیاده‌روی شما را از تنش رها می‌کند و کمک می‌کند آرامش داشته باشید. پیاده‌روی منظم کمک می‌کند خوابی آرام داشته باشید.

پیشگیری از بروز نشانه‌های پیری

افراد بالاتر از 40 سال می‌توانند به انجام فعالیت‌های جسمانی منظم مانند پیاده‌روی بپردازند تا بدن خود را فعال نگه دارند. پیاده‌روی علاوه بر کمک به کاهش وزن و تقویت استخوان‌ها و عضلات، متابولیسم و سطح انرژی بدن را تنظیم می‌کند. در نتیجه، احساس سلامتی و جوان بودن می‌کنید.

بهبود سلامتی

پیاده‌روی منظم قلب را تقویت می‌کند و خطر حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهد. پیاده‌روی فشار خون و تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد ، HDL را افزایش می‌دهد و دریافت اکسیژن توسط بدن را بهبود می‌بخشد.

فواید روانشناختی

تقویت اعتماد به نفس

هنگام شروع پیاده‌روی به آرامی شروع کنید ولی، به تدریج سعی کنید پیشرفت کنید. سپس، آن را به صورت منظم ارائه دهید. بدن خود را کاوش کنید، برای خود هدف تعیین کنید و سعی کنید به اهداف خود دست پیدا کنید. این به شما کمک خواهد کرد بر موانع غلبه شوید و اعتماد به نفس شما را بالا خواهد برد.

ایجاد نگرش مثبت

هنگامی که به انجام فعالیت‌های جسمانی می‌پردازید، بدن شما اندورفین آزاد می‌کند. اندورفین باعث می‌شود احساس رضایت کنید و حس مثبتی در شما خلق می‌کند. این استرس و خستگی را از شما دور می‌کند و باعث می‌شود احساس آرامش و خوشحالی کنید و به این ترتیب نگرش مثبتی در شما ایجاد می‌کند.

درمان افسردگی و اختلالات خلق و خو

در دنیای امروز، فشار کار ، مشکلات مالی و مسائل دیگر می‌توانند باعث استرس و اضطراب زیادی شوند که ممکن است منجر به افسردگی و مشکلات دیگر شود. ورزش‌های جسمانی از روش‌های مؤثر برای کاهش افسردگی هستند. روزانه 20-30 دقیقه پیاده‌روی روش عالی برای آغاز روزی دوباره است. پیاده‌روی در کنار اینکه کمک می‌کند از لحاظ جسمانی فعال باشید، گردش خون را افزایش می‌دهد ، به ذهن نیرو می‌بخشد و خلق و خود را بهتر می‌کند. پیاده‌روی با کاهش استرس و افسردگی و خلق چهارچوبی مثبت در ذهن کیفیت زندگی شما را بهبود خواهد بخشید.

بهبود تمرکز

ورز‌ش‌های هوازی مانند پیاده‌روی تأمین اکسیژن به مغز را بهبود می‌بخشند که این به نوبه‌ی خود مغز را تحریک می‌کند و به آن کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشد. این مغز را تیز می‌کند ، تمرکز را بهبود می‌بخشد و حافظه و یادگیری را تقویت می‌کند.
• اگر تازه می‌خواهید ورزش کنید یا برای مدت طولانی ورزش نکرده‌اید، قبل از شروع هر گونه برنامه‌ی ورزشی با پزشک مشورت کنید.
• برای پیاده‌روی از لباس و کفش مناسب استفاده کنید. از کفش‌های سبک و راحت استفاده کنید. همچنین، از پوشیدن لباس‌های تنگ برای پیاده‌روی خودداری کنید.
• قبل از شروع هر گونه تمرین ورزشی بدن خود را گرم کنید. این کار به جلوگیری از آسیب دیدگی کمک می‌کند.
• زمان مناسب با خود را برای پیاده‌روی انتخاب کنید. شما می‌توانید در هر زمان از روز پیاده‌روی کنید.
• هنگام پیاده‌روی می‌توانید موسیقی گوش کنید یا با دوستان خود به پیاده‌روی بروید.
• اگر به نتایج دلخواه خود دست نیافتید دلسرد نشوید. صبر داشته باشید زیرا، بدن شما به زمان نیاز دارد تا خود را با روال جدید تنظیم کند.
تحقیقات نشان داده‌اند که اگر هنگام صبح پیاده‌روی کنید، تمایل بیشتری به ادامه دادن آن خواهید داشت. شما احساس پر انرژی بودن خواهید کرد و به دنبال پیاده‌روی روزانه خواهید رفت.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.