اينترنت، مايه حيات

با توسعه همه‌جانبه علم و فناوري در سال‌هاي اخير، اينترنت توانسته است تاثيرات چشمگيري بر زندگي روزمره مردم برجاي بگذارد و حتي آنهايي كه توانايي اتصال به اينترنت به صورت دائمي را ندارند نيز از اين تاثيرات بي‌بهره نمانند. اگرچه اينترنت براي برخي افراد همچنان ابزاري غيرضروري و فرعي محسوب مي‌شود، نتايج برخي مطالعات انجام‌شده خبر از وابستگي هرچه بيشتر مردم آمريكا به اينترنت دارد. كاربران آمريكايي امروزه اينترنت را به‌مثابه مهم‌ترين منبع براي كسب اطلا‌عات
دوشنبه، 20 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اينترنت، مايه حيات
اينترنت، مايه حيات
اينترنت، مايه حيات

نويسنده: ميثم لطفي

تاثير فناوري‌ زندگي‌بخش بر زندگي روزمره

با توسعه همه‌جانبه علم و فناوري در سال‌هاي اخير، اينترنت توانسته است تاثيرات چشمگيري بر زندگي روزمره مردم برجاي بگذارد و حتي آنهايي كه توانايي اتصال به اينترنت به صورت دائمي را ندارند نيز از اين تاثيرات بي‌بهره نمانند. اگرچه اينترنت براي برخي افراد همچنان ابزاري غيرضروري و فرعي محسوب مي‌شود، نتايج برخي مطالعات انجام‌شده خبر از وابستگي هرچه بيشتر مردم آمريكا به اينترنت دارد. كاربران آمريكايي امروزه اينترنت را به‌مثابه مهم‌ترين منبع براي كسب اطلا‌عات مورد استفاده قرار مي‌دهند و باارزش‌ترين لحظات زندگي خود را در كنار آن به سرمي‌برند.
نتايجي كه از آخرين مطالعات صورت گرفته روي كاربران آمريكايي به‌دست آمده است، نشان مي‌دهد 45 درصد كاربران آنلا‌ين اين كشور كه تعداد آنها به 60 ميليون نفر مي‌رسد بر اين باورند كه اينترنت به آنها كمك مي‌كند براي اتفاقات بزرگ زندگي خود تصميم‌گيري كنند و بتوانند مهم‌ترين تحولا‌ت زندگي خود را در دو سال گذشته مورد بررسي قرار دهند.
به منظور اثبات اين فرضيه، كارشناسان حوزه فناوري ارتباطات و اطلا‌عات مطالعات گسترده‌اي را كه بخش‌هايي از آن به ژانويه 2002 بازمي‌گشت، از مارس 2007 آغاز كردند.
مقايسه دو بررسي مجزا كه درمورد افزايش تمايل كاربران به استفاده از اينترنت و روي‌آوردن به جوامع مجازي صورت گرفته بود نيز نتايج حاصل از اين بررسي جديد را تاييد كرد و نشان داد كه ميزان تمايل مردم آمريكا براي زندگي در كنار اينترنت به ميزان زيادي افزايش يافته است.
كارشناسان براي آنكه مطالعات مارس سال 2007 را با موفقيت به اتمام برسانند، افرادي را گزينش كردند و از آنها خواستند تا به سوالا‌ت از پيشتعيين شده پاسخ دهند. در اين سوالا‌ت آمده بود، آيا افراد طي دو سال گذشته تصميماتي را گرفته بودند كه به عاملي خاص نظير اينترنت بستگي داشته باشد.
علا‌وه بر اين از افراد خواسته شده بود تا در مورد ميزان تاثيرگذاري اينترنت روي زندگي شخصي آنها توضيح دهند. براي 5 موضوع به‌خصوص- خريد خودرو، تصميم‌گيري‌هاي مهم اقتصادي، گذراندن دوره‌هاي تحصيلي اضافي براي ايجاد سابقه كاري مناسب، انتخاب مدرسه‌اي مناسب براي ادامه تحصيل كودكان و كمك به افرادي كه به يك بيماري سخت مبتلا‌ شده‌اند- افراد بايد جديدترين اتفاقي كه برايشان افتاده را توضيح مي‌دادند و نقش اينترنت را روي هريك از اين فعاليت‌ها بازگو مي‌كردند.
با انجام اين بررسي‌ها و تفكيك افراد شركت‌كننده از يكديگر دانشمندان دريافتند، تنها 5 درصد افرادي كه معتقد بودند اينترنت به تصميم‌گيري‌هاي بزرگ زندگي آنها كمك مي‌كند، اعلا‌م كردند كه به هنگام مراجعه به موتورهاي جست‌و‌جوگر اطلا‌عات بي‌فايده و غلط دريافت مي‌كنند.
زماني كه از اين افراد در مورد منابع اطلا‌عاتي اينترنتي و غيراينترنتي سوال شد، 57 درصد كاربران اعلا‌م كردند كه اطلا‌عات آنلا‌ين به عنوان مهم‌ترين عامل در منابع اطلا‌عاتي محسوب مي‌شود و در مقابل 37 درصد گفته‌اند كه منابع اطلا‌عاتي غيراينترنتي اهميت بيشتري دارند.
براي آنهايي كه طي دو سال گذشته دست به خريد خودرو زده بودند و يا از اينترنت براي تصميم‌گيري در مورد مواقع حساس زندگي خود استفاده كرده بودند، نزديك به دو سوم655 درصد) افراد گفته بودند كه اينترنت مهم‌ترين منبع براي كسب اطلا‌عات محسوب مي‌شود.
اگرچه اينترنت توانسته ميزان دسترسي ما به اينترنت و منابع اطلا‌عاتي را به ميزان زيادي افزايش دهد اما تعداد قابل‌توجهي از كارشناسان اعلا‌م كرده‌اند كه اين امر باعث بروز مشكلا‌ت فراواني شده و مردم در دنيايي از اطلا‌عات غوطه‌ور شده‌اند.
اين بمباران اطلا‌عاتي كه لحظه‌به‌لحظه بر ميزان آن افزوده مي‌شود كاربران را با چندگانگي مواجه كرده و موجب شده تا آنها به سادگي نتوانند از بين انبوهي از اطلا‌عات، مطلب موردنظر خود را پيدا كنند.
اگرچه نظر اين كارشناسان قابل تامل است و تاحدي از جانب برخي موسسات تحقيقاتي مورد پذيرش قرار گرفته، اما نتايج اين مطالعه جديد آمارهاي جالبي را در اختيار ما قرار داده است.
طبق اين آمارها كه از سوي موسسه تحقيقاتي PewInternet منتشر شده است، تنها 15درصد كاربران براين باورند كه به‌‌هنگام جست‌وجو در پايگاه‌هاي اينترنتي با اطلا‌عات نادرست و بي‌فايده مواجه شده و در دنيايي از اطلا‌عات غوطه‌ور مي‌شوند. 71 درصد كاربران اعلا‌م كرده‌اند كه با مديريت صحيح، موتورهاي جست‌و‌جوگر اطلا‌عاتي را كه دقيقا نياز داشته‌اند به‌دست آورده‌اند و دراين‌ميان 11 درصد هم گفته‌اند اطلا‌عاتي را كه به آنها نياز داشته‌اند در اينترنت گم‌كرده‌اند.
طبق اين گزارش‌ها، تعداد اندكي از افرادي كه طي دو سال گذشته اتومبيل خريداري كرده بودند(حدود 9 درصد) اعلا‌م كردند كه حجم بيش‌ از اندازه اطلا‌عات اينترنتي آنها را محاصره كرده و توانايي گزينش اطلا‌عات درست را در اين منبع ندارند.
بزرگ‌ترين نتايجي كه از اين مطالعات به دست آمده شامل افرادي مي‌شود كه توانسته‌اند از طريق اينترنت با يكديگر ارتباط برقرار كرده و به صورت آنلا‌ين با يكديگر مشاوره كنند.
در آمارهاي منتشر شده آمده است، نزديك به يك سوم 344 درصد) افرادي كه اينترنت را به عنوان ابزاري براي تصميم‌گيري‌هاي مهم زندگي خود به‌كار مي‌برند اعلا‌م كرده‌اند كه اينترنت مي‌تواند يكي از مهم‌ترين عوامل براي برقراري ارتباطات نزديك و صميمي بين آنها محسوب شود و با تقويت اين عامل ارتباطات آنها را پويا كند.
براي 28 درصد آنهايي كه اينترنت را به عنوان ابزاري تخصصي مورد استفاده قرار مي‌دهند شبكه ارتباطات اجتماعي به ‌ميزان قابل توجهي مورد استفاده قرار گرفته و توانسته است روي زندگي شخصي آنها تاثير بگذارد. اين قبيل مزاياي اينترنت موجب شده تعداد كاربران آنلا‌ين آمريكا بين سال 2002 تا 2007 ميلا‌دي به ميزان 3 برابر افزايش پيدا كند. با اين روند تعداد كاربران آنلا‌ين آمريكا از 18 ميليون نفر در ژانويه سال 2002 به 60 ميليون كاربر در مارس 2007 افزايش يافته است.
به جز آمارهاي گفته شده همچنين مشخص شد، 54 درصد كاربران بزرگسال آمريكايي براين‌باورند كه اينترنت به آنها كمك مي‌كند تا به‌سادگي به همنوعان بيمار و يا درمانده خود كمك كنند. در اين ميان تعداد افرادي كه معتقدند به كمك اينترنت بر بيماري خود غلبه كرده‌اند تا 40 درصد افزايش يافته است.
50 درصد كاربران آنلا‌ين آمريكايي هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه آموزش‌هاي اينترنتي به عنوان يكي از بهترين سوابق كاري آنها محسوب مي‌شود و 45 درصد نيز گفته‌اند، زماني كه مي‌خواهند سرمايه‌گذاري بزرگي انجام دهند اين ابزار را در اختيار مي‌گيرند و اين فعاليت را تنها به كمك اينترنت انجام مي‌دهند.
اگرچه اين بررسي‌ها تنها روي كاربران آمريكايي انجام‌شده و نتايج ياد شده را به‌دنبال داشته است، كارشناسان براين باورند كه مي‌توانند از آنها در ديگر نقاط جهان نيز استفاده كنند.
زماني‌كه يك كاربر يك متن نوشتاري اينترنتي را دريافت مي‌كند، در اصل دعوت شده به اينكه پهنه فضاي مجازي اينترنتي خود را بگستراند، صفحه كاغذي كه در حال خواندنش است را ترك كند، خود را از محدوده اتاقي كه در آن نشسته فراتر برد، وارد يك كتابخانه قديمي شود و يا برخي سايت‌ها را كشف كند كه تنها به اندازه يك نقطه از وي دور است.
همه ما به كمك اينترنت مي‌توانيم بدون اينكه حتي يك سانتي‌متر بدن‌هاي خود را حركت دهيم، از اين سو به آن سوي فضا سفر كنيم، به درون ليست‌ها برويم، نسخ خطي قديمي لا‌تين را از كتابخانه‌هاي دوردست فرا بخوانيم، يا صداي مردمي را بشنويم كه با سيستم واژه‌پرداز خودمان درباره‌شان بنويسيم و يا چهره‌شان را هم ببينيم.
ما تلفن‌هاي همراه خود را به دست مي‌گيريم، به جايي مي‌رويم كه سيگنال‌ها به راحتي از ديوارهاي ضخيم عبور مي‌كنند و ما را بلا‌درنگ با سرتاسر قاره‌ها و اقيانوس‌هاي پهناور پيوند مي‌دهند و اينها همه در حالي است كه ما در حال گشت وگذار در مراكز خريد هستيم و يا سعي مي‌كنيم با دست ديگرمان فرمان اتومبيل را بگيريم (تعجبي ندارد كه ميزان تصادف هم بالا‌ مي‌رود.)

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط