روغن جامد يا مايع، كدام يك را ترجيح مى دهيد؟

به گواه آمارهاى موجود، سرانه مصرف روغن جامد براى هر ايرانى حدود ۱۴ كيلوگرم و روغن مايع نزديك به ۴۰ گرم(!) است و نكته مهم و قابل بحث نيز در قياس اين اندازه هاست. مصرف روغن به صورت فراوان گرچه خطر اضافه وزن و بيمارى هاى قلبى - عروقى و برخى از انواع سرطان ها را افزايش مى دهد اما وجود مقدار كافى از آنها در
چهارشنبه، 22 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روغن جامد يا مايع، كدام يك را ترجيح مى دهيد؟
روغن جامد يا مايع، كدام يك را ترجيح مى دهيد؟
روغن جامد يا مايع، كدام يك را ترجيح مى دهيد؟

مساله اين است

به گواه آمارهاى موجود، سرانه مصرف روغن جامد براى هر ايرانى حدود ۱۴ كيلوگرم و روغن مايع نزديك به ۴۰ گرم(!) است و نكته مهم و قابل بحث نيز در قياس اين اندازه هاست.
مصرف روغن به صورت فراوان گرچه خطر اضافه وزن و بيمارى هاى قلبى - عروقى و برخى از انواع سرطان ها را افزايش مى دهد اما وجود مقدار كافى از آنها در رژيم غذايى ما ضرورى است. روغن هاى مايع به دليل داشتن اسيدهاى چرب نيز اشباع و نداشتن كلسترول، مناسب تر از روغن هاى جامدند اما از خاطر نبايد برد كه روغن هاى نباتى نخست به شكل مايع هستند و در كارخانه هاى توليد روغن براى بالا بردن مقاومت، آنها را هيدروژنه مى كنند. طى اين فرآيند اسيدهاى چرب اشباع شده و خاصيت كلسترولى هم به آنها افزوده مى شود. بيشتر مردم مى گويند روغن هاى جامد مدت بيشترى قابل نگهدارى اند، حرارت را بهتر تحمل مى كنند، به نور حساس نيستند اما غافل از اين كه اين روغن ها به خاطر اسيدهاى چرب اشباع شده نقش مهمى در ايجاد بيمارى هاى قلبى و عروقى دارند و به طور كلى در فهرست غذاهاى خطرناك قرار مى گيرند. متخصصان تغذيه توصيه مى كنند روغن هاى مايع براى انواع سالادها، خورش ها و پلوها و مانند آن مفيد بوده اما براى سرخ كردن بايد از روغن مخصوص سرخ كردن استفاده كنيم و دليل اين امر نيز همان داستان هميشگى اسيدهاى چرب اشباع شده و نشده است!

چند پيشنهاد روغنى

۱- بهتر است روغن فقط يك بار براى سرخ كردن استفاده شود.
۲- از آنجا كه روغن هاى مايع تحمل حرارت بالا را ندارند براى سرخ كردن بهتر است از روغن هاى مخصوص سرخ كردن و يا روغن هاى جامد استفاده شود.
۳- ذايقه كودكان را به روغن هاى سالم مانند زيتون، كلزا و آفتابگردان عادت دهيد.
۴- روغن را هميشه در ظرف هاى سربسته نگهدارى كنيد.
۵- ظرف روغن را هنگام خريد به دقت كنترل كنيد. تاريخ مصرف، نام كارخانه، شماره پروانه وزارت بهداشت، علامت استاندارد و همچنين ميزان درصد چربى هاى اشباع و ايزومرترانس( بر روى هر ظرف روغن بايد باشد) را بررسى كنيد.
۶- در صورت بزرگ بودن ظرف نگهدارى روغن جامد يا مايع سعى كنيد كه از ظرف كوچكتر استفاده كنيد.

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.