مزایا و معایب محول کردن قدرت

محول کردن قدرت، منسوب به انتقال قدرت است. با این که برخی از مدیران در این مورد بسیار محتاط هستند اما این کار فواید خودش را دارد. در اینجا ما مزایا و معایب محول کردن قدرت را برای شما آورده‌ایم.
چهارشنبه، 20 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب محول کردن قدرت
مزایا و معایب محول کردن قدرت

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون



 

محول کردن قدرت، منسوب به انتقال قدرت است. با این که برخی از مدیران در این مورد بسیار محتاط هستند اما این کار فواید خودش را دارد. در اینجا ما مزایا و معایب محول کردن قدرت را برای شما آورده‌ایم.
"اطراف خود را با آدم‌های بزرگ پر کنید؛ قدرت را به آنها محول کنید؛ کار را انجام شده تحویل بگیرید." رونالد ریگان
محول کردن قدرت، کار آسانی نیست و ریسک دارد. محول کردن قدرت ممکن است نیاز موقتی در زمان غیبت و یا در دسترس نبودن مدیر باشد و یا به هنگام توسعه‌ی تجارت لازم شود. محول کردن برای رشد سازمانی، لازم است چون به رشد مدیران آینده کمک می‌کند. اما فقط وقتی صحیح است که قدرت به افراد درست و به روش درست محول شود.
محول کردن شامل ارزیابی خطرات و یا انتقال قدرت به افراد دیگر تیم، دادن فرصت به آنها برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های اضافی و عمل کردن از طرف مدیر است. این کار منجر به توزیع بهتر کار می‌شود و به رشد رهبری کمک می‌کند. اما اگر قدرت به افراد مناسب محول نشود خطر دادن امتیاز بی‌مورد و اضافی به آنها وجود دارد. ثانیاً اگر افرادی که قدرت به آنها محول می‌شود فاقد آگاهی و آموزش لازم باشند احتمال شکست وجود دارد. حتی کمبود حمایت و انگیزه از جانب مدیر می‌تواند بر عملکرد نمایندگان تأثیر بگذارد. در اینجا ما در مورد مزایا و معایب محول کردن قدرت، بیشتر به شما می‌گوییم.

مزایا :

اعتماد و درک ایجاد می‌کند :

محول کردن قدرت شامل اطمینان کردن به توانایی‌های افراد و اعتماد کردن به آنها است. این کار به ایجاد حس درک و اعتماد متقابل کمک می‌کند و به مدیران فرصت درک نزدیکی کارمندان به کارشان را می‌دهد.

به کارمندان انگیزه می‌دهد :

واگذار کردن مسئولیت‌های اضافی به کارمندان، به عنوان یک انگیزه‌ی عالی در محل کار عمل می‌کند. کارمند احساس می‌کند که مورد اعتماد واقع شده؛ برای مثال وقتی می‌داند که مدیران ارشد به او اطمینان کرده و به توانایی‌های او اعتماد کرده‌اند با کارآیی بیشتری کار می‌کند. محول کردن قدرت باعث می‌شود او احساس مهم بودن و مسئولیت پذیری بکند.

مهارت‌های کارمندان را امتحان می‌کند :

بر عهده گرفتن قدرت، مسئولیت را بیشتر می‌کند و کار آسانی نیست. این کار به فردی نیاز دارد که با تمرکز و کارآیی بیشتر کار کند و قدم‌های اولیه را بردارد، آگاه و هوشیار باشد، خلاقانه فکر کند، شرایط را آنالیز کند و تصمیم بگیرد. ارزیابی این که چگونه نمایندگان، خوب کار می‌کنند می‌تواند به مدیر کمک کند مهارت آنها را برآورد کند و در مورد ترفیع آنها تصمیم بگیرد.

آموزش را فراهم می‌کند :

محول کردن قدرت، به کارمندان تجربه‌ی کار واقعی را می‌دهد در نتیجه آموزش عملی کار را برای آنان فراهم می‌کند. محول کردن قدرت شامل به اشتراک گذاشتن و انتقال دانش و آگاهی است در نتیجه آگاهی عمومی نمایندگان و اطلاع آنها از کار را افزایش می‌دهد. مهارت‌ها و دانش‌های کسب شده، به هنگام کار تست می‌شوند در نتیجه برای کارمندان فرصتی فراهم می‌شود تا خودی نشان دهند.

به توزیع کار دست می‌یابند :

این می‌تواند یک فایده‌ی مهم از محول کردن قدرت در نظر گرفته شود چون بار کاری مدیر را کاهش می‌دهد، به افراد زیادی شانس به اشتراک گذاشتن مسئولیت را می‌دهد و در نتیجه منجر به توزیع منصفانه کار می‌شود. محول کردن قدرت برای یک پروژه و یا کار ویژه می‌تواند به مدیر کمک کند تا بر روی کارهای مهم دیگر تمرکز کند. انتقال مسئولیت‌های کوچک‌تر می‌تواند بر عهده گرفتن مسئولیت‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر سازمان را برای مدیر، آسان بسازد.

آزادی عمل برای ابتکار می‌دهد :

برای انجام ایده‌های جدید در سازمان، فرد باید قدرت‌های مشخص و آزادی مناسبی داشته باشد. چارچوب سخت و کمبود قدرت می‌تواند فرد را از فکر کردن متفاوت محروم کند. اگر به افراد شایسته قدرت‌های مناسب داده شود آنها می‌توانند ابتکار و نوآوری کنند. محول کردن قدرت می‌تواند ایده‌های سرکوب شده را بیدار کند و تغییرات مثبتی در سازمان ایجاد کند.

روحیه‌ی تیمی را تقویت می‌کند :

محول کردن قدرت به گروهی از افراد، ارتباط و درک متقابل آنها را افزایش می‌دهد. آنها فرصت پیدا می‌کنند تا در جهت یک هدف مشترک با هم دیگر کار کنند در نتیجه روحیه‌ی تیمی را تقویت می‌کند.

معایب :

سوء استفاده از قدرت :

در محول کردن قدرت، خطر سوء استفاده از قدرت توسط نماینده برای منافع شخصی‌اش وجود دارد. او ممکن است به اطلاعات محرمانه‌ای دسترسی پیدا کند که این اطلاعات را به رقیبان فاش کند و یا در فعالیت‌های کلاه بردارانه شرکت کند. این احتمالات، راستی و درستی کارمندان را زیر سوال می‌برند که در این مورد انتخاب چنین فردی به عنوان نماینده، تصمیم اشتباهی خواهد بود.

شکست در انجام کارها :

ممکن است نماینده از دستور العمل‌های مدیر به خوبی پیروی نکند و یا ممکن است در پیروی از آنها خیلی دقیق نباشد. این می‌تواند ناشی از عدم تمایل و یا عدم صلاحیت نماینده باشد.

تأخیر :

ممکن است خیلی طول بکشد تا نماینده با مسئولیت‌های جدید خودش آشنا شود. چون او در رأس امور است کارهای به تأخیر افتاده‌ی او ممکن است به عملکرد تیم ضربه بزند. تأخیر در برنامه ریزی و یا تصمیم گیری ممکن است برای سازمان قابل جبران نباشد. در نتیجه در مواقعی که زمان کم است توصیه نمی‌شود قدرت محول شود.

تأثیر بر کیفیت کار :

این احتمال وجود دارد که کیفیت کار به سادگی تأثیر بپذیرد چون کار برای کارمندان تازه است و با آن خیلی آشنا نیستند. ممکن است نماینده فاقد آن تجربه و آگاهی باشد که مدیر دارد. او ممکن است دچار اشتباه شود. روش انجام کار او ممکن است متفاوت باشد. این موضوع می‌تواند بر کیفیت کلی کار تأثیر بگذارد. در نتیجه مهم است که مدیر درک کند مسئولیت‌هایش بعد از محول کردن کار، خاتمه نمی‌یابند.
محول کردن قدرت باید برنامه ریزی شده و با مراقبت اجرا شود. تنها باید به فرد شایسته و با لیاقت مسئولیت‌های اضافی داده شوند. مدیر باید دستور العمل‌های شفاف و روشنی بدهد و آموزش کافی را برای نماینده فراهم کند. بعد از محول کردن قدرت، بازرسی مکرر در مرحله‌ی ابتدایی لازم است.
مدیران در مورد محول کردن قدرت بی‌میل هستند؛ این موضوع گاهی اوقات به خاطر ترس از این است که نماینده زرنگی بیشتری به کار ببرد و گاهی به خاطر شک در مورد قابلیت اطمینان کردن به نماینده است. اما اگر مدیران دید وسیع‌تری داشته باشند و اگر بتوانند افراد مناسبی را برای محول کردن قدرت انتخاب بکنند این کار می‌تواند در جهت رشد و موفقیت سازمان پیش رود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.