25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008

1) 25آبان سال1292هجري شمسي: ستارخان ملقب به سردارملي ازمبارزان مشروطه طلب و آزاديخواه مشهورجان به جان آفرين تسليم كرد. او همزمان با آغازاولين حركتهاي مشروطه خواهي و آزادي طلبي به تبريز بازگشت و درصف مشروطه خواهان قرارگرفت. ستارخان دردوراني كه محمدعليشاه به بمباران مجلس اقدام كرد و خفقان شديدي بركشور مستولي شده بود
پنجشنبه، 23 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008


25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
1) 25آبان سال1292هجري شمسي: ستارخان ملقب به سردارملي ازمبارزان مشروطه طلب و آزاديخواه مشهورجان به جان آفرين تسليم كرد. او همزمان با آغازاولين حركتهاي مشروطه خواهي و آزادي طلبي به تبريز بازگشت و درصف مشروطه خواهان قرارگرفت. ستارخان دردوراني كه محمدعليشاه به بمباران مجلس اقدام كرد و خفقان شديدي بركشور مستولي شده بود شعله‎هاي مبارزه را درتبريز روشن نگاه داشت و رهبري قيام تبريز را درمنطقه آذزبايجان به عهده گرفت. او پس از فتح تهران و خلع يد محمدعليشاه بنا به درخواست مردم به تهران آمد و مردم ازاو بسياراستقبال كردند و ازبدو ورود ستارخان به تهران نمايندگان سرسپرده استعمارهمصدا با برخي ازروزنامه نويسان و قلم زنان جيره خوار به نكوهش وي و يارانش پرداختند و آنان را به هرج و مرج طلبي متّهم كردند. پس از چندي مِپرم خان كه رياست شهرباني را به عهده داشت از وي و همراهانش خواست كه خلع سلاح شوند اما ستارخان كه به توطئه آنان برده بود تسليم نشد. سرانجام پس از درگيري شديدي مأموران دولتي آزاديخواهان بسياري ازياران ستارخان به شهادت رسيدند. ستارخان نيز به سختي مجروح شد و بعد از چندي براثرجراحات درگذشت و درباغ طوطي شهرري به خاك سپرده شد.
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
2) 25آبان سال1377هجري شمسي: آيت الله علامه استاد محمّد تقي جعفري فيلسوف كم نظيرو انديشمند بزرگ جهان اسلام پس از يك دوره بيماري به جوار رحمت ايزدي شتافت. اين عالم فرزانه زندگي و تحصيل را به سختي درتبريزسپري كرد سپس به تهران آمد و به تحصيل ادامه داد. ازآنجا به قم و بعد به نجف اشرف رفت تااينكه سرانجام درسن23سالگي به درجه اجتهاد رسيد. ازآن زمان تاپايان عمرلحظه‎اي ازتلاش درراه تعالي انديشه‎هاي والاي بشري و نشرمعارف الهي بازنايستاد و مهمترين عملكرد ايشان اتصال حوزه و دانشگاه و به عبارتي ارتباط علوم قديم و جديد با يكديگر بود. ازايشان آثاربسياري به جاي مانده كه نمايانگرجهاد فكري عظيم وي درراه نيازهاي فكري و فرهنگي دنياي معاصراست. استاد محمد تقي جعفري همچنين به مقايسه ميان روش شرقي و غربي درجهان بيني پرداخت و علاوه برمطالعه نقادانه بخش عظيمي ازفرهنگ غرب، دربحث‎ها و مكاتبات خويش با انديشمندان غرب، قدرت و عظمت فرهنگ و معارف اسلامي را كاملاً آشكار ساخت. « شرح تفسيرنهج البلاغه و تفسيرمثنوي مولوي» ازارزشمندترين آثاراستاد محمدتقي جعفري است.
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
3) 25آبان سال 1359هجري شمسي: شهرمرزي سوسنگرد شاهد مقاومت حماسه گونه سپاهيان اسلام درمقابل مهاجمان بعثي عراق بود. عمليات تدافعي را فقط 400تن ازپاسداران با بسيجيان و عده‎اي ازاهالي شهركه سنگين ترين سلاح آنان دراوج درگيري و محاصره به دو خمپاره انداز خلاصه مي‎شد، اجرا كردند. دراين عمليات رزمندگان دليراسلام به فرماندهي شهيد دكترچمران سرسختانه درمقابل هجوم تانكهاي دشمن و درزيرباراني ازگلوله مقاومت كردند تا اينكه شهررا ازمحاصره بعثي‎ها خارج كردند. مدافعان اسلام درحاليكه بسياري ازياران و هم رزمان خود را ازدست داده بودند سه روز متوالي بدون مواد غذايي و آب آشاميداني و مهمّات جنگي شجاعانه جنگيدند و شهر را از سقوط حتمي نجات دادند. شهرت حملات برادران جان بركف و رزمندگان سپاهي و نيروهاي دلاور زميني و هوايي جمهوري اسلامي به حدي بود كه باعث شد رژيم بعثي عراق درجهنمي كه خود ساخته بود گرفتارآيد و به اين ترتيب برهمه تصورات پوچ صدام درمورد تصرف اين شهر خط بطلان كشيده شد.

4) 25آبان سال1365هجري شمسي: استاد محمد تقي مدرس رضوي نويسنده، اديب و محقق عاليقدر معاصردر95سالگي درگذشت. وي سالها دردانشكده الهيات و ادبيات خدمت كرد و سپس كار درلغت نامه دهخدا را دنبال كرد. استاد بسياري ازمتون قديمي را تصحيح كرد و برآنها حاشيه زشت كه ازآن جمله است:« اَلمُعجَم، تاريخ بخارا، رساله آثارعلوي، احوال و آثارخواجه نصيرالدّين طوسي و ديوان انوري.»
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
5) درگذشت شاعر و غزل‏سراي نامي ايران "محمدحسين رهي معيري" (1347ش)
محمدحسين بيوك رهي معيري در سال 1288 ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيلات وارد خدمات دولتي شد و مشاغل متعددي يافت. او از اعضاي مؤثر و فعال انجمن ادبي حكيم نظامي، انجمن ادبي فرهنگستان و انجمن موسيقي ايران بود. او در ساخت تصنيفات خود از هنر شاعري و موسيقي بهره برده و آثار پرارزشي را در اين زمينه پديد آورده است. در مجموع، رهي، در شعر، طبعي توانا و ذوقي لطيف و پرورده داشت و از اين طريق، ترانه سرايي را در ايران اعتلاي بسيار بخشيد. رهي معيري يكي از مشهورترين غزل‏سرايان معاصر است كه از شيوه سنتي شعر پيروي مي‏كرد و از جهات مختلف، تحت تاثير شاعراني همچون سعدي، حافظ، مولوي و صائب تبريزي بود. رهي در قطعات و مثنوي‏هايش، ابتكار و بدعت‏گذاري را در آفرينش مضمون، آشكار مي‏سازد و شايد از اين حيث، ارزش آنها از غزل‏هايش بيشتر باشد. همچنين تشبيهات نو و تعبيرات تازه در اشعار رهي فراوان است. گرايش طبع رهي، بيشتر به شعر عاشقانه است. در عين حال، وصف مظاهر جهان، شعر او را تسخير كرده است. اُنس رهي با گل و انعكاس آن در اشعارش نشان از طبع زيباپسند او دارد. همچنين تنوع و رنگارنگي شعر او حاكي از ذوق لطيف و آفريننده اوست. مجموعه غزل‏هاي او به نام سايه عمر و تصنيفاتش با نام آزاده، منتشر شده است. رهي معيري سرانجام در بيست و پنجم آبان 1347ش در پنجاه و نه سالگي در گذشت و در مقبره ظهيرالاسلام در تهران به خاك سپرده شد.

6) رحلت استاد محقق حجت الاسلام دكتر "محمد هادي اميني نجفي" (1379 ش)
استاد دكتر محمدهادي اميني نجفي فرزند عالم سترگ، علامه عبدالحسين اميني نجفي صاحب كتاب عظيم الغدير، در سال 1314 ش (1355ق) در شهر نجف اشرف، در بيت علم و تقوا و فضيلت به دنيا آمد. وي پس از تربيت در مكتب علمي و تحقيقي پدر بزرگوارش و فراگيري ادبيات و سطوح، به تاليف و تحقيق و پژوهش روي آورد و ده‏ها اثر مفيد را به سامان رسانيد. استاد اميني همزمان با تحصيل علوم ديني، به اخذ درجه دكترا از دانشگاه الازهر مصر در رشته ادبيات عرب نائل آمد و سپس به تدريس همت گماشت. ايشان در حدود سال 1350 ش در اثر فشار رژيم بعث حاكم بر عراق، مجبور به خروج از اين كشور و سكونت در تهران گرديد و تا پايان عمر در اين شهر اقامت گزيد. استاد اميني همچنين در مسير انقلاب اسلامي، فرزندش را نيز تقديم اسلام نمود. تاليفات اين محقق بزرگوار در حدود بيست اثر مي‏باشند كه الشريف الرضِي، مُعجَم رجالِ الفِكر و الاَدَبِ في النجف در 3 جلد، اعلام نهج البلاغه و عترت در قرآن، از آن جمله‏اند. سرانجام اين پژوهشگر فرزانه، پس از 65 سال زندگي، در 25 آبان 1379 ش برابر با هجدهم شعبان 1421 ق چشم از جهان فرو بست و در بقعة العلماي باغ بهشت قم به خاك سپرده شد.

7 ) 16 ذيقعده سال326هجري قمري: « اسماعيل بن عَبّاد» ملقّب به صاحب و كافيُ الكُفاة وزيرمعروف آل بويه درخانداني ايراني درطالقان بدنيا آمد. او نيزهمچون هم عصرانش تحصيلات را با فراگيري علوم رايج آن دوره آغازكرد اما به سبب علاقه بسياربه ادبيات به مطالعه عميق و دقيق ادبيات عرب پرداخت و دراين رشته استادي توانا شد. درهمين ايام وي به وزارت مؤيّدالدّوله ديلمي منصوب شد. صاحب بن عبّاد دراصفهان ضمن رسيدگي به اموردولتي، اديبان و شاعران را به همنشيني و مجالس بحث و گفتگو دعوت مي‎كرد. اقوال تذكره نويسان درباره مذهب صاحب بن عَبّاد متفاوت است اما عده زيادي ازعلماي شيعه او را شيعه دوازده امامي دانسته‎اند و اشعاري ازصاحب را شاهد مدّعاي خويش آورده‎اند. ازاين وزيرادب دوست آثاري چون« ديوان اشعار، كتابُ المُحيط، اَسماءُ الله تَعالي وَصِفاتُه و اَلتّذكِرَةُ في اُصول الخَمسِه» بجاي مانده است.

8) 16ذيقعده سال454هجري قمري: « محمّدبن سلامه» معروف به« قُضاعي» مورّخ، مفسّرو فقيه شافعي مذهب درگذشت. قضاعي درمصرامرقضاوت را به عهده داشت و مدتي هم درمقام سفيرروانه روم شد. ازمحمدقُضاعي تأليفاتي چند باقيست كه مشهورترين آنها «قرآن و شَهابُ الاَخبار»نام دارند.

9) 16ذيقعده سال1309هجري قمري: آيت الله زين العابدين مازندراني ازعلماي بزرگ ايران وفات يافت. او ازاهالي بابل بود و پس ازاتمام تحصيلات مقدماتي براي تكميل دانش خود به عتبات عاليات رفت و دركربلا اقامت كرد. آيت الله مازندراني ضمن استفاده ازعلم بزرگاني چون شيخ مرتضي انصاري مورد عنايت خاص آيت الله ميرزا محمد حسن شيرازي نيزقرارگرفت. آيت الله مازندراني همواره به مستمندان ياري مي‎رساند و انساني مردمدارو فروتن بود. ازاين رو علما و مردم براي اين عالم جليل القدراحترام فراوان قائل بودند. ايشان بويژه نزد طلاب ازمقامي ازجمند برخورداربود.

10) درگذشت "رشيد الدين وطواط" كاتب و شاعر بزرگ ايراني(573 ق)
رشيدالدين محمد بن عبدالجليل عُمَري كاتب بلخي معروف به وطواط از دانشمندان، نويسندگان و شاعران ذواللِّسانَين معروف قرن ششم هجري است كه در سال 480 ق در بلخ ولادت يافت. ذواللسانين به كساني مي‏گويند كه هم در زبان فارسي و هم در عربي متبحر بوده و تاليفاتي داشته باشند. وي بعد از اتمام تحصيلات خود از خراسان به خوارزم رفت و در خدمت اتسِز خوارزمشاه درآمد و بعد از او در خدمت فرزندش مُعَزَّر بود. مُنشَأت به عربي و فارسي، حَدايقُ السّحر و ديوان اشعار از تاليفات اوست. وطواط از اديبان نامدار و فصيحان مشهور در نظم و نثر پارسي و داراي شعري استادانه و استوار است. وي در برگزيدن كلمات و قوت تركيب، از شاعران كم نظير و در بيان صنايع، بي‏آن كه به زيبايي شعر لطمه زند، بسيار ماهر است. شعرِ پارسي وطواط، مجموعه‏اي از صنايع شعري است كه با كمال استادي در عين تكلُّف اِعمال شده و سلاسَت بيان و سلامَت الفاظ را از دست نداده است. وفات رشيدالدين وطواط را در سال 573 ق در 93 سالگي گفته‏اند.
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
11) 15نوامبرسال1630ميلادي: يوهان كِپلر منجم و ستاره‎شناس آلماني در59سالگي درگذشت. او درپايان تحصيلاتش به گراتس اتريش رفت و به تدريس پرداخت. كپلر بعدها با تيكوبراهه منجم معروف آن عهد آشنا شد و ازآن پس به تدريج علاقه و گرايش بسياري به نجوم دراو آشكارشد. او سالها دراين زمينه به مطالعه و تحقيق مشغول بود. قوانين كپلر درباره حركت سيارات و كشف حركت بيضوي مريخ درمدار ازنتايج مطالعات اوست.
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
12) 15نوامبرسال1717ميلادي: ژان دالامبر رياضيدان فرانسوي درپاريس متولد شد. او پس از تحصيلات متوسطه ابتدا حقوق و بعد طب خواند؛ اما علاقه او به رياضي موجب شد كه دراين رشته به مطالعه بپردازد. دالامربه سبب استعداد خود درعلوم رياضي دانشمندي برجسته شد و مهمترين كتاب خود يعني ديناميك را به رشته تحريردرآورد. او همچنين از گردآورندگان دايرة المعارف ديِدرو بود.
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
13) روز استقلال "فلسطين" و اعلام تشكيل دولت مستقل اين كشور (1988م)
مسئله فلسطين گرچه بعد از جنگ جهاني دوم به عنوان يك مسئله بين‏المللي مطرح شد و مراحل گوناگوني را پشت سر گذاشت اما آغاز انتفاضه 1987م كه به "انقلاب سنگ" نيز معروف شد، بار ديگر، توجه جهانيان را به اين مسئله معطوف نمود. در اولين ماه‏هاي سال 1988م بسياري از فلسطينيانِ مناطق اشغاليِ قبل از سال 1967م، در اعتصابات و تظاهرات شركت مي‏كردند. رهبري متحد قيام مردمي در سرزمين‏هاي اشغالي، برنامه‏ريزي جهت تداوم اين قيام را برعهده داشت. در ژوئيه همان سال، اردن كه زماني كرانه باختري را در تصرف خود داشت و پس از آن در دهه بعد روابط اقتصادي سياسي گسترده‏اي با اين منطقه برقرار كرده بود به اين روابط خاتمه داد و عملاً سازمان آزادي‏بخش فلسطين به عنوان تنها نماينده مردم اين منطقه معرفي شد. در نيمه نوامبر 1988 شوراي ملي فلسطين كه سال قبل از آن تأسيس شده بود در الجزاير تشكيل جلسه داد و در 15 نوامبر 1988م موجوديت "دولت مستقل فلسطين" را اعلام نمود هم‏چنين بيت المقدس به عنوان پايتخت اين كشور تعيين گرديد. در عين حالْ حاضرين در اين اجلاسيه بدون توجه به خواست اكثريت مردم فلسطين و نيز تمام جهان اسلام، قطعنامه‏هاي 181 و 242 سازمان ملل كه موجوديت اسرائيل را به رسميت مي‏شناخت، پذيرفتند. در طي 10 روز پس از اين جلسه، 54 كشور موجوديت كشور مستقل فلسطين را به رسميت شناختند و ياسر عرفات به عنوان رئيس جمهور اين كشور در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در ژنو به توضيح برنامه‏هاي خود پرداخت. با اين همه تا استقرار دولت فلسطين در سرزمين اصلي موانع زيادي در پيش قرار گرفت كه بزرگ‏ترين آنها رژيم غاصب صهيونيستي است.
25 آبان 1387 / 16 ذیقعده 1429 / 15 نوامبر 2008
14) درگذشت "مهدي ادواردو آنيِلْلي" مسلمان ايتاليايي (2000م)
ادواردو آنْيِلْلي، تنها فرزند سناتور مشهور ايتاليايى، جيواني آنيِلْلي، در سال 1954م در شهر نيويورك به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيلات خود در رشته اديان و فلسفه شرق، در سن 20 سالگي پس از آشنايى اتفاقي با قرآن در يكي از كتابخانه‏هاي امريكا، به اسلام علاقه‏مند شده و پس از مطالعه درباره اين دين آسماني، در يكي از مراكز اسلامي نيويورك به آيين الهي اسلام مشرف گرديد. ادواردو كه پس از تشرف به دين اسلام، نام هشام عزيز را براي خود برگزيده بود، پس از چندي ضمن آشنايى با انجمن اسلامي فارغ‏التحصيلان ايتاليا، به مذهب تشيع گراييد و نام مهدي بر خود نهاد. ادواردو آنيِلْلي در سال‏هاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامي ايران، به كشور ايران سفر كرد و با حضرت امام خميني(ره) بنيان‏گذار جمهوري اسلامي ايران ملاقات نمود. در اين ديدار، حضرت امام پيشاني مهدي را مي‏بوسند و نسبت به وي تفقد مي‏نمايند. اما اسلام آوردن آنيِلْلي براي خانواده مشهور و سرمايه‏دار وي قابل قبول نبود و از اين زمان، فشارهاي متعددي را عليه وي ايجاد مي‏كنند تا جايى كه او را به محروميت از ارث تهديد كردند. پس از اينكه اطرافيان از بازگشت مهدي از اسلام نااميد مي‏گردند تصميم قطعي مبني بر محروم كردن وي از ارث مي‏گيرند. ادواردو علاقه بسيار زيادي به مشكلات مسلمانان در سطح جهان داشت و به ويژه مسائل مربوط به فلسطين را به طور جدي پي‏گيري مي‏نمود. وي علاقه فراواني نيز به ايران داشت تا جايى كه به گفته دوستانش قصد داشت با سكونت در ايران، به تكميل تحصيلات و مطالعات خود در زمينه علوم ديني در قم بپردازد. ادواردو در طول ساليان اسلام آوردن خود، بارها مورد هجوم تبليغاتي صهيونيست‏ها قرار گرفت و اتهامات متعددي بر او وارد شد. وي در راه هدف متعالي خود، از ثروت هنگفت خانوادگي و شهرت ملي و جهاني صرف‏نظر كرد و در راه اعتلاي روحي خود و كمك به مسلمانان تلاش فراواني از خود بروز داد. آنيِلْلي بارها عنوان مي‏كرد كه سرانجام به دست صهيونيست‏ها ترور خواهد شد و آن‏ها مرگ او را به صورت بيماري، خودكشي يا سانحه نشان خواهند داد. ادواردو آنيِلْلي سرانجام در روز پانزدهم نوامبر سال 2000م پس از خروج از خانه به طرز مرموزي در 46 سالگي درگذشت و علي‏رغم علائم فراوان مبني بر ضرب و جرح، جسد او را با سرعت و بدون تحقيق و بررسي درباره علل اصلي مرگ به خاك سپردند.


معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.