ویتامینهای تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن

یک سیستم ایمنی سالم از بدن در برابر ارگانیسم‌های آلوده کننده محافظت کرده و از بروز بیماری‌ها، تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. جهت کسب اطلاعاتی در خصوص ویتامینهای تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و سالم و قوی نگه داشتن
سه‌شنبه، 26 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ویتامینهای تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن
  ویتامینهای تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

یک سیستم ایمنی سالم از بدن در برابر ارگانیسم‌های آلوده کننده محافظت کرده و از بروز بیماری‌ها، تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. جهت کسب اطلاعاتی در خصوص ویتامینهای تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و سالم و قوی نگه داشتن شما این مقاله را مطالعه نمایید.
آیا می‌دانید که بدن شما توانایی مبارزه با پاتوژن یا عوامل بیماری‌زا را دارد؟ این توانایی بدن انسان به سیستم ایمنی بدن نسبت داده می‌شود که شبکه‌ای یکپارچه از اندام‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و محصولات سلولی، مانند آنتی‌بادی می‌باشد. در اغلب موارد، سیستم ایمنی به موجودات مهاجم حمله کرده و از بدن در برابر بیماری محافظت می‌کند؛ اما در برخی موارد، وجود مشکلات با خود سیستم ممکن است به بیماری منجر شود. با این حال، یک سیستم ایمنی ضعیف نمی‌تواند از بدن محافظت کرده که این امر ممکن است منجر به تسلیم در برابر حمله پاتوژن‌های مهاجم شود.
اکثر افراد متوجه‌ی اهمیت سیستم ایمنی بدن نمی‌شوند تا زمانی که به چند بیماری جدی مبتلا شده که خود این سیستم را بیشتر تضعیف کرده در نتیجه فرد را نسبت به بیماری‌ها بی‌دفاع و آسیب‌پذیر می‌سازد. آنها هیچ کاری جهت بهبود و حفظ این سیستم که تقریباً هر روز با عوامل بیماری‌زایی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها، مبارزه می‌کند، انجام نمی‌دهند. وجود ویتامین‌هایی که در ادامه می‌آیند، جهت حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن ضروری می‌باشند.
ویتامین A
ویتامین A به عنوان ستون اصلی یک سیستم ایمنی سالم در نظر گرفته می‌شود. این ویتامین به بدن در ساخت آنزیم‌ها، که می‌توانند عوامل بیماری‌زا را نابود کنند، کمک می‌کند. همچنین می‌تواند اندام‌ها را تقویت کرده و آنها را قادر به مبارزه با پاتوژن‌ها سازد. ویتامین A جهت حفظ نرمی و رطوبت غشاهای مخاطی (پوشش داخلی بینی، گلو، و دیگر حفره‌های داخلی) مفید بوده، به طوری که میکروب‌هایی که سعی می‌کنند وارد بدن شوند، به دام افتاده و به طور مناسب دفع می‌شوند. این ویتامین یکی از حیاتی‌ترین ویتامین‌های تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود.
ویتامین B
وجود ویتامین‌های گروه B برای بدن ضروری است به این دلیل که تأمین کننده انرژی می‌باشند. این انرژی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز احیاء و تحریک سازد. بر اساس برخی مطالعات صورت گرفته، مصرف منظم ویتامین B6 تعداد سلول‌های سفید خون در زنان را افزایش می‌دهد. سلول‌های سفید خون در میان اجزای اصلی سیستم ایمنی بدن هستند، و با مواد خارجی و همچنین عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کنند. فولات و ویتامین B12 نیز مشخص شده است که برای این سیستم بدنی مفید می‌باشند.
ویتامین C
ویتامین C نقشی فعال در تقویت سلول‌هایی دارد که مسئول از بین بردن میکروبهای وارد شده به بدن می‌باشند. این ویتامین همچنین در تولید اینترفرون، یعنی پروتئینی که جهت کشتن ویروس‌ها در بدن در نظر گرفته شده است، نقش دارد. ویتامین C جهت افزایش سطح گلوتاتیون (یک تری پپتید) که برای سیستم ایمنی بدن مفید می‌باشد، سودمند است.
ویتامین E
ویتامین E یک پروتئین ایمنی به نام اینترلوکین 2 را تولید می‌سازد که موجب تکثیر سلول‌های سفید خون، در صورت تهاجم میکروب‌ها می‌شود. سلول‌های سفید خون با میکروب‌ها مبارزه کرده و از بروز بیماری جلوگیری می‌کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) همچنین استفاده از اینترلوکین 2 را جهت درمان برخی از انواع سرطان مورد تأنید قرار داده است. از اینرو، وجود ویتامین E برای سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است.
یک سیستم ایمنی سالم غیر از جلوگیری از بروز بیماری، همچنین می‌تواند در صورت ابتلاء به هرگونه بیماری، دوره بهبود را کوتاه سازد. شما می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را با اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل، که غنی از ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی باشد، تقویت و حفظ سازید. یکی دیگر از عوامل مهم، داشتن بهداشت مناسب و یک زندگی سالم می‌باشد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.