نويسنده: محمد جواد آهنگر و الهام صابری
اشاره
هفته بسيج، بزرگداشت جانفشانىهايى است كه براى سربلندى اين سرزمين صورت گرفته است. گمان غلطى است اگر بسيج را حاصل جنگ تحميلى يا انقلاب اسلامى بدانيم. بسيج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است كه با ظهور اسلام تولد يافته و در ملتهاى مسلمان رشد كرده است. هوشمندى حضرت امام خمينى رحمت الله علیه و عدالتخواهى ميليونها انسان باايمان، تنها، تبلور دوباره بسيج در عصر حاضر بود. اين مقاله، شامل پيامهايى است كه هر كدام گوشهاى از برنامهها، ويژگىها و آرمانهاى بسيج را به همراه دارند.تفكر بسيج؛ روحى در كالبد نظام
در هر مجموعه منظم و هدفمند، افزون بر پيشرفت اجزا، هماهنگى و همگرايى ميان آنان نيز ضرورى است تا خواستههاى مجموعه تحقق يابد. فراگير شدن تفكر بسيجى كه همان اخلاص، ايمان به هدف، بالندگى و رشدآفرينى است، در ذهن همه افراد جامعه، حركتى همسو را به دنبال دارد. فعاليتهاى اقتصادى، پيشرفتهاى نظامى، دستاوردهاى علمى و...، هر كدام بخشى از بدنه جامعه را ترميم مىكند، ولى روح حاكم بر تمام بخشها، تفكر بسيجى است. تفكر بسيج، ارتباط ناگسستنى ميان اجزاى نظام اسلامى را رقم مىزند؛ چرا كه يكپارچگى اعضاى گوناگون جامعه، ناشى از يگانگى افكار آنهاست.بسيج عمومى
خودمحورىها، كجروىها و ترجيح خواستههاى شخصى يا گروهى بر نياز جامعه، آسيب جبران ناپذيرى بر بدنه اجتماع وارد مىآورد. نظام اسلامى با برخورد قاطع، از فردگرايى جلوگيرى مىكند تا مبادا سليقههاى فردى و حزبى بر صلاح ملت ترجيح داده شود.در پرتو اين تفكر، بسيج خود را حزبى سياسى يا گروهى نظامى يا اقتصادى نمىداند. بسيج، حاصل فهم همگانى مردم از نيكىهاست كه يكايك آنها نقش حساسى در اجراى آن بر عهده دارند. هر كس با توانايىهاى خود، نيرويى از بسيج است كه براى رساندن مملكت به جايگاه حقيقى و آرمانىاش تلاش مىكند.
امنيت؛ ارمغان بسيج
مخالفت دشمنان با تحقق انديشههاى اسلامى، برپايى حكومت عدل را با مشكلات فراوانى روبهرو مىكند؛ شيطنتها و مزاحمتهايى كه سلامت جامعه را به خطر مىاندازد. نخستين گام براى گسترش مبانى دينى در كشور، ايجاد بستر مناسب و امنيت است. آرامش روانى و آسايش خاطر، عرصه را براى حاكميت خدا و قانون او فراهم مىآورد.يكى از حياتىترين وظايف بسيج، حفظ امنيت كشور است. شركت پرشور در جنگ تحميلى، نمونه برجستهاى از حضور موفق بسيج در صحنه امنيت ملى بوده است. اكنون نيز نيروهاى بسيجى با گذراندن دورههاى گوناگون نظامى، خود را در برابر تهاجم دشمنان خارجى و توطئههاى داخلى آماده مىسازند.
وحدت عقيده و عمل
اهداف والاى بسيج، تنها با حضور جسمانى در صحنه محقق نمىشود. اين وجود بينش است كه عمل انسان را كامل مىكند. آنگاه كه دلها و بينشها پراكنده باشند، تنها مُشتى اجساد بىفايدهاند كه دور هم گرد آمدهاند. هر حضور موفقى، وحدت عقيده و عمل را مىطلبد.وحدت در بسيج، وحدتى همهجانبه است. در تفكر بسيج، دوگانگىِ عقيده و عمل، منافقساز است. انسانى كه از اعتقاد تهى است و فرمانبردار چشم و گوش بسته است، بسيار كمتر از انسانى كارآيى دارد كه آگاهانه اقدام مىكند. بسيج، تجلىگاه حقيقى ايده و عمل است.
شهادت؛ ميراث الهى
مگر شهادت ارثى نيست كه از انبيا رسيده است؟ مگر ما پيروان پاكان سرباخته در راه هدف نيستيم؟ مگر حسين عليهالسلام را پيشواى خويش نمىدانيم؟ شهادت در مكتب تشيّع، پرواز از قفس دنياست و نزد خداوند، هيچ قطرهاى محبوبتر از قطره خونى نيست كه در راه خدا ريخته مىشود. خون شهيد، گرمى و حيات را در پيكر جامعه به جريان درمىآورد. بالاتر از هر عمل نيكويى، عمل نيكى وجود دارد تا زمانى كه انسان در راه خدا شهيد شود. برتر از شهادت، هيچ عمل نيكى وجود ندارد. در تفكر بسيج، برترين شرف و افتخارآميزترين مرتبه، شهادت است. عشق به شهادت، تبلور باشكوه و حماسهآفرين ايمان است و اميد به شهادت، قوىترين انگيزه زيستن در دنيا به شمار مىآيد.حضور در همه قشرها
معمولاً گسترش يك انديشه نيك در ميان توده مردم و گرايش اقشار گوناگون به آن، نشانه اهداف انسانى و آرمانهاى مردمى آن انديشه است. قشرهاى مختلف مردم پس از آشنايى دقيق و درست با يك تفكر، قضاوت منصفانهاى درباره آن مىكنند و موافقت يا مخالفت خود را بيان مىدارند.امروزه تفكر بسيج به اندازهاى در ميان مردم راه يافته است كه نمايندگان برجستهاى در ميان تودههاى گوناگون مردم دارد. دبستانها و دبيرستانها، كارخانهها و مؤسسهها، دانشگاهها و مراكز گوناگون علمى و صنعتى كشور، شاهد حضور پررنگ بسيجيان هستند. بىگمان، بسيج، يكى از فراگيرترين انديشهها در كشور است.
نيروى جوانى
جوان، سرشار از انرژى است. حضور فعّال و مؤثر او در هر حركتى، نويد موفقيت و پيشرفت دارد. بهرهمندى از قدرت جسمى، نشاط فكرى و هيجانطلبى، جوانان را به سرمايههايى براى سعادتمندى جامعه تبديل كرده است. جوانان، نسلى سرشار از آمادگى براى كارهاى بزرگند و استعداد هر تحولى را دارند.بسيج، از پيشروترين گروههايى است كه توانسته جوانان فراوانى را سازماندهى كند. جوانانى كه تمام نيرو و احساس خويش را براى رسيدن به اهداف بسيج، هديه آورده و مسئوليتهاى گوناگون را بر دوش گرفتهاند. به فرموده مقام معظم رهبرى: «امروز ـ بحمداللّه ـ جوانان ما از قشرهاى مختلف در بسيج احساس حيات و نشاط مىكنند».
استقامت و بسيج
پايدارى در راه حق و تحمل رنجهاى اين راه پُرحادثه، از ويژگىهاى ضرورى براى رسيدن به ارزشهاى الهى است. هدف مقدس، انسان را در مسير رسيدن به آن مقاوم مىكند. بسيج با بينش عميق خود، انگيزه لازم را براى تلاش تا پاى جان در افراد ايجاد مىكند. راستى گفتار، درستى عمل و اخلاص قلبى بسيجيان، زمانى مُهر تأييد مىخورد كه بردبار باشند و قدمى به عقب برندارند. بىشك، هيچ عامل ديگرى همچون استقامت نمىتواند اهل حق را در رويارويى با باطل پيروز گرداند.روحانيت و بسيج
نگاهى به تاريخ ايران در سدههاى اخير نشان مىدهد كه هيچ جنبش و تحولى بدون رهبرى يا پشتيبانى روحانيان از سوى مردم آغاز نشده است. مبارزه با ستم و تلاش براى گسترش عدالت، از وظايف مهم روحانى است. روحانى كسى است كه خود را در مسير سعادت قرار داده است و براى حركت درست مردم در مسير كمال، كوشش مىكند. چنين فردى، سر تسليم در برابر ناعدالتى خم نخواهد كرد.بسيج نيز نهادى است كه از ميان مردم برخاسته و همواره حضور پررنگ روحانيان مبارز را شاهد بوده است. روحانيان بسيجى كه در دوران جنگ، شهيدان فراوانى را براى سرافرازى ملت تقديم كردهاند، امروز نيز در بخشهاى عقيدتى، نظامى، سياسى و... حضورى فعال دارند.
زنان بسيجى
بخش عمدهاى از هر جامعه را زنان تشكيل مىدهند كه اصلىترين نقش تربيتى را بر عهده دارند. ادعاى گرانى نيست اگر زنان را فرهنگسازترين بخش هر ملت بدانيم. اسلام نيز توجه فراوانى به جايگاه زنان دارد و بر حضور مثبت آنان در اجتماع تأكيد مىكند.جايگاه ويژه زنان در جامعه سبب شد تا انديشه بسيج به صورت زنده و پويا در ميان آنان نيز ريشه بدواند و رشد كند. زنان با حضور مؤثر خود در پيروزى انقلاب اسلامى و نيز كمكهاى بىدريغ در جنگ تحميلى، حقى سترگ بر انقلاب دارند. بسيج خواهران با جذب، آموزش و سازماندهى بانوان كشور، براى گسترش فرهنگ بسيج، تلاشهاى فراوانى كرده و تاكنون اقدامات مفيدى در زمينههاى نظامى، امدادگرى، عقيدتى، سياسى و سوادآموزى انجام داده است.
امر به معروف و نهى از منكر در نگاه بسيج
هر حكمى از احكام اسلامى، اهميتى دارد كه بىتوجهى به آن، اجراى احكام ديگر را نيز با مشكل روبهرو مىسازد. در اين ميان، بىتوجهى به احكامى كه جنبه اجتماعى دارند، بيش از احكام ديگر، نابسامانى پديد مىآورد. اسلام، روش جلوگيرى از نابسامانىهاى اجتماعى را امر به معروف و نهى از منكر مىداند. قرآن كريم و احاديث معصومان به صراحت بر اين فريضه الهى تأكيد مىكنند و فراموشى آن را آفتى مىدانند كه سلامت دين و دنيا را به خطر مىاندازد و جامعه را به فساد مىكشاند.يكى از وظايف مهم و دقيق بسيج، امر به معروف و نهى از منكر است. بسيج به عنوان نيرويى مردمى، وظيفه دارد با هرگونه فساد و انحراف اجتماعى برخورد كند. انجام چنين وظيفه حساسى، نيازمند تربيت نيروهاى باتجربه و كارآزموده است كه شيوههاى برخورد درست با متخلفان را بشناسند و با شرايط و موقعيتهاى امر به معروف و نهى از منكر نيز آشنا باشند. امروزه، پايگاههاى بسيج در سراسر كشور، برنامه منظم و گستردهاى را براى آموزش چنين افرادى پيش رو دارند.
واكنشهاى اضطرارى
حوادث پيشبينىنشده مانند زلزله، سيل و توفان، هر ساله انسانهاى فراوانى را به كام مرگ مىكشاند. گرچه اقدام براى پيشگيرى، نخستين گام براى كاهش خسارتهاى ناشى از اين حوادث است، ولى به امدادرسانى پس از وقوع اين پديدهها نيز نبايد بىتوجهى كرد.تجربههاى تلخ گذشته كه به از دست دادن همميهنانمان در حوادث گوناگون به ويژه زلزله انجاميد، زمينه حركت مؤثر نيروهاى بسيج در سراسر كشور شد. آنان با آموزش شيوههاى امداد و نجات و روشهاى پيشگيرى و كاهش خسارت، آمادگى مردم را در برابر اين حوادث، افزايش مىدهند. هماكنون ايران، يكى از سريعترين كشورهاى جهان در امدادرسانى به مناطق حادثهديده است؛ چرا كه نيروهاى آگاه و هوشيار بسيج، در اين برنامه نيز همچون فعاليتهاى ديگر خود، موفق عمل كردهاند.
بسیج یعنی...
بسیج، مدرسه است؛ مدرسهای که معلم و محصل و درسش همگی ایثار است و جهاد و خدمت. بسیج، لشکر است؛ لشکری که فرمانده و فرمانبر و میدان رزمش، همگی گذشت است و فداکاری و اطاعت از خدا و دوری از غیر خدا. بسیج، درخت پاکی است که با خون هزاران بسیجی جان بر کف و شجاع آبیاری و تنومند گشت، رشد یافت و به اوج عشقی خدایی رسید. بسیج و بسیجی، نیروهای رزمندهای را در نظر میآورد که با شجاعت تمام، هشت سال دفاع از حکومت سالامی را به عهده گرفتند و مردانه و بدون خستگی، صحنههایی را در جنگ آفریدند که قلم هیچ گاه قادر به توصیف آن نیست. مقام معظم رهبری در توصیف بسیج میفرماید: «بسیج، یعنی همین پایگاههای مقاومت و همین نیروهای جوان و پرشور. همین جوانانی که نماز و عبادتشان، پدران و مادران پیر را به شگفتی و تعجب وادار میکند. بسیج یعنی متن مردم، مردمی که میتوان امید دفاع از انقلاب را از آنها داشت».ریشه تاریخی بسیج
ریشه تاریخی بسیج، به صدر اسلام و زمانی بر میگردد که پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله ، مردم را ـ از زن و مردم و پیر و جوان ـ برای تبلیغ دین و آمادگی در برابر تجاوز قدرتهای وقت فراخواند و بسیج کرد. این حرکت، همراه با زمان پیش رفت و امامان بزرگوار نیز بنا به مقتضات زمان، از قدرت بسیج مردمی استفاده میکردند. نمونه بارز آن، حرکت بزرگ بسیجی جهان اسلام، حضرت امام حسین علیهالسلام بود. این حرکت، البته نه با نام بسیج، بلکه با تفکر بسیج تا به امروز همچنان ادامه داشته است.تشکیل بسیج مستضعفین
هوشیاری و درایت بینظیر حضرت امام خمینی رحمهالله ، از جمله اساسیترین عوامل در راه خنثی سازی توطئهها در جریان انقلاب سالامی به شمار میآمد. به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد. با سقوط لانه جاسوسی آمریکا در تهران و بر ملا شدن ماهیت سلطه جو و تجاوز کارانه آمریکا، شیطان بزرگ با ضربهای سخت و جبرانناپذیر رو به رو شد. اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی و اظهارات صریح حاکمان آمریکایی، مردم و رهبران کشور و به ویژه حضرت امام را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی آمریکا و هجوم به جمهوری اسلامی، ناممکن نیست. بر این اساس، امام امت در پنجم آذرماه سال 1358، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمود.ضرورت تشکیل بسیج
حضرت امام خمینی رحمهالله ، توجه ویژهای به تشکیل بسیج در سراسر جهان داشتند. در واقع هدف از تشکیل بسیج مستضعفین، ایجاد تواناییهای لازم در همه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی، به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم، به هنگام بروز بالایا و حوادث پیش بینی نشده است. بسیج، جایگاهی ملکوتی است؛ مکانی برای درس چگونه زیستن انسانها و جایگاه عشق و صفا و صمیمیت. امام خمینی رحمهالله خطاب به بسیجیان جهان اسلام میفرماید: «باید بسیجیان جهان اسلام، در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند، و این شدنی است؛ چرا که بسیج، تنها منحصر به ایران نیست. باید هستههای مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد». بر این اساس، بسیج به نهادی ارزشمند و مقدس تبدیل گردید و رفته رفته، مدرسه عشق، دانشگاه شهادت و عبادتگاه عارفان مسلح نام گرفت.تفکر بسیجی
قداست بسیج و بسیجی، به اندیشه پاک و نیت خالص بسیجیان باز میگردد؛ چرا که آنها در همه عرصههای زندگی، براساس اعتقاد، احساس مسئولیت مو عمل به وظیفه الهی کار میکنند و آنچه دشمنان را به زانو در میآورد، تفکر بسیجی است. امام راحل رحمهالله در این باره چنین میفرمود: «اگر به کشوری، نوای دلنشین تفکر بسیجی طنینانداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد شد؛ و الا، هر لحظه باید نتظر حادثه ماند». ایشان برای این که حادثهای دیگر، آینده کشور را تهدید نکند میفرمود بسیج باید سازماندهی شود. باید آمادگی به وجود بیاونرد و آن را حفظ کنند».پیوند بسیج با ولایت
خداوند در آیه 62 سوره انفال، خطاب به پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «پروردگارت کسی است که تو را به واسطه نصر خویش و به واسطه اهل ایمان یاری میکند». در این دوران، مصداق ارز اهل ایمان که به یاری خدا بر میخیزند، بسیجیانی هستند که اگر نقطه درخشانی جز مقطع دفاع مقدس در کارنامه کرامت آسای خویش نداشتند، همان برای اثبات منزلتشان برترین سند است. در حالی که سراسر تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی، سرشار از ایثارگریها و از جان گذشتگیهای بسیج در راه گذر از برهههای بحرانی و نقش بر آب کردن نقشهای دشمنان آیین و میهن است. مفهوم والای بسیج که همان پیوند امت با ولایت و والایی است، هماره پا برجاست و مختص دوره دفاع مقدس نیست. بسیج، حقیقتی نافذ در جان و ایمان است. هر کس در هر مکانی تلاش و خدمت مشغول است، اگر به این ولایت و والایی بیندیشد و مطابق با آرمانهای حاکمیت الهی عمل کند، بسیجی است.عرصههای فعالیت
از آنجا که گستره بسیج، مجموعهای از مردم،اعم از جوانان مشغول به تحصیل، کارکنان ادارهها، کشاورزان، کارگران و سرانجام متخصصان حرفهها و مشاغل گوناگون صنعتی و غیر صنعتی را در بر میگیرد، طبیعی است که در همه عرصههای اجتماعی، سازندگی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی نیز از توانمندیها و قابلیتهای لازم برخوردار باشد. در نگاهی مکی، میتوان مواردی چون دفاع در برابر تهاجم بیگانگان، سازندگی، بسیج فرهنگی، ایجاد امنیت داخلی، امداد رسانی، بهداشت و فعالیتهای اقتصادی را، عرصههای فعالیت بسیج برشمرد.بسیجی از نگاه امام خمینی رحمت الله علیه
با بهرهگیری از سخنان امام خمینی رحمهالله درباره بسیج، میتوان ویژگیهای این گروه را چنین برشمرد: شهادتطلبی، پرهیزکاری، جهاد، اخلاص، خدمتدر راه خدا، ظلم ستیزی، ایثار، فداکاری، عمل به تکلیف، ولایت مداری، بردباری، پرهیز از تحجر گرایی، و نیز انس با دعا، نیایش و قرآن کریم.بسیج در بیان مقام معظم رهبری
بسیج یعنی ایمان عاشقانه
علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی از ملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. این ایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریای پهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.بسیج یعنی پاک ترین انسانها
بسیج عبارت است از مجموعهای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. ... مجموعهای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند...بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است...بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است.بسیج یعنی حرکت
بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام – و به طریق اولی – جامعه اسلامی است. قرآن کریم می فرماید: [ هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین] ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرت خودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینی که در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچه که امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.بسیج یعنی قدرت
این کار خدا بود که بسیج ملت ایران بتواند در سخت ترین میدانها که همان میدان جنگ است چنان قدرتی از خود نشان بدهد که دیرباورترین افراد هم قبول کنند که ملت ایران دارای توانایی است...بسیج یعنی کل نیروهای مؤمن و حزب اللهی کشور ما این که امام گفتند «بسیج بیست میلیونی» یعنی این.بسیج یعنی تلاش و جهاد مخلصانه
اگر نبود آن همه تلاش و جهاد مخلصانه که شما رزمندگان نیروهای مسلح و بسیج مردمی در دوران جنگ هشت ساله نشان دادید و حقیقتاً اسلام را روسفید و امت رسول الله (صلی الله علیه و آله) را سربلند ساختید و اگر نبود خونهای مطهر و معطری که در راه خدا بر زمین ریخته شد؛ یقیناً امروز از نظام اسلامی اثری نبود و پرچم قرآن چنین سربلند نمی شد.بسیجی یعنی مغز متفکّر
بسیجی یعنی دل باایمان، مغز متفکّر – دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفه این انسان را به آن میدانها فرا می خواند، این معنای بسیجی است.بسیج یعنی آبادانی
امروز هم، بسیجی برای کشور دل می سوزاند برای آبادانی کشور تلاش می کند، برای حفظ استقلال ملی، هرچه بتواند کار می کند و از جان خود هم می گذرد، امروز هم اگر احساس کند دشمن می خواهد از روزنهای، چه اقتصادی و سیاسی و چه فرهنگی – به داخل کشور نفوذ کند در مقابل او می ایستد و با مشت به صورتش می کوبد......امام فرمودند «بسیج باید سازماندهی بشود، باید یکدیگر را بشناسند، باید آمادگی به وجود بیاورند و آن را حفظ کنند» امروز هم تکلیف بزرگ شما همین کارست. خیال نکنند که بسیج یک امر احساسی است. بسیج یک امر منطقی و فکری و ریشه دار و عمیق است و کسانی که در کار این حقیقت بزرگ شرکت دارند؛ همه آحاد ملتند، هر کسی که بسیجی است باید به بسیجی بودن خود افتخار کند. بسیجی بودن، مایه سرافرازی و سربلندی پیش پروردگار است. .... فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است.بسیج یعنی ارزش
هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانهای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. ... همان طور که امام و پیشوای راحل عظیم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو می کنم و از خدا میخواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است. سعی کنید این روحیه بسیجی را برای کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنید.بسیج یعنی الگو
شما بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند، به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است.بسیج یعنی سعادت ابدی
روحیه بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بر دوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست - به سرمنزل برساند، لذا بسیج تمام شدنی نیست.بسیج یعنی یک فرهنگ
بعضى در میدان بسیج، خلوص و صفایشان مثل خورشید مىتابد و انسان را مجذوب مىکند. بههرحال، بسیج یک فرهنگ است؛ بسیج، یک ذهنیت برجسته و والا در جامعهى ماست...شما آن نسلى هستید که اگر خوب عمل کردید، آیندهى این کشور را - صد سال، دویست سال یا بیشتر - تضمین خواهید کرد. همین بیدار شدن، همین حساس بودن، همین انگیزه داشتن، همین ایمان، همین امید، همین تکیه به هدایت الهى و اعتماد به کمک الهى، قوارهى اصلى بسیج است؛ این یک فرهنگ است. اگر اینطور حرکت کنیم، خداى متعال کمک خواهد کرد. کمک الهى متعلق به همهى خلایق است؛ به شرطى که خودشان را آمادهى دریافت این کمک کنند؛ دستشان را دراز کنند و این میوه را بچینند؛ از جا بلند شوند، همت کنند و از این میوه استفاده کنند؛ این، در اختیار همه است.بسیج یعنی مظهر تجدد و نوگرایى
بسیجى یعنى چه ؟ بسیج یعنى به صحنه آمدن و به میدان آمدن. چه میدانى؟ میدان چالشهاى حیاتى و اساسى. میدانها و چالشهاى اساسى زندگى چیست؟ فقط آن وقتى است که به کشورى حمله شود و مردم آن کشور به صحنه بیایند تا از مرزهاى خودشان دفاع کنند؟ البته که نه؛ این فقط یکى از موارد به میدان آمدن است. آن وقتى هم که هویت ملى و سیاسى یک ملت مورد مناقشه قرار مىگیرد، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که به فرهنگ و اعتقادات و باورهاى ریشهدار یک ملت اهانت مىشود و آن را تحقیر مىکنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که نسل برگزیدهى یک ملت احساس مىکنند از غافلهى دانش عقب ماندهاند و باید علاجى بکنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که احساس بشود پایههاى یک زندگى مطلوب و عادلانه در کشور احتیاج به تلاش دارد تا ترمیم و یا استوار شود، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که جبهههاى فکرى و فرهنگى دنیا براى تسخیر ملتها با ابزارهاى فوق مدرن مىآیند تا ملتى را از سابقه و فرهنگ و ریشهى خود جدا کنند و براحتى آن را زیر دامن خودشان بگیرند، جاى به میدان آمدن است. همهى اینها انسانهایى را مىطلبد که نیاز را احساس کنند...تجدد و نوگرایىِ حقیقى و باز کردن میدانهاى تازهى زندگى، مطلوب اسلام است؛ اصلاً اسلام این را از انسان خواسته؛ این به برکت تأمل، تعمق، کار درست، کار فکرى، تلاش عملى، مجاهدت، استقبال از کار و از خطر در همهى میدانها، و همتها را بلند کردن بهدست مىآید. این کارها مربوط به کیست؟ مربوط به بسیج است. اگر بسیج را درست معنا کنیم، همین است. بسیج همچنین یعنى انسان باهمتى که غیرت دینى و دانایىِ فکرى و نیازشناسى و ابتکار و جوشش ذهنى و خلاقیت دارد و وارد میدان مىشود.بیدار دلان مهاجمستیز
هجوم نظامی، طمع به خاک است و زمین، ولی در شبیخون فرهنگی، طمع به اخلاق است و دین. محیط آلوده به گناه، خرمت خشکی است که جرقه تهاجم فرهنگی، در یک لحظه آن را به آتش میکشد. آنچه جامعه ما را فاسد میکند، غرق شدن در شهوات و ازدست دادن روح تقوا و فداکاری است. بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند.منابع:
1. ماهنامه گلبرگ، ش81
2. ماهنامه گلبرگ، ش93
3. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله