افزایش وزن در دوران بارداری

تغییرات وزن در دوران بارداری متغیر است و نژاد، سن، وزن قبلی، قد و عوامل دیگر در آن دخالت مستقیم دارند. به طور طبیعی، در سه ماهه اول بارداری، 2-1 کیلوگرم افزایش وزن وجود دارد. در شش ماهة بعد، هفته ای 400 گرم یا ماهی 5/1 کیلو گرم به وزن باردار افزوده می شود.
جمعه، 1 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افزایش وزن در دوران بارداری
افزایش وزن در دوران بارداری
افزایش وزن در دوران بارداری

تغییرات وزن در دوران بارداری متغیر است و نژاد، سن، وزن قبلی، قد و عوامل دیگر در آن دخالت مستقیم دارند.
به طور طبیعی، در سه ماهه اول بارداری، 2-1 کیلوگرم افزایش وزن وجود دارد. در شش ماهة بعد، هفته ای 400 گرم یا ماهی 5/1 کیلو گرم به وزن باردار افزوده می شود.
بنابراین افزایش وزن در دوران حاملگی به میزان 12-10 کیلوگرم طبیعی است.

کار و استراحت

اغلب زنان باردار حداقل به 8 ساعت خواب شبانه و همچنین به استراحت بعدازظهر احتیاج دارند. فعالیت برای حاملگی زیان آور نیست، اما باید از انجام کارهای سنگین و جابه جا کردن وسایل سنگین خودداری کرد.

آرامش روحی

وضعیت روحی و روانی مادر در دوران بارداری به طور مستقیم روی سلامت جنین تأثیر می گذارد.

ورزش

ورزش در دوران بارداری برای مادر و جنین مفید است. به طور کلی لازم نیست زن حامله تمرینات ورزشی خود را محدود کند به شرطی که خود را خسته نکند. بنابراین باید از انجام ورزش های سنگین که خطر افتادن، زمین خوردن و ضربه دیدن دارد پرهیز شود.

استحمام

دوش گرفتن در طول حاملگی مشکلی ایجاد نمی کند. معمولاً‌خانم های حامله بیشتر عرق می کنند و ترشحات مهبلی بیشتری دارند. بنابراین حمام روزانه نه تنها آرام بخش است، بلکه از عفونت های مختلف نیز جلوگیری می کند. ولی باید توجه داشت که از حمام کردن در وان یا حمام های لغزنده و پوشیدن دمپایی های ابری در حمام خودداری شود زیرا احتمال بهم خوردن تعادل و لغزیدن زیاد است.

لباس پوشیدن

لباس دوره بارداری باید آزاد و راحت باشد. باید از پوشیدن جوراب های تنگ و کشدار و استفاده از کمربند و سینه بند تنگ خودداری کرد. بهتر است در این دوران خانم باردار از کفش های پاشنه کوتاه استفاده کند و روزانه لباس های زیر خود را عوض کند.

مراقبت از دهان و دندان

باید از خوردن شیرینی ها و آب نبات های سفت و نوشابه های رنگی خودداری کرد. در ضمن باید بعد از خوردن هر ماده غذایی، دهان خود را شست و دندان ها را مسواک زد و در صورت لزوم دندانپزشک مراجعه کرد.

مسافرت

معمولاً‌در دوران بارداری مسافرت های طولانی توصیه نمی شود. قبل از سفر باید با پزشک مشورت کرد. خانم هایی که سابقه سقط یا زایمان زودرس دارند، باید از مسافرت در ماه های اول و آخر بارداری خودداری کنند.

اجابت مزاج

معمولاً‌در دوران بارداری به علت تغییرات دستگاه گوارش، یبوست ایجاد می شود. برای بهبود این حالت، خانم باردار باید از مایعات، سبزیجات و میوه جات استفاده کند. حرکت و فعالیت نیز بهبود وضع اجابت مزاج مؤثر است. در دوران بارداری نباید داروی مسهل مصرف شود.

روابط زناشویی

یک خانم باردار سالم می تواند روابط جنسی خود را ادامه دهد. در مواردی که خطر سقط، زایمان زودرس وپارگی کیسة آب وجود دارد، مقاربت نباید انجام گیرد. توصیه می شود در ماه آخر حاملگی روابط زناشویی محدود شود.

واکسیناسیون

تزریق هر نوع واکسن در دوران بارداری حتماً‌باید با نظر پزشک باشد. تنها واکسنی که معمولاً‌در دوران بارداری تزریق می شود واکسن کزاز است.

مصرف سیگار

مادرانی که در طول بارداری سیگار می کشند در مقایسه با غیر سیگاری ها، نوزادان کوچکتری به دنیا می آورند. مصرف سیگار و مواد مخدر برای جنین مضرّ است و خانم های باردار باید به طور کامل از کشیدن سیگار پرهیز کنند.

مصرف الکل و داروها

مصرف الکل توسط خانم باردار در جنین ایجاد ناهنجاری می کند. زایمان زودرس در خانم هایی که الکل مصرف می کنند بیشتر مشاهده می شود.
خانم های باردار باید قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک مشورت کنند زیرا برخی از داروها بر روی سیر طبیعی حاملگی و رشد جنین تأثیر می گذارند.

پرتو نگاری

دریافت هر نوع اشعه (مثل عکسبرداری با اشعه ایکس) در حاملگی ممنوع است زیرا احتمال ایجاد ناهنجاری در جنین را افزایش می دهد.

تماس با حیوانات اهلی

برخی از حیوانات اهلی مانند گربه منتقل کنندة بیماری هایی هستند که بر روی بارداری و جنین اثر می گذارند. انتقال عفونت از گربه به خانم باردار معمولاً‌منجر به از بین رفتن جنین می شود. در صورت باقی ماندن جنین نیز، ناهنجاری هایی از قبیل اشکالات مغزی، عقب ماندگی ذهنی و غیره ایجاد خواهد شد. بنابراین خانم باردار باید از تماس با حیوانات اهلی جداً‌خودداری کند.

تماس با عوامل بیماری زا

خانم باردار باید از تماس با افراد مبتلا به بیماری های عفونی، رفت وآمد در اماکن عمومی و شلوغ و سربسته و مکانهایی که احتمال آلودگی وجود دارد و استفاده از مواد غذایی تهیه شده در خارج از منزل، جداً‌خودداری کند.

علائم خطر

خانم باردار باید به محض مشاهده هر یک از علائم زیر به مراکز بهداشتی – درمانی یا پزشک یا ماما مراجعه کند:
• خونریزی از دستگاه تناسلی
• افزایش ناگهانی وزن بدن
• اختلالات بینایی و تاری دید
• تهوع و استفراغ مداوم و شدید
• احساس تغییر حرکات جنین
• مشکل ادراری
• درد زیر دل
• لاغری و چاقی بیش از حد
• ورم به خصوص در دستها و صورت
• سردردهای شدید
• درد سردل
• تب و لرز
• تنگی نفس و طپش قلب
• سرفه مداوم و شدید
• دردهای منظم شکم
• آبریزش و هر نوع ترشح بدبو و چرکی از ناحیه تناسلی

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.