بیست و چهار نوع بارکد و کاربرد آن‌ها - 1

بارکد چیزی جز ترکیبی از اعداد و حروف چاپ شده در یک فرت قابل خواندن برای ماشین نیست. اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف بارکد و استفاده از آن‌ها بپردازیم.
شنبه، 13 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بیست و چهار نوع بارکد و کاربرد آن‌ها - 1
  بیست و چهار نوع بارکد و کاربرد آن‌ها - 1

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

بارکد چیزی جز ترکیبی از اعداد و حروف چاپ شده در یک فرت قابل خواندن برای ماشین نیست. اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف بارکد و استفاده از آن‌ها بپردازیم.
آیا می‌دانستید؟
یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بارکدها –کد 39- توسط مخترعانی به نامDr. David Allais و Ray Stevens در سال 1974 توسعه داده شد. محبوبیت آن‌را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که از سال 1981 وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا کد 39 را برای علامت‌گذاری تمامی محصولاتش استفاده کرد. حتی بیش از این، این بارکدها را می‌توان با چشم انسان و بدون نیاز به تجهیزات خاص خواند.
آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید به الگویی از میله‌های سیاه و سفید عمودی که بر روی برچسب قیمت یا کارت‌های اعتباری قرار گرفته‌اند؟ این‌ها بارکد نامیده می‌شوند، و با استفاده از ترکیبی از اعداد و یا حروف تولید می‌شوند. هدف چنین علامت‌هایی این است که این الگوها محتوی اطلاعات مهم یا مفید در مورد محصولی که روی آن قرار گرفته‌اند می‌باشد. شما می‌توانید هرگونه اطلاعات یا پیوندها در این کدها زمانی که با استفاده از یک اسکنر بارکد، اسکن می‌شوند و این اطلاعات به کامپیوتر متصل منتقل می‌شوند ذخیره نمایید. بنابراین، اسکنر جزئیات عمومی در مورد محصول را به‌دست می‌آورد.
اگر شما به یک بارکد نگاه کنید متوجه می‌شوید که آن از خطوط عمودی سیاه سفید با ضخامت‌های مختلف و آمیخته با فضاهای سفید ساخته شده است. به طور کلی، خطوط سیاه رنگ نسخه‌های کدگذاری از عدد 1، در حالی که فضای سفید نشان‌دهنده 0 هستند. سیستم مبنای دو اعداد را در قالب 1s و 0s نشان می‌دهد. به عنوان مثال، 0 به عنوان 00 (باینری) نشان داده می‌شود، و بنابراین دو فضای سفید کدگذاری خواهد شد. به طور مشابه، 3 به عنوان 11 (باینری) نشان داده می‌شود، و بنابراین به عنوان دو میله‌های یا خطوط عمودی سیاه کدگذاری می‌شود. با امکان تنوع ترکیبات، انواع بارکد استفاده شده در این روزها واقعا زیاد هستند. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا در مورد انواع بارکدها و نواحی مورد استفاده آنها توضیح دهیم.
بارکدهای تک بعدی
اولین بارکدهای توسعه یافته تک بعدی یا بارکد خطی بودند. این‌ها بارکدهایی هستند که اغلب روی محصولات خانگی و کارت‌های اعتباری دیده می‌شوند. این میله‌ها نشان دهنده اعداد یا کاراکترها هستند و معمولا اطلاعات زیادی را ذخیره نمی‌کنند. در اینجا بارکدهای مختلف که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از:
Codabar
این بارکدها شامل 16 کاراکتر و 4 کاراکتر اضافی شروع/توقف هستند. این کدها خود رس هستند و از این رو، دارای رقم مقابله‌ای نیستند.
کاراکترها:
 یک کاراکتر نشان‌دهنده 4 میله و 3 فاصله است.
 12 نماد (0-9، فاصله- و $) با استفاده از ترکیب یک نوار پهن و یک فضای پهن ساخته می‌شوند.
 4 نماد (:, /, +, .) با استفاده از سه میله پهن و بدون هیچگونه فاصله ساخته می‌شوند.
 4 نماد شروع و توقف (A, B, C, D) با استفاده از یک نوار پهن و دو فضای پهن ساخته می‌شوند.
استفاده می‌شوند توسط:
 بانک خون ایالات متحده، لابراتوری عکس، صورتحساب هوایی فدرال اکسپرس، کتابخانه‌ها
کد 11 (USD-8)
این یک بارکد فقط عددی است که اعداد 0 تا 9، فاصله و کاراکترهای شروع/ توقف را کدگذاری می‌کند. این بارکد زیاد امن نیست و از این رو در آن یک یا دو رقم مقابله‌ای استفاده شده است.
کاراکترها:
 0-9، فاصله، کاراکترهای شروع/ توقف
 اگر کد حاوی 10 یا کمتر کاراکتر باشد 'C' کنترلی استفاده می‌شود، در حالی که اگر کد حاوی 11 یا بیشتر کاراکتر باشد 'C' و 'K' کنترلی استفاده می‌شود.
 مجموع ارزش وزنی هر کاراکتر زمانی که بر 11 تقسیم شود، رقم مقابله‌ای C را می‌دهد. (K نیز به شیوه مشابه محاسبه می‌شود)
استفاده می‌شود توسط:
 تجهیزات ارتباطات
کد 128
کد 128 با فرمول
این بارکد حاوی کاراکترهای الفبایی همراه با رقم کنترلی برای تایید است. این تقسیم بر سه دسته کد (A و B و C) تقسیم می‌شود، که می‌توانند ترکیب یک بارکد باشند، هر مجموعه کد حاوی کاراکترهای مختلفی است.
کد 128 با قاعده افقی
کاراکترها:
 رمزگذاری 128 کاراکتر، که شامل 103 نماد داده، 3 نماد شروع و 2 نماد توقف، و کاراکترهای خاص
 128 A (کد مجموعه A) شامل کاراکترهای ASCII 00 تا 95 (0-9، A-Z، و کدهای کنترلی)، کاراکترهای خاص و FNC 1-4
 128 B (کد مجموعه B) شامل کاراکترهای ASCII 32 تا 127 (0-9، A-Z, a-z)، کاراکترهای خاص و FNC 1-4
 128 C (کد مجموعه C) شامل کاراکترهای ASCII 00 تا 99 (یک نماد کد برای دو رقم) و FNC 1
استفاده می‌شود توسط:
 حمل و نقل و بسته‌بندی صنعتی برای تایید ظروف و سطح پالت در زنجیره تامین
کد 32
این یک نوع از کد 39 است، و همچنین به عنوان Pharmacode ایتالیایی شناخته می‌شود. این کد توسط وزارت بهداشت ایتالیا توسعه یافته است و یک کد خود چک است. به عنوان مثال، از هیچ نوع چک رقمی استفاده نمی‌کند.
کاراکترها:
 'A' کاراکتر شروع است اما بخشی از داده کدگذاری شده نیست.
 منطقه آرام یک عرض 10 میله باریک
استفاده می‌شود توسط:
 صنعت بسته‌بندی داروی ایتالیا

 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.