بیست و چهار نوع بارکد و کاربرد آن‌ها - 3

یکی از انواع UPC-A است و یکی که 0 اضافی را از بارکد حذف می‌کند. بارکد UPC-A را به وسیله کاهش 10 کاراکتر (کد تولید‌کننده و کد محصول) به 6 کاراکتر فشرده می‌کند. از رقم مقابله‌ای در این بارکد استفاده نمی‌شود و به جای آن 6
شنبه، 13 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بیست و چهار نوع بارکد و کاربرد آن‌ها - 3
  بیست و چهار نوع بارکد و کاربرد آن‌ها - 3

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

UPC-E
یکی از انواع UPC-A است و یکی که 0 اضافی را از بارکد حذف می‌کند. بارکد UPC-A را به وسیله کاهش 10 کاراکتر (کد تولید‌کننده و کد محصول) به 6 کاراکتر فشرده می‌کند. از رقم مقابله‌ای در این بارکد استفاده نمی‌شود و به جای آن 6 کاراکتر متعادل کدگذاری می‌شود.
استفاده می‌شود توسط:
محصولات با بسته‌بندی کوچک
بارکدهای 2D
این بارکدها فقط برای اهداف بازنمودی هستند. این بارکدها دو بعدی و معمولا نسبت به کدهای تک بعدی بیشتر اطلاعات ذخیره می‌کنند. این کدها دارای نشانگرهای نوری به جای میله هستند. برای شرکت‌هایی که به دنبال ارایه اطلاعات برای کاربرانشان هستند این بارکد اولین انتخاب آنها است. در زیر تعدادی از رایج‌ترین بارکدهای دو بعدی آمده است:
کد Aztec
این بارکد شامل ماژول‌‌های داده نوری و تاریک مربع است که در یک الگو یاب خاص قرار گرفته‌اند. این بارکد دارای ماژول تاریک در مرکز به همراه مربع‌های هم مرکز در اطراف آن است. هسته کامل تا 32 لایه را پشتیبانی می‌کند، که می‌تواند 1914 بایت اطلاعات را رمزگذاری کند. همچنین شامل کدهای تصحیح‌کننده خطا که بر اساس الگوریتم‌های Reed-Solomon هستند که تصحیح 5-95 درصد می‌تواند توسط کاربر تعیین شود.
استفاده می‌شود توسط:
بلیط‌های انلاین شرکت حمل و نقل، فاکتورها در کانادا، اسناد ثبت خودرو در لهستان
کد 16K
این بارکد بر اساس بارکد تک بعدی 128 است. این نوع می‌تواند کل ASCII 128 کاراکتر را که شامل داده عدد -حرف است را رمزگذاری کند. حدود 2 تا 16 ردیف برای نشان دادن اطلاعات استفاده می‌شود، به طوریکه هر ردیف دارای شناسه شروع و توقف منحصر به‌فردی است. اسکنر این داده‌ها را در هر فرمت می‌خواند و بعد از آن به شیوه‌ای مناسب مجددا می‌چیند. دو چک نهایی (پیمانه 107) که در پایان هر ردیف واقع هستند وجود دارد.
استفاده می‌شود توسط:
صنعت مراقبت‌های بهداشتی
PDF417
فایل داده قابل حمل (PDF) بارکد 417 دارای یک الگوی ثابت از 4 میله و فضا است، که هر الگو دارای 17 واحد طول است. این بارکد شامل حدود 3 تا 90 ردیف با 929 کلمه کد است: 900 برای داده‌ها و 29 برای کاراکترهای خاص. به تصحیح خطای Reed-Solomon 2 تا 512 کلمه کد افزوده شده است. این کلمه‌های کد در الگوهای مختلف مرتب شده‌اند، به طوری که هر الگو با یک میله شروع و با یک فضا پایان می‌یابد. این بارکد یک منطقه آرام دارد که حداقل قضای سفید قبل از کد به چپ حرکت می‌کند.
استفاده می‌شود توسط:
تمبر پستی چاپ شده که توسط خدمات پستی ایلات متحد تایید شده، صنعت هواپیمایی به عنوان نوار کد استاندارد عبور شبانه روزی، فدرال اکسپرس بر روی برچسب بسته
PDF417 فشرده
فایل داده‌های قابل حمل فشرده بارکد 417 نسخه ناقصی از PDF417 است که در آن هزینه‌های غیرداده فشرده شده یا به طور کامل حذف شده‌اند. در سال 1994 در مشخصات اصلی AIM ایالات متحده و PDF417 اروپا، این بارکد به عنوان PDF417 ناقص شناخته می‌شد. با این حال، بعد از آن به منظور جلوگیری از سردرگمی با استفاده مشترک از اصطلاح "ناقص" این نام به PDF417 فشرده تغییر نام داد.
استفاده می‌شود توسط:
صنایعی که در آن‌ها محدودیت فضا وجود دارد.
PDF417 ماکرو
این بارکد شبیه به بارکد PDF417 است با این استثنا که این بارکد دارای بلوک کنترل است. در این بارکد، فایل‌های داده‌های بزرگ را به دو قسمت بخش و فرد تقسیم می‌کنند و به نمادهایی که در بلوک‌های کنترل وجود دارند کدگذاری می‌شوند. در پایان اسکنر، اطلاعات بلوک کنترل برای بازسازی فایل به طور صحیح استفاده می‌شوند.
میکرو PDF417
این بارکد هرچند مشابه با PDF417 است، نشان‌دهنده داده در ترکیب سطرها، ستون‌ها، و تصحیح خطا کلمه‌های کد است. حداکثر ترکیب تا 4 ستون داده با 44 ردیف است. این یک بارکد چند ردیفی است که به خاطر ویژگی نماد کاهش اندازه از آن استفاده می‌شود. این کاهش از سه طریق انجام می‌گیرد: حالت متن متراکم، حالت فشردگی باینری و حالت فشردگی عددی. این بارکد اجازه رمزگذاری داده حرفی –عددی به ارزش 8 بایت را می‌دهد.
ماتریکس داده:
این بارکد شامل ماژول‌های مربع سیاه و سفید که در یک الگوی مربع یا مستطیل شکل مرتب شده‌اند. می‌تواند تا 2335 کاراکتر حرفی –عددی را ذخیره کند، که در حدود 1556 بایت داده می‌باشد. کد تصحیح خطا Reed-Solomon در نماد یکی می‌شوند که اجازه به رسمیت شناخته شدن کدهایی را می‌دهد که تا 60 درصد آسیب دیده‌اند.
استفاده می‌شود توسط:
قرعه کشی، ردیابی دارایی‌ها، ردیابی پستی، کارت شناسایی، تولید ردیابی قطعات، دستبند بیمار و صنعت بسته‌بندی دارو.
کدهای QR
این بارکد دارای قابلیت جابه جایی کاراکترهای حرفی –عددی، کانجی، کانا، هیراگانا، نمادها، کدهای باینری و کنترلی است. تعداد ماژول‌ها در هر نماد در هر نسخه با هم متفاوت است برای مثال، نسخه 1 (21x 21 ماژول) به نسخه 40 (177x 177 ماژول). با افزایش در نسخه‌ها، اضافی 4 ماژول در هر اندازه یکی نیستند. این کد شامل کلمه‌های تصحیح خطا هستند که قادر به بازگرداندن اطلاعات حتی اگر آسیب دیده باشند هستند.
استفاده می‌شود توسط:
تبلیغات مصرف‌کننده، فروشگاه‌های مجازی، سیستم‌های عامل، پرداخت‌های کد، ورود به سیستم وبسایت‌ها و ...
Semacode
این بارکد به عنوان بارکد URL شناخته شده است، چون تنها از این تگ برای ذخیره آدرس وبسایت‌ها استفاده می‌شود. بر اساس نماد دو بعدی Matrix، آدرس وبسایت‌ها به بارکدها رمزگذاری می‌شوند. این بارکد با هدف شناسایی آدرس وبسایت‌ها توسط دوربین گوشی و بارگذاری آن آدرس در مرورگر گوشی استفاده می‌شود.

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.