سالاد نه شام است نه ناهار!

سالادها انواع گوناگونى دارند. برخى از سالادها از سبزى هاى تازه تشكيل شده اند و برخى ديگر، سبزى هاى پخته، انواع مغزها و دانه ها را نيز به همراه دارند. به طور كلى، سالادهايى كه از كاهو، كلم، خيار و گوجه فرنگى تشكيل شده اند و به سالادهاى معمولى معروف هستند، منبع انواع ويتامين ها، فيبر غذايى و آنتى اكسيدان ها به شمار مى روند. البته در مقدار قابل دسترس اين مواد مغذى مى توان به عواملى نظير خرد شدن و قرار گرفتن طولانى در معرض نور آفتاب و هواى اتاق نيز اشاره
يکشنبه، 3 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سالاد نه شام است نه ناهار!
سالاد نه شام است نه ناهار!
سالاد نه شام است نه ناهار!

چاق و لاغر ندارد

شما هم عادت داريد به همراه غذايتان سالاد بخوريد؟ يا اين كه فقط وقتى تصميم به لاغر شدن مى گيريد سالادجاى شامتان را اشغال مى كند؟ كمى فكر كنيد، شما هم تصور مى كنيد كه فقط مى توان از آن براى پر كردن معده و جلوگيرى از پرخورى استفاده كرد؟
سالادها انواع گوناگونى دارند. برخى از سالادها از سبزى هاى تازه تشكيل شده اند و برخى ديگر، سبزى هاى پخته، انواع مغزها و دانه ها را نيز به همراه دارند. به طور كلى، سالادهايى كه از كاهو، كلم، خيار و گوجه فرنگى تشكيل شده اند و به سالادهاى معمولى معروف هستند، منبع انواع ويتامين ها، فيبر غذايى و آنتى اكسيدان ها به شمار مى روند. البته در مقدار قابل دسترس اين مواد مغذى مى توان به عواملى نظير خرد شدن و قرار گرفتن طولانى در معرض نور آفتاب و هواى اتاق نيز اشاره كرد كه همه اينها در كاهش ميزان اين مواد مغذى تاثير مى گذارد. به طور متوسط ۳۰۰ تا ۷۰۰ گرم سبزى از طريق برنامه غذايى روزانه توصيه مى شود و عادت به خوردن سالاد يكى از راه هاى تامين اين مقدار سبزى مورد نياز است.
در سالاد مى توان برخى از سبزى ها را به صورت پخته دريافت كرد كه در ميان آنها مى توان به انواع كلم ها، لوبيا سبز و نخود فرنگى اشاره كرد. اما اين سبزى ها گاهى به صورت پيش غذا كه كمى سنگين تر از سالاد هستند، سرو مى شود و از مواد غذايى متنوع ترى تشكيل شده اند و در وعده هاى غذايى سبك تر اين سبزى ها به شكل سالاد سرو مى شوند. اين وعده هاى سبك تر به همراه غذا ميل شده و گاهى با تركيب شدن با مواد غذايى نظير انواع دانه ها، مغزها، جوانه گندم و تخم مرغ، حتى به جاى شام مورد استفاده قرار مى گيرند.
اما در برخى موارد سالادها مى توانند زيان بار باشند. براى مثال، برخى از سبزى ها كه در خانواده كلم، پياز، شلغم و ترب قرار دارند، گواتروژن بوده و براى افرادى كه به كم كارى تيروييد مبتلا هستند، توصيه نمى شود اما اين افراد مى توانند از پخته اين سبزى ها به شكل سالاد استفاده كنند، بنابراين تحت هيچ شرايطى سالاد از رژيم غذايى كسى حذف نمى شود. بهتر است عادت خوردن سالاد را از كودكى به فرزندانتان آموزش دهيد. زيرا اين عادت مانع از بروز چاقى در كودكى مى شود كه اين روزها نرخ رو به رشدى را در حال طى كردن است.

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.