علل، علائم و درمان بزرگ شدن قلب - 2

هورمون‌های تیروئید توسط غده تیروئید واقع در گلو ترشح می‌شوند. پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن این غده بیش از حد هورمون تیروئید ترشح کند، در حالی که در مورد کم کاری تیروئید، غده قادر به تولید مقدار مورد نیاز از این
يکشنبه، 14 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل، علائم و درمان بزرگ شدن قلب - 2
  علل، علائم و درمان بزرگ شدن قلب - 2

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

پرکاری و کم کاری تیروئید

هورمون‌های تیروئید توسط غده تیروئید واقع در گلو ترشح می‌شوند. پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن این غده بیش از حد هورمون تیروئید ترشح کند، در حالی که در مورد کم کاری تیروئید، غده قادر به تولید مقدار مورد نیاز از این هورمون نیست. تیروئید، مورد نیاز بدن به جهت تنظیم سوخت و ساز خود است و نیز به جهت کمک به عملکرد عضلات از جمله عضلات قلب مورد نیاز می‌باشد. هرگونه اختلال در این هورمون ممکن است موجب کاردیومگالی شود.

بیماریهای قلبی و عروقی

این بیماری مسبب بیشترین تعداد مرگ و میر در ایالات متحده است. در این بیماری، عروق کرونر که مسئول تأمین خون به قلب می‌باشند، به دلیل تجمع رسوبات کلسترول در آنها تنگ و باریک می‌شوند. تنگ شدن عروق موجب کاهش یافتن عرضه‌ی خون به قلب شده، در نتیجه موجب بزرگی قلب به دلیل فشار مضاعف وارد شده، می‌گردد.

الکل و یا سوء مصرف کوکائین

مصرف الکل، کوکائین، و کراک، ممکن است موجب کاردیومگالی شود. به همین دلیل است که مصرف این مواد، سیستم قلبی عروقی بدن را تحت تأثیر قرار داده، و فرد را در معرض خطر ابتلا به مشکلاتی مانند آریتمی و فشار خون بالا قرار می‌دهد. هر دو این بیماری‌ها موجب افزایش اندازه قلب می‌گردند.

کم خونی

کم خونی بیماری است که در آن تعداد سلول‌های قرمز خون سالم در بدن کم می‌باشد. این سلول‌ها در خون مسئول عرضه‌ی اکسیژن به تمام بدن می‌باشند. چنانچه تعداد سلول‌های قرمز خون ناکافی باشد، به این معنی خواهد بود که در تأمین و منبع اکسیژن بدن نیز کاهش وجود خواهد داشت. قلب جهت داشتن عملکرد آرام به اکسیژن نیاز دارد. کمبود اکسیژن موجب پمپاژ سخت‌تر قلب خواهد شد. چنانچه این وضعیت بدون درمان رها شود، اندازه‌ی قلب ممکن است افزایش یابد.

هموکروماتوز

اختلالی است که در آن بدن مقدار بیش از حد آهن جذب کرده که منجر به تجمع آهن در بخش‌های مختلفی از جمله اندامهای حیاتی مانند قلب می‌شود. این اختلال می‌تواند هم ژنتیکی و هم اکتسابی باشد. افزایش آهن در قلب می‌تواند به اختلال در عملکرد قلب و از جمله بزرگ شدن آن بیانجامد.

فشار خون ریوی

فشار خون ریوی (PH) شکلی از فشار خون بالا است که تنها شریان ریوی (شریانی که قلب و ریه را به یکدیگر متصل می‌سازد) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. PH ممکن است باعث شود عروق خونیِ شریان‌ها ضخیم و منقبض گردند، در نتیجه فشار مضاعفی را بر قلب وارد می‌سازد تا خون بتواند عبور کند. این امر ممکن است موجب ضعیف شدن بطن‌ها گشته، در نتیجه موجب بزرگ شدن قلب می‌گردد.

آمیلوئیدوز

آمیلوئیدوز نوعی بیماری نادر است که در آن بدن مقدار زیادی پروتئین جذب کرده و در نهایت منجر به افزایش پروتئین در بخش‌های مختلف بدن می‌گردد. در صورتی که قلب تحت تأثیر این بیماری قرار ‌گیرد، ظرفیت آن برای پمپاژ خون کاهش می‌یابد. این کاهش موجب عرضه‌ی ناکافی خون شده و قلب را مجبور به تلاش بیشتر می‌کند. پیامد آن ممکن است کاردیومگالی باشد.

بیماری فابری

بیماری‌های نادری وجود دارند که ممکن است به بزرگ شدن قلب بیانجامند. یکی از این بیماری‌ها، بیماری فابری است که در آن رسوب بیش از حد یک ماده‌ی چربی تحت عنوان گلوبوتریوزیل سرامید (globotriaosylceramide)(GL-3) در رگ‌های خونی بدن مشاهده می‌شود. این وضعیت به علت کمبود موروثی آنزیم شناخته شده‌ای تحت عنوان آلفا گالاکتوزیداز A، است که به شکستن (سوخت و ساز) GL-3 در بدن کمک می‌کند. تجمع GL-3 در قلب ممکن است به قلب فشار آورده و منجر به کاردیومگالی گردد.

سایر علل

علل دیگر شامل ـ بیماری‌های کلیوی که نیاز به دیالیز دارند، بیماری‌های ریوی، عفونت HIV، کمبودهای تغذیه‌ای، عفونتهای ویروسی، و مصرف برخی داروها و مکمل‌ها می‌شود. به عنوان مثال، داروهایی که سطوح تیروئید در بدن را تغییر داده، فشار خون را افزایش، و سلول‌های قرمز خون در بدن را کاهش می‌دهند ممکن است اندازه قلب را تغییر دهند.

علائم

کاردیومگالی همیشه دارای علامت نیست. با این حال، گاهی، راه‌هایی وجود دارد که از طریق آنها قلب شما نشان می‌دهد که بیش از حد کار می‌کند. برخی از این علائم در ذیل به صورت فهرست در آمده‌اند.
» ضربان قلب غیر طبیعی و یا نامنظم
» خستگی و یا ضعف
» سرگیجه
» درد قفسه سینه
» مشکل تنفسی
» سرفه
» خس خس سینه
» غش کردن
» تورم در پاها
» افزایش دور شکم
لزوماً فرد تمام این علائم را تجربه نمی‌کند. بسته به علت بوجود آوردنده‌ی این وضعیت، علائم ممکن است یا اصلاً وجود نداشته، خفیف و یا شدید باشند. چنانچه چیز غیر عادی را تجربه می‌کنید، در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید.

تشخیص

تشخیص کاردیومگالی شامل ترکیبی از معاینات فیزیکی، تست‌های آزمایشگاهی، و آزمایشات عکس‌برداری است. پس از آنکه علائم خود را با پزشکتان درمیان گذاشتید، ایشان با استفاده از گوشی پزشکی ضربان قلب شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. چنانچه تورم وجود داشته باشد، پزشک همچنین این ناحیه را مورد معاینه قرار می‌دهد. علاوه بر معاینات بدنی، پزشک ممکن است از شما بخواهد آزمایشاتی که در ادامه آمده است را انجام دهید.

رادیوگرافی قفسه سینه

عکس‌برداری با اشعه X از قفسه‌ی سینه به پزشک تصویر روشنی از افزایش اندازه قلب شما خواهد داد. پس از تأیید کاردیومگالی در شما، مابقی آزمایشات عمدتاً به جهت تعیین علت این بزرگ شدن قلب انجام می‌شود.

اکوکاردیوگرام

از طریق انجام اکوکاردیوگرام، پزشک شما می‌تواند جزئیات مهمی از تغییرات فیزیکی در قلب‌تان را دریافت کند. اطلاعات دقیق در مورد ضخامت عضلات قلب، وضعیت دریچه‌های قلب، اندازه قلب، کارآمدی در عملکرد پمپاژ، و آسیب در بافت‌های قلب، می‌تواند از طریق این آزمایش مشخص شود. همچنین ممکن است در مورد تأیید قرار دادن علل احتمالی کاردیومگالی مفید باشد.

نوار قلب (ECG)

این آزمایش، در بررسی الگوی ضربان قلب شما و نیز در تعیین وجود هرگونه آسیب به قلب مفید می‌باشد. تمام این جزئیات ممکن است به پزشک در تشخیص علت بزرگ شدن قلب کمک کند.

سی تی اسکن و ام.آر.آی (MRI)

هر دو این آزمایشات تصاویر و اسکن‌های دقیقی از قلب ارائه داده و به پزشکان جهت تعیین علت پشت این بزرگ شدن کمک می‌کنند.

تست استرس یا فشار

در طول یک تست استرس، عملکرد قلب شما با قرار دادن بدن‌تان تحت فشار فیزیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. ضربان قلب ما در حین انجام یک فعالیت فیزیکی، سریعتر خواهد بود. این آزمایش جهت نشان دادن مشکلات موجود در قلب به هنگامی که تحت فشار فیزیکی است، انجام می‌شود. میزان و نسبتی که در آن قلب می‌تپد، و سطوح فشار خون با خواستن از بیمار به راه رفتن بر روی تردمیل مور بررسی قرار می‌گیرد.

آزمایش خون

به منظور تعیین وجود عناصر خاص و سطح آنها در بدن ممکن است توصیه شود آزمایشات خون انجام گیرد. همچنین می‌توان بررسی نمود که آیا سطوح غیرطبیعی علت پشت بزرگ شدن قلب هستند یا خیر. این آزمایش ممکن است به پزشک در تشخیص علت زمینه‌ای ممکن کمک کند.

کاتتریزاسیون قلبی

این یک روش پزشکی است که به ارزیابی وجود هرگونه نقصی در قلب کمک می‌کند. یک لوله کوچک تحت عنوان کاتتر از طریق بازو، گردن، یا کشاله ران وارد قلب می‌شود. این روش همچنین در صورت وجود انسداد در رگ‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.