ماندگاری یا تاریخ مصرف تخم مرغ - 1

تاریخ مصرف تخم مرغ از چند ساعت، هفته، ماه و سال، بسته به روشی که ذخیره می‌شود، متغیر است. علاوه بر این، شکلی که در آن تخم مرغ ذخیره می‌شود نیز به ماندگاری آن کمک می‌کند.
يکشنبه، 14 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ماندگاری یا تاریخ مصرف تخم مرغ - 1
 ماندگاری یا تاریخ مصرف تخم مرغ - 1

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

تاریخ مصرف تخم مرغ از چند ساعت، هفته، ماه و سال، بسته به روشی که ذخیره می‌شود، متغیر است. علاوه بر این، شکلی که در آن تخم مرغ ذخیره می‌شود نیز به ماندگاری آن کمک می‌کند.
تخم مرغ سرشار از پروتئین بوده و در برابر رشد باکتری در یک زمان کوتاه بسیار آسیب پذیر است. تخم مرغ دارای پوشش محافظ طبیعی است که از آن در برابر حمله باکتری‌هایی مانند اشرشیاکلی، کلبسیلا، یرسینیا، سالمونلا، و غیره محافظت می‌کند. اگر به درستی مورد مراقبت و پردازش قرار نگیرد، با تمام این آلاینده‌ها به دست مصرف کننده می‌رسند. به همین دلیل است که از مرغداری‌ها خواسته می‌شود که تخم مرغ‌ها را مطابق با دستورالعمل داده شده به آنها شستشو دهند.
شستشوی مناسب تخم مرغ‌ها پیش از بسته بندی، احتمال ورود میکروب به آنها را به هنگام شکستنشان برای مصرف، کاهش می‌دهد. با این حال، فرایند شستشو پوشش طبیعی تخم مرغ را از بین می‌برد و به همین دلیل است که به منظور محافظت از تخم مرغ در برابر رشد باکتری، بر روی آن روغن‌های معدنی اسپری می‌شود.
به طور ایده‌آل بایستی از عرضه کننده‌ای که میزان فروش بالایی دارد، اقدام به خرید تخم مرغ کرد. تاریخ انقضاء موجود بر روی کارتن تخم مرغ بایستی پیش از خرید آن بررسی شود. در ایالات متحده، تاریخ مذکور زمانی را نشان می‌دهد که تخم مرغ‌ها بسته بندی شده‌اند. این شماره از 1 تا 365 می‌باشد که در آن شماره‌ی 1 به معنی اول ژانویه (12 دی) و 365 به معنی سی و یکم دسامبر می‌باشد. به گفته دانشمندان سرویس تحقیقات وزارت کشاورزی ایالات متحده کشاورزی در آتنز ایالت جورجیا، ماندگاری تخم مرغ چنانچه به طور صحیح نگهداری شود، تاریخ توصیه شده‌ی مندرج بر روی کارتن خرده فروشی‌ها را براحتی افزایش می‌دهد.
تاریخ مصرف تخم مرغ چیست
عمر مفید یا تاریخ مصرف تخم مرغ با فرم و درجه حرارتی که در آن ذخیره می‌شود، تفاوت خواهد کرد.
ماندگاری تخم مرغ در یخچال
» تخم مرغ‌ها را در کارتن اصلی یا شانه‌ی تخم مرغ قرار داده و به محض آنکه به خانه بردید آنها را در یخچال بگذارید. به این دلیل که مقوای محافظ از دست دادن رطوبت را آهسته ساخته، در نتیجه از تخم مرغ در برابر جذب بوها و طعم‌های تند و قوی مواد غذایی درون یخچال محافظت می‌کند.
» تخم مرغ با تغییر درجه حرارت کیفیت خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل بایستی در قسمت داخلی یخچال که درجه حرارت خنک و پایدار است قرار داده شود.
نگهداری تخم مرغ در قسمت درب یخچال، یعنی جایی که هوای گرم هر زمان که درب آن باز می‌شود، وارد یخچال می‌گردد، می‌تواند موجب شود تخم مرغ به سرعت کیفیت خود را از دست دهد. دوره‌ی نگهداری تخم مرغ‌های نپخته و تخم مرغ‌های پخته در یخچال متفاوت است. اجازه دهید به طور جداگانه به هر یک از آنها نگاهی بیاندازیم.
تخم مرغ نپخته (در یخچال)
» تخم مرغ‌های نپخته (درون پوسته یا نشکسته) هنگامی که به درستی در یخچال قرار داده شوند، به طور معمول برای مدت 4 تا 5 هفته بدون آنکه میزان قابل توجهی از کیفیت خود را از دست دهند، دوام می‌آورند. با این حال، نکته‌ای که بایستی خاطر نشان کنیم این است که این دوره‌ی 4 تا 5 هفته‌ای از زمانی است که مرغ، تخم می‌گذارد و نه از زمانی که آنها را درون یخچال می‌گذاریم.
» جهت اطمینان، بهترین کار نگهداری تخم مرغ‌ها به صورت نشکسته به مدت کمتر از 3 هفته است. اگر تخم مرغ‌ها را در سردخانه نگهداری می‌کنید، آنها را بایستی ظرف 2 هفته‌ی آینده مصرف نمایید.
» در صورت ذخیره سازی تنها سفیده‌ی تخم مرغ خام، می‌توان آن را با خیال راحت تا 4 روز در یخچال نگهداری کرد.
» برای نگهداری زرده تخم مرغ، مطمئن شوید که زرده خام کامل و سالم درون آب پوشانده شده و در ظرفی که محکم در آن بسته شده نگهداری می‌شود. به این روش، تخم مرغ می‌تواند تا 2 روز نگهداری شود.
» روشی که از طریق آن می‌توان تازگی تخم مرغ را بررسی کرد، انجام آزمایش شناوری در آب است. تمام تخم مرغ‌ها را درون یک ظرف پر از آب سرد بگذارید. تخم مرغ‌هایی که به ته ظرف فرو می‌روند، تخم مرغ‌های سالم می‌باشند و آنهایی که کمی کج می‌شوند، تخم مرغ‌های کمی کهنه‌تر می‌باشند و آنهایی که در آب شناور می‌باشند، فاسد می‌باشند.
تخم مرغ‌های آب پز کاملاً سفت (در یخچال)
» تخم مرغ‌های آب پز سفت درون پوسته را بر خلاف نمونه‌های خام، به مدت تنها 6 تا 7 روز در یخچال می‌توان نگهداری کرد. به این دلیل که پوسته‌ی تخم مرغ‌ها ماهیتاً بسیار متخلخل و یا منافذ زیادی داشته و توسط مرغداران بر روی آنها روغن‌های معدنی اسپری شده است.
» این روغن‌های معدنی به شکل یک لایه‌ی نازکی بر روی تخم مرغ قرار گرفته و آن را می‌پوشانند، در نتیجه از فساد آن جلوگیری می‌کنند. با این حال، این پوشش روغن معدنی هنگامی که تخم مرغ‌ها آب پز می‌شوند، شسته شده و از بین می‌رود. نبود لایه‌ی پوششی تخم مرغ را در معرض حمله‌ی باکتری‌ها قرار می‌دهد.
» پوست کندن تخم مرغ آب پزی که تازه از مرغداری آمده، می‌تواند طاقت فرسا باشد، و به همین دلیل است که تخم مرغ‌های خامی که تازه از مرغداری آمده را بایستی به مدت 5 تا 10 روز پیش از آب پز کردن آنها نگهداری کرد تا پوست کندنشان آسان شود. در خصوص نگهداری زرده‌ی تخم مرغ آب پز شده‌ی سفت، می‌توان آنها را پس از آب زدایی و قرار دادن‌شان در یک ظرف با درب محکم به مدت 4 تا 5 روز در یخچال نگهداری کرد.

 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.