ویتامین‌هایی که موجب بهبود تنفس می‌شوند - 1

آیا می‌دانستید که مصرف مکمل‌های ویتامین و یا پیروی از یک رژیم غذایی سالم که منبع خوبی از ویتامین‌ها است، می‌تواند به درمان مشکلات ریوی کمک کرده و تنفس را بهبود بخشد؟ این مقاله چگونگی کمک ویتامین‌ها به بالا بردن عملکرد
دوشنبه، 15 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ویتامین‌هایی که موجب بهبود تنفس می‌شوند - 1
  ویتامین‌هایی که موجب بهبود تنفس می‌شوند - 1

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

آیا می‌دانستید که مصرف مکمل‌های ویتامین و یا پیروی از یک رژیم غذایی سالم که منبع خوبی از ویتامین‌ها است، می‌تواند به درمان مشکلات ریوی کمک کرده و تنفس را بهبود بخشد؟ این مقاله چگونگی کمک ویتامین‌ها به بالا بردن عملکرد ریه را مورد بحث قرار می‌دهد.
تمام آن ویتامین‌ها برای این نیستند که مرگ را دور نگاه دارند، بلکه به این منظور می‌باشند که زوال را دور سازند.
ــ جین مورو
به هنگام مواجهه با مشکل در تنفس، اغلب به دنبال داروهایی هستیم که به بهبود وضعیت ما کمک کنند. با این حال، در غالب اوقات، مصرف ناکافی از مواد مغذی، خصوصاً ویتامین‌ها، در واقع مسبب کاهش ظرفیت ریه بوده که موجب ایجاد مشکلات تنفسی متناوب می‌شود. افزایش مصرف ویتامین می‌تواند راهی طولانی را در کمک به بهبود عملکرد ریه رفته، در نتیجه اجازه می‌دهد فرد بهتر نفس بکشد.

ویتامین‌هایی که به تنفس کمک می‌کنند

ویتامین D

مصرف ویتامین D به شکل مکمل می‌تواند به افزایش تحمل ورزش در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) کمک کند. همانطور که همه ما می‌دانیم، بیماران مبتلا به COPD انجام هرگونه تمرین ورزشی برای مدت زمان طولانی به دلیل مشکلات تنفسی، برایشان کار سختی است. حتی انجام ورزش برای مدت زمان کوتاه موجب تنگی نفس این بیماران می‌شود. با این حال، افزایش مصرف ویتامین D به بیماران مبتلا به COPD کمک کرده، عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشند.
مطالعه‌ای در بلژیک انجام شد که شامل 50 نفر از افراد مبتلا به COPDبود، در این مطالعه شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم می‌شدند، به طوریکه به یک گروه دوز یا میزان خاصی از ویتامین D داده می‌شود، در حالی که افراد گروه دوم هر روز به مدت 3 ماه قرص دارونما دریافت می‌کردند. دوز ویتامین D به گونه‌ای تنظیم شده بود که تضمین می‌ساخت شرکت کنندگان 100000 واحد ویتامین D را به صورت ماهانه دریافت نمایند. پس از اتمام مطالعه، سلامت هریک از شرکت کنندگان از جمله عملکرد ماهیچه‌های تنفسی و تحمل ورزشی بر روی پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
طی این مطالعه مشخص شد که بیمارانی که دوز ویتامین D دریافت کرده بودند، عملکرد ماهیچه‌های تنفسی بهتری را نشان داده و قادر به انجام حرکات ورزشی برای مدت زمان طولانی‌تری نسبت به همتایان خود بودند که قرص دارونما دریافت کرده بودند. بنابراین، دوز مکمل ویتامین D نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد عضلات تنفسی و عملکرد ورزشی در بیماران مبتلا به COPD ایفاء کرده بود. این بیماران قادر شده بودند که حرکات ورزشی را با قدرت و شدت بیشتری به دلیل مصرف ویتامین D انجام دهند. با این حال، با کمال تعجب، هیچ گونه بهبودی در سلامت کلی آنها گزارش نشد.
طی مطالعه‌ی دیگری، مشاهده شد که ویتامین D به سهولت در تنفس افراد مبتلا به سل کمک می‌کند. این مطالعه، که شامل مشارکت بیش از 10000 فرد بزرگسال کره‌ای بود، بهبود چشمگیری را در ظرفیت ریه به دلیل افزایش جذب ویتامین D نشان داد. همانگونه که در این مطالعه مشخص شد، عملکرد ریه به میزان وجود ویتامین D در خون ارتباط دارد. محققان مشاهده نمودند افرادی که در گذشته مبتلا به بیماری سل بودند، نیز از نشانگر زیستی سطوح پایین ویتامین D خون رنج می‌بردند. افزایش نشانگرهای زیستی ویتامین D بهبود در عملکرد ریه را نشان داد. اکنون محققان اعتقاد دارند که ویتامین D می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی ذاتی یا غیر اختصاصی و همچنین سرعت بخشیدن به درمان عفونت‌ها کمک کند. این مطالعه اشاره می‌کند که ویتامین D می‌تواند نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد ریه‌ی بیماران مبتلا به سل بازی کند. سطوح مناسب ویتامین D احتمالاً ممکن است از بروز بیماری سل جلوگیری کند.
________________________________________

ویتامین C

همانطور که در آزمایشات تصادفی مشخص شد، ویتامین C می‌تواند به کاهش تنگی راه‌های هوایی، که معمولاً در طول انجام ورزش و یا مدت کوتاهی پس از آن اتفاق می‌افتد، کمک کند. این عارضه که تحت عنوان برونکواسپاسم ناشی از ورزش (EIB) نامیده می‌شود، موجب می‌گردد که راه‌های هوایی ملتهب شده، در نتیجه جریان آزاد هوا به ریه‌ها را محدود می‌سازد. EIB معمولاً با سرفه، خس خس و مشکلات تنفسی تشخیص داده می‌شود. مطالعه‌ی منتشر شده در مجله‌ی پزشکی آنلاین BMJ Open، حاکی از آن است که ویتامین C پاسخ التهابی را کاهش داده که منجر به تسکین EIB می‌شود. ویتامین C به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می‌کند، که کار آن کاهش تنگی راه‌های هوایی در EIB است.

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.