علل خارش شدید

خارش، در نتیجه‌ی تحریک شدید پوست بوجود می‌آید. و می‌تواند برای فرد بسیار دردناک، آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. خارش ممکن است علل بی‌شماری داشته و تمامی آنها ممکن است پیامدهای جدی و خطرناکی به همراه نداشته باشند.
يکشنبه، 4 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل خارش شدید
 علل خارش شدید

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

خارش، در نتیجه‌ی تحریک شدید پوست بوجود می‌آید. و می‌تواند برای فرد بسیار دردناک، آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. خارش ممکن است علل بی‌شماری داشته و تمامی آنها ممکن است پیامدهای جدی و خطرناکی به همراه نداشته باشند.
خارش تحریک پوست بوده که فرد را وادار به خاراندن ناحیه‌ی خارش آور می‌نماید. خاراندن منجر به احساس خارش بیشتری شده و این چرخه ادامه می‌یابد. دلایل بیشماری برای بروز خارش در درجه‌ی اول وجود دارد. خارش می‌تواند موضعی بوده، بدین معنی که محدود به یک قسمت از بدن باشد. همچنین می‌تواند عمومی یا فراگیر باشد که در آن تمام بدن به شدت دچار خارش می‌شود. خاراندن بیش از حد پوست منجر به تورم آن شده و ممکن است موجب ایجاد تاول یا جوشهای چرکی شود. خارش ممکن است به چند دلیل جزئی ایجاد شده باشد و یا ممکن است نشانه‌ای از چند اختلال مهم باشد. علل بسیاری از خارش شدید وجود داشته و تمامی آنها لزوماً نشان دهنده‌ی اختلال پوستی نمی‌باشند.

علل بروز خارش

همانطور که در بالا ذکر شد، خارش ممکن است ناشی از یک بیماری کاملاً بی ضرر بوده و یا ممکن است نشانه‌ای از چیزی به جدی و خطرناکی بیماری کلیوی و یا کبد باشد.

خشکی پوست

از علل بسیاری که موجب بروز خارش بدن می‌شوند، خشکی پوست یکی از علتهایی است که عمدتاً در افراد مسن و کسانی دیده می‌شود که در مناطق خشک و سرد اقامت دارند. خشکی در پوست موجب می‌شود که پوست، پوسته پوسته شده و احساس خارش را بیشتر و بیشتر ایجاد و القاء نماید. گرچه، خشکی پوست، فرم و شکل عمومی خارش به حساب می‌آید، اما ناحیه‌ی اطراف آرنج، ساعد و پایین ساق پا بیشتر از همه تحت تأثیر قرار می‌گیرند. مرطوب ساختن پوست خود به طور مرتب ممکن است به برطرف نمودن این امر کمک کند.

علل روانی

شرایط روحی و روانی مانند استرس و اضطراب نیز در خارش مداوم دخیل می‌باشند. شرایط روحی و روانی این زمینه را داشته که بتواند خارشی را که ممکن است در نتیجه‌ی علل دیگر باشد را در فرد تشدید سازد. خارش ناشی از اختلالات روانی، اغلب موجب می‌شود فرد تحریک پذیر شود. خارش می‌تواند تنها زمانی فرونشانده شود که وضعیت روانی زمینه‌ای که موجب ایجاد خارش می‌شود، مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

تماس طولانی با نور خورشید نیز به خارش پوست منجر می‌شود. بسیاری از افراد عنوان می‌کنند که پس از گرفتن حمام آفتاب احساس شدیدی برای خاراندن بدن خود پیدا می‌کنند. اشعه‌های یووی (UV) میزان ملانین پوست را تحلیل داده و در نتیجه موجب تحریک و خارش آن می‌شوند. استفاده از کرم ضد آفتاب با کیفیت خوب که دارای SPF بالای 20 باشد، ممکن است به این امر کمک کند.

آلرژی

پوست اولین ناحیه‌ای است که به هر نوع آلرژی حتی در نوع بشر واکنش نشان می‌دهد. آلرژی‌های غذایی، آلرژی و یا حساسیت نسبت به دارو، مواد آرایشی و غیره، با خارش شدید همراه با بثورات یا جوشهای پوستی مشخص می‌شود. حتی داشتن آلرژی نسبت به برخی حشرات موجب ایجاد خارش در پوست می‌شود.

زردی یا یرقان

شروع یرقان اغلب بوسیله‌ی تحریک پوست مشخص می‌شود. یرقان ناشی از انباشتگی صفرا اغلب موجب خارش پوستی شده و آن را زرد می‌سازد. این بیماری از سر شروع و سپس به پایین حرکت کرده و در تمام بدن پخش می‌شود.

بیماری‌های مزمن

سرطان خون و بیماری‌های کلیوی علل خارش مزمن می‌باشند. به طور مشابه، پرکاری تیروئید و برخی از انواع سرطان مانند لنفوم نیز در خارش دخیل می‌باشند. پلی سیتمی ورا نوعی بیماری خونی است که یکی از علائم آن خارش است.

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی (STD) منجر به خارش پوست می‌شوند. عفونت قارچی علت شایع خارش در این ناحیه است. با این حال، ممکن است به سایر نقاط بدن نیز پخش شود.

آلودگی به حشرات یا آلودگی انگلی

آلودگی به حشرات علت شایع خارش می‌باشد. آلودگی به شپش می‌تواند موجب خارش شدید شود. به طور مشابه، حشرات دیگری مانند ساس، مورچه و غیره، هنگامی که در تماس با پوست قرار می‌گیرند، همچنین موجب ایجاد خارش می‌شوند.
اگر چه، علل بالا در اکثر موارد، کمتر احتمال دارد که پیامدهای جدی و خطرناکی به همراه داشته باشند، اما بهتر است در صورتی که دچار شکل ناخوشایند خارش شده‌اید، با یک متخصص پوست مشورت نمایید. خارش شدید ممکن است منجر به جای زخم بر روی پوست شده و در نتیجه آسیب دائمی به آن وارد سازد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.