آلیاژهایی مقاوم برای ساخت موادی تازه

چند سالی است كه با چگالاندن و شیشه‌ای كردن پودرهای فلزی و سرامیكی، مواد گوناگونی برای كاربردهای پیچیده فنی ساخته می‌شود. كیفیت عالی این مواد، مثل مقاومتشان در برابر حرارت، تا حدود خیلی زیادی به كیفیت پودرهای به
پنجشنبه، 15 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آلیاژهایی مقاوم برای ساخت موادی تازه
  آلیاژهایی مقاوم برای ساخت موادی تازه

 

مترجم: احمد رازیانی
منبع:راسخون




 

چند سالی است كه با چگالاندن و شیشه‌ای كردن پودرهای فلزی و سرامیكی، مواد گوناگونی برای كاربردهای پیچیده فنی ساخته می‌شود. كیفیت عالی این مواد، مثل مقاومتشان در برابر حرارت، تا حدود خیلی زیادی به كیفیت پودرهای به كار رفته بستگی دارد. بنابراین لازم است كه اجزای فلزی پودرها هر چه سریع‌تر سرد و سخت شوند. پروفسور هانس ویلهلم برگمان از دانشگاه ارلانگن – نورنبرگ و دو شركت تجاری روش جدیدی برای این كار ابداع كرده‌اند. در این روش جدید فلز مذاب تحت فشار زیاد (تا 600 بار) در مجاورت ازت یا آرگن مایع، پودر می‌شود. بر اثر شوك گرمایی خیلی سریع، آلیاژهای پودر شده‌ای، متشكل از بلورهای مخلوط فوق اشباع، تولید می‌شود كه در آن‌ها توزیع اجزای آلیاژ فوق‌العاده منظم است. فوق اشباع موجب استحكام بیشتر این مواد و در نتیجه افزایش مقاومت گرمایی آن‌ها می‌شود.
كارگاه آزمایشی تولید پودر، كه زیر نظر وزارت‌خانه تحقیقات و تكنولوژی آلمان فدرال اداره می‌شود، می‌تواند در هر دقیقه – بسته به چگالی فلزات به كار رفته – بین 5 تا 20 كیلوگرم فلز مذاب را به پودر تبدیل كند. فلز مذاب از دیگ گداخت به اتاقك پودر كننده منتقل می‌شود ودر آن‌جا گاز مایع به وسیله چهار لوله با سرعت زیاد بر جریان فلز مایع پاشیده می‌شود. لوله‌ها را می‌توان از لحاظ زاویه پاشیدن، فاصله آن‌ها از هم، و همچنین فاصله‌شان تا لوله خروجی دیگ گداخت فلز تنظیم كرد. به این ترتیب، مهندسان می‌توانند اندازه و شكل دانه‌ها و تا حدود خیلی زیاد توزیع دانه‌ها در پودر را كنترل كنند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.